رده تعریف و آموزش رمز ارز نکات ایمنی کیف پول ارز دیجیتال

نکات ایمنی کیف پول ارز دیجیتال

تعریف و آموزش رمز ارز

امنیت کیف پول های رمزارز چقدر است؟ باید چه ریزه‌کاری‌هایی را رعایت کرد؟

نویسنده: رضا عبدی
6 تیر 1401
انواع کیف پول ارز دیجیتال

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید، می‌دانید که برای ذخیره رمزارزها یا آدرس‌های عمومی و خصوصی آن‌ها باید از کیف پول دیجیتالی استفاده کنید و هیچ چیز به اندازه امنیت کیف پول رمزارز اهمیت ندارد. چراکه میلیون‌ها نفر از والت ارز دیجیتال استفاده می‌کنند که تفاوت اصلی چنین والت‌هایی با کیف پول‌های معمولی در این است که به جای ذخیره فیزیکی ارزها در کیف پول‌های دیجیتالی، شما آدرس ارزهای خود و سابقه‌ای از تراکنش‌های ثبت شده روی بلاکچین را در آن ذخیره می‌کنید.

برای درک بهتر موضوع می‌توان آن را به کارت عابربانک تشبیه کرد. عابربانک شما به حسابی در بانک متصل است که به صورت فیزیکی در آن پولی ذخیره کرده‌اید، اما هیچ پولی به صورت فیزیکی در کارت شما وجود ندارد و فقط تراکنش‌های شما داخل آن ثبت می‌شوند. در کیف پول رمزارز شما هم، چنین اتفاقی می‌افتد. وقتی فردی برای شما ارز دیجیتال ارسال می‌کند، در واقع سند عدم مالکیت رمزارزها را امضا کرده و مالکیت آن‌ها را به آدرس کیف پول دیجیتال شما انتقال داده است.

معرفی انواع کیف پول رمزارز

امنیت کیف پول‌های ارز دیجیتال چقدر است؟

کیف پول‌های رمزارز بسیاری در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. این کیف پول‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. برای توضیح بهتر وضعیت امنیت کیف پول‌های ارز دیجیتال بهتر است ابتدا دسته‌بندی‌های اصلی را مشخص کرده و آن‌ها را توضیح دهیم.

کیف پول سرد و گرم

کیف پول سرد

کیف پول‌های سرد به انواعی از والت‌ها گفته می‌شود که کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت ذخیره می‌کنند که به خاطر این ویژگی از امنیت بیشتری در برابر حملات هکرها برخوردار هستند. کیف پول‌های سرد به دو نوع والت سخت‌افزاری و والت کاغذی تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری شبیه به دستگاه USB هستند که قابلیت اتصال به رایانه را دارند و در بعضی از موارد، خود آن‌ها دارای صفحه نمایشی هستند که بدون نیاز به رایانه می‌توانید تراکنش‌های خود را روی آن‌ها کنترل کنید. کیف پول‌هایی مانند ترزور وان، کول والت اس و والت لجر نانو اس از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری در حال حاضر به شمار می‌روند.

کیف‌ پول‌های کاغذی نوعی از کیف‌پول‌های سرد هستند که در آن‌ها کلید‌های خصوصی و عمومی شما از طریق یک نرم‌افزار تولید و روی کاغذ چاپ شده‌اند. این نوع از کیف پول‌ها بعد از نسخه‌های سخت‌افزاری از بیشترین امنیت ممکن برخوردار هستند. برای دریافت یا انتقال ارز دیجیتال می‌توانید از اطلاعات چاپ شده روی کاغذ استفاده کنید. البته باید به یاد داشته باشید که این نوع از والت‌ها بیشتر برای نگهداری از رمزارزها برای مدت طولانی طراحی شده‌ اند و هرگز نباید آن را گم کنید!

کیف پول گرم

کیف پول گرم به والت‌هایی گفته می‌شود که به صورت نرم‌افزار روی دستگاه‌های شما نصب می‌شوند و مانند برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر از آن استفاده می‌کنید. کیف پول‌ آنلاین (تحت وب)، کیف پول دسکتاپ و کیف پول موبایلی از جمله والت‌های گرم هستند.

والت‌های آنلاین روش راحت‌تری برای استفاده دارند و از طریق هر دستگاهی در هر مکانی قابل دسترسی هستند. البته از لحاظ امنیتی چون اطلاعات موجود در این والت‌ها از جمله کلیدهای خصوصی شما در فضای ابری ذخیره شده و توسط شخص ثالث کنترل می‌شود، آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر حملات هکرها بالاست. والت‌های بلاکچین و کوین‌بیس از نمونه‌های کیف پول آنلاین هستند.

کیف پول‌های دسکتاپ به صورت برنامه‌ای هستند که روی رایانه نصب می‌شوند. این نوع از والت‌های گرم تقریبا امنیت قابل قبولی دارند. ولی اگر رایانه شما هک شده و یا به ویروس آلوده شده باشد، احتمال دارد که دارایی‌های شما به خطر بیفتند. کیف پول‌هایی مانند اکسودوس، الکتروم و گواردا از بهترین مثال‌های والت‌های دسکتاپ هستند.

کیف پول‌های موبایلی، اپلیکیشن‌هایی هستند که روی تلفن همراه نصب می‌شوند و به دلیل در دسترس‌تر بودن به نسبت نسخه‌های رایانه‌ای از کارایی و محبوبیت بیشتری برخوردارند. این نوع کیف پول‌های رمزارز مانند والت‌های دسکتاپ از خطر هک شدن به دور نیستند و بهتر است نکات ایمنی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد را جدی بگیرید تا با مشکل مواجه نشوید. کیف پول تراست والت، اتمیک والت و مای‌سلیوم از نمونه‌های کیف پول موبایلی هستند.

کیف پول حضانتی و غیرحضانتی

دسته‌بندی دیگری که باید به آن اشاره کرد، کیف پول حضانتی و غیرحضانتی است که هر کدام مزایا و معایت خاص خودشان را دارند. برای مثال کیف پول‌های تحت وب معمولا شکل حضانتی دارند. به این معنی که اطلاعات شما از جمله کلیدهای خصوصی توسط صرافی خاصی نگهداری و محافظت می‌شود. از مزایای این کیف پول‌ها باید به راحتی در استفاده از آن و امکان بازیابی دارایی با ارائه ایمیل اشاره کرد که بخش زیادی از نگرانی شما را از بین می‌برد. اما از طرف دیگر ممکن است این صرافی‌ها مورد حمله قرار بگیرند و یا خود صرافی‌ها در دارایی شما دست ببرند. برای همین باید در انتخاب چنین کیف پول‌هایی دقت کنید. کیف پول‌های غیرحضانتی کلیدهای خصوصی و کنترل کامل آن‌ها را به خود شما واگذار می‌کنند و لازم نیست نگران هک شدن صرافی باشید. اما در صورتی که این کلیدها را فراموش کنید، به هیچ وجه دارایی شما بازگردانده نمی‌شود.

معرفی بهترین کیف پول بیت کوین

نکات ایمنی کیف پول ارز دیجیتال

همان طور که اشاره کردیم، امنیت کیف پول‌های ارز دیجیتال به عوامل مختلفی مانند نوع والت و سرویس اینترنتی شما بستگی دارد. در کل، کیف پول‌های سخت‌افزاری و کاغذی به دلیل متصل نبودن به اینترنت، قابل هک شدن نیستند و امنیت بیشتری نسبت به والت‌های گرم و مخصوصا والت‌های تحت وب دارند. اما به هر حال در هیچ شرایطی خطر را نباید نادیده گرفت و احتمال از دست رفتن دارایی‌ها هیچ وقت به صفر نمی‌رسد. به همین خاطر در زیر تعدادی از نکات امنیتی مربوط به کیف پول‌های رمزارز را گوشزد می‌کنیم تا با رعایت آن‌ها از دارایی‌های خود به خوبی مراقبت کنید:

کیف پول را از منبع معتبر دانلود کنید

یکی از راه‌هایی که هکرها می‌توانند به اطلاعات شخصی و محرمانه شما دست پیدا کنند، دانلود و نصب بدافزارها و یا اپلیکیشن‌های تقلبی است. هیچ وقت نرم‌افزارهای موردنیاز خود را از سایت‌های غیررسمی دانلود نکنید و به جای آن به سایت اصلی صرافی و یا اپ‌استورهای معتبر مراجعه کنید.

از یک گذرواژه قوی استفاده کنید

بیشتر افراد به دلیل به یاد نیاوردن تعداد زیادی از گذرواژه‌ها از پسوردهای ساده استفاده کرده و یا یک پسورد را برای چند سایت مختلف انتخاب می‌کنند. به یاد داشته باشید که هکرها می‌توانند با نرم‌افزارهای پیچیده نه تنها رمزعبورهای آسان، بلکه رمزعبورهای طولانی را در کمتر از یک دقیقه به دست بیاورند. برای امنیت بیشتر از گذرواژه‌هایی استفاده کنید که حداقل هشت حرف بوده و شامل ترکیبی از حروف، اعداد و علامت‌ها باشند. برای به یاد آوردن گذرواژه‌ها می‌توانید از نرم‌افزارهای مدیریت پسورد استفاده کنید.

تأیید دو مرحله‌ای را در کیف پول خود فعال کنید

از کیف پول‌هایی استفاده کنید که از قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کنند. این موضوع یکی از روش‌های مهم برای اطمینان خاطر از امنیت دارایی‌هاست و در بیشتر نرم‌افزارها قابل دسترسی است. برای فعال کردن تأیید هویت دو عاملی به بخش منوی کاربری نرم‌افزار رفته و در قسمت مربوط به Security آن را پیدا کنید.

کیف پول خود را به‌روز نگه دارید

حتما هنگام منتشر شدن نسخه جدید نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید، آن را به‌روزرسانی کنید تا از قابلیت‌های امنیتی بهبود یافته آن بهره‌مند شوید. این کار باعث می‌شود تا اگر نقصی در نرم‌افزار وجود دارد، قبل از سوءاستفاده هکرها برطرف شود.

از کیف پول خود بک‌آپ بگیرید

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که باعث از دست رفتن دارایی‌های رمزارز می‌شود، فراموش کردن کلید عمومی، کلید خصوصی و یا رمزعبور است. به همین خاطر حتما در فواصل معین از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کرده و کلیدهای خصوصی خود را به صورت آفلاین در مکان مطمئنی نگهداری کنید.

از کلید خصوصی خود به شدت مراقبت کنید

کلید خصوصی شما یکی از مهم‌ترین موارد لازم برای انجام تقریبا هر کاری در صرافی‌هاست. در صورت از دست رفتن اطلاعات مهمی مانند کلیدهای خصوصی، دارایی‌های باارزشی که با زحمت فراوان جمع کرده بودید را از دست خواهید داد. حتما در نگهداری از آن کوشا باشید و نسخه پشتیبان آنلاین و آفلاین از آن تهیه کنید تا در دنیای ارزهای دیجیتال با مشکل مواجه نشوید.

جمع‌بندی
داشتن کیف پول ارز دیجیتال یکی از مقدمات لازم برای فعالیت در حوزه کریپتو است. از آن‌جا که رمزارزها نوعی دارایی مجازی هستند، مراقبت از آن‌ها در مقابل حمله مهاجمان و هکرها نکته‌ای بسیار جدی است. تعداد کیف پول‌های موجود در بازار رمزارز بسیار زیاد است ولی امنیت آن‌ها به هیچ‌وجه با هم یکسان نیست. به همین دلیل در این مطلب ابتدا با دسته‌بندی کیف پول‌های مختلف و توضیح ویژگی هر کدام، میزان امنیت هر یک را برای شما مشخص کرده و سپس به تعدادی نکات مهم اشاره کردیم که برای بالا بردن امنیت کیف پول‌ها ضروری هستند. امیدواریم با خواندن موارد موجود بتوانید با امنیت بیشتری در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید.

منابع این نوشته در «رده» موجود است

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد