رده بررسی راهنمای رفع سوء اثر چک برگشتی

راهنمای رفع سوء اثر چک برگشتی

بررسی

چک بعد از چه مدتی باطل می‌شود؟ رفع سوءاثر چک چند روز طول می‌کشد؟

نویسنده: رده
19 شهریور 1402

رفع سوء اثر چک برگشتی چیست؟ فرض کنید به هر دلیل (فراموشی، همزمانی چند چک یا…) حساب شما به اندازه مبلغ چک موجودی ندارد و نتوانسته‌اید مبلغ را تامین کنید. در نتیجه چک شما به هر دلیلی برگشت خورده و نام شما در لیست بدهای سیستم بانکی(!) ثبت شده است. حالا شما باید با رفع سوءاثر چک کاری کنید که نامتان از این بلک‌لیست خارج شود و بتوانید از خدمات و تسهیلات بانکی بهره‌مند شوید.

جلوگیری از افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید، متوقف کردن گردش مالی و پولی در کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی به میزان کسری مبلغ چک، پرداخت نشدن هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامه‌های ارزی یا ریالی، عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی، ممنوعیت ارایه دسته‌چک جدید در سامانه صیاد از جمله محرومیت‌های سختگیرانه‌ای است که برای چک برگشتی‌ها اعمال می‌شود.

همه چیز درباره قانون جدید چک

مراحل رفع سوء اثر چک برگشتی

طبق آخرین بخشنامه‌های بانک مرکزی یکی از شرایط زیر باید برای رفع سوءاثر چک برگشتی محقق شود که ۲ بخش کلی دارد؛ با وجود لاشه چک و بدون آن.

رفع سوء اثر چک اگر لاشه چک موجود است

تأمین موجودی چک برگشتی

باید مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود واریز کنید و بانک پس از رفع برگشت چک و پرداخت مبلغ آن به دارنده چک، نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی شما اقدام می‌کند. اما نکته اینجاست که برای رفع سوءاثر چک باید دوبرابر مبلغ روی چک را به حساب جاری واریز کنید. مثلا اگر مبلغ روی چک ۱۰میلیون تومان بوده و برگشت خورده، برای پاس شدن چک باید دوبرابر مبلغ آن – یعنی ۲۰میلیون تومان- به حساب‌تان واریز کنید. بانک مبلغ واریزی را با اطلاع شما مسدود می‌کند تا زمانی که دارنده چک برای گرفتن مبلغ کامل چکش مراجعه کند. ۴۸ساعت بعد از نقد شدن چک هم شما امکان برداشت مبلغ مازاد نسبت به رقم روی چک را از حساب‌تان خواهید داشت.

نکته: حالا اگر به هر دلیلی دارنده چک مراجعه نکرد، تا حداکثر یک سال این مبلغ نزد بانک می‌ماند. پس برای برداشت مازاد پول فراموش نکنید دارنده چک حتما باید آن را نقد کند.

ارائه لاشه چک برگشتی

شما موفق شده‌اید خارج از چارچوب بانک با دارنده چک توافق کنید (دادن چکی دیگر یا پرداخت مبلغ چک یا هر روش معمول دیگری)، وظیفه شماست که لاشه چک برگشتی را به بانکتان ارائه کنید و بانک موظف است در قبال آن به شما رسید تحویل ده و مراحل رفع سوء اثر چک را به انجام برساند.

رفع سوءاثر چک بدون لاشه چک

ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک

بیایید فرض کنیم به هر دلیل لاشه چک برگشتی در دسترس نیست (پاره شده، مفقود شده، سوخته، دزدیده شده یا…)، ذی‌نفع چک (یعنی دارنده کنونی چک برگشتی که باید در ازای چک، پول بگیرد) می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام کند و بانک با دریافت این رضایتنامه رسمی و قانونی، باید نسبت به رفع سو اثر از چک برگشتی و ابطالش اقدام کند.

نکته: چنانچه دارنده یا ذی‌نفع چک شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، می‌تواند با ارائه نامه رسمی، رضایت خود را اعلام کند و بانک با دریافت این نامه باید مراحل قانونی رفع سوءاثر از چک را انجام دهد.

واریز مبلغ چک به سپرده قرض‌الحسنه جاری و مسدود کردن آن به مدت ۲ سال

حالا بیایید فرض سخت‌تری کنیم؛ دارنده یا ذی‌نفع چک آنقدر در دسترس نیست که؛ به بانک برود و چک را نقد کند یا بشود لاشه چک را از او گرفت یا حتی رضایتنامه محضری بدهد. در این صورت تکلیف صاحب چک و وضعیت چک برگشت‌خورده‌اش چه می‌شود؟

قانون برای این هم اینطور پیش‌بینی کرده تا از چک شما رفع سوءاثر شود؛ شما می‌توانید با واریز معادل کسری موجودی‌تان به سپرده قرض‌الحسنه جاری خود، درخواست مسدود شدن این مبلغ را بکنید؛ برای پرداخت چک برگشتی به همان دارنده چک تا زمان مراجعه‌اش به بانک و حداکثر به مدت 24 ماه.

در این شرایط بانک شما موظف است در ۵ روز کاری، طی نامه‌ای، تأمین وجه چک را به اطلاع دارنده یا ذی‌نفع چک برساند. یعنی همان فردی که گواهی‌نامه عدم پرداخت به نامش صادر شده. سپس برای سوء اثر از چک شما اقدام کند.

نکته: البته این مورد یک شرط دارد؛ سپرده قرض‌الحسنه جاری شما که می‌خواهید پول را در آن واریز کنید و درخواست مسدودی بدهید، قبلا توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد.

ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی

در کنار همه این شرایط، اگر به هر روشی موفق شدید از مراجع قضایی، حکمی مبنی بر رفع سوءاثر چک بگیرید، بانک موظف است پس از اطمینان از صحت حکم و زمان آن، برای رفع سو اثر چک شما اقدام کند.

انقضای مدت نگهداری سوابق چک‌های برگشتی در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی

این آخرین مورد از روش‌های رفع سوءاثر چک است؛ در صورتی که شما -به هر دلیلی- برای به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتی اقدام نکردید و مشکلی هم با سیستم بانکی کشور پیدا نکردید (یعنی نیازی به دسته‌چک جدید نداشتید یا وام و تسهیلاتی از بانک نمی‌خواستید و…) پس از انقضای مدت ۳ سال از تاریخ صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت آن، به‌صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌شود. (قبل‌تر، این مدت انقضای چک برگشتی ۷ سال بود که به ۳ سال کاهش پیدا کرده)

 

مدت زمان رفع سوء اثر چک برگشتی

بانک مکلف است بنا به درخواست مشتری و به‌منظور آگاهی مشتری از سوابق چک‌های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی، اقدام به ارائه صورت کامل تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی با درج تاریخ برگشت چک کند تا صاحب چک، بداند چطور در بلک‌لیست بانک مرکزی ثبت شده است.

استعلام آنلاین چک برگشتی

اگر یکی از روش‌های شرح داده شده برای رفع سوءاثر چک برگشتی را انجام دادید و بانک کار حذف نام شما از لیست بدهای بانکی را آغاز کرد، ۷ روز کاری و حداکثر ۱۰ روز برای انجام مراحل رفع سوءاثر وقت لازم است. بعد از این ۷ تا ۱۰ روز، می‌توانید با استفاده از لینک بالا به‌صورت آنلاین حذف یا وجود چک برگشتی را استعلام کنید و اگر همچنان چک برگشتی از سوابق شما حذف نشده بود، باید حضوری به بانکتان مراجعه کنید و پیگیری کنید. اگر حذف شده بود که خب همه چیز بر وفق مراد است و می‌توانید از بقیه خدمات بانکی استفاده کنید.

 

هزینه رفع سوء اثر چک برگشتی

غیر از مبلغی که باید برای کسر موجودی حسابتان تامین کنید، خود مراحل درخواست رفع سوء اثر چک برگشتی در بانک‌ها هم کارمزدی جداگانه دارد. بد نیست بدانید درخواست ثبت چک برگشتی (یعنی صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت) ۱۲ هزار تومان و رفع سو اثر چک برگشتی در تمامی بانک‌ها 12+2 هزار تومان (در ۲ مرحله و در جمع ۱۴ هزار تومان) کارمزد دارد. یعنی بانک‌ها از هر چک برگشتی -بی‌چک و چانه!- ۲۶ هزار تومانی کسب می‌کنند.

راهنمای گام به گام برگشت زدن چک

فرصت 10 روزه برای رفع سوء اثر چک برگشتی

طبق ضوابط جدید، مشتری که دارای چک برگشتی است 10 روز فرصت دارد تا از چک برگشتی خود رفع سوء اثر کند. درصورتی‌که مشتری از مهلت داده‌شده 10 روزه برای رفع سوء اثر، چک برگشتی خود استفاده نکند، بانک مرکزی موظف است اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه عدم پرداخت را از طریق سامانه‌های مربوط، در دسترس بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیر بانکی و عموم مردم قرار دهد.

 

شرایط جدید افتتاح حساب‌جاری دارای چک برگشتی

طبق قوانین و مقررات بانکی اگر شما سابقه چک برگشتی و یا بدهی غیر جاری داشتید، مجاز به افتتاح حساب‌جاری نبودید. اما با اصلاحیه‌ای که شورای پول و اعتبار انجام داد، این ممنوعیت برداشته شد. با توجه به اصلاحیه صورت گرفته ازاین‌پس اشخاص حقیقی و حقوقی که فاقد شرایط اخذ دسته‌چک یا بدهی غیر جاری هستند، می‌توانند نسبت به افتتاح حساب‌جاری اقدام کنند. البته این شرایط تنها برای حساب‌جاری بدون دسته‌چک است و اشخاص برای دریافت دسته‌چک باید مفاد مربوط به آن را رعایت کنند. حالا حساب جاری بدون دسته‌چک به چه دردی می‌خورد؟!

 

شرایط دریافت دسته‌چک جدید بدون نیاز به رفع سو اثر

صدور دسته‌چک جدید برای اشخاصی که خارج از اراده و کنترل خود و به دلیل شرایط بیرونی دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده‌اند که بیشتر معطوف به بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی می‌شود، دارای ۴ شرط اساسی است؛

  1. ارائه اظهارنامه مالیاتی ثبت‌شده نزد مرجع مالیاتی
  2. ارائه لیست واریز حق بیمه ثبت‌شده در سازمان تأمین اجتماعی
  3. صدور دسته‌چک موجب تسهیل در تداوم فعالیت و پیشگیری از تعطیلی واحد اقتصادی شود
  4. صدور دسته‌چک موجب حفظ اشتغال و جلوگیری از تعدیل نیروی انسانی شاغل در واحد اقتصادی شود

مراحل کامل دریافت دسته چک

مراحل دریافت دسته‌چک جدید بدون نیاز به رفع سوءاثر

متقاضی دریافت دسته‌چک جدید که دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده است، در صورت داشتن شرایط ذکرشده، باید درخواست خود را همراه با مصوبه هیئت‌مدیره و مستندات توجیهی را که به امضای مدیرعامل بانک رسیده است، برای بانک مرکزی ارسال کند. بانک مرکزی نیز بعد از بررسی شرایط مشتری، نسبت به تمهید شرایط لازم برای اعطای دسته‌چک به مشتری اقدام خواهد کرد. صدور دسته‌چک جدید برای مشتریانی که حساب‌جاری‌شان به دلایل قانونی یا با تصمیم مرجع قضایی مسدود شده باشد، همچنان ممنوع است.

سوالات متداول درباره رفع سوءاثر چک برگشتی

رفع سوء اثر چک برگشتی چند روز طول می‌کشد؟

هفت روز کاری و حداکثر ۱۰ روز برای انجام مراحل رفع سوء اثر وقت لازم است.

هزینه رفع سو اثر چک برگشتی چقدر است؟

درخواست ثبت چک برگشتی (یعنی صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت) ۱۲ هزار تومان و رفع سو اثر چک برگشتی هم ۱۴ هزار تومان کارمزد دارد.

چک برگشتی بعد از چند سال از سیستم پاک می‌شود؟

بعد از ۳ سال

امکان افتتاح حساب برای فردی که دارای سابقه چک برگشتی است، وجود دارد؟

بله، اشخاص حقیقی و حقوقی که فاقد شرایط اخذ دسته‌چک یا بدهی غیر جاری هستند، می‌توانند نسبت به افتتاح حساب‌جاری اقدام کنند.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

293 دیدگاه
  1. Ali می‌نویسد

    سلام خسته نباشید بنده دسته چک جدید دارم و من ی چک دادم بابت گوشی و ایشون رو بهشون گفتم ی چند روز دیرتر برید ایشون یادشون رفته بود چک رو برگشت زدن و منم پول ریختم داخل حساب بعد چند روز رفتن همون چک رو برداشت کردن بعد الان میخوام چک بکشم نمیتونم چک بکشم مشکل چیه

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگه سررسید چک رسیده ولی دارنده چک به بانک مراجعه نکرده بوده و شما دچار چنین مشکلی شدید، در اولین فرصت به بانکتون مراجعه کنید. مورد خاصی است.

  2. سعید می‌نویسد

    سلام،چک بنده برگشت خورده و چک رو به اجرا گذاشتن،درچه صورتی میتونم مقداری از بدهی رو علی الحساب به طلبکارم بدهم ؟بدم رسید بگیرم؟یا به حسابم بریزم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      چون مراحل شکایت چک به اجرا گذاشته شده، حتما با بانک‌تون مشورت کنید که چه روشی از نظر سیستم بانکی بهتره.

  3. اصغر نژاد عاکف می‌نویسد

    سلام من چک برگشتی دارم ولی چک‌های برگشتی دست خودم نیست گم کردم برگشتهای من سال 95-96 بود رفتم بانک ملت ولی تابه‌حال کاری نکردن درخواستم دادم برای رفع سوه اثر خواهشم منو یاری بفرمائید

    17
    4
    1. حسین می‌نویسد

      سلام ،من یه چک برگشتی داشتم سال ۹۴،
      طرف شکایت و پیگیر قضایی نداشته ،ایا بعد ۵سال رفع سو اثر میشود
      بدون تحویل باشه چک به بانک

      1. رده می‌نویسد

        سلام
        طبق قانون جدید چک بله ولی معمولا بانک‌ها تا رسیدن دستور قضایی (اگه اقدام قضایی صورت گرفته باشه) تعلل می‌کنند. بهتره به بانک مراجعه کنید.

    2. حسین می‌نویسد

      سلام ،من یه چک برگشتی داشتم سال ۹۴،
      طرف شکایت و پیگیر قضایی نداشته ،ایا بعد ۶سال و ۸ماه بدون عدم پرداخت ولاشه چک
      رفع سو اثر میشه

  4. مهرداد می‌نویسد

    سلام من یک فقره چک برگشتی داشتم رای دادگاه هم صادر شده آیا میتونم به بانک مراجعه کنم جهت رفع سو اثر چک ؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      نظر دادگاه باید به طور اتوماتیک به بانک ابلاغ بشه. ولی شاید مراجعه و اطلاع شما باعث تسریع این روند بشه… شاید.

  5. محمود می‌نویسد

    درود بر شما
    چک من در سال 95 برگشت خورد و رفع سو اثر نکردم…چند روز پیش رفتم وام بگیمر گفتند چک برگشتی دارید از حدود 6 سال پیش!! بنابر این، این گفته و نوشته صحیح نیست:
    در صورتی که شما -به هر دلیلی- برای به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتی اقدام نکردید و مشکلی هم با سیستم بانکی کشور پیدا نکردید (یعنی نیازی به دسته‌چک جدید نداشتید یا وام و تسهیلاتی از بانک نمی‌خواستید و…) پس از انقضای مدت ۳ سال از تاریخ صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت آن، به‌صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌شود
    بانک ملت بنده را مجبور کرد که برم رضایتنامه محضری بگیرم!! کلا 170 هزار تومن ناقابل خرج کردم

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      ما از روی قانون جدید چک اینو نوشتیم. ولی اینکه بانک‌ها به چه اندازه و به چه شکل اینو اجرا می‌کنند، مسئله دیگه‌ای است. به‌خصوص که تاکید شده در صورت شکایت قضایی، اختیار از سیستم بانکی، خارج میشه.

      ممنون که بقیه مخاطبان «رده» رو در جریان گذاشتید تا بدونند در صورت بروز مشکل، باید چه کنند و ایراد از کجاست.

      1
  6. علی می‌نویسد

    با درود برشما، من سال 92 و 93 چند فقره چک برگشتی داشتم که بعضی پرداخت و بعضی هم مفقود شدند. و هیچکدام از چک‌های مذکور در دسترس نیستند. بعد از 7 سال هم از سیستم بانکی حذف نشدند. چه باید بکنم. تشکر

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      راهنمایی در بقیه پاسخ‌ها هست.
      در مرحله اول باید حضوری به شعبه صادرکننده چک مراجعه کنید تا بررسی بشه چرا این اتفاق افتاده. آیا شکایت قضایی دارید؟ آیا چکی در مرحله‌ای متوقف مونده؟
      به پاسخ این سوال‌ها که برسید، میتونید مرحله‌های بعدی رو جلو برید.

  7. مهران.. می‌نویسد

    سلام چک من 5سال پیش برگشت خورده طبق قانون جدید باید از سابقه بانک مرکزی پاک میشد ولی اینجور نیست ..رفتم بانک گفت همچین چیزی نیست …من نه حکم قضایی دارم نه شکایت باید چکار کنم باشه چک گم کردم…رفتم شعبه کارمنده بانک گفت 3ملیون زیر میزی بدی دوروز ردیف میشه

    1
    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      جز تاسف چه می‌توان گفت؟
      شکایتتون رو از طریق شعبه مرکزی بانک‌تون پیگیری کنید. نام شما باید از لیست سیاه بانکی بیرون بیاد مگه اینکه شکایت قضایی داشته باشید که از حوزه اختیارات بانک خارجه و واقعا نمیشه کاری کرد.

  8. mazaherabrahimi می‌نویسد

    چک از چند سال پیش است تازه رفع سو کردم چقد زمان میبره

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      طبق قاعده ۷ تا ۱۰ روز کاری ولی بسیار کامنت داشتیم که بیشتر از این طول کشیده و کاری هم نمیشه کرد.

  9. علی رضایی می‌نویسد

    سلام اگه چک برگشتی برای یه بانک مثلا ملی باشه و شکایت هم داشته باشه آیا بانکهای دیگه مثلا صادرات که چکهاشون مشکل قضایی ندارن رفع میشن یا باید مشکل ملی هم حل بشه تا بقیه بانکها هم بتونن رفع بزنن. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      هرچند هنوز همه بانک‌ها یگانه نشدند ولی بر اساس قانون جدید، همه فعالیت‌های بانکی فرد، تا معلوم شدن نتیجه چک غیر معتبر، متوقف میشه.

  10. میلادامجدیان می‌نویسد

    سلام ۳سال میشه چک برگشتی دارم و پاس نشده آیا میتونم افتتاح حساب کنم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      قبلش به بانک مراجعه کنید. چون اگه شکایت قضایی داشته باشید، کاری از دست بانک برنمیاد

  11. نیمی می‌نویسد

    با سلام از تاریخ برگشت چکا سه سال بیشتره اما چون نیازی نبود بانک نرفتم شکایتی هم نیست اما چون دیدم پایین تر خیلی مثل من بودند فکر میکنم اشتباه ما اینه که فکر میکنیم بانک خودش بعد سه سال پاک میکنه در حالیکه فکر کنم باید بریم کار مزدشو بدیم تا پاک شه ایا این درسته یا خودش پاک میکنه؟

    1
    9
  12. ابوالفضل می‌نویسد

    سلام
    یک فقره چک در تاریخ چهارم آذر ماه به علت فراموشی برگشت خورده اکه این چک پس از دو روز پاس شود آیا نیاز به رفع سوء اثر دارد یانه ؟

    4
    2
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بر اساس قانون نه، ولی حتما با بانکتون مشورت کنید.

      1
  13. امیر علی می‌نویسد

    سلام
    من چند روز پیش یه چکم برگشت خورد سررسید چک پنج شنبه بود من شنبه پاس کردم خود فرد مستقیم به بانک مراجعه کرد وگرفت ولی من به شعبه خودم مراجعه نکردم،تو لیست برگشتی هستم،،،،،باید چه کار کنم ممنون

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      طبق قانون تا ده روز برای پرداخت چک وقت دارید و اگه این تاریخ‌ها درست باشه، مشکلی برای شما نباید پیش بیاد.

      1
      1
  14. شفیعی می‌نویسد

    سلام وقت بخیر همسرم ۶ سال پیش یه چک برگشتی داشته الان میخواد تسویه کنه اون طرف که چک دستش هست رو پیدا نمیکنه باید الان مبلغ همون چک رو واریز کنه به حساب بانکیش؟
    سابقه و حساب بانکش درست میشه؟

    1
    1. مهدی می‌نویسد

      نیازی به واریز مبلغ چک نیست به بانک مراجعه می کنه و درخواست رفع اثر چک بر اثر گذر زمانو ۳ سال رو میده و چک در صورتی که شکایت قضایی نداشته باشه رفع اثر میشه

    2. رده می‌نویسد

      سلام
      در متن بالا توضیح دقیقی نوشته شده. باید واریز کنه، به بانک اطلاع بده تا بانک اون مبلغ رو بلوکه کنه و به اطلاع دارنده چک برسونه که برای تسویه حساب مراجعه کنه. در صورت طی تمامی این مراحل بعد از گذشت مدتی، سابقه همسر شما درست میشه و میتونه به فعالیت‌های معمول بانکی برگرده.

      1
  15. رضا می‌نویسد

    سلام،من از قبل از اینکه قانون جدید چک بیاد چندتا چکام برگشت خورد الانم دست خودمه،اگه رفع سو کنم میتونم دوباره دسته چک بگیرم؟اگه نمیتونم بگید باید چه کار کنم بتونم،اگرم میتونم بگید چقد زمان میبره،ممنون میشم ازتون

  16. Sami می‌نویسد

    با توجه به اینکه چک‌های بنده سال ۹۶ صادر شده،و الان بیش از ۳ سال از تاریخ سررسید گذشته هنوز از سیستم پاک نشده،ممنون میشم راهنمایی کنید

    10
  17. محمد می‌نویسد

    عرض سلام و خسته نباشید،بنده سال ۹۵چکی رو به یه کلاهبردار دادم و متاسفانه دوروز بعداز سررسید چک برگشت کرد،سال ۹۸مبلغ چک رو مسدود کردم در بانک تا شخص بتواند برداشت کند و من هم دسته چک بگیرم،با توجه به قوانین بالا ،بانک باید به شخص مورد نظر اطلاع می‌داده و طبق ادعای شخص این اتفاق نیفتاده است،الان پس از ۵سال شکایت کرده و ادعای تاخیر نادیه نموده است،بنده چه کاری باید انجام بدهم تا این مسئله کمترین ضرر را داشته باشد!؟

  18. امین می‌نویسد

    سلام و خسته نباشید . 53تا چک برگشتی دارم که از این 53 مورد 47 تاش لاشه چک دست خودمه . پول رو نقدا به طرفم دادم چک رو گرفتم . 7تای مابقی رو هم به این شکل تسویه حساب کردم اما متاسفانه لاشه رو گم کردم
    الان چندتا سوال برام پیش اومده
    1 کل مبلغ این چک ها 180میلیون تومنه یعنی من اول باید اون مبلغ رو تامین کنم به حسابهام بریزم بعد اقدام به رفع اثر کنم ؟
    2- بابت اون 7 مورد گم شده چکار کنم
    3- میتونم الان حساب باز کنم البته نه جاری نیاز به کارت بانکی دارم ؟

    2
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      ۱. بله. رفع سوء اثر چک بدون لاشه چک رو در متن بالا بخونید.
      ۲. با بانکتون مشورت کنید. چون اگه منقضی شده باشه نباید نگران باشید ولی اگه اقدام قضایی صورت بگیره باید پاسخگو باشید.
      ۳. در این شرایط فعلی، امکان باز کردن حساب براتون فراهم نیست.

  19. مهدی می‌نویسد

    باسلام من 2تا چک برگشتی دارم مال سال 95 پولشودادم عصبانی بودم چک رو پاره کردم حالا بهم بعد چند سال کارت بانکی میدن رفع سوشده

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      این مورد رو باید از بانک سوال بپرسید. البته در صورت پرداخت مبلغ چک از طریق بانک، باید رفع سوءاثر شده باشه.

  20. م نصير می‌نویسد

    سلام
    من يك فقره چك برگشتي به مبلغ سه تومن دارم اگر من قبل ده روز به حسابم مبلغ مذكور رو واريز كنم و ذي نفع چك رو برداشت كند آيا نياز به رفع سو اثر هست؟
    واگر نياز به رفت سو اثر چك هست با اين كار سابقه چك برگشتي از حساب من پاك خواهد شد؟ و سابقه منفي در حساب مالي من باقي خواهد بود با خير؟ و مشكلاتي مثل عدم دريافت دسته چك جديد براي من به وجود خواهد آمد؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      طبق دستورالعمل، شما ده روز فرصت دارید تا با پرداخت مبلغ چک، باعث سوءاثر در سوابق بانکی‌تون نشید. اما همه این‌ها به شرطی است که دارنده چک (طلبکار) اقدام قضایی نکنه.

  21. م نصير می‌نویسد

    سلام
    من يك فقره چك برگشتي دارم به مبلغ سه ميليون كه شش روز از موعد پرداخت آن گذشته است اگر من قبل از مدت ده روز به حسابم مبلغ فوق رو واريز كنم و ذي نفع چك را برداشت كند نيازي به انجام رفع سو اثر چك هست؟
    و اگر نياز هست براي رفع سو اثر آيا با اين كار اين چك برگشتي از حساب من پاك خواهد شد و مشكلي براي كارهاي بانكي بعدي مثل دريافت دسته چك جديد براي من خواهد داشت يا خير؟

  22. Faraz می‌نویسد

    باسلام بنده دقیقاا همین مشکلات راداشتم ولی باراهنمایی یکی ازدوستانم سریع تراز چیزی که فکرشو میکردم چک های برگشتیم رفع اثر شدن

    4
    1
    1. Ani . می‌نویسد

      سلام چگونه رفع اثرکردید؟؟

  23. رضا می‌نویسد

    سلام
    دوستم پنج فقره چک برگشتی داره هنوز پاس وسواثرنشده بعدازهشت سال امروز ازاپلیکیشن رده وبانک مربوطه استعلام گرفته که هیچ چک برگشتی نداره
    حساب بانکی شم هیچ موردی نداره
    آیاهمچین چیزی صحت داره بعدازهشت سال ازسامانه بانکی پاک بشه

    7
  24. ذبیح الله نیازی می‌نویسد

    سلام وقت بخیر بنده سال 95 چک بابت ضمانت دادم ولی متاسفانه برگشت خورده الان بعد پنج سال متوجه شدم میخوام تسهیلات بگیرم ولی بخاطر چک برگشتی نمیتونم رفتم بانک گفت شامل مرور زمان میشه کارهاش انجام شد بعد چند روز رفع سوء اثرمیشه ومیتونم برم واسه تسهیلات اقدام کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1
  25. دانا می‌نویسد

    سلام
    من یک چک برگشتی داشتم که پاس کردم و رفع سو اثر شده. الان توی حساب بانکیم این چک جزو چک‌های برگشتی هست نه پاس شده. در توضیح چک هم نوشته برگشتی پاس شده. الان حکم این چک بلاخره چی هست؟ برگشتی یا پاس شده؟
    خیلی ممنون

  26. ارکان می‌نویسد

    سلام من ارکان هستم من چک برگشتی دارم که ۴سال ازش میگزره هنوز سوع رفع نشده رفتم بانک میگه همچین چیزی نیست ما کجا بریم پیگیر بشیم…تشکر ازشما

    3
    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اطلاعات شما از کجا به دست اومده؟ بالاخره چک‌تون رفع سوءاثر نشده یا بانک میگه همچیم چیزی نیست؟
      شعبه‌تون تنها منبع موثق درباره مراحل چک شما و شرایطش هست.

      1
      1. ارکان می‌نویسد

        از بانک خودم…

        1
  27. حسین هنرور می‌نویسد

    سلام وقت بخیر من چک برگشتی مربوط به سال 91 دارم ولی رفع سو اثر نشده و در سیستم بانکی موجوده .این سه سال از زمان برگشت چک محاسبه میشه یا از ابتدای این قانون جدید ؟متشکر

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      حتی بر اساس قانون قدیم هم باید چک شما رفع‌سوءاثر شده باشه. مگر اینکه چک‌تون در محاکم قضایی جریان داشته باشه که دیگه از اختیار سیستم بانکی حارج هست. حتما به بانک مراجعه کنید.

  28. سجاد می‌نویسد

    من یه چک داشتم طرف شکایت کرد ماه به ماه از حقوقم کسر شد الان لاشه چک رو میخام واسه سو اثر نمیده اذیت میکنه باید چیکار کنم؟

    1
    1
  29. امیررضا می‌نویسد

    سلام من ۵ سال پیش دو فقره چک برگشتی دارم ولی از سیستم بانک پاک نشده

    2
    1. Faraz می‌نویسد

      سلام چنانچه هنوز مشکل رفع اثر کردن چک برگشتی تون حل نشده بنده میتونم راه حلش رو بهتون بگم این شماره وات ساپ پیام بدین درخدمتم اگه شخص دیگه ای هم نیاز به راهنمایی داشت درخدمتم

      14
      8
    2. رده می‌نویسد

      سلام
      باید حضوری به بانک برید و علت رو جویا باشید. نکته اینکه اگه شکایت قضایی شده باشه، دیگه از حوزه اختیارات سیستم بانکی خارجه.

      1
  30. افسانه می‌نویسد

    سلام من سال ۹۳ اینها چک برگشتی داشتم چرا الان هنوز در سامانه بانکی موجوده نمیتونم حساب یاز کنم

    6
    1
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی