رده تعریف و آموزش رمز ارز لایت کوین چیست؟

لایت کوین چیست؟

تعریف و آموزش رمز ارز

مزایا و معایب لایت‌کوین را در این متن بخوانید و هوشیار سرمایه‌گذاری کنید

نویسنده: رضا رضایی
5 اسفند 1399
لایت کوین چیست

برای آنکه بدانیم لایت کوین چیست اول از نکات مهم و ساده‌اش شروع می‌کنیم. لایت‌کوین یکی از قدیمی‌ترین کوین‌های عرضه‌شده به بازار است. هدف اصلی از ساخت آن، حل مشکل‌های بیت‌کوین از جمله مدت‌زمان طولانی برای انجام تراکنش‌ها و هزینه‌های بالای هر تراکنش بود.

لایت‎کوین بر پایه بلاک‌چین است و اکنون می‌توان روزانه 14400 لایت‎کوین استخراج کرد. پلتفرم این رمزارز از نوع غیرمتمرکز است و همین ویژگی‌ها سبب شده در بازار محبوبیت زیادی پیدا کند.

 

تاریخچه لایت‌کوین و سازنده آن

لایت کوین در سال 2011 ساخته و وارد بازار دیجیتال شد. «چارلی لی» توانست لایت‌کوین را به شکلی طراحی کند که برای انجام تراکنش‌های روزمره بسیار مناسب و کاربردی‌تر باشد. ۲ سال بعد از معرفی آن یعنی در نوامبر 2013 ارزش لایت‎کوین رشد فوق‌العاده‌ای کرد و این رشد قیمتی در ۴ سال بعد سیری نزولی داشت.

رشد قیمت اصلی لایت‌کوین فقط در سال 2013 رخ نداد، بلکه این رمزارز در سال 2017 هم یک‌بار دیگر جهش قیمتی پیدا کرد و به 315 دلار رسید. اکنون در سال 2020 قیمت هر لایت‌کوین به 45.200 دلار هم رسید.

قیمت لحظه‌ای لایت کوین

قیمت لایت‌کوین به‌صورت لحظه‌ای در حال تغییر است و این تغییر، حاصل میزان عرضه و درخواست کاربران است. بر اساس نمودارها و قیمت گذشته این رمزارز در طی سال‌های اخیر پیش‌بینی‌های زیادی در خصوص قیمت لایت‌کوین انجام شده و با توجه به اینکه در رتبه 10 ارزهای دیجیتال قرار دارد اما با افت قیمت بالایی مواجه بوده.

 

لایت کوین بهتر است یا بیت کوین

همان‌طور که می‌دانید لایت‌کوین و بیت‌کوین شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و حتی هدف اصلی از طراحی لایت‌کوین رفع مشکلات بیت‌کوین بوده است. قبل از مطالعه این قسمت، اگر نیاز به آشنایی بیشتر با بیت‌کوین دارید مقاله «بیت کوین چیست» را بخوانید. حالا بیایید تفاوت‌های این ۲ رمزارز قدیمی را بررسی کنیم:

سرعت انجام تراکنش‌ها

در بیت‎کوین هر تراکنش 10 دقیقه به طول می‌انجامد و این در حالی است که این زمان در لایت‌کوین فقط 2.5 دقیقه است و این تفاوت نشان‌دهنده سرعت بالای لایت‌کوین در انجام انتقال‌های مالی است.

الگوریتم استخراج

الگوریتم به‌کاررفته در بیت‌کوین SHA-256 است اما الگوریتم مورداستفاده در لایت‌کوین Skrypt است که موجب سرعت بالای این رمزارز در انجام تراکنش‌هاست.

قیمت بیت‌کوین

تفاوت و شباهت لایت کوین و بیت کوین

کارمزد تراکنش‌ها

الگوریتم مورداستفاده در لایت کوین علاوه بر سرعت‌دهی در تراکنش‌ها هزینه معامله یا همان کارمزد را به شکل قابل‌توجهی کم می‌کند.

مقدار سرمایه بازار

میزان قیمت و تعداد سکه‌های موجود در بازار هر روزه در حال تغییر است و این در حالی است که لایت‌کوین در لیست ۱۰ رمزارز برتر قرار گرفته، اما با این حال باز هم قیمت بیت‌کوین بیشتر از لایت‌کوین است.

مقدار عرضه لایت کوین

بیت‌کوین فقط 21 میلیون واحد رمزارز دارد اما لایت‌کوین 4 برابر بیت‌کوین عرضه وارد بازار کرده است. با توجه به این آمار می‌توان گفت لایت‌کوین همچنان سکه‌های بیشتری به نسبت بیت‌کوین عرضه می‌کند.

روش استخراج لایت کوین

برای استخراج رمزارز بیت‌کوین فقط از روش ASIC می‌توان بیت‌کوین استخراج کرد اما در لایت‌کوین از کارت گرافیک نیز می‌توان برای استخراج استفاده کرد.

علاوه بر تفاوت‌های ذکرشده در بالا بیت‌کوین و لایت‌کوین شباهت‌هایی نیز دارند که شامل امینت بالای یکسان، رابط کاربری راحت، امکان مقیاس‌پذیری، استفاده از پروتکل بلاکچین در هر ۲ نوع و نوع عرضه اولیه آن‌ها که در هر ۲ به شکل استخراج بلاک جنسیس عرضه می‌شود.

آموزش استخراج لایت کوین

آینده لایت کوین چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

همچون هر رمزارز دیگری برای آینده لایت‎کوین نیز پیش‌بینی‎هایی شده است که در این قسمت برای شما شرح می‎دهیم، همان‌طور که متوجه شده‌اید تاکنون قیمت لایت کوین از بیت‎کوین پیروی کرده است و این امکان که در آینده هم همین روند را داشته باشد بسیار زیاد است، در ادامه برخی از این پیش‌بینی‎ها برای آینده لایت‎کوین را خواهیم آورد.

پیش‌بینی والت

بر اساس پیش‌بینیWalletInvestor  قیمت LTC ثبات منفی طولانی‌مدتی خواهد داشت که بر اساس تحلیل صورت گرفته روند تغییر قیمت و نوسانات لایت‌کوین به شکل روند 4 سال گذشته است به این صورت که در سال 2021 ، 10 دلار پیش‌بینی‌شده، در سال 2022 ، 3 دلار و در سال 2023 ، 2 دلار و برای سال 2024 نیز 2 دلار پیش‌بینی‌شده است.

پیش‌بینی دیجیتال‌کوین

بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته توسط DigitalCoinPrice آینده بهتری از پیش‌بینی WalletInvestor در انتظار لایت‌کوین است، بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته آینده لایت‎کوین به این شکل پیش‌بینی شده است: در سال 2021 قیمت هر لایت‌کوین 90 دلار، در سال 2022 قیمت هر لایت‌کوین 101 دلار، در سال 2023 قیمت لایت‌کوین 95 دلار، در سال 2024 ، 93 دلار و در سال 2025 روندی افزایشی مجددا خواهد داشت و به 106 دلار خواهد رسید.

پیش‌بینی لانگ فورکست

LongForecast بر این باور است که لایت‌کوین در سال 2021 افت شدیدی خواهد داشت و به 20 دلار می‌رسد. او همچنان معتقد است که در سال 2022 لایت‌کوین برخلاف سال قبل آن رشد افزایشی خواهد داشت و به 46 دلار خواهد رسید. همچنین برای سال 2023 نیز افزایش قیمت تا 58 دلار را پیش‎بینی کرده است.

 

مزایا و معایب لایت کوین چیست؟

همانند هر رمزارز دیگری، لایت‌کوین نیز مزایا و معایبی دارد که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

مزایای لایت کوین

  • امکان انتقالات مالی به شکل بین‌المللی بدون احتیاج به مراحل نقل‌وانتقال کاغذی
  • مدت‌زمان چنددقیقه‌ای برای انتقالات مالی بین‌المللی به‌جای روش سنتی چندروزه
  • ساخت کیف پول لایت‌کوین و نگهداری راحت رمزارزها
  • انجام تراکنش‌های با حجم بالا در زمان کم
  • استفاده از الگوریتم مناسب بری عرضه 4 برابری بیت‌کوین
  • طراحی غیرمتمرکز و دسترسی راحت به انواع سرورها در سراسر دنیا
  • قابلیت پشتیبانی از این شبکه با استفاده از تهیه ماینر و همچنین دسترسی داشتن به شبکه به‌صورت محلی

معایب لایت کوین

  • مراحل استخراج انرژی بسیار زیادی لازم دارد
  • پذیرش کم لایت‎کوین در مقایسه با سایر رمزارزها
  • پیش‌بینی‌های ارزش لایت کوین یک چالش است و امکان دارد در زمان کاهش قیمت مجبور باشید به دنبال خرید دیگر رمزارزها بروید

جدول قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال

لیتوشی چیست و چند لایت کوین است؟

هر رمزارزی از چندین واحد ساخته شده است که درواقع برابر با یک‌صدم واحد اصلی آن رمزارز است. به‌عنوان نمونه هر یک دلار کشور آمریکا تشکیل شده از ۱۰۰ سنت یا پوند بریتانیا برابر یا ۱۰۰ پنی است. لیتوشی نیز در تشکیل لایت کوین همین نقش را دارد، هر یک واحد رمزارز تشکیل‌شده از واحدهای کوچکی است؛ این واحدهای کوچک در رمزارز لایت‌کوین لیتوشی نام دارند.

در بسیاری از رمزارزها دیگر این واحدهای بدون اسم هستند و مردم خود برای آن‌ها به‌دلخواه اسمی گذاشته‎اند. واحدهای بیت کوین و لایت کوین اما اسم دارند. بد نیست بدانید ساتوشی اسم واحدهای تشکیل‌دهنده هر واحد بیت‎کوین است.

اما ممکن است این سؤال به ذهنتان برسد که هر یک لایت‎کوین چند لیتوشی است؟ هر یک لایت‌کوین نیز همچون بیت‎کوین به 100 میلیون واحد تقسیم شده است که هر یک واحد آن لیتوشی نام دارد و چنانچه بخواهیم یک واحد لیتوشی را به شکل اعشار نمایش دهیم به این صورت است: 00000001/0

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی