رده تعریف و آموزش رمز ارز آشنایی با اصطلاحات دنیای رمزارزها

آشنایی با اصطلاحات دنیای رمزارزها

تعریف و آموزش رمز ارز

کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه دنیای ارز دیجیتال | واژه‌نامه کریپتوکارنسی

نویسنده: رضا رضایی
7 بهمن 1399
اصطلاحات ارز دیجیتال

اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین کدام‌اند؟

شاید در نگاه نخست، اصطلاحات ارز دیجیتال کمی پیچیده به‌نظر برسند، اما اصلاً نگران نباشید! بیشتر این اصطلاحات از حوزه علوم کامپیوتر می‌آیند و مدت‌های طولانی است که در ادبیات متعارف این حوزه وجود داشته‌اند. اصلاحات دیگری نیز در دنیای رمزارزها به چشم می‌خورند که از ادبیات عامه به آن راه پیدا کرده‌اند و کم‌کم جای خود را میان کاربران رمزارزها باز کرده‌اند؛

رمزنگاری (Cryptography)

رمزنگاری، دانشی است که به کمک آن می‌توان اطلاعات را کدگذاری یا کدگشایی کرد. هدف از این کار، این است که یک ناظر بیرونی یا شخص ثالث نتواند از اطلاعات کدگذاری‌شده سر دربیاورد و مفهوم آن‌ها را درک کند.

رمزارز (Cryptocurrency)

ارزی را که به‌طور ویژه بر اصول پایه‌ای علم رمزنگاری متکی باشد، رمزارز می‌گویند. یکی از بارزترین نمونه‌های رمزارز، بیت‌کوین است که از رمزنگاری برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

بیت‌کوین (Bitcoin)

رمزارزی است که در سال ۲۰۰۸ ابداع و در سال ۲۰۰۹ در  قالب یک نرم‌افزار متن‌باز عرضه شد. ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار فرد یا گروهی است که بیت کوین را ابداع کرده‌اند. بیت‌کوین، ارز دیجیتال نامتمرکزی است که بر هیچ نهاد واحد مرکزی متکی نیست و بدون دخالت هیچ‌گونه واسطه‌ای می‌توان آن را در یک شبکه فردبه‌فرد به دیگر کاربران ارسال یا از آن‌ها دریافت کرد. مجموعه‌ای از گره‌های یک شبکه، تراکنش‌های بیت‌کوین را با استفاده از اصول رمزنگاری تأیید و در یک دفترکل توزیع‌شده همگانی به نام بلاک‌چین ذخیره می‌کنند.

بیت کوین چیست؟ | بیشتر بخوانید

ساتوشی (Satoshi)

خردترین واحد شمارش بیت‌کوین و معادل با یک‌صد‌میلیونم آن است. این نام از اسم کوچک ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین وام گرفته شده است.

سپیدنامه (Whitepaper)

توسعه‌دهندگانی که به کار ایجاد ارزهای دیجیتال مشغولند، معمولاً برای تشریح ابعاد مختلف پروژه‌های خود مقاله‌هایی نگارش و منتشر می‌کنند که به‌اصطلاح به آن‌ها سپیدنامه می‌گویند. این دست از مقالات، اطلاعات جامعی را پیرامون توکن دیجیتال موردبحث و فناوری پایه‌ای استفاده‌شده در آن در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند. برای مثال، ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، آن را در سپیدنامه‌ای با عنوان «یک سیستم پول نقد الکترونیک فردبه‌فرد» به جهان معرفی کرد.

به سمت آسمان (To The Moon)

در دنیای رمزارزها اصطلاحی در میان کاربران باب شده است با عنوان «به سمت آسمان /به سمت ماه». وقتی می‌گویند که رمزارزی در حال رفتن به سمت آسمان است، یعنی اینکه قیمت آن به‌شدت دارد افزایش پیدا می‌کند. در زبان شیرین پارسی هم معادل این اصطلاح وجود دارد و وقتی قیمت یک کالا به‌شدت زیاد می‌شود، می‌گوییم که قیمت آن سر به فلک کشیده است.

ترس، عدم قطعیت و تردید (FUD)

کلمه FUD، خلاصه‌شده سه واژه ترس (Fear)، بلاتکلیفی یا عدم‌قطعیت (Uncertainty) و تردید (Doubt)‌ است. به‌طور معمول، در دنیای رمزارزها وقتی از این اصطلاح استفاده می‌شود که فرد یا گروهی از فعالان بازار می‌خواهند با انتشار اطلاعات گمراه‌کننده یا نادقیق پیرامون یک رمزارز، قیمت آن را کاهش دهند و به‌تعبیر خودمانی، تو سر مال بزنند. در این هنگام گفته می‌شود که جوی از ترس، بلاتکلیفی و تردید بر بازار حاکم شده است.

هودل (HODL)

این اصطلاح هم از آن دست اصطلاحاتی است که فقط در دنیای رمزارزها شنیده می‌شود و مخفف عبارت «نگهداری برای یک عمر زندگی» (Hold On for Dear Life) است. این اصطلاح، زمانی باب شد که در یکی از انجمن‌های کاربری رمزارزها فردی به‌اشتباه به‌جای کلمه Hold (نگهداری)، واژه Hodl را تایپ کرد. همین اشتباه سهوی، دستاویزی شد برای رواج این کلمه در میان کاربران رمزارزها. می‌دانیم که قیمت بسیاری از رمزارزها بسیار پرنوسان است؛ بنابراین عده‌ای از کاربران برای در امان‌ماندن از این نوسان‌ها رمزارزهای خود را به‌جای عرضه در بازار، نگهداری یا هودل می‌کنند.

پامپ و دامپ (Pump and Dump)

اصطلاحاتی است که برای توصیف یک روش کلاهبرداری به‌کار می‌رود. در این روش، عده‌ای از معامله‌گرانی که معمولاً جزو سازندگان یک رمزارز هستند و تعداد زیادی از آن را در اختیار دارند، مردم را تشویق به خرید آن رمزارز می‌کنند تا به‌طور مصنوعی، قیمت آن را در بازار بالا ببرند یا به‌اصطلاح پامپ کنند. وقتی که قیمت رمزارز یادشده به نقطه مطلوب‌شان می‌رسد، همه رمزارزهای دراختیار خود را می‌فروشند و به‌این‌ترتیب، قیمت آن سقوط می‌کند یا به‌اصطلاح دامپ می‌شود.

نهنگ (Whale)

اصطلاح نهنگ برای توصیف معامله‌گری به‌کار می‌رود که حجم انبوهی از یک رمزارز را در اختیار دارد و می‌تواند با انجام معاملات سنگین بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. در دنیای رمزارزها این اصطلاح، زیاد به گوشتان می‌خورد؛ چراکه توانایی بالقوه نهنگ‌ها در تأثیرگذاری بر قیمت‌ها همیشه آن‌ها را در مظان اتهام دستکاری در بازار قرار می‌دهد.

ای‌سیک (ASIC)

خلاصه‌شده عبارت «مدارهای مجتمع با کاربرد ویژه» (Application Specific Integrated Circuits) است و به دستگاهی اطلاق می‌شود که به‌طور خاص برای استخراج رمزارزها مورداستفاده قرار می‌گیرد. در روزهای آغازین ظهور رمزارزها از سی‌پی‌یوها (CPU یا پردازنده مرکزی) و پردازنده‌های گرافیکی برای انجام عملیات استخراج استفاده می‌شد؛ اما از میانه‌های دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ هر دستگاه و پردازنده‌ای نمی‌توانست از پس عملیات رایانشی سنگین استخراج رمزارزها بربیاید. محدودیت توان پردازشی و هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی در ادامه باعث شد که دیگر استخراج با دستگاه‌های متداول، سودآوری نداشته باشد، از‌این‌رو، نسل ویژه‌ای از دستگاه‌های استخراج موسوم به ای‌سیک‌ها پا به میدان گذاشتند که می‌توانستند با اتکا به تراشه‌های خاص خود، عملیات استخراج را با هزینه و انرژی کمتری انجام بدهند.

فومو (FOMO)

اصطلاح فومو، خلاصه‌شده عبارت «ترس از جا ماندن» (Fear Of Missing Out) است. در بین اصطلاحات ارز دیجیتال وقتی می‌گویند که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دچار فومو شده‌اند، یعنی آن‌ها از ترس جا ماندن از قافله رشد قیمت‌ها دست به خرید انبوه یک رمزارز می‌زنند تا در آینده دچار احساس حرمان و افسوس نشوند. گرفتار‌شدن در دام فومو می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد؛ به‌ویژه وقتی که قیمت یک دارایی به‌تازگی سر به فلک کشیده و سرمایه‌گذار طمع‌کار برای التیام احساس عقب‌ماندگی، تمام سرمایه خود را به خرید آن دارایی اختصاص می‌دهد و ممکن است هرآینه با وقوع اصلاح قیمتی، متحمل زیانی هنگفت شود.

ارزهای فیات (Fiat Currencies)

ارزهای فیات یا بدون پشتوانه، همان پول‌ها و ارزهای رسمی و رایجی هستند که بانک‌های مرکزی چاپ و به اقتصاد تزریق می‌کنند.

در کف قیمتی خرید کن (BTFD)

اصطلاح BTFD، خلاصه‌شده عبارت «در کف قیمتی خرید کن» است. معمولاً وقتی قیمت یک رمزارز به یک کف مفروض می‌رسد، معامله‌گران به دیگران توصیه می‌کنند که آن رمزارز را به‌اصطلاح BTFD کنند یا در کف قیمتی بخرند.

کیف‌پول (Wallet)

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است. کیف‌پول یک نرم‌افزار است که روی گوشی، تبلت یا رایانه کاربر نصب می‌شود و او می‌توانید رمزارزهای خود را در آن ذخیره کند.

ارزش بازار (Market Cap)

اصطلاحی است که بیانگر ارزش یک رمزارز در بازار است. برای محاسبه ارزش بازار یک رمزارز کافی است تعداد کل سکه‌های صادرشده آن را در قیمت واحد آن ضرب کنیم. علاوه‌براین، می‌توان از اصطلاح ارزش بازار برای اشاره به مجموع ارزش بازار چند رمزارز استفاده کرد.

عرضه اولیه سکه (ICO)

رویدادی است که طی آن سازندگان یک رمزارز یا توکن دیجیتال با فروش بخشی از موجودی آن اقدام به جذب سرمایه می‌کنند. شرکت‌های فعال در حوزه رمزارزها به‌طور مرتب از شیوه عرضه اولیه سکه برای تأمین مالی پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

انشعاب (Fork)

تغییری است که در قواعد یا پروتکل یک رمزارز ایجاد می‌شود. توسعه‌دهندگان هرازچندگاهی اقدام به به‌روزرسانی پروتکل یک رمزارز می‌کنند. هر کدام از این به‌روزرسانی‌ها بسته به گستره خود می‌تواند یک انشعاب قلمداد شود. انشعاب خود در دو دسته انشعاب سخت و انشعاب نرم جای می‌گیرد. انشعاب سخت، تغییری است که در پروتکل یک رمزارز اعمال و باعث می‌شود که بلوک‌های ایجادشده در پروتکل قدیمی با زنجیره جدید، سازگار نباشند.

آلت‌کوین (Altcoin)

اصطلاح عامی است که به هر ارز دیجیتالی به‌جز بیت‌کوین اطلاق می‌شود. هم‌اکنون بیش از هزار آلت‌کوین در پایگاه‌های معتبری همچون کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) فهرست شده است.

لیست قیمت ارزهای دیجیتال

سقف تاریخی (ATH)

اصطلاحی است که برای بیان بالاترین قیمت یک رمزارز از ابتدای عرضه آن تا زمان حال به‌کار می‌رود. سقف تاریخی از آن دست اصطلاحاتی است که در دنیای رمزارزها زیاد به گوش می‌خورد و دانستن مفهوم آن برای دنبال‌کردن بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار مفید باشد.

بلوک (Block)

بسیاری از رمزارزها از ساختارداده‌ها یا واحدهایی موسوم به بلوک استفاده می‌کنند. هر بلوک، محتوی تراکنش‌هایی است که تأیید و در دفترکل ثبت شده‌‌اند.

توکن (Token)

عبارت است از یک واحد از یک ارز دیجیتال همانند بیت‌کوین. در اغلب موارد، مراد از توکن، توکن‌های کاربردی است که در اکوسیستم‌های ویژه‌ای به‌کار می‌روند. دیگر توکن‌ها اما معمولاً در حکم گواهی سرمایه‌گذاری دیجیتال هستند.

سکه باثبات (StableCoin)

رمزارزی است که پشتوانه آن، یک دارایی مشهود مثل دلار یا طلا است. هدف از انتشار این رمزارز، تسهیل مبادلات و دادوستدها در دنیای رمزارزها است.

رمزارز رهگیری‌گریز (Privacy Coin)

رمزارزی است که تراکنش‌های آن می‌توانند محرمانه باشند و رهگیری آن‌ها ناممکن. سکه‌هایی همچون مونرو (Monero)، دش (Dash) و زی‌کش (Zcash) ازجمله شناخته‌شده‌ترین رمزارزهای رهگیری‌گریز هستند.

گاو/گاوی (Bull/Bullish)

اگر معامله‌گری بر این باور باشد که بهای یک دارایی در آینده افزایش می‌یابد، به او در اصطلاح، گاو یا خریدار می‌گویند. زمانی هم که یک سرمایه‌گذار، انتظارات خوش‌بینانه‌ای از آینده یک دارایی داشته باشد، به‌اصطلاح می‌گویند که او دارایی یک ذهنیت گاوی است.

خرس/خرسی (Bear/Bearish)

خرس‌ها معامله‌گرانی‌اند که معتقدند بهای یک دارایی در آینده کاهش می‌یابد. زمانی هم که یک سرمایه‌گذار بر این باور است که روندی نزولی در انتظار قیمت یک دارایی است، می‌گویند که ذهنیت و احساس او در قبال آن دارایی به‌اصطلاح خرسی است.

 

دیدید؟ اینقدرها که اصطلاحات ارز دیجیتال سخت است، خودش مشکل نیست. تعریف آنها به همین سادگی است. حالا اگر از بین این اصطلاحات ارز دیجیتال عبارتی فراموش شده، بنویسید تا پاسخ دهیم.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. نادر محمودزاده می‌نویسد

    فیلد؟

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد