رده بررسی جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

بررسی

از هزینه کارت به کارت تا پرداخت قبض‌ها را اینجا بخوانید

نویسنده: اشکان صفری
17 اردیبهشت 1402
نرخ کارمزدهای بانکی

کارمزد خدمات بانکی در سال 1402

دو سال پیش افزایش کارمزد خدمات بانکی جنجال‌های زیادی را هم با خود به همراه داشت. علت این جنجال این بود که یکدفعه و پس از حدود ۳ سال هزینه خدمات بانکی و انواع کارمزدهابه یکباره تغییر چشمگیری داشت و حتی برخی از آنها از حالت «رایگان» هم خارج شدند، بانک مرکزی امسال هم فهرست کارمزد خدمات بانکی  را اعلام کرده است. اما هزینه خدمات بانکی در سال 1402 نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

نکته: اگر نمی‌دانید هزینه‌های بانکی در خدماتی مانند صدور کارت بانکی، اعلام باقیمانده موجودی، انتقال وجه کارت به کارت، ارسال پیامک تراکنش بانکی، اعلام گردش حساب و… چقدر است، حتما این مطلب را بخوانید.

جدول کارمزد جدید خدمات بانکی

با بخشنامه جدید بانک مرکزی کارمزد جدید خدمات بانکی از این قرار است:

کارمزد مقدار هزینه جدید هزینه قدیم (1401)
کارت به کارت تا یک میلیون تومان 720 تومان
به ازای هر یک میلیون تومان مازاد، مبلغ ۲8۰ تومان
600 تومان
کارت به کارت تا ۲ میلیون تومان هزار تومان 840 تومان
کارت به کارت تا ۳ میلیون تومان 1280 تومان 1080 تومان
صدور کارت‌های بانکی 7200 تومان

(صدور کارت المثنی 15هزار تومان)

۶ هزار تومان
فعالسازی اینترنت و همراه بانک هزار تومان رایگان
اعلام مانده کارت 144 تومان 120تومان
اعلام ۱۰ گردش آخر   265 تومان ۲۴۰ تومان
انتقال وجه پایا (شخصی) یک‌صدم درصد مبلغ تراکنش (2400 تا 3هزار تومان) تا سقف 2400تومان
انتقال وجه پایا (گروهی) بیش از ۱۰ واریز 1200تومان به علاوه 120تومان برای هر واریز 100تومان برای هر واریز
انتقال وجه ساتنا ۲صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 28 هزار تومان) 25هزار تومان
پرداخت قبض‌ها (غیرحضوری) 144 تومان ۱۲۰ تومان
پرداخت قبض‌ها (حضوری) ۲۴۰۰ تومان
ارسال پیامک بانکی هر پیامک 30 تومان به اضافه هزینه هر پیامک ( تقریبا 10تومان)  هزینه آبونمان سالانه
ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد هر برگ 5هزار تومان (حضوری)

هزار تومان (غیرحضوری)

 ۲۰۰ تومان +هزینه تمبر
پرینت ریزحساب (سال جاری) هر صفحه ۶۰۰ تومان
پرینت ریزحساب (سال‌های قبل) هر صفحه ۷۲۰ تومان ۵۰۰ تومان
افتتاح حساب ۶ – ۱۰ هزار تومان ـ

نرخ کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک

بیشتر ما از خدمات الکترونیک برای جابه‌جایی مبلغ کارت به کارت استفاده می‌کنیم و اغلب مشتریان بانکی هم از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی یا همان پرداخت‌سازها استفاده می‌کنند. طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی در سال ۱۴۰2، کارمزد خدمات بانکی شامل این اپ‌های واسطه‌ای یا بانکی هم می‌شود. به این ترتیب کارمزدهای بانکی در حوزه خدمات در این برنامه‌های پرداخت واسط هم لحاظ خواهند شد.

نرخ انتقال وجه بین بانکی

یکی از ویژگی‌های پایا در پرداخت‌های شخصی و گروهی این بود که کارمزد نداشت و بخصوص در پرداخت‌های گروهی به کمک حسابداران می‌آمد تا با استفاده از شماره شبا مبالغ کوچکی چون حقوق افراد را به حسابشان واریز کنند. این ویژگی آنقدر مهم و جذاب بود که بسیاری به این شکل از جابه‌جایی نقدی رو بیاورند و از خیر واریز آنی در کارت به کارت هم بگذرند. اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در ابلاغیه کارمزد خدمات بانکی سال 1402، برای این خدمت بانکی آنلاین هم کارمزد مشخص شده است: برای هر انتقال بین بانکی پایا بین 2400 تا 3هزار تومان و برای هر انتقال بین بانکی ساتنا هم تا سقف 28هزار تومان از مشتریان بانکی گرفته می‌شود.

در بخشنامه کارمزد خدمات بانکی جدید، برای واریز گروهی پایا هم به شرط آن که در هر دستور پرداخت بیشتر از ۱۰ واریزی ثبت شود، 120 تومان کارمزد پایا به ازای هر واریز در نظر گرفته شده که هرچند از رایگان بودن، گران‌تر است(!) ولی همچنان عدد مناسبی برای جابه‌جایی وجه در بین دیگر خدمات انتقال مالی بانکی و بین بانکی محسوب می‌شود.

درباره ساتنا هم که برای مبالغ بزرگ‌تر در نظر گرفته شده، سقف ۲8 هزار تومانی تعیین شده که به نسبت کارمزد پایا و البته نامحدود بودن انتقال وجه در این روش، کاملا عدد اندکی است.

کارمزدها عادلانه است؟

در کشورها اروپایی برای خدمات بانکی چه هزینه‌ای از مشتریان دریافت می‌شود؟ این سوالی است با تغییر نرخ کارمزد خدمات بانکی مطرح می‌شود.

بد نیست بدانید کارمزد خدمات بانکی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی بانک‌ها در دنیا به شمار می‌رود که در سیستم بانکی ایران و به اذعان مدیران، منبع درآمدی بانک‌ها ی ایران از این محل به کمتر از پنج درصد می‌رسد و عمده منابع درآمدی آن‌ها از محل سود تسهیلات و واسطه‌گری تأمین می‌شود که خود آسیب‌های بسیاری را برای شبکه بانکی به همراه داشته است. موضوعی که بارها مورد تأکید رئیسان بانک مرکزی قرارگرفته و خواسته که نظام بانکی از تأمین هزینه‌های خود از محل واسطه‌گری به سمت استفاده بیشتر از کارمزد پیش بروند.

البته هنوز بانک مرکزی درباره تغییر تعرفه کارمزد ارائه خدمات در خصوص ضمانت‌نامه‌ها، حواله‌ها، صندوق‌های اجاره‌ای (صندوق امانات)، مدیریت اوراق بهادار مشتریان، وصول برات و انواع حساب‌ها نظر نداده است و این تعرفه‌ها از حدود سال ۹۵ افزایش نیافته است.

کارمزد خدمات بانکی چه می‌شود؟

آنطور که بانکی‌ها می‌گویند در این روزهای سخت اقتصادی، هزینه زیرساخت‌های بانکی چند برابر شده ولی هنوز بسیاری از خدمات یا رایگان هستند یا با کارمزدهای یک دهه گذشته به مردم ارایه می‌شوند. مثلا صدور هر کارت مغناطیسی بانکی ۶ هزار تومان برای بانک هزینه داشت که حالا به7200 تومان رسیده است.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

142 دیدگاه
  1. شایان ولیدی می‌نویسد

    دیروز کارت بانک ملیم گم شد رفتم یکی دیگه گرفتم ۱۶۳۰۰ تومن کارمزد صدور کارت کم کردن ازم 😐 چه خبرشونه…

    21
  2. اسکندر علی پور می‌نویسد

    وقتی کفگیر دولت به ته دیک می رسد ، برای هر چیزی که بتواند دست در جیب مردم می برد . در عوض دامنه تسهیلات هزاران میلیاردی بدون پشتوانه را گسترش می دهد و راه اختلاس را پهن تر می نماید .

    32
    2
  3. رزمی می‌نویسد

    این توجیهات بی خود است،فقط بانک مرکزی از یک قلم کاهش میزان چاپ اسکناس و تبعات غیر بهداشتی دست بدست شدن اسکناس مبالغ کلانی از هزینه اش کم می شود که میتواند آن را برای تامین هزینه های زیر ساخت و…درنظر بگیرد و مطمئنا مقداری هم اضافه می آورد!!!ا[…]

    14
  4. مهراد می‌نویسد

    حکایت بانکهای ما آدم رو یاد شتر مرغ میندازه میگن بار ببر میگه من مرغم میگن تخم بزار میگه من شترم . تو قضیه کارمزد اروپا رو مثال میزنن که بله بانکها در اروپا درآمد اصلیشون از کارمزدهایی که از تراکنشها میگیرن اما نمیگن در همون اروپا کسی که میخواد خونه بخره بانکها تا نود در صد مبلغ خونه رو وام میدن اونم با بهره کم اما اینجا اگه سی میلیون تومن میخوای وام بگیری اونم با بهره حدو سی درصد آدم رو به غلط کردن میندازن

    58
    3
  5. علیرضا می‌نویسد

    سلام..من امروزهمراه بانکم رونصب کردم وبرای تست ۱۰۰۰تومن انتقال دادم به کارت دیگری..۴۶۰۰تومن ازحسابم کسرشدبااحتساب همون ۱۰۰۰تومن..یعنی کارمزد۱۰۰۰تومن ۳۶۰۰تومن شد..مگرتا۱ میلیون۶۰۰تومن نمیشه؟

    7
    2
  6. محمود می‌نویسد

    هزاران تاسف
    برای این مدیریت بانکداری

    22
    1
  7. احسان مهندسی می‌نویسد

    من ساکن آمریکا هستم. در اینجا روش‌های گوناگونی برای جابجایی رایگان پول و پرداخت قبوض هست. بیشتر روش‌های برای این کارها رایگان هستند. تنها حالات خاصی هست که شما باید برای آنها هزینه پرداخت کنید. به شیوه «زل» می‌توان پول را میان بانک‌های گوناگون رایگان و آنی جابجا کرد. روشهایی همچون ACH و PayPal هم هستند که همه رایگان هستند.
    به نظر من بانک مرکزی سرگردنه رو گرفته که این هزینه‌ها رو وضع کرده. چون مردم گزینه‌های دیگری ندارند، مجبورند این پول‌ها رو پرداخت کنند.

    37
    7
  8. محمد می‌نویسد

    سلام من یدونه کارت از بانک سپه گرفتم الان دو ماه هست باهاش کار میکنم امروز به طور اتفاقی رفتم صورت حساب از عابربانک سپه گرفتم اما دیدم 2100 تومان به صورت 300 ریال 300 ریال کم شده دست مریزاد به این دزدی ریز و تمیز. یعنی 70 تا 300 ریال از حساب من کسر شده بود بدون هیچ اطلاعی . الان فکر کنیم 40 میلیون نفر یک دفعه نفری 2000 تومان کسربشه . ناچار شدم حساب رو مسدود کنم و کل پول رو نقد داخل خونه نگه داری کنم

    31
    5
  9. f.j می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید میخواستم بدونم کارمزد انتقال ۱۰۰ میلیون تومان چقدر هستش
    از حسابم ۱۰۰هزار تومن کسر شد .

    9
    1
    1. سعید می‌نویسد

      باسلام
      20 هزار تومان

    2. رده می‌نویسد

      سلام
      در جدول مشخص شده. هیچ تراکتشی، کارمزدی معادل این نداره.

      1
      1
  10. محمد می‌نویسد

    سلام .با 5 تراکنش که جمعا 151 تومان بوده و طی 10 گردش آخر هم موجوده ..الان موجودیم 0 هستش .موجودی من قبل از این تراکنش ها 171 تومن بوده ! یعنی 20 هزار تومان کارمزد برای 5 تراکنش؟؟ در ضمن 3 تا از تراکنش ها از دستگاه پوز پلیس +10 برای تمدید گواهینامه بوده ..

    1
  11. الی می‌نویسد

    وام قرض الحسنه به این صورت هست که در ابتدای هر سال نسبت به باقی مانده وام کارمزد4% تعلق میگیره و این روال تا تسویه وام ادامه خواهد داشت.

    2
    1
  12. Morteza می‌نویسد

    ده میلیون با چهاردرصد وام گرفتم از بانک ملی همون اولش چهارصد هزار تومان کسر کردن بابت کارمزد
    بازم 266هزار تومان کارمزدسالانه گرفتن
    یعنی همه ساله کارمزد خواهند گرفت منکه سر درنیاوردم
    و این چه شکلی از بانکداری اسلامیه؟

    15
  13. علی می‌نویسد

    […]
    مردم نمیتونن نفس بکشن چون باید پول نفس کشیدنشونم بدن تا چند وقت دیگه
    چیزهایی که بنفع دولته هم باید ما پولشو بدیم

    17
  14. ادوارد میناسیان می‌نویسد

    درود اگر مبلغی با کارت بانک ملی به کارت بانک ملی دیگه بخاهیم سند کنیم ایا کارمزد کم میشه یا رایگان است اگر لطف فرمودید پاسخ رو به ایمیل من سند بفرمائید سپاس گذارم

    1
    1
    1. رده می‌نویسد

      کارمزد جابه‌جایی پول در هر صورتی برداشت میشه، مگر درون حساب‌های شخصی خودتون در یک بانک باشه.

      1
      3
      1. سهیل می‌نویسد

        از حساب خودمون به حساب دیگر خودمون هر دو در یک بانکم باشند با همراه بانک تازه بازم سی تومن میگیرن

        1
  15. محمدامین می‌نویسد

    دوستان هزینه افتتاح حساب و آبونمان و صدور رمز نزد بانک تجارت چنده

    1
    1. سهیل می‌نویسد

      من در بهمن ۱۴۰۱ بانک تجارت شعبه مرزداران در تهران حساب جاری و کوتاه مدت باز کردم هر کدام چهل هزار تومان گرفت، بهش گفتم رمز همراه بانک بده گفت واسه دوتاشم صادر میکنم،گفتم یکدونه کافی ، گفت نه باید دوتا باشه، رفتم نصب کردم با یکیش میشد هر چندتا حسابو کار انداخت و البته اون یکی رمز دومی(فرقی نمیکنه کدوم حساب دومی یا اولی باشه) اون رمز همراه بانک دومین حساب هر دو نام کاربریش یکیه به همین دلیل ایراد در اشتباه رمز میزنه یک ساعت مسدود زیاد تکرار کنی باید بری بانک دوباره رمز همراه بانک بگیری.پس در هر بانکی بیش از یک حساب داشتید یک نام کاربری و رمز همراه بانک اینترنت بانک کافیه.بانک تجارت کوتاه مدت که هفت سال راکت بودو هم بست به همین دلیل ناگزیر به بازگشایی حساب شدم.قانوننشون اینه سه سال حساب راکد بماند اون حساب برای همیشه بسته میشه، چرا؟ چون چهل هزار تومن بدی حساب باز کنی!!!!!!

      1
  16. محمدامین می‌نویسد

    سلام من دیروز برای بچه ام نزد بانک تجارت حساب باز کردم ۱۰۰تومن به حسابش واریز کردم امروز ازحسابم ۲۷هزار تومان از حساب کم شد برای چی؟؟؟مگه هزینه افتتاح حساب اینقدره؟؟؟؟

    3
    3
  17. محمدامین می‌نویسد

    سلام خوبین ببخشید من دیروز واسه بچه ام که ۱/۵سالشه نزدبانک تجارت حساب باز کردم ۱۰۰هزار تومان موقع افتتاح حساب واریز کردم براش کارت صادر کرد ولی امروز ۲۷هزار تومان از حساب کم شده نمیدونم برای چی

    2
    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      به احتمال زیاد بابت هزینه آبونمان پیامکی حساب بوده. ولی برای اطلاع دقیق به بانکتون مراجعه کنید.

      1
  18. امیر شایگان می‌نویسد

    سلام فقط یک کلمه میتونم راجب بانکهای مثلا اسلامیمون بگم،اونم اینکه […]شون که به کنار،ولی اونقد کارمند و رییس آدم ندیدیم که وقتی یک از هزارشون مثل آدم رفتار میکنه کلی ذوق میکنیم.بعد میگن چرا بچه هامون فاسد و فاسق شدن.خب عزیز هر شب که میخوای بخوابی یه لحظه فک کن ببین چقد انسان شریف رو اذیت کردی،بعد میفهمی چرا زن و بچه هات گمراه شدن.

    18
    2
  19. محمودی می‌نویسد

    انتقال وجه از سپرده به سپرده همان حساب کار مزد کسرکردن بابت انتقال۵۰هزار از سپرده ی حساب به سپرده همان حساب توسط بانک شهر مبلغ ۳۰۰ریال کار مزد کسر کردن در صورتیکه تا روز قبل هیچ کار مزدی کسر نمیشد واقعا متاسفم برا دولت سیدا در بدو ورود خوب دستمزدی به حضور مردم در انتخابات دادن .حقا که سیدا از قدیم دست بگیر داشتن .والله خجالت داره.

    10
    3
  20. عادل نورمحمدی می‌نویسد

    سلام من از چه مرجعی باید پیگیر بشم ارسال موجودی از من ۴۰۰۰تومان کم میشه همین امروز هم نگاه کردم لطفا راهنمایی کنید به کجا واضافه گرفته شده ها را از کجا باید ویگیر ودر یافت کنم

    1
    1
  21. خراسانی می‌نویسد

    سلام من ۱۰۰ میلیون از بانک ملت وام گرفتم علاوه بر ۲۵۰۰ که سند ملکم در محظر دررهن بانک هزینه کردم ۱۶۵۰هزارهزینه بیمه و حدود۷۵۰هزار هم خودبانک جهت تشکیل پرونده وغیره برداشت شده مخواستم ببینم این هزینه ها درست است در ضمن ۶میلیون هم مسدود کردن

    1
    1
    1. کاوش می‌نویسد

      من از بانک پارسیان ۲۰۰ م وام گرفتم ۳۴ م از وام را مسدود کردند و برای این که سود و جایزه تعلق نگیرد آن را در حساب جاری بدون دسته چک مسدود کردند

      1
    2. رده می‌نویسد

      سلام
      به بخش وام سایت «رده» مراجعه کنید و مورد مشابه وامی که گرفتید رو پیدا کنید. در شرایط وام ببینید آی این مبلغ باید کسر بشه یا خیر. معمولا بانک‌ها مبلغی رو به عنوان کارمزد تشکیل پرونده کسر می‌کنند که قانونی است.

      1
  22. برزو نریمان می‌نویسد

    امروز کارت عابر بانک تجارت را که اعتبار آن یک ماه پیش تمام شده بود را تعویض کردم که مبلغ 15000 تومان کارمزد از حسابم کسر شد یعنی علناً دزدي در روز روشن […]

    11
    5
  23. مرضیه ترابی می‌نویسد

    چرا بانک سپه برای تغییر شماره همراه بانکی 15000 هزارتومان کارمزد دریافت می کند؟مگرکارمزد چقده؟

    7
    1
  24. مرضیه ترابی می‌نویسد

    من برای تغییر شماره همراه خود به بانک انصارمراجعه کردم 15000 هزار تومان کارمزد از حسابم کم کرده چه خبره؟

    5
    1
    1. مرضیه ترابی می‌نویسد

      من برای تغییرشماره همراه بانکی به بانک سپه مراجعه کردم بعد برای کارمزد 15000 تومن ازحسابم کسر کرده مگه چقد کارمزد اضافه شده

      1
      1
  25. مسعود پسندیده می‌نویسد

    من برای افتتاح حساب عابر بانک در بانک پاسارگاد تا الان حدود ۳۲۰۰۰ تومان از سپردهام کم شده و بعد از گذشت ۴ روز هنوز هم کارتی به دستم نرسیده ولی در بانکهای دیگر نه اینقدر کارمزد از من کم شده ،ونه اینکه بعد از ۴ روز هنوز از کارت عابر بانک هم خبری نیست ،لطفا” بنده تا راهنمایی کنید.

    1
    3
  26. هاشمی می‌نویسد

    با سلام
    من صدملیون وام گرفتم سه ساله ۱۲۰ ملیون باید پرداخت کنم
    مبلغ یک ملیون وهفتصد هزارتومان جهت انتقال بهحساب من برداشت کردن بیست ملیون از پول وام مسدود کردن با کلی مدرک ضامن سند منزل فیش حقوقی دوتا ایا قانونی هست؟
    ازصد ملیون ۷۹ ملیون دستم رسید و باید سود صد ملیون پرداخت کنم لطفا جواب دهید

    4
  27. فرهاد می‌نویسد

    با سلام
    رو چه حسابی بابت هر خرید با کارت مهر گستر 300 ریال کسر می کنید؟؟؟!!!

    2
    1
  28. عبدالله می‌نویسد

    […] بانكها براي تاخير كرد استرداد وام از مشتري بصورت روزانه تاخيركرد گرفته ولي با كمال پررويي به موجودي جاري آنها هيچگونه وجهي پرداخت نميكنن
    اي ننگ و نفرين بر اين تفكرات پوچ ليبرالي كه انقلاب را مصادره نموده وخيانت را پيشه خود كرده اند
    ان شاالله خون شهدا دامان مسببان و عاملان ايجاد اين نا بساماني و خانوادهايشان را بگيرد

    13
    5
  29. یوسف می‌نویسد

    بانک های خارجی هیچ کارمزدی دریافت نمیکنند، بلکه به مشتری التماس هم میکنند. در ایران مقصر خود مردم هستند که برای چندرغاز سود پولشون رو توی بانک پس انداز میکنند. اگر این پول وارد تولید بشه، بازدهی خیلی بیشتری دارد.

    9
    1
  30. ناصر می‌نویسد

    من اشتباه فرستادم کارمزد نداشته

    2
    1
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی