رده بررسی راهنمای رفع سوء اثر چک برگشتی

راهنمای رفع سوء اثر چک برگشتی

بررسی

چک بعد از چه مدتی باطل می‌شود؟ رفع سوءاثر چک چند روز طول می‌کشد؟

نویسنده: رده
19 شهریور 1402

رفع سوء اثر چک برگشتی چیست؟ فرض کنید به هر دلیل (فراموشی، همزمانی چند چک یا…) حساب شما به اندازه مبلغ چک موجودی ندارد و نتوانسته‌اید مبلغ را تامین کنید. در نتیجه چک شما به هر دلیلی برگشت خورده و نام شما در لیست بدهای سیستم بانکی(!) ثبت شده است. حالا شما باید با رفع سوءاثر چک کاری کنید که نامتان از این بلک‌لیست خارج شود و بتوانید از خدمات و تسهیلات بانکی بهره‌مند شوید.

جلوگیری از افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید، متوقف کردن گردش مالی و پولی در کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی به میزان کسری مبلغ چک، پرداخت نشدن هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامه‌های ارزی یا ریالی، عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی، ممنوعیت ارایه دسته‌چک جدید در سامانه صیاد از جمله محرومیت‌های سختگیرانه‌ای است که برای چک برگشتی‌ها اعمال می‌شود.

همه چیز درباره قانون جدید چک

مراحل رفع سوء اثر چک برگشتی

طبق آخرین بخشنامه‌های بانک مرکزی یکی از شرایط زیر باید برای رفع سوءاثر چک برگشتی محقق شود که ۲ بخش کلی دارد؛ با وجود لاشه چک و بدون آن.

رفع سوء اثر چک اگر لاشه چک موجود است

تأمین موجودی چک برگشتی

باید مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود واریز کنید و بانک پس از رفع برگشت چک و پرداخت مبلغ آن به دارنده چک، نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی شما اقدام می‌کند. اما نکته اینجاست که برای رفع سوءاثر چک باید دوبرابر مبلغ روی چک را به حساب جاری واریز کنید. مثلا اگر مبلغ روی چک ۱۰میلیون تومان بوده و برگشت خورده، برای پاس شدن چک باید دوبرابر مبلغ آن – یعنی ۲۰میلیون تومان- به حساب‌تان واریز کنید. بانک مبلغ واریزی را با اطلاع شما مسدود می‌کند تا زمانی که دارنده چک برای گرفتن مبلغ کامل چکش مراجعه کند. ۴۸ساعت بعد از نقد شدن چک هم شما امکان برداشت مبلغ مازاد نسبت به رقم روی چک را از حساب‌تان خواهید داشت.

نکته: حالا اگر به هر دلیلی دارنده چک مراجعه نکرد، تا حداکثر یک سال این مبلغ نزد بانک می‌ماند. پس برای برداشت مازاد پول فراموش نکنید دارنده چک حتما باید آن را نقد کند.

ارائه لاشه چک برگشتی

شما موفق شده‌اید خارج از چارچوب بانک با دارنده چک توافق کنید (دادن چکی دیگر یا پرداخت مبلغ چک یا هر روش معمول دیگری)، وظیفه شماست که لاشه چک برگشتی را به بانکتان ارائه کنید و بانک موظف است در قبال آن به شما رسید تحویل ده و مراحل رفع سوء اثر چک را به انجام برساند.

رفع سوءاثر چک بدون لاشه چک

ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک

بیایید فرض کنیم به هر دلیل لاشه چک برگشتی در دسترس نیست (پاره شده، مفقود شده، سوخته، دزدیده شده یا…)، ذی‌نفع چک (یعنی دارنده کنونی چک برگشتی که باید در ازای چک، پول بگیرد) می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام کند و بانک با دریافت این رضایتنامه رسمی و قانونی، باید نسبت به رفع سو اثر از چک برگشتی و ابطالش اقدام کند.

نکته: چنانچه دارنده یا ذی‌نفع چک شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، می‌تواند با ارائه نامه رسمی، رضایت خود را اعلام کند و بانک با دریافت این نامه باید مراحل قانونی رفع سوءاثر از چک را انجام دهد.

واریز مبلغ چک به سپرده قرض‌الحسنه جاری و مسدود کردن آن به مدت ۲ سال

حالا بیایید فرض سخت‌تری کنیم؛ دارنده یا ذی‌نفع چک آنقدر در دسترس نیست که؛ به بانک برود و چک را نقد کند یا بشود لاشه چک را از او گرفت یا حتی رضایتنامه محضری بدهد. در این صورت تکلیف صاحب چک و وضعیت چک برگشت‌خورده‌اش چه می‌شود؟

قانون برای این هم اینطور پیش‌بینی کرده تا از چک شما رفع سوءاثر شود؛ شما می‌توانید با واریز معادل کسری موجودی‌تان به سپرده قرض‌الحسنه جاری خود، درخواست مسدود شدن این مبلغ را بکنید؛ برای پرداخت چک برگشتی به همان دارنده چک تا زمان مراجعه‌اش به بانک و حداکثر به مدت 24 ماه.

در این شرایط بانک شما موظف است در ۵ روز کاری، طی نامه‌ای، تأمین وجه چک را به اطلاع دارنده یا ذی‌نفع چک برساند. یعنی همان فردی که گواهی‌نامه عدم پرداخت به نامش صادر شده. سپس برای سوء اثر از چک شما اقدام کند.

نکته: البته این مورد یک شرط دارد؛ سپرده قرض‌الحسنه جاری شما که می‌خواهید پول را در آن واریز کنید و درخواست مسدودی بدهید، قبلا توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد.

ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی

در کنار همه این شرایط، اگر به هر روشی موفق شدید از مراجع قضایی، حکمی مبنی بر رفع سوءاثر چک بگیرید، بانک موظف است پس از اطمینان از صحت حکم و زمان آن، برای رفع سو اثر چک شما اقدام کند.

انقضای مدت نگهداری سوابق چک‌های برگشتی در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی

این آخرین مورد از روش‌های رفع سوءاثر چک است؛ در صورتی که شما -به هر دلیلی- برای به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتی اقدام نکردید و مشکلی هم با سیستم بانکی کشور پیدا نکردید (یعنی نیازی به دسته‌چک جدید نداشتید یا وام و تسهیلاتی از بانک نمی‌خواستید و…) پس از انقضای مدت ۳ سال از تاریخ صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت آن، به‌صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌شود. (قبل‌تر، این مدت انقضای چک برگشتی ۷ سال بود که به ۳ سال کاهش پیدا کرده)

 

مدت زمان رفع سوء اثر چک برگشتی

بانک مکلف است بنا به درخواست مشتری و به‌منظور آگاهی مشتری از سوابق چک‌های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی، اقدام به ارائه صورت کامل تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی با درج تاریخ برگشت چک کند تا صاحب چک، بداند چطور در بلک‌لیست بانک مرکزی ثبت شده است.

استعلام آنلاین چک برگشتی

اگر یکی از روش‌های شرح داده شده برای رفع سوءاثر چک برگشتی را انجام دادید و بانک کار حذف نام شما از لیست بدهای بانکی را آغاز کرد، ۷ روز کاری و حداکثر ۱۰ روز برای انجام مراحل رفع سوءاثر وقت لازم است. بعد از این ۷ تا ۱۰ روز، می‌توانید با استفاده از لینک بالا به‌صورت آنلاین حذف یا وجود چک برگشتی را استعلام کنید و اگر همچنان چک برگشتی از سوابق شما حذف نشده بود، باید حضوری به بانکتان مراجعه کنید و پیگیری کنید. اگر حذف شده بود که خب همه چیز بر وفق مراد است و می‌توانید از بقیه خدمات بانکی استفاده کنید.

 

هزینه رفع سوء اثر چک برگشتی

غیر از مبلغی که باید برای کسر موجودی حسابتان تامین کنید، خود مراحل درخواست رفع سوء اثر چک برگشتی در بانک‌ها هم کارمزدی جداگانه دارد. بد نیست بدانید درخواست ثبت چک برگشتی (یعنی صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت) ۱۲ هزار تومان و رفع سو اثر چک برگشتی در تمامی بانک‌ها 12+2 هزار تومان (در ۲ مرحله و در جمع ۱۴ هزار تومان) کارمزد دارد. یعنی بانک‌ها از هر چک برگشتی -بی‌چک و چانه!- ۲۶ هزار تومانی کسب می‌کنند.

راهنمای گام به گام برگشت زدن چک

فرصت 10 روزه برای رفع سوء اثر چک برگشتی

طبق ضوابط جدید، مشتری که دارای چک برگشتی است 10 روز فرصت دارد تا از چک برگشتی خود رفع سوء اثر کند. درصورتی‌که مشتری از مهلت داده‌شده 10 روزه برای رفع سوء اثر، چک برگشتی خود استفاده نکند، بانک مرکزی موظف است اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه عدم پرداخت را از طریق سامانه‌های مربوط، در دسترس بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیر بانکی و عموم مردم قرار دهد.

 

شرایط جدید افتتاح حساب‌جاری دارای چک برگشتی

طبق قوانین و مقررات بانکی اگر شما سابقه چک برگشتی و یا بدهی غیر جاری داشتید، مجاز به افتتاح حساب‌جاری نبودید. اما با اصلاحیه‌ای که شورای پول و اعتبار انجام داد، این ممنوعیت برداشته شد. با توجه به اصلاحیه صورت گرفته ازاین‌پس اشخاص حقیقی و حقوقی که فاقد شرایط اخذ دسته‌چک یا بدهی غیر جاری هستند، می‌توانند نسبت به افتتاح حساب‌جاری اقدام کنند. البته این شرایط تنها برای حساب‌جاری بدون دسته‌چک است و اشخاص برای دریافت دسته‌چک باید مفاد مربوط به آن را رعایت کنند. حالا حساب جاری بدون دسته‌چک به چه دردی می‌خورد؟!

 

شرایط دریافت دسته‌چک جدید بدون نیاز به رفع سو اثر

صدور دسته‌چک جدید برای اشخاصی که خارج از اراده و کنترل خود و به دلیل شرایط بیرونی دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده‌اند که بیشتر معطوف به بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی می‌شود، دارای ۴ شرط اساسی است؛

  1. ارائه اظهارنامه مالیاتی ثبت‌شده نزد مرجع مالیاتی
  2. ارائه لیست واریز حق بیمه ثبت‌شده در سازمان تأمین اجتماعی
  3. صدور دسته‌چک موجب تسهیل در تداوم فعالیت و پیشگیری از تعطیلی واحد اقتصادی شود
  4. صدور دسته‌چک موجب حفظ اشتغال و جلوگیری از تعدیل نیروی انسانی شاغل در واحد اقتصادی شود

مراحل کامل دریافت دسته چک

مراحل دریافت دسته‌چک جدید بدون نیاز به رفع سوءاثر

متقاضی دریافت دسته‌چک جدید که دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده است، در صورت داشتن شرایط ذکرشده، باید درخواست خود را همراه با مصوبه هیئت‌مدیره و مستندات توجیهی را که به امضای مدیرعامل بانک رسیده است، برای بانک مرکزی ارسال کند. بانک مرکزی نیز بعد از بررسی شرایط مشتری، نسبت به تمهید شرایط لازم برای اعطای دسته‌چک به مشتری اقدام خواهد کرد. صدور دسته‌چک جدید برای مشتریانی که حساب‌جاری‌شان به دلایل قانونی یا با تصمیم مرجع قضایی مسدود شده باشد، همچنان ممنوع است.

سوالات متداول درباره رفع سوءاثر چک برگشتی

رفع سوء اثر چک برگشتی چند روز طول می‌کشد؟

هفت روز کاری و حداکثر ۱۰ روز برای انجام مراحل رفع سوء اثر وقت لازم است.

هزینه رفع سو اثر چک برگشتی چقدر است؟

درخواست ثبت چک برگشتی (یعنی صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت) ۱۲ هزار تومان و رفع سو اثر چک برگشتی هم ۱۴ هزار تومان کارمزد دارد.

چک برگشتی بعد از چند سال از سیستم پاک می‌شود؟

بعد از ۳ سال

امکان افتتاح حساب برای فردی که دارای سابقه چک برگشتی است، وجود دارد؟

بله، اشخاص حقیقی و حقوقی که فاقد شرایط اخذ دسته‌چک یا بدهی غیر جاری هستند، می‌توانند نسبت به افتتاح حساب‌جاری اقدام کنند.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

293 دیدگاه
  1. خالد محمودی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من سه فقره چک برگشتی دارم که لاشه هاشون پیش خودم هستن ببرم تحویل بدم بانک ایا میتونم دوباره دسته چک بگیرم ممنون میشم

    5
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      باید مراحل اداری و پروسه‌اش در سیستم بانک مرکزی طی بشه، بله میتونید. ولی چندین ماه طول می‌کشه.

      1
  2. خالد محمودی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من سه فقره چک برگشتی دارم که لاشه هاشون پیش خودم هستن ببرم تحویل بدم بانک ایا میتونم دوباره دسته چک بگیرم ممنون میشم جواب بدید

  3. الیاس می‌نویسد

    والا هنوز بعداز گذشت 9 سال چک برگشتی داشتم هنوز ازسیستم پاک نشده آخرش بعداز ۹سال مجبورشدم اندازه کل مبلغ چک پول بزارم حساب و هنوز این مبلغ تو حسابم بسته هست وقابل برداشت نیست

    3
    1
  4. مسعود می‌نویسد

    سلام من دسته چک و حساب جاریم مال یک‌شهره،اما الان تو شهر دیگه زندگی میکنم،واسه رفع سو چک باید به بانک‌صادرکننده دسته چک برم یا نه هر شهری که هستم میتونم انجام بدم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بستگی به بانکتون داره که این خدمات در هر شعبه رو ارائه میده یا نه. ولی اغلب بانک‌ها شما رو ارجاع میدند به بانک صادرکننده دسته‌چک.

      2
  5. مسعود می‌نویسد

    سلام،من تو یک‌شهر دیگه حساب جاری دارم و الان چندساله شهرمحل زندگیم عوض شده برای رفع سواثرچک باید به شهر صدور دسته چک برم یا نه میتونم توی هر شهری که هستم انجام بدم؟

    3
  6. جواد می‌نویسد

    سلام من سال 95پنج فقره برگشتی دارم شاکی ندارم پول دادم چک‌ها رو گرفتم ولی گم کردم حالا باید بانک برم یا خود به خود رفع سومیشود

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      به بانک مراجعه کنید. خیلی وقت‌ها اتوماتیک رفع سوءاثر نمیشه.

      1
  7. علی قربانی سینی می‌نویسد

    سلام درخواست خودم برای چکهای مرور زمان بیش از سه سال برگشتی بانک صادرات وملت همزمان دادم که بانک صادرات به ان درخواست تومه نموده ورفع اثر نمود ولی ملت دوبار تا حال به بانک رفتم ولی هرچه استعلام میگیرم باز چک برگشتی ملت مشاهده میشود خواستارپبگیری از
    ین موارد میباشم

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      شیوه پیگیری چک برگشتی، آنلاین نیست. باید حضوری به بانک مراجعه کنید.

      1
  8. امید می‌نویسد

    سلام من ۱۰ تا چک برگشتی دارم که برتی سال ۹۴ تا ۹۶ هست که همه رو جمع کردم ولی متاسفانه چندتایی از اونها گم شده و دسترسی به افرادی که برگشت زدند ندارم هیچ اقدام قضایی رو هیچکدوم انجام نشده چگونه میتونم رفع سو اثر کنم

    4
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بر اساس روش رفع‌سوءاثر بدون لاشه چک می‌تونید کارتون رو انجام بدید.

  9. کربلاء می‌نویسد

    سلام
    دو فقره چک رو دادم ب کسی کاسب بود دوتاش برگه خوردن با دعوا یکی پاس شد و دومی موند .از سال ۹۷ تا الان.طرف هم نیستش دیگه .آیا بعد از ۳ سال رفع سو میشه؟

    2
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      قاعده این هست ولی اگه اقدام قضایی شده باشه، دیگه ارتباطی به بانک پیدا نمی‌کنه و بانک کاری از دستش برنمیاد. پس بهتره به بانکتون مراجعه کنید و ازشون درباره سرنوشت چک بپرسید.

      1
  10. علیرضا می‌نویسد

    سلام و خسته نباشید من 3 فقره چک برگشتی داشتم مربوط به 4سال پیش بوده لاشه چکهارو جدیدا به بانک تحویل دادم و رفع اثر شد الان حساب جاری بنده هم الان موجودی داره من میتونم مجددا درخواست دسته چک بدم؟
    اخرین دسته چک من مربوط به 4سال پیش بوده، ممنونذاز راهنمایی شما

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      طبیعتا بله. قبلش اعتبارسنجی کنید.

  11. بهزادمحبوب می‌نویسد

    باسلام،یک فقره چک من که رفته بانک، مغایرت امضا داشته وکارمند بانک سپه واسه من برگشت زده و در سیستم بانکی کشور ثبت شده درصورتیکه پولم توی حساب داشتم والان فرق من بایک نفر که پول توحسابش نبوده چیه،سابقه بانکی مارو خراب کرده!!!!!!!!!

    4
    1
  12. علی پودفروش می‌نویسد

    سلام من ۲۸ فقره چک برگشتی دارم که همه رو به بانک دادم لاشه هاشو از سال ۹۳ تا احر ۹۴ اما هزینه رفع اثر و‌نداشتم که بدم الان نزدیک ۷ ساله اما رفع اثر نشده امروز استعلام گرفتم
    باید چیکار کنم که رفع اثر بشه خودش

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      حضوری به بانکتون مراجعه کنید تا ببینید برای چک‌هاتون حکم قضایی صادر نشده باشه.

  13. محسن می‌نویسد

    سلام. یه نفر میخواست برای ما وام بگیره سال ۹۲ هجده میلیون از ما گرفت. بعد به جای ضمانت یه چک ۷۵ میلیونی به ما داد. بعد از اون متواری شد و ما هم چک رو بردیم بانک دیدیم پول تو حسابش نیست. برگشت زدیم ولی دیگه طرف رو پیدا نکردیم. میخواستم بدونم الان که چند سال میگذره میشه هنوز به پولمون برسیم؟حالا الان طرف که چکش برگشت خورده با توجه به اینکه ما چکش رو برگشت زدیم میتونه کارای بانکی انجام بده؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      غیر از برگشتن زدن چک در سیستم بانکی باید اقدام قضایی هم بکنید. پرونده تشکیل بشه تا بتونید پولتون رو بگیرید.

  14. Amir می‌نویسد

    سلام من 12 تا چک برگشتی داشتم که از این 12 تا 1 دونش شکایت داره و مابقی هم بیشتر از 5 سالشون گذشته الان ایا با تامین موجودی برای اون یدونه که شکایتی داره مشکلم حل میشه ؟ یا باید مابقی هم تامین موجودیشون رو انجام بدم

    چون استعلام گرفتم برای پاک کردن اونایی که بیشتر از 3 سال بودن گفتن یه شکایتی داری

    حسابم هم مسدود نیست

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. امیررضا می‌نویسد

      اون تعدادچکی که شکایت روش نشده میتونید برید بانک مربوطه و درنامه درخاست مشمول زمان شماره چک هارو قیدو رفع اثربشه . ولی اون یک‌فقره چکی‌که فرمودیدشکایت روش شده یا بایستی مبلغش رو بانک بزاریدوازقاضی نامه مسدودشدن مبلغ رو بگیرید تا حسابتون ازادو پاک بشه ،تا زمانی که به اون شکایتتون رسیدگی کنید

    2. رده می‌نویسد

      سلام
      مورد شما رو نمیشه بدون مراجعه به بانک پاسخ داد.

  15. داود می‌نویسد

    سلام من یکی از چکهام برگشت خورده نمیدونم کدام چکم هست و الان که میخوام چک ثبت کنم نمیشه از کجا میشه کدام چک از کدام دسته چک برگشت خورده

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      با بانک‌تون تماس بگیرید.

      1
  16. مهدی می‌نویسد

    سلام بنده چک جدید به عنوان امانت دادم هیچ مبلغی ننوشتم ایشون روی چکم دویست میلیون زده من تو سیستم 20میلیون زدم الانم از من شکایت کرده من که ضمانت یکی شدم از ایشون پول گرفته میخواد از منم بگیره ممنون میشم بگین چکار باید بکنم باید دویست میلیون پرداخت کنم یا چیزی که تو سیستم زده شده

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگه چک‌تون جدید باشه، اصالت با چیزی است که در سیسنم بانکی وارد کردید. ولی برای رفع مشکل به بانک‌تون مراجعه کنید.

  17. مهدی می‌نویسد

    سلام بنده یه چک امانتی دادم به دوستم چک جدید بوده روی چکم مبلغ نزده بودم رفتم خونه تو سیستم 20میلیون تومان ثبت کردم چون یکی از دوستام بهشون بدهکار بود 140میلیون ایشون از من یه چک ضمانتی گرفت ایشون روی چکم مبلغ دویست میلیون تومان نوشته برده بانک برگشت زدن مبلغ که تو سیستم زدم 20میلیون تومان الانم از من شکایت کرده برای دویست میلیون هم از دوستم پول گرفته هم میخواد از من بگیره

  18. حسین می‌نویسد

    چک من برگشت خورده، من بعد از 10 دقیقه مبلغ و واریز کردم و چک پاس شد، الان در ارزشیابی از سایت بانک مرکزی، همچنان چک برگشتی من در اون تاریخ موجوده، میخواستم بدونم چه طوری پاک میشه

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      واقعا سوال پیچیده‌ای است و هر مشتری تجربه خاص خودش رو داره.
      یکی از راه‌ها اینه که به بانکتون مراجعه کنید و ازشون بپرسید چرا اینطور شده و باید از سوابق شما پاک بشه. شاید برای چک دیگه‌ای این اتفاق افتاده باشه.
      فعلا مراجعه به شعبه صادرکننده، تنها راه رسیدن به پاسخ است.

  19. مصطفی می‌نویسد

    سلام چک من به علت مغایرت امضا برگشت خورده
    آیا باعث سو سابقه در حسابم میشه؟

    1. امیررضا می‌نویسد

      مغایرت امضابرگشت میخوره چک، اگر تا ده روز برای رفع مشکلش اقدام نکنید روی سابقه شما ثبت میشه

    2. رده می‌نویسد

      سلام
      به دلیل مغایرت امضا کارپردازی نمیشه و نه اینکه برگشت بخوره!

      1
  20. احمد می‌نویسد

    سلام من چکم برگشت شد البته بی اطلاع بودم فرداش واریز کردم پاس شده الان می‌خوام چک ثبت کنم نمیشه باید چکار کنم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      به بانک مراجعه کنید تا رفع سوءاثر بشه. گویا بانک‌تون این کار رو انجام نداده و تنها راه، حضور در بانکه.

  21. فرهاد می‌نویسد

    شخصی چک من را به ظاهر برگشت زده و در دادگاه از من شکایت کرده
    با پیگیریهای که انجام دادم و استعلام از بانک مربوطه و استعلام از بانک مرکزی طی چندین بار و حتی چندین روز متوجه شدم که هیچ برگشتی در سیستم ثبت نشده و حتی اون سریال چک هم برگشت نخورده و مورد دیگه این که فرم گواهی برگشتی چک فاقد کد رهگیری میباشد
    سوال من ایا میشود بانک چک را برگشت بزند و در سیستم بانک مرکزی ثبت نشه و کد رهگیری هم نداشته باشد و اینکه چگونه میتوانم این را به دادگاه ثابت کنم.
    لطفا راهنمایی کنید.تشکر

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      برای ارائه به دادگاه، برگه بانک الزامی است. پس نمیشه بدون برگشت زدن چک در سیستم بانکی، شکایت قضایی کرد.

      1
      1. فرهاد می‌نویسد

        برگه برگشی چک به دادگاه داده اما فاقد کد رهگیری برگشتی هست و با استعلام از حسابم هیچ برگشتی ندارم.
        به نظر خودم چون طرف با اشنایی که با رئیس بانک داشته به طور صوری چک من برگشت زده جالبیش اینجاست که فرم برگشتی فاقد شماره گواهی هست ایا میشود به همین استناد کنم و مچش بگیرم

  22. شریسا می‌نویسد

    سلام
    من چک برگشتی داشتم،۱۰ روزه ک رفع سو اثر کردم ولی هنوز پاک نشده و نمیتونم افتتاح حساب انجام بدم،میخواستم بدونم چند روز طول میکشه ک پاک بشه؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      ده روز کاری باید طول بکشه. اما خیلی وقت‌ها در سیستم بانکی بیشتر از این روزها زمان می‌بره. اگه ده روز کاری پاک نشد، به بانک‌تون مراجعه و پیگیری کنید.

  23. یوسف محمدی می‌نویسد

    سلام بنده یک فقره چک داده بودم برای ضمانت وام که برگشت خورد و اقدام قضایی شد بعد از تسویه با بانک مربوطه چک رو تحویل گرفتم آیا این چک رو میشه رفع سو اثر کرد یا باید از طریق مراجع قصایی پیگیری کنم روشش رو هم بگید ممنون

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      در متن بالا مراحل رفع سوءاثر چک در هنگامی که لاشه چک موجود است یا اقدام قضایی صورت گرفته، نوشته شده.

      1
  24. علی می‌نویسد

    سلام اگر ۸ سال پیش شکایت قضایی شده رفع سو میشه یا نه ؟؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      نکته همین‌جاست که وقتی چکی (حکم درباره چک) از سیستم بانکی خارج شده باشه و در سیستم قضایی باشه، دیگه تصمیم‌گیری برای اون، با بانک نیست.

  25. بهرام می‌نویسد

    سلام ،یک فقره چک برگشتی به مبلغ ۶۵ میلیون تومان دارم که محکوم به پرداخت شده ام و معسر شناخته شده و سه سال است که مرتب اقساطم را پرداخته ام . چگونه میتوانم این چک را در بانک رفع اثر کنم . آیا وکلای شما قادر به انجام اینکار هستند . و هزینه چقدر است . ممنون

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      باید به بانکتون مراجعه کنید. ما کار وکالت را انجام نمی‌دهیم.

  26. وحید می‌نویسد

    سلام من ی چک ک بابت عودت خودرو بوده و ب نرخ روز بالاتر مبلغی ک خریدم ولی تو چک نوشتن ک بابت فسخ و مبلغ فسخ تو قولنامه پایین تر از عددی ک تو چک اضافه شده است ولی شاهد دارم ک بابت عودت بوده ن فسخ قرار دادالان برگشت زدم صادر کننده میتونه ب این خاطر رفع سو کنه

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      مطلب شرایط چک ضمانت رو بخونید شاید به کارتون بیاد در این مورد خاص.

      1
  27. نسیم می‌نویسد

    سلام. خسته نباشین. چک من امروز برگشت خورد و چون پنجشنبه هست و تا شنبه بانک تعطیله، من نمی دونم چیکار کنم. میخواستم بدونم اگه شنبه پاس بشه. از این به بعد کسی خواست چک منو استعلام کنه برگشتی رو نشون میده؟ چیکار باید بکنم

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      نگران نباشید و شنبه پاس کنید. البته تعهد شما بوده و در صورتی که تا ده روز پاس بشه نباید در پرونده شما ثبت بشه، مگه اینکه دارنده چک اقدام قضایی بکنه.

  28. میلاد می‌نویسد

    سلام. من یک چک ۲۴ میلیونی برگشت شده را داده ام ب بانک و بعد از یک سال الان برای وام اقدام کرده ام الان میگن چک برگشتی دارید و رفع سو نشده دلیلش چی میتونه باشه و موجدی حساب هم ۲۹ هزارتومان بوده میتونه برای موجودی بوده باشه!! و اگر برم بانک و بگن لاشه چک نیست باید چ اقدامی کنم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام.
      حتما به بانک مراجعه کنید. چون اگه اقدام قضایی شده باشه، کاری از دست بانک برنمیاد و اگه کوتاهی کار اداری بانکی باشه، باز هم با مراجعه به بانک کارتون پیگیری میشه. لزوم وجود لاشه چک و روش بدون لاشه در بالا توضیح داده شده است.

  29. آذر می‌نویسد

    با سلام ، شرکت ما ضامن فردی برای وام شد ولی چون هیچ تضمینی بصورت امضا یا تعهد انجام ندادیم ، رای دادگاه بصورت قطعی ما را نسبت به پرداخت وام مبرا کرده و فقط شخص وام گیرنده را مسئول میداند ، اما این مورد در بانک مرکزی لحاظ نشده ، اکنون برای گرفتن وام به نام شرکت بانک درخواست رفع سوء اثر از جانب ما را دارد ، آیا با مراجعه به بانک مرکزی و نشان دادن حکم قطعی دادگاه رفع سوء اثر میشود ؟ با تشکر

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بانک مرکزی جایی برای مراجعه نداره. باید از طریق بانک خودتون این مورد رو بررسی کنید. شاید روند اداری حکم قضایی طول کشیده.

      1
  30. ابراهیم فیضی می‌نویسد

    سلام بنده یک چک ده میلیونی به تاریخ ۵دیماه داشتم که برگشت شد ودر تاریخ ۱۴ دیماه پاس شد جز سابقه برگشتی محسوب میشه یانه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      شما ده روز مهلت پرداخت در وقت اضافه دارید ولی جزو سوابق بانکی شما ثبت میشه. برای اینکه ببینید اعتبار شما رو خراب کرده یا نه، باید اعتبارسنجی کنید یا به بانکتون مراجعه کنید.

      1
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی