رده تعریف و آموزش رمز ارز معرفی انواع کیف پول رمزارز

معرفی انواع کیف پول رمزارز

تعریف و آموزش رمز ارز

راهنمای استفاده از انواع والت برای ارز دیجیتال

نویسنده: رضا عبدی
24 فروردین 1401
انواع کیف پول رمزارز

رمزارز شکل فیزیکی ندارند و نمی‌توانید آن‌ها را در کیف پول عادی قرار دهید. والت یک ابزار کاربردی برای ذخیره کردن رمزارزهاست که با فناوری بلاکچین همگام‌سازی شده است. وقتی برای اولین بار رمزارزی مانند بیت‌کوین یا اتریوم را خریداری می‌کنید، به یک کیف پول که از رمزارز شما پشتیبانی می‌کند نیاز خواهید داشت.

معرفی صرافی غیر متمرکز به همراه مزایا و معایب آن

انواع کیف پول ارز دیجیتال

همان‌طور که اشاره کردیم، رمزارزها فرم و شکل فیزیکی ندارند و به همین خاطر نمی‌توانید آن را در جایی بگذارید. اما می‌توانید کلید خصوصی این رمزارزها که اجازه دسترسی به موجودی و امضای تراکنش‌ها را می‌دهد را در جای امنی مانند کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کنید. این کیف پول‌ها شکل‌های مختلفی دارند که ویژگی‌های هر کدام را به شما توضیح خواهیم داد.

کیف پول کاغذی

در سال 2008 که بیت‌کوین راه‌اندازی شد، کیف پول‌های کاغذی تنها راه برای ذخیره‌سازی رمزارز به حساب می‌آمد. به خاطر این روش قدیمی تنها تعداد کمی از افراد قادر به خرید و نگهداری بیت‌کوین بودند. کیف پول کاغذی یک تکه کاغذ است که روی آن آدرسی رمزنگاری شده و کلید خصوصی شما به صورت کدهای QR روی آن چاپ شده است. شما می‌توانید برای معامله کردن رمزارزها، این کدها را اسکن کنید و در ضمن بعضی از سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند تا به صورت آفلاین برای ایجاد آدرس‌ و کلیدهای جدید اقدام کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا هکرها نتوانند به هیچ وجه کیف پول شما را هک کنند.

برای ساخت کیف پول کاغذی معمولا از دو سایت bitaddress.org و bitcoinpaperwallet.com استفاده می‌شود. این کیف پول‌ها برای نگهداری بلند‌مدت ارز دیجیتال مناسب است و اگر قصد دارید تا زود به زود رمزارزهای خود را برداشت کنید، بهتر است از کیف پول‌های دیگری استفاده کنید. با این که هکرها در فضای آنلاین قادر به حمله به کیف پول شما نیستند، حتما توجه داشته باشید که کلید خصوصی شما روی یک تکه کاغذ چاپ شده است و نگهداری از آن کمی دشوارتر است و اگر کاغذ دست فرد دیگری بیفتد، می‌تواند با اسکن کردن کد QR، تمامی موجودی شما را خالی کند. اگر هم آن را گم کنید، به هیچ عنوان قادر به بازیابی رمزارزهای خود نخواهید بود.

نکته: کیف پولی که توسط سایت bitcoinpaperwallet.com ارائه می‌شود، اطلاعات حساسی مانند کد QR و کلید خصوصی شما را توسط یک هولوگرام مهر و موم می‌کند تا از آن در برابر خرابی محافظت شود.

کیف پول سخت‌ افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری، ایمن‌ترین گزینه برای نگهداری رمزارزها در طولانی‌مدت هستند. همان‌طور که از اسم آن پیداست، این کیف پول‌ها دستگاه‌های سخت‌افزاری هستند که برای مدیریت ایمن کلیدهای خصوصی و آدرس‌های عمومی ساخته شده‌اند و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر هک شدن رمزارزهای موجود در چنین کیف پول‌هایی گزارش نشده است.

این نوع از کیف پول رمزارز، کلیدهای خصوصی شما را در حافظه آفلاین خود نگهداری می‌کنند و محل ذخیره‌سازی این کلیدها به حدی ایمن است که حتی در صورت وصل کردن آن‌ها به یک کامپیوتر ویروسی، هیچ مشکلی برای کیف پول شما پیش نمی‌آید. والت‌های سخت افزاری شکل مشابهی به فلش مموری دارند و یک پین‌کد طولانی، از اطلاعات موجود در آن در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند. در صورتی که عبارات بازیابی اطلاعات را در جایی یادداشت کرده باشید، اگر خود کیف پول رمزارز هم به سرقت رفته و یا گم شود، بر خلاف کیف پول‌های کاغذی به دارایی‌های خود دسترسی خواهید داشت. تعداد زیادی از این کیف پول‌های سخت افزاری دارای صفحه نمایشی هستند که می‌توانید از طریق آن علاوه بر تأیید و نمایش جزئیات کیف پول، برای ایجاد عبارت بازیابی، تأیید مقدار ارز برای معامله و تعیین آدرس‌های پرداخت استفاده کنید.

مشکل چنین والت‌هایی این است که همیشه باید یک وسیله اضافی به همراه خود داشته باشید و به همین خاطر شاید خیلی از افراد استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی را ترجیح دهند.

نکته: شما برای خرید این دستگاه‌ها باید هزینه پرداخت کنید. شاید اپلیکیشن‌های تحت وب، برنامه‌های دسکتاپ و موبایل به شما اجازه ایجاد کیف پول رایگان را بدهند ولی هزینه کردن برای خرید کیف پولی که امنیت دارایی‌های شما را تضمین می‌کند، چندان هم بد نیست.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

والت‌های Ledger ،TREZOR ،CoolWallet و KeepKey به ترتیب از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری هستند. والت Ledger Nano S با قیمت زیر 100 دلار و قابلیت پشتیبانی از نزدیک به 1500 کوین و توکن، پرطرفدارترین کیف پول سخت افزاری است. عبارت بازیابی معمولا 12 کلمه است که در این والت برای افزایش امنیت می‌توان تعداد آن را به 24 عدد افزایش داد. این والت دارای نمایشگر بوده و با داشتن کابل OTG می‌توانید حتی آن را به گوشی هوشمند خود نیز وصل کنید.

شاید منحصربه‌فردترین نمونه از کیف پول‌های سخت‌افزاری، CoolWallet S باشد که دارای یک نمایشگر، یک دکمه و یک شارژر است که با جدا کردن آن از بدنه اصلی، این والت به شکل یک کارت بانکی درمی‌آید. مدت زمان لازم برای شارژ آن 2 ساعت است که تا یک روز تمام هم می‌تواند شارژ را نگه دارد و با نصب اپلیکیشن CoolbitX می‌توانید به راحتی کوین‌های خود را در این کیف پول مدیریت کنید.

کیف پول موبایل

این نوع از کیف پول‌ها در قالب اپلیکیشن‌های موبایل برای پلتفرم‌های اندروید و آی او اس عرضه می‌شوند و قابلیت ارسال، دریافت و ذخیره‌سازی رمزارزها را برای کاربران فراهم می‌کنند. در حال حاضر کیف پول‌های موبایلی از پرکاربردترین انواع والت‌ها برای نگهداری از بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها به شمار می‌آیند.

شما می‌توانید به راحتی در هر زمان و مکان دلخواه از طریق تلفن هوشمندتان به این نوع از کیف پول‌ها دسترسی داشته باشید. از نکات مثبت این نوع والت‌ها می‌توان به سرعت بالاتر استفاده از آن‌ها در مقایسه با کیف پول‌های دسکتاپی و وب، دسترسی ساده و راحتی استفاده از آن‌ها اشاره کرد. شما می‌توانید به جای کپی و پیست کردن آدرس کیف پول مقصد، فقط با اسکن کردن کد QR دارایی‌های لازم را انتقال دهید.

البته در هنگام استفاده از کیف پول‌های موبایلی باید به خطر هک شدن آن فکر کنید و نکات امنیتی را جدی بگیرید. بنابراین مسأله تهیه نسخه پشتیبان از کلیدهای خصوصی و یادداشت کردن عبارات بازیابی بسیار مهم است. کیف پول‌های موبایلی Trust Wallet ،Coinomi ،Electrum و Atomic Wallet از نمونه‌های محبوب و پرکاربردی هستند که استفاده از آن‌ها بسیار راحت و سریع است.

ویژگی‌های کاربردی، امنیت و پشتیبانی از دامنه گسترده‌ای از کوین‌ها و توکن‌ها در Trust Wallet به حدی بود که چند سال پیش بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، یعنی بایننس، آن را خریداری کرد. لیست کردن ارزهای خریداری شده توسط کاربر به همراه موجودی هر کدام بر اساس آخرین قیمت‌ها و قابلیت فعال کردن هشدار نوسانات شدید قیمت از ویژگی‌های اصلی این کیف پول موبایلی است.

کیف پول دسکتاپ

این نوع از کیف پول‌ها نرم‌افزارهایی هستند که روی کامپیوتر نصب شده و از انواع سیستم‌ عامل رایانه‌ای مانند مک، لینوکس و ویندوز پشتیبانی می‌کنند. این نرم‌افزارها کلید خصوصی والت شما را روی هارد درایو کامپیوتر نگهداری می‌کنند و به دلیل این که کلید خصوصی شما در اختیار هیچ سرور یا واسط دیگری نیست، در مقایسه با کیف پول‌های آنلاین و موبایلی از امنیت بیشتری برخوردار هستند. اما از آن جا که کامپیوتر و یا لپ‌تاپ شما غالبا به اینترنت وصل می‌شود، بهتر است موارد امنیتی را به خوبی رعایت کرده و آنتی‌ویروس و فایروال قوی داشته باشید تا کیف پول شما توسط ویروس‌ها مورد حمله قرار نگیرد.

هنگام ساختن کیف پول دسکتاپی، فایلی به عنوان wallet.dat روی حافظه کامپیوتر شما ساخته می‌شود که شامل اطلاعات کلیدهای خصوصی و آدرس رمزارزهای شماست. بنابراین حتما با یک رمز عبور شخصی از آن محافظت کرده و نسخه پشتیبان تهیه کنید. هر بار که نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، باید رمز عبور را داشته باشید تا بتوانید فایل ایجاد شده را بخوانید. اگر رمز عبور را گم کرده و یا فراموش کنید، احتمالا دسترسی به رمزارزهای خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

کیف پول دسکتاپ Electrum، Exodus و Atomic Wallet از بهترین مثال‌های این نوع از کیف پول‌ها هستند. نرم‌افزار Electrum فقط از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند. اما از آن جا که کلیدهای خصوصی آن به هیچ سروری انتقال داده نمی‌شود و کل اطلاعات شخصی بعد از رمزنگاری روی دستگاه شما ذخیره می‌شود، این کیف پول را می‌توان یکی از قوی‌ترین والت‌ها دانست. اگر هم پشتیبانی از تعداد زیادی ارز دیجیتال برای شما مهم است، بهترین گزینه برای شما نرم‌افزار Atomic Wallet خواهد بود.

کیف پول تحت وب

کیف پول‌های تحت وب از ناامن‌ترین انواع کیف پول‌ها هستند. با این که دسترسی به آن‌ها از هر دستگاه مجهز به اینترنت و مرورگر‌های مختلفی امکان‌پذیر است، اما به شدت مستعد حملات دیداس (DDoS) هستند. اگر در بدترین شرایط، صرافی انتخابی شما هک یا غیرفعال شود، شما رمزارزهای خود را به راحتی از دست خواهید داد و هیچ بیمه‌ای آن را پوشش نمی‌دهد.

این والت‌ها و کلیدهای عمومی و خصوصی شما توسط شرکت توسعه‌دهنده آن‌ها مدیریت می‌شوند. با این که این عمل باعث سهولت دسترسی به رمزارزها و بی‌نیازی به دانلود و نصب برنامه می‌شود، اما چون صرافی‌ها اسناد شما را به دلیل رعایت مقررات مالی در اختیار دارند، دیگر معاملات شما به صورت ناشناس باقی نمی‌مانند.

کیف پول‌های تحت وب بایننس، کوین بیس و متامسک از نمونه‌های پرطرفدار چنین والت‌هایی هستند. پشتیبانی از 200 کوین مختلف، پایین بودن کارمزدها، اهدای جوایز مختلف و امنیت بالا به نسبت دیگر صرافی‌ها از ویژگی‌های محبوب بایننس است. در کوین بیس نیز احراز هویت دو مرحله‌ای و قابلیت‌های دیگری مانند چند امضایی بودن و تأیید تراکنش از طریق ایمیل و پیامک هم باعث شده تا این کیف پول در مقایسه با دیگر رقبای خود از امن‌ترین کیف پول‌ها به شمار بیاید.

جمع‌بندی

کیف پول رمزارز برای نگهداری و مدیریت کلیدهای خصوصی و عمومی تراکنش‌های رمزارزی استفاده می‌شود و قطعا تعیین بهترین گزینه برای هر فرد با توجه به نیاز و سلیقه خود شخص انجام می‌گیرد. در این متن با معرفی پنج نوع اصلی کیف پول و ویژگی‌های هر کدام سعی داشتیم تا به شما در انتخاب امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال کمک کنیم. راستی شما از کدام کیف پول‌ها استفاده می‌کنید؟

منابع در «رده» موجود است

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد