رده بررسی جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

بررسی

از هزینه کارت به کارت تا پرداخت قبض‌ها را اینجا بخوانید

نویسنده: اشکان صفری
17 اردیبهشت 1402
نرخ کارمزدهای بانکی

کارمزد خدمات بانکی در سال 1402

دو سال پیش افزایش کارمزد خدمات بانکی جنجال‌های زیادی را هم با خود به همراه داشت. علت این جنجال این بود که یکدفعه و پس از حدود ۳ سال هزینه خدمات بانکی و انواع کارمزدهابه یکباره تغییر چشمگیری داشت و حتی برخی از آنها از حالت «رایگان» هم خارج شدند، بانک مرکزی امسال هم فهرست کارمزد خدمات بانکی  را اعلام کرده است. اما هزینه خدمات بانکی در سال 1402 نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

نکته: اگر نمی‌دانید هزینه‌های بانکی در خدماتی مانند صدور کارت بانکی، اعلام باقیمانده موجودی، انتقال وجه کارت به کارت، ارسال پیامک تراکنش بانکی، اعلام گردش حساب و… چقدر است، حتما این مطلب را بخوانید.

جدول کارمزد جدید خدمات بانکی

با بخشنامه جدید بانک مرکزی کارمزد جدید خدمات بانکی از این قرار است:

کارمزد مقدار هزینه جدید هزینه قدیم (1401)
کارت به کارت تا یک میلیون تومان 720 تومان
به ازای هر یک میلیون تومان مازاد، مبلغ ۲8۰ تومان
600 تومان
کارت به کارت تا ۲ میلیون تومان هزار تومان 840 تومان
کارت به کارت تا ۳ میلیون تومان 1280 تومان 1080 تومان
صدور کارت‌های بانکی 7200 تومان

(صدور کارت المثنی 15هزار تومان)

۶ هزار تومان
فعالسازی اینترنت و همراه بانک هزار تومان رایگان
اعلام مانده کارت 144 تومان 120تومان
اعلام ۱۰ گردش آخر   265 تومان ۲۴۰ تومان
انتقال وجه پایا (شخصی) یک‌صدم درصد مبلغ تراکنش (2400 تا 3هزار تومان) تا سقف 2400تومان
انتقال وجه پایا (گروهی) بیش از ۱۰ واریز 1200تومان به علاوه 120تومان برای هر واریز 100تومان برای هر واریز
انتقال وجه ساتنا ۲صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 28 هزار تومان) 25هزار تومان
پرداخت قبض‌ها (غیرحضوری) 144 تومان ۱۲۰ تومان
پرداخت قبض‌ها (حضوری) ۲۴۰۰ تومان
ارسال پیامک بانکی هر پیامک 30 تومان به اضافه هزینه هر پیامک ( تقریبا 10تومان)  هزینه آبونمان سالانه
ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد هر برگ 5هزار تومان (حضوری)

هزار تومان (غیرحضوری)

 ۲۰۰ تومان +هزینه تمبر
پرینت ریزحساب (سال جاری) هر صفحه ۶۰۰ تومان
پرینت ریزحساب (سال‌های قبل) هر صفحه ۷۲۰ تومان ۵۰۰ تومان
افتتاح حساب ۶ – ۱۰ هزار تومان ـ

نرخ کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک

بیشتر ما از خدمات الکترونیک برای جابه‌جایی مبلغ کارت به کارت استفاده می‌کنیم و اغلب مشتریان بانکی هم از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی یا همان پرداخت‌سازها استفاده می‌کنند. طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی در سال ۱۴۰2، کارمزد خدمات بانکی شامل این اپ‌های واسطه‌ای یا بانکی هم می‌شود. به این ترتیب کارمزدهای بانکی در حوزه خدمات در این برنامه‌های پرداخت واسط هم لحاظ خواهند شد.

نرخ انتقال وجه بین بانکی

یکی از ویژگی‌های پایا در پرداخت‌های شخصی و گروهی این بود که کارمزد نداشت و بخصوص در پرداخت‌های گروهی به کمک حسابداران می‌آمد تا با استفاده از شماره شبا مبالغ کوچکی چون حقوق افراد را به حسابشان واریز کنند. این ویژگی آنقدر مهم و جذاب بود که بسیاری به این شکل از جابه‌جایی نقدی رو بیاورند و از خیر واریز آنی در کارت به کارت هم بگذرند. اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در ابلاغیه کارمزد خدمات بانکی سال 1402، برای این خدمت بانکی آنلاین هم کارمزد مشخص شده است: برای هر انتقال بین بانکی پایا بین 2400 تا 3هزار تومان و برای هر انتقال بین بانکی ساتنا هم تا سقف 28هزار تومان از مشتریان بانکی گرفته می‌شود.

در بخشنامه کارمزد خدمات بانکی جدید، برای واریز گروهی پایا هم به شرط آن که در هر دستور پرداخت بیشتر از ۱۰ واریزی ثبت شود، 120 تومان کارمزد پایا به ازای هر واریز در نظر گرفته شده که هرچند از رایگان بودن، گران‌تر است(!) ولی همچنان عدد مناسبی برای جابه‌جایی وجه در بین دیگر خدمات انتقال مالی بانکی و بین بانکی محسوب می‌شود.

درباره ساتنا هم که برای مبالغ بزرگ‌تر در نظر گرفته شده، سقف ۲8 هزار تومانی تعیین شده که به نسبت کارمزد پایا و البته نامحدود بودن انتقال وجه در این روش، کاملا عدد اندکی است.

کارمزدها عادلانه است؟

در کشورها اروپایی برای خدمات بانکی چه هزینه‌ای از مشتریان دریافت می‌شود؟ این سوالی است با تغییر نرخ کارمزد خدمات بانکی مطرح می‌شود.

بد نیست بدانید کارمزد خدمات بانکی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی بانک‌ها در دنیا به شمار می‌رود که در سیستم بانکی ایران و به اذعان مدیران، منبع درآمدی بانک‌ها ی ایران از این محل به کمتر از پنج درصد می‌رسد و عمده منابع درآمدی آن‌ها از محل سود تسهیلات و واسطه‌گری تأمین می‌شود که خود آسیب‌های بسیاری را برای شبکه بانکی به همراه داشته است. موضوعی که بارها مورد تأکید رئیسان بانک مرکزی قرارگرفته و خواسته که نظام بانکی از تأمین هزینه‌های خود از محل واسطه‌گری به سمت استفاده بیشتر از کارمزد پیش بروند.

البته هنوز بانک مرکزی درباره تغییر تعرفه کارمزد ارائه خدمات در خصوص ضمانت‌نامه‌ها، حواله‌ها، صندوق‌های اجاره‌ای (صندوق امانات)، مدیریت اوراق بهادار مشتریان، وصول برات و انواع حساب‌ها نظر نداده است و این تعرفه‌ها از حدود سال ۹۵ افزایش نیافته است.

کارمزد خدمات بانکی چه می‌شود؟

آنطور که بانکی‌ها می‌گویند در این روزهای سخت اقتصادی، هزینه زیرساخت‌های بانکی چند برابر شده ولی هنوز بسیاری از خدمات یا رایگان هستند یا با کارمزدهای یک دهه گذشته به مردم ارایه می‌شوند. مثلا صدور هر کارت مغناطیسی بانکی ۶ هزار تومان برای بانک هزینه داشت که حالا به7200 تومان رسیده است.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

142 دیدگاه
  1. ناصر می‌نویسد

    از صرافی ۲۲۰۰۰۰۰ زدم بیاد حساب بانک اینده
    ۶۰۰هزار کارمز کم کردن!!

    1
    4
  2. صادق می‌نویسد

    با سلام
    اعلام نارضایتی از اخذ 300 ریال بابت پیامک را اعلام می دارم.
    پس خدمات بانک به مشتری چی میشه
    پس به مانده پول ما را روی حساب سود بدهید

    10
    1
  3. رهبر می‌نویسد

    نظر من اینه که علاوه بر حذف کارمزد بانک ها باید آب، برق، گاز، تلفن همه رو مجانی کرد.

    17
    5
  4. محسن صالحی می‌نویسد

    آیا به دریافت کارت هدیه هم کارمزد تعلق میگیرد

    4
  5. حمید می‌نویسد

    سلام
    […] من تو موسسه آرمان پول گذاشته بودم،سود که ندادن هیچ،حدود یکسال بعد پولم دادن
    الان برای من حروم و حلال معنی نداره،این اراجیفیه که آره. اگر جایی میتونید حقتون و […] بردارید

    4
    2
  6. مریم چوپانی می‌نویسد

    من تو سال ۱۴۰۰ افتتاح حساب کردم توی بانک صادرات مبلغ ۱۷۴۰۰ تومان کارمزد گرفتن.تازه برگه ای که برای درست بودن نشانی جلوی درب منزل میفرستن هم به خودم دادن که به پست تحویل بدم و ۱۰۸۰۰ تومان هم هزینه ی پست شد.در ضمن من سال ۷۸ افتتاح حساب کرده بودم .اون موقع حساب دفترچه ای بود و من به ارزش پول اون سال ۹۰هزار تومن تو حساب پول داشتم که گفتن تو کامپیوتر ثبت نشده و بهم ندادن و گفتن که مجددا باید افتتاح حساب کنم.

    4
  7. محمدی می‌نویسد

    بانک صادرات بابت اعلام موجودی کارت سپهر مربوط به حسابهای مشتری های خودبانک از طریق خودپرداز خودبانک وجهی کسر نمیکند ولی از طریق کدussdموجودی بگیری مبلغ 300ریال کسر میکند این تناقض عملکرد در اینشرایط کرونایی توچیح ندار ه می بایستی بر عکس عمل می کرد

    6
  8. ئاسو فائقی می‌نویسد

    خاک تو سر ملت ایران با مسئولینی که دارد ودوباره خاک بر سر ملت ایران با مجلس و نماینده های که دارد اینطوری حق مردم رو مطالبه میکنن ،که هر روز بایه ترفند جیب مردم بیچاره ایران رو خالی ‌میکنند ولله خدا در روز قیامت همه این دزد ها رو مواخده میکنه ولله اگر فقیری در کشور ایران وجود داشته باشه در قیامت حق خود رواز مسئولین مطالبه میکند ،پیامبر صل الله علیه و آله وسلم: در روز قیامت کسی از شما نزد ما نیاید در حالی که شتری یا بزی با پشت حمل میکند چون روز قیامت هر کس غش وخیانتی کرده باشد در قیامت آن را با خود به صحنه محشر می آورد.

    وسلام دیگه حرفی ندارم .

    14
    4
    1. گمنام می‌نویسد

      عزیز دل قیامت کیلو چنده الان باید حقتون رو بگرید چرا بمونه واس قیامت اینا قیامتی رو ساختن ک هیچکس ندیده

      10
      3
  9. م. ن می‌نویسد

    پول‌های قابل توجهی است که از جیب مردم کشیده میش__ 150 میلیون تراکنش بانکی در رور و 400میلیون تراکنش بین بانکی در روز و وقتی حساب میکنید میلیاردها تومان در روز مفت و مجانی بانک ها به جیب میزنند.

    8
    1
  10. بنده می‌نویسد

    …تمام پول مردم توی بانکها میچرخه واز اعتبار مردم را میدزدند بازهم سیراتی ندارن………پپپپپپه اه بترکید الهی

    10
    2
  11. پگاه می‌نویسد

    برای افراد کم بینا و نابینا چه راهکاری هست؟؟

    2
  12. داود می‌نویسد

    واقعا بانک مرکزی مردم را چه فرض کرده؟ آیا انتقال پول بصورت دیجیتالی وزن فیزیکی دارد که برای میزان آن کارمزد متفاوت وضع کرده است؟ آیا پولها را بار خر میکند یا خودش بر دوش میگیرد که عدد آن موثر باشد؟ فی المثل آیا تفاوت دارد من یک ریال انتقال داشته باشم یا عددی برابر با اختلاسهای خودشان و خانواده آنها؟ تایپ عدد توسط مشتری انجام میگردد و کارمزد توسط بانک بالا کش میشود! گیرم توسط اپراتور تایپ شود آیا تفاوتی بین 1 ریال یا چند میلیارد وجود دارد؟! پایا و ساتنا که چندین ساعت بعد واریز وجه داشتند چرا باید حق العمل بگیرند؟ مدت فریز پول برای بانک کفایت نمیکرد؟

    ضمنا قابل توجه مدیر این سایت که بابت آگاهی از نظرات مردم خوشحال میشود!
    آیا نظرات مردم بگوش کسی که منافع ملت را بخواهد میرسد؟
    نوشتن نظر اصلا سودی برای قشر ضعیف دارد؟

    35
    1
  13. داود می‌نویسد

    اگر احیانا بروم و رای بدهم لایق خوردن انگ ابله بر پیشانی خود هستم
    خدمات به این گرانی!!
    […]

    17
    2
  14. پویا می‌نویسد

    این بانک کشورهای خارجی که گفتید منظورتون کدوم کشورهاست. چون اروپا که همچین کارمزدهایی که میگید نداره نه واسه کارت به کارت نه جابجایی از حساب،،عجب

    14
    1
  15. هوشنگ می‌نویسد

    دست در جیب مردم بردن اینه.حسابهای جاری که هیچ سودی به آنها تعلق نمیگیرد جایز نیست این هزینه ها را پرداخت نمایند.اگر زمان قبل انقلاب بود و اینچنین پول هایی را از مردم می گرفتند.آقایان پدر صاحب بچه را در میآوردند.

    20
    1
  16. سامان می‌نویسد

    دزدی اشکار و خوردن حق مردم . انشالله که خدا تقاص این حق الناس ها رو تو همین دنیا از رباخواران بگیره .

    17
    2
  17. مرتضی می‌نویسد

    خدماتی که از بانک پارسیان رایگان دریافت کرده ام همه در بانک صادرات در خواست پول داشتند که ندادم و درگیر شدم لعنت خدا بر مسئولین که میدانند روسای عقده ای شعبات چکار می کنند و دم بر نمی اورند

    11
    2
  18. مرتضی می‌نویسد

    امروز برای پرینت یک ماه از صورتحساب یکساله به بانک صادرات مراجعه کردم درخواست ۱۵۰۰ تومان پول برای یک برگ پرینت کردند که ندادم وقتی از سود پول های ما در بانک استفاده کافی را می برانند که حرامشان بشه چرا باید بابت کوچکترین خدمات پول بدهیم رئیس عقده ای بانک در نهایت بی ادبی گفت هرجا میخوای شکایت کن معلومه نظارت که نباشه همینه این آقا برای اداره یک توالت عمومی هم لیاقت ندارد چه برسد به ریاست یک بانک […]

    13
  19. ابی می‌نویسد

    خداوکیلی […] اینا یک وام دارن 700تومن سود نه ماهش میشه خداشاهده 500هزارتومن کارمزد میگیرن اینا دارن چیکار میکنن بامردم من نمیدونم!!!ای لعنت به این بانک صادرات […]

    6
    1
  20. سعید کاوسی می‌نویسد

    ۴۰ دزد بغداد هر قسمتی با شیوه و روش خودشون از مردم دزدی می‌کنند مملکت بی صاحب یعنی همین

    11
    1
  21. علی می‌نویسد

    لعنت به مسئولین بانک مرکزی که به عناوین مختلف دست به جیب مردم میشوند خدایا لعنت به ظالمان

    9
    1
  22. اسماعیل می‌نویسد

    دیروز برای تحویل چند برگ ابطالی به بانک مراجعه کردم که بانک برای ابطال هر برگ تقاضای هزار تومان را کرد پول دسته چک را جدا می گیرند حالا برای ابطال هم پول می گیرند مگر بانک از مانده بانکها سود نمی کنند که برای هر چیری پول می گیرند

    7
    1
  23. محمد می‌نویسد

    واقعا دیگه شورشو درآوردن ازبانک صادرات عوضی یه حواله ساتنا روسه بارزدن برای من
    دوبارشوخودبانک اشتباه کروه شناسه. گیرنده رو وارد نکرده برای هرحواله 10هزارتومن کسرکردن ازحسابم جمعا30هزارتومن اونوقت 20هزار تومن اشتباه خودشونو برنمی گردونن به حسابم میگن دیگه کاری نمیشه این قانون

    12
  24. سیدسعیدحسینی نجاتی می‌نویسد

    سلام ، بایدعرض کنم متأسفانه اینکارشمابهیجوجه قابل قبول وازهمه مهمترقابل توجیه نمیباشد ، شماباپول ملت دارین کارمیکنین واین باین
    هست ضمن اینکه خدماتتان میبایستی رایگان باشدباین ملت هم بایستی سودمتناسب باکارکردتان پرداخت شود ، بنده بهیجوجه راضی
    نیستم وعرض میکنم حرامش باشدهرکسیکه به طرق مختلف ازجمله همین طریق راه شماباین ملت مظلوم ظلم میکند ، ظلم کردن که شاخ
    ودم ندارد ، اینهم یکراهش هست ، خواهشا” دست برداریدازاین کارهای ناپسند 0 متشکرم

    9
    1
  25. عارف می‌نویسد

    فقط امیدوارم به زودی جواب آه مردمو بدید، دیگه همه جوره […] کردید، الهی که خیر نبینید، چه خبره اینهمه کااارمزد لعنتی هااااا

    10
  26. محمد می‌نویسد

    کارمزدها عادلانه است؟
    این سوال برای جایی هست که همه چیزش درسته و بانک داری ربوی نداره
    نه اینجا

    10
  27. علی می‌نویسد

    این همه پول تو حسابهای قرض الحسنه وجاری مردم هست اینارو حساب نمیکنید ظلم وبی عدالتی تاکی شما تراز مالی تون پایین هست برید جلو وامهایی که به آقازاده ها دادین رو بگیرید

    19
    1
  28. حامد می‌نویسد

    دیگه انقد خودتونوب نفهمی نزنید جیب مردموخالی کردید دارید توروز روشن […] میکنیداخه […] سرگردنم اینجوری نیستن باپول مردم ک توی حساب جاری هست کارمیکنیدبعد براانتقالشم کارمزد برمیدارید ظلم پایدارنیست

    19
    1
  29. حسین می‌نویسد

    سلام من از بانک انصار دسته چک گرفتم چند روز پیش واریز پول به حساب چک را فراموش کردم از حساب کارت برداشتند و به حساب چک واریز کردند و مبلغ شش هزار تومان از حساب به عنوان جریمه کم کردند ایا همه بانک ها این کار رو میکنند.؟ ممنون

    5
  30. مهدي می‌نویسد

    واقعا به استدلال كارشناسان احسنت بايد گفت. قيمت بنزين و خدمات و … را با اروپا مقايسه ميكنند، ولي درآمد را با بوركينافاسو و سودان جنوبي، امنيت را با سوريه و يمن و عراق، رفاه را با كره شمالي و كوبا و تورم را با ونزويلا مقايسه ميكنند. مردم هم نفهم

    23
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی