رده تعریف و آموزش رمز ارز پس از استخراج 21 میلیون بیت کوین چه می‌شود؟

پس از استخراج 21 میلیون بیت کوین چه می‌شود؟

تعریف و آموزش رمز ارز

وقتی آخرین بیت کوین به دست می‌آید… این مطلب را تا انتها بخوانید

نویسنده: رضا عبدی
21 خرداد 1401
21 میلیون بیت کوین

حداکثر تعداد بیت کوینی که می‌توان عرضه یا به عبارتی استخراج کرد، حدود 21 میلیون بیت کوین است. به طور میانگین در عرض تقریبا هر ده دقیقه، بیت کوین‌های جدیدی عرضه می‌شود و برابر با مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک بلاک جدید برای بیت کوین ایجاد شود. طبق نوع طراحی‌ای که دارد، بعد از ایجاد شدن هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک، تعداد بیت کوین‌های تولید شده به ازای هر بلاک ۵۰% کاهش می‌یابد که می‌توان گفت این اتفاق تقریبا هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد.

روش‌های نقد کردن بیت کوین و اصطلاحات آن

بعد از استخراج 21 میلیون بیت کوین چه می‌شود؟

لازم به ذکر است که قرار نیست 21 میلیون بیت کوین عرضه شود و آن هم به این دلیل که شبکه بیت کوین از عملگر‌های حسابی استفاده می‌کند که برخی از اعشار را به نزدیک‌ترین و کوچک‌ترین عدد صحیح گرد می‌کند. این عمل گرد کردن شاید زمانی انجام شود که پاداش بلاک برای تولید یک بلاک جدید بیت کوین به نصف تقسیم شود. به این ترتیب، مقدار پاداش جدید محاسبه می‌شود. پاداش را می‌توان با واحد ساتوشی بیان کرد؛ یک ساتوشی معادل 0.00000001 بیت کوین است. ساتوشی کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری در شبکه بیت کوین است و به همین دلیل نمی‌توان آن را به نصف تقسیم کرد. پس موقع محاسبه پاداش جدید، عملگر‌های حسابی آن طور که برنامه‌ریزی شده است، آن را به نزدیک‌ترین و کوچک‌ترین عدد صحیح گرد می‌کند. سیستم گرد کردن پاداش بلاک بیت کوین در واحد ساتوشی باعث می‌شود که تعداد کل بیت کوین‌های عرضه شده اندکی کم‌تر از 21 میلیون بیت کوین شود.

با توجه به این که هر چهار سال یک بار تعداد بیت کوین‌های عرضه شده نصف می‌شود، به نظر نمی‌رسد که آخرین بیت کوین تا قبل از سال ۲۱۴۰ تولید شود. زمانی که بیت کوین برای اولین بار راه‌اندازی شد، ۵۰ واحد بیت کوین به ازای هر بلاک تولید می‌شد تا این که در ماه مه ۲۰۲۰ به 6.25 واحد بیت کوین کاهش یافت.

حال، آیا بیت کوین در سال ۲۱۴۰ مانند پول تو جیبی یا شمش طلا عمل خواهد کرد؟ سیستم بیت کوین هنوز در حال توسعه است و این امکان وجود دارد که خود بیت کوین در دهه‌های آینده هم‌چنان تکامل پیدا کند. اما به هر طریقی که تکامل بیابد، پس از رسیدن به سقف ۲۱ میلیون واحد، هیچ بیت کوین جدیدی عرضه نخواهد شد. رسیدن به حداکثر میزان عرضه احتمالا بیشترین تأثیر را بر روی ماینر‌های بیت کوین خواهد گذاشت اما این احتمال نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاران بیت کوین هم تحت تأثیر پیامدهای منفی آن قرار بگیرند.

آموزش استخراج بیت کوین

سرنوشت ماینر‌ها بعد از استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین

اگر حداکثر تعداد بیت کوین که در نهایت اندکی کم‌تر از 21 میلیون است عرضه شود، بیت کوین جدیدی تولید نخواهد شد. هم‌چنان تراکنش‌های بیت کوین در قالب بلاک جمع و پردازش خواهد شد و ماینر‌ها پاداش دریافت خواهند کرد اما احتمالا تنها از طریق کارمزد پردازش تراکنش درآمد خواهند داشت. عرضه حداکثر تعداد بیت کوین احتمالا بر روی ماینر‌ها تأثیر خواهد گذاشت اما نحوه تأثیرگذاری آن تا حدی به چگونگی تکامل بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال بستگی دارد. اگر بلاکچین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ بسیاری از تراکنش‌ها را پردازش کند، ماینر‌های بیت کوین هم‌چنان ممکن است بتوانند از طریق کارمزد پردازش تراکنش سود کسب کنند.

اگر پاداش بلاک در ازای استخراج بیت کوین ناچیز باشد، ممکن است پیامد‌های ناخوشایندی به همراه داشته باشد. دو پیامد منفی به قرار زیر است:

  • تشکیل کارتل ماینر‌ها: شاید گروهی از ماینر‌ها با هم تبانی کنند تا کنترل منابع ماینینگ را در دست گرفته و هزینه تراکنش‌ها را بالاتر اعلام کنند.
  • ماینینگ خودخواهانه: ماینر‌ها با هم برای مخفی کردن بلاک‌های معتبر جدید تبانی کنند و بعدا به عنوان بلاک غیرمعتبر که شبکه بیت کوین آن‌ها را تأیید نکرده است، منتشر کنند. این عمل می‌تواند زمان پردازش بلاک‌ها را طولانی‌تر کند و مقدار کارمزد‌ها را افزایش دهد.

استخراج بیت کوین با کامپیوتر معمولی و گوشی سودآوری دارد؟

نحوه کسب درآمد پس از استخراج آخرین بیت کوین

ماینینگ شامل حل پازل‌های پیچیده ریاضی است. ماینر‌ها به سخت‌افزار محاسباتی پیشرفته نیاز دارند و انرژی زیادی در طی فرایند ماینینگ مصرف می‌شود. ماینر‌ها از درآمدی که به عنوان پاداش بلاک دریافت می‌کنند جهت پرداخت هزینه‌های ماینینگ و کسب سود استفاده می‌کنند. اما از آن‌جایی که پاداش‌ها هر چهار سال یک بار نصف می‌شود، در نهایت هزینه انجام ماینینگ از پاداشی که ماینر‌ها دریافت می‌کنند بیشتر خواهد شد. همین امر ممکن است باعث شود تا فعالیت آن‌ها ناپایدار شود. هرچند کارمزد تراکنش‌ها به تدریج افزایش پیدا می‌کند، چون در هر ده دقیقه فقط می‌توان تعداد محدودی از تراکنش‌ها را تأیید کرد. این می‌تواند کمبود پاداش بلاک برای ماینر‌ها را جبران کند اما همه چیز به وضعیت شبکه در آینده بستگی دارد. هم‌چنین ماینر‌ها می‌توانند از روش‌های نوآورانه برای افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌ها استفاده کنند.

اگر تمام 21 میلیون واحد بیت کوین استخراج شود، هزینه‌های استخراج بیت کوین نیز قطع می‌شود. در این صورت، منبع درآمد ماینر‌ها به جای پاداش‌های بلاک و کارمزد پردازش تراکنش، احتمالا تنها کارمزد پردازش تراکنش‌ها خواهد بود.

جمع‌بندی
به دلیل نوع خاص طراحی بیت کوین، تنها تعداد محدودی از آن را می‌توان استخراج کرد. حداکثر تعداد بیت کوین قابل استخراج حدود 21 میلیون (اندکی کم‌تر از ۲۱ میلیون) است و طبق پیش‌بینی‌ها، آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ قابل استخراج خواهد بود. مسلما استخراج آخرین بیت کوین تأثیر قابل توجهی بر بازار بیت کوین، مخصوصاً کسب و کار ماینر‌ها، خواهد گذاشت. منبع درآمد ماینر‌ها در حال حاضر پاداش بلاک و کارمزد پردازش تراکنش‌هاست، اما بعد از استخراج آخرین واحد بیت کوین انتظار می‌رود که کارمزد پردازش تراکنش تنها منبع مالی آن‌ها باشد. نظر شما چیست؟

منابع این نوشته در «رده» موجود است.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد