رده بررسی جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

بررسی

از هزینه کارت به کارت تا پرداخت قبض‌ها را اینجا بخوانید

نویسنده: اشکان صفری
17 اردیبهشت 1402
نرخ کارمزدهای بانکی

کارمزد خدمات بانکی در سال 1402

دو سال پیش افزایش کارمزد خدمات بانکی جنجال‌های زیادی را هم با خود به همراه داشت. علت این جنجال این بود که یکدفعه و پس از حدود ۳ سال هزینه خدمات بانکی و انواع کارمزدهابه یکباره تغییر چشمگیری داشت و حتی برخی از آنها از حالت «رایگان» هم خارج شدند، بانک مرکزی امسال هم فهرست کارمزد خدمات بانکی  را اعلام کرده است. اما هزینه خدمات بانکی در سال 1402 نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

نکته: اگر نمی‌دانید هزینه‌های بانکی در خدماتی مانند صدور کارت بانکی، اعلام باقیمانده موجودی، انتقال وجه کارت به کارت، ارسال پیامک تراکنش بانکی، اعلام گردش حساب و… چقدر است، حتما این مطلب را بخوانید.

جدول کارمزد جدید خدمات بانکی

با بخشنامه جدید بانک مرکزی کارمزد جدید خدمات بانکی از این قرار است:

کارمزد مقدار هزینه جدید هزینه قدیم (1401)
کارت به کارت تا یک میلیون تومان 720 تومان
به ازای هر یک میلیون تومان مازاد، مبلغ ۲8۰ تومان
600 تومان
کارت به کارت تا ۲ میلیون تومان هزار تومان 840 تومان
کارت به کارت تا ۳ میلیون تومان 1280 تومان 1080 تومان
صدور کارت‌های بانکی 7200 تومان

(صدور کارت المثنی 15هزار تومان)

۶ هزار تومان
فعالسازی اینترنت و همراه بانک هزار تومان رایگان
اعلام مانده کارت 144 تومان 120تومان
اعلام ۱۰ گردش آخر   265 تومان ۲۴۰ تومان
انتقال وجه پایا (شخصی) یک‌صدم درصد مبلغ تراکنش (2400 تا 3هزار تومان) تا سقف 2400تومان
انتقال وجه پایا (گروهی) بیش از ۱۰ واریز 1200تومان به علاوه 120تومان برای هر واریز 100تومان برای هر واریز
انتقال وجه ساتنا ۲صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 28 هزار تومان) 25هزار تومان
پرداخت قبض‌ها (غیرحضوری) 144 تومان ۱۲۰ تومان
پرداخت قبض‌ها (حضوری) ۲۴۰۰ تومان
ارسال پیامک بانکی هر پیامک 30 تومان به اضافه هزینه هر پیامک ( تقریبا 10تومان)  هزینه آبونمان سالانه
ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد هر برگ 5هزار تومان (حضوری)

هزار تومان (غیرحضوری)

 ۲۰۰ تومان +هزینه تمبر
پرینت ریزحساب (سال جاری) هر صفحه ۶۰۰ تومان
پرینت ریزحساب (سال‌های قبل) هر صفحه ۷۲۰ تومان ۵۰۰ تومان
افتتاح حساب ۶ – ۱۰ هزار تومان ـ

نرخ کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک

بیشتر ما از خدمات الکترونیک برای جابه‌جایی مبلغ کارت به کارت استفاده می‌کنیم و اغلب مشتریان بانکی هم از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی یا همان پرداخت‌سازها استفاده می‌کنند. طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی در سال ۱۴۰2، کارمزد خدمات بانکی شامل این اپ‌های واسطه‌ای یا بانکی هم می‌شود. به این ترتیب کارمزدهای بانکی در حوزه خدمات در این برنامه‌های پرداخت واسط هم لحاظ خواهند شد.

نرخ انتقال وجه بین بانکی

یکی از ویژگی‌های پایا در پرداخت‌های شخصی و گروهی این بود که کارمزد نداشت و بخصوص در پرداخت‌های گروهی به کمک حسابداران می‌آمد تا با استفاده از شماره شبا مبالغ کوچکی چون حقوق افراد را به حسابشان واریز کنند. این ویژگی آنقدر مهم و جذاب بود که بسیاری به این شکل از جابه‌جایی نقدی رو بیاورند و از خیر واریز آنی در کارت به کارت هم بگذرند. اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در ابلاغیه کارمزد خدمات بانکی سال 1402، برای این خدمت بانکی آنلاین هم کارمزد مشخص شده است: برای هر انتقال بین بانکی پایا بین 2400 تا 3هزار تومان و برای هر انتقال بین بانکی ساتنا هم تا سقف 28هزار تومان از مشتریان بانکی گرفته می‌شود.

در بخشنامه کارمزد خدمات بانکی جدید، برای واریز گروهی پایا هم به شرط آن که در هر دستور پرداخت بیشتر از ۱۰ واریزی ثبت شود، 120 تومان کارمزد پایا به ازای هر واریز در نظر گرفته شده که هرچند از رایگان بودن، گران‌تر است(!) ولی همچنان عدد مناسبی برای جابه‌جایی وجه در بین دیگر خدمات انتقال مالی بانکی و بین بانکی محسوب می‌شود.

درباره ساتنا هم که برای مبالغ بزرگ‌تر در نظر گرفته شده، سقف ۲8 هزار تومانی تعیین شده که به نسبت کارمزد پایا و البته نامحدود بودن انتقال وجه در این روش، کاملا عدد اندکی است.

کارمزدها عادلانه است؟

در کشورها اروپایی برای خدمات بانکی چه هزینه‌ای از مشتریان دریافت می‌شود؟ این سوالی است با تغییر نرخ کارمزد خدمات بانکی مطرح می‌شود.

بد نیست بدانید کارمزد خدمات بانکی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی بانک‌ها در دنیا به شمار می‌رود که در سیستم بانکی ایران و به اذعان مدیران، منبع درآمدی بانک‌ها ی ایران از این محل به کمتر از پنج درصد می‌رسد و عمده منابع درآمدی آن‌ها از محل سود تسهیلات و واسطه‌گری تأمین می‌شود که خود آسیب‌های بسیاری را برای شبکه بانکی به همراه داشته است. موضوعی که بارها مورد تأکید رئیسان بانک مرکزی قرارگرفته و خواسته که نظام بانکی از تأمین هزینه‌های خود از محل واسطه‌گری به سمت استفاده بیشتر از کارمزد پیش بروند.

البته هنوز بانک مرکزی درباره تغییر تعرفه کارمزد ارائه خدمات در خصوص ضمانت‌نامه‌ها، حواله‌ها، صندوق‌های اجاره‌ای (صندوق امانات)، مدیریت اوراق بهادار مشتریان، وصول برات و انواع حساب‌ها نظر نداده است و این تعرفه‌ها از حدود سال ۹۵ افزایش نیافته است.

کارمزد خدمات بانکی چه می‌شود؟

آنطور که بانکی‌ها می‌گویند در این روزهای سخت اقتصادی، هزینه زیرساخت‌های بانکی چند برابر شده ولی هنوز بسیاری از خدمات یا رایگان هستند یا با کارمزدهای یک دهه گذشته به مردم ارایه می‌شوند. مثلا صدور هر کارت مغناطیسی بانکی ۶ هزار تومان برای بانک هزینه داشت که حالا به7200 تومان رسیده است.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

141 دیدگاه
  1. نادر می‌نویسد

    نە منطقی است نە وجدانی و نە شرعی . بە نظر بندە این کارمزدها فقط و فقط دزدی از مردم و زورگیری هستش حیلە گری بانک ها با چراغ سبز مسولین و البتە کە با شراکتشون ، بیداد می کند و ما هم بە اجبار باید تقدیم آقایون و آقازادە ها کنیم کە مبادا کم بیارند

    4
  2. بیژن شیوا می‌نویسد

    سلام از این باغ هردم بویی میرسد متاسفانه بانکداری اسلامی شده کابوس بزرگ و وحشتناک مردم از سود بالای بانکی گرفته تا خودی و غیر خودی کردن مردم در اعطای وام تا گرفتن هزینه بالای خدمات بانکی غیر حضوری

    6
    1
  3. محبوبه می‌نویسد

    رفتم عابر بانک پول بگیرم دستگاهشون خراب بود گفت بیا تو بانک بگیر، فرم پر کردم و 100 تومن گرفتم بعدا دیدم پیامک اومده و 1400 تومن بیشتر از حسابم کسر شده که مربوط به کارمزد هست. یعنی برای 100 تومن اونم به خاطر اینکه دستگاهشون خرابه 1400 تومن کارمزد ازم گرفت. دزدی آشکار توی روز روشن .

    7
    2
  4. ناصر مالکی می‌نویسد

    چرا بانک ها ارسال پیامک زیر 30 هزار تومان را غیرفعال کردند.!!!!!!
    زیرا برنامه بعدی، دریافت کارمزد برای حتی دریافت موجودی از عابربانک و بسیاری موارد دیگر که مبلغ آن زیر عدد ذکر شده بود می باشد.
    چگونه انتظار داریم که با وجود این همه فساد آشکار و غیرآشکار به توسعه برسیم!!!!!!
    فقط برنامه ریزی در جهت دریافت پول از جیب مردم وجود دارد و هیچ برنامه ای برای ساختن نمی باشد.

    10
    3
  5. مجیدفلاح می‌نویسد

    من.میخاستم ی کارت بگیرم ۲۰۰تومن کارمزد ازمن می‌خاست اونم دقبل از قبل از باز کردن حساب.به.خداقصم.من.میخاستم ده ملیون شیرینی بهشون بدم فقط این کاربر منو درست انجام بدن .اما سره این حرکتشون گفتم ولش کن میرم ای جای حداقل اگه پولی بهشون بدم .درست کارشون انجام بده

    3
    6
  6. س می‌نویسد

    سلام
    فکرنکنید مردم متوجه نیستند٬ بابت هرکاری که جزو وظایفتان هست از مردم کارمزد میگیریدوخدماتی یرای مشتریان قائل نیستید،باجبار حساب داریم وگرنه یک ریال دربانک نمیگذاشتیم،خدمات بانکها صفراست. وقتی مقایسه میکنید همه جوانب کشورهای دیگر را درنظر بگیرید،حتما ندیده اید ولی ما که دیدیم کارمند بانک برخوردمناسب با مشتری دارد و تمام ساعت اداری سرپا به کار مشتری رسیدگی میکنند ،توضیح میدهند ،تا عابربانک همراهی میکنند و تا زمانی که کار مشتری تمام نشده در خدمت هستند،توضیح میدهند،احترام میگذارند ولی بانکهای ما ……
    اگرکارمزد هم بگیرند نوش جونشون ولی شما که حتی خدمات غیرحضوری درستی هم ارائه نمیدهید.

    23
    2
  7. شنگول می‌نویسد

    یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی مقایسه مواردی هستش که خودش انتخاب میکنه
    لطف کنید وقتی کارمزد خدمات بانکی ایران و کشورهای اروپایی رو مقایسه میکنید از میزان بهره بانکی و خدمات متنوعی که وجود داره هم کمی اشاره کنید
    امسال هم کسری بودجه رو اینجوری جبران کردین سال بعد بهتون قول میدم از نفس کشیدن مردم هم کسب درآمد میکنید

    24
  8. کافی می‌نویسد

    همینجوری پیش برید روز خوشی براتون نمیمونه
    دهن مردم سرویس شده

    24
    5
  9. ایران می‌نویسد

    ای بابا کم بگو کشورهای اروپایی.که خودت دلیایلش و خیلی بهتر از دیگران میدونی یکیش همین وام های خوشگلی بود که کارکنان بانک خودشون گرفته بودند.بازم بگم یا کافیه.تازشم اونجا این پولا صرف رفاه مردم ش میشه نو فقط بانکی ها یا بعضی ها که بردارن و الفرار حاجی حاجی مکه.تورو خدا دفعه دیگه خوستی توجیه کنی از این رو ش استفاده نکن خیلی بیات شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    16
    1
  10. ایران می‌نویسد

    واقعا تاسف اور است که خود بانک ها با تصویب چنین قوانینی تورم و گرانی را بیش از بیش دامن می زنند.وجود چنین امکاناتی جهت رفاه حال مردم بود اما متاسفانه اکنون جهت رفاه و افزایش بهره بردن بانک ها از مردم شده است.باز اگر این پول ها در جایی از زندگی مردم دیده می شد حرفی نیود ولی تاسف برانگیز است که درامدی شده برای بانک ها تا بازهم برای بارها شاهد باشیم که بهترین بهره را از اموال مردم بانک ها و بانکی ها می برند.همچنانکه بنا بر گزارش خود دولت بیشترین و بهترین وام ها را بانک ها به کارکنان خود داده اند.یعنی امکانات ازان بانکی ها و جبران کمبودها ازان مردم.ایا زمان ان نرسیده که دیگران را هم چون خود بدانیم و انان را هم از این امکانات چون وام های کلان که خود بانکی ها می برند شریک کنیم.کجای این عدالت است که کارگران و دیگر قشرهای زحمت کش بابت کمترین کار بانکی کارمزد انچنانی بپردازد. ایا کسی سود این نوع کارمزدها را رصد می کندکه کجا هرینه می شود یا از قبل محل هزینه انها همچنان بانکی های عزیز هستند. این گونه اعتماد سازی می شود؟؟؟؟پس وای به حال اعتماد؟؟؟؟؟

    11
    1
  11. علی می‌نویسد

    دولت وقتی میخواد کاری انجام بده که به نفع خودشه میگه اروپا و کشورهای دیگه هم این کار و انجام میدند، کاش همه کاراتون مثل اروپا و کشورهای پیشرفته بود نه فقط مواردی که به نفع خودتونه، واقعاً که!!!!!!!!!!!!!!!

    31
  12. قانع می‌نویسد

    از توضیحات شما استنباط میشه که هزینه کارمزد تراکنش های بانکی جزو درآمد بانک محسوب میشه در حالیکه بانکها ادعا می کنند هزینه به شرکتهای تامین کننده کارتخوان و سرویس هاش می پردازند و الان هم درصدی از هزینه توسط مغازه دار پرداخت میشه و بقیه هزینه رو هنوز بانک داره به شرکت کامپیوتری میپردازه واقعا کدوم حرف صحیح هست.
    همچنین این پرداخت برای اصنافی که نرخ سود دقیق و البته بسیار کاهش یافته مثل داروخانه دارند و تعداد تراکنش بالا با مبلغ خیلی پایین دارند به شدت غیر منطقی هست

    12
    4
  13. یاسر می‌نویسد

    امروز حساب جاری بازکردم بانک مهر
    هزینه خدماد از حسابم کم کردند ۲۸۵ هزار تومن…
    چه خبره یه دسته چک ۲۸۵ هزار تومن؟؟؟

    9
  14. فاطمه می‌نویسد

    من رفتم بانک ملی حساب باز کردم با کلی ،دنگ و فنگ، 117هزار تومان بابت دادن کارت ازم گرفت.کلاً 5هزار تومان ارزش نداره‌.واقعاً داریم کجا میرویم …..

    18
    4
  15. خودم می‌نویسد

    تاریخ نوشته متعلق به ۱۷ اردیبهشت است ولی تاریخ کامنت‌ها به یکسال قبل برمیگرده !
    جریان چیه؟

    5
    1
  16. ناظم می‌نویسد

    صد هزار تومان با صورتحساب از خودپرداز بانک مسکن با کارت همین بانک دریافت کردم پنج هزار تومان کم کرد آیا نرخ همین است. در هیچ جدولی ننوشته اند

    9
    2
  17. Javad Amini می‌نویسد

    عرضم به حضورتان، در جایگاه CNG، بنا به مشکلاتی در سامانه، دو بار هزینه گاز از حساب ام کسر شد؛ بانک برای استرداد پول، دو هزار تومان برای خود برداشت. برای اولین بار شاهد چنین موضوعی بودم.

    11
    3
  18. مارال می‌نویسد

    وقت بخیر
    هزینه دسته چک در سال 1402 چقدر
    از حساب من یک میلیون توسط شعبه کم شده ، علت چیه ؟

    11
    3
  19. بهزاد می‌نویسد

    سلام من امروز ۲میلیون جابه جا کردم از عابر بانک آینده ۵ بار از حسابم کارمزد برداشت شد هر بار ۱۰۸۰ تومان همش پشت سر هم

    6
    2
  20. کاوش می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    این کارمزد یک سوء استفاده و زرنگی از طرف بانک مرکزیست چون در زمان گذشته دولت یک بودجه کلانی را به چاپ اسکناس اختصاص میداد و امروزه با آمدن دستگاه‌های پز و کارت به کارت با گوشی فقط اعداد در حسابها جابجا می‌شوند و کلی در وقت کارمندان نیز صرفه جویی می‌شود ( و جدا از این درآمد بانک مرکزی جهت چاپ اسکناس ) بانک‌ها سود کلانی هم از دستگاهای پز به این شکل که پول بلافاصله از حساب مشتری کسر می‌شود و یک روز بعد بحساب فروشنده واریز می‌گردد که همین یک روز با تاخیر واریز شدن وجه برای بانک‌ها نیز سود سرشاری برای بانک‌ها دارد و جدا از اینها همه جای دنیا خدمات را رایگان در اختیار مردم قرار میدن تا مردم جذب اخلاق و خدمات که میگیرن شوند
    با تشکر

    30
    2
  21. محمد می‌نویسد

    سلام
    تولید رمز پویا باکدussd هزینه داره؟

    3
  22. س ج می‌نویسد

    متاسفانه در ایران بانکها فقط از جیب مردم هزینه هاشونو تامین می‌کنند
    از سودهای‌وحشتناک وامها در نظر بگیرید… تا سایر موارد

    21
    3
  23. محمدیان می‌نویسد

    امروز برای تعویض کارت پست بانک مبلغ ۱۶٫۰۰۰ت از بنده دریافت کردند . آیا قانون و انصاف بیداره؟؟؟!

    13
  24. امیرعباس می‌نویسد

    در مورد مقایسه ایران با اروپا یه چیزی رو در نظر میگیرید ولی خیلی از زمینه ها رو در نظر نمیگیرید وچیزی رخ میده اروپا فلانه اروپا بیساره ولی..

    14
    8
  25. میثم زارع می‌نویسد

    من ۸۰ملیون ساتنا کردم ۱۶هزارتومان ازحسابم کسرشد
    اخه چرااینقدرزیاد

    10
    3
  26. Aylin می‌نویسد

    ما چکار کشورهای اروپایی داریم که کارمزد دارن!!!اونا درآمدشون به دلاره،ما در آمدمون به ریال بی ارزشه،خرجیمون به داره….

    34
    2
  27. عادل می‌نویسد

    سلام کارت هامون سالمن چرا منقضی میشن که پول صدور مجدد بدیم

    37
    1
    1. انصاف می‌نویسد

      آی گفتی عادل جان
      واسه اینکه همه عدالت و انصاف رو فراموش کردند

      6
  28. علیرضا می‌نویسد

    سلام من اومدم وام ازدواج رو بریزم که مبلغش ۵۸۰ تومانه بعد انجام ندشه و دستگاه پیغام داده که کار مزد تهسیلات سالیانه ۲۵۰۰۰۰۰۰میلون ریال باید پرداخت کنی یه وام ۶۰ تومانی که ۳۷۰۰ رو اول کم کردن چطور دوباره کارمزد سالیانه داره؟؟؟

    10
    6
  29. فایزه ذاتی می‌نویسد

    برای کارت به کارت مبلغ 9میلیون تومان از بانک کشاورزی , کارمزد 2520 تومان کسر کردن !! منطقیه ؟؟؟

    8
    3
  30. شایان ولیدی می‌نویسد

    دیروز کارت بانک ملیم گم شد رفتم یکی دیگه گرفتم ۱۶۳۰۰ تومن کارمزد صدور کارت کم کردن ازم 😐 چه خبرشونه…

    20
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد