رده بورس آیا سود تضمینی در سبدگردانی صحت دارد؟

آیا سود تضمینی در سبدگردانی صحت دارد؟

بورس
نویسنده: رضا عبدی
11 بهمن 1401
سود تضمینی در سبدگردانی

در سال‌های گذشته بازار بورس طرفداران زیادی پیدا کرده است و بسیاری از مردم سرمایه‌های خود را وارد این بازار کرده‌اند، اما علاوه‌بر سرمایه‌گذاران عادی، افرادی هم به عنوان مشاور و سبدگردان در این بازار فعالیت می‌کنند. امروزه سبدگردانی یک شغل مهم در حوزه بورس و سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم که در مورد سبدگردانی، نحوه محاسبه سود سبدگردانی و تضمین سود سبدگردانی توضیح دهیم.

اصلا سبدگردانی یعنی چه؟

برای بررسی این موضوع که آیا در سبدگردانی سود تضمینی وجود دارد یا خیر در مرحله اول لازم است که با این فعالیت بیشتر آشنا شوید. سبدگردانی به معنای مدیریت سبد سرمایه است، به این صورت که شما به عنوان سرمایه‌گذار سرمایه خود را در اختیار فردی که سبدگردان نام دارد قرار می‌دهید تا او مسئولیت مدیریت سرمایه‌تان را برعهده بگیرد. این فرد به کمک دانش، تجربه و مهارت‌هایش، با استفاده از سرمایه شما، سهام و اوراق بهادار گوناگون را خرید و فروش می‌کند. به این فعالیت مدیریت پرتفوی هم می‌گویند.

معمولا سبدگردان‌ها کارشناسان ماهر و با تجربه در بازار بورس هستند. آن‌ها با توجه به میزان ریسک‌پذیری و مقدار سرمایه اولیه‌ی سرمایه‌گذار فعالیت‌های اقتصادی و سودآور خود را آغاز می‌کنند یا به اصطلاح سبد سرمایه مناسب را برای سرمایه‌گذار درست می‌کنند.

فعالیت سبدگردانی چگونه انجام می‌شود؟

سبدگردان‌ها هم به صورت فردی و هم به صورت شرکتی فعالیت می‌کنند. این افراد با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. از آن جایی که کارمزد یک سبدگردان رابطه مستقیمی با سود حاصل از سرمایه‌گذاری اقتصادی او دارد، طبیعی است که برای رسیدن به سود بیشتر فعالیت و تلاش بیشتری انجام دهد. معمولا سپردن سرمایه به شرکت‌های سبدگردان بهتر از سپردن سرمایه به یک سبدگردان است، چون در یک شرکت سبدگردان چند کارشناس به صورت گروهی کار می‌کنند و تجربه‌های مفیدشان را به صورت مشترک برای مدیریت سرمایه‌ها به کار می‌گیرند.

نحوه محاسبه سود سبدگردانی چگونه است؟

سود سبدگردانی بر اساس مقررات و مجموعه مصوبات سازمان بورس تعیین شده و در قرارداد با مشتری یا سرمایه‌گذار نیز میزان آن به طور کاملا مشخص می‌گردد. در مجموع می‌توان این‌طور گفت که تعیین میزان سود سبدگردانی بر اساس توافق بین سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان انجام می‌شود. تعیین میزان این سود، معمولا با توجه به دو بخش تعیین می‌شود که شامل کارمزد مدیریت دارایی و عملکرد شرکت سبدگردان است. انواع کارمزدها در سبدگردانی به صورت زیر هستند:

کارمزد ثابت

بین سرمایه‌گذار و سبدگردان از ابتدا قرارداد می‌شود که به صورت ماهیانه یا سالانه مبلغی به عنوان کارمزد ثابت به سبدگردان داده شود. معمولا کارمزد ثابت بین 1 تا 2 درصد از سرمایه است.

کارمزد متغیر

این کارمزد مربوط به زمانی است که سبدگردان معامله پرسودی انجام می‌دهد. طبق قرارداد بین سرمایه‌گذار و سبدگردان، پس از انجام هر معامله‌ی پرسود یا پس از فروش سودآور سهامی که توسط سبدگردان خریداری شده، مبلغی از آن سود به عنوان کارمزد متغیر به سبدگردان داده می‌شود.

کارمزد یک شرکت سبدگردان با شرکت دیگر متفاوت است. هر شرکت سبدگردان با توجه به سیاست‌های خود کارمزدش را تعیین می‌کند. مانند شرکت‌ها، افرادی هم که به صورت انفرادی کار سبدگردانی انجام می‌دهند کارمزد‌های متفاوتی دارند. دقت کنید که در بیشتر این شرکت‌ها سود متغیر زمانی به سبدگردان داده می‌شود که او بتواند در طول سال (یا ماه) سود بیشتری نسبت به سود بانکی برای سرمایه‌گذار به دست بیاورد.

مقایسه صندوق سرمایه‌گذاری با سبدگردانی

آیا تضمین سود سبدگردانی صحت دارد؟

درنظر داشته باشید که بازار بورس بسیار پر فراز و نشیب بوده و شرایط آن همواره در حال تغییر است، گاهی وضعیت بازار مناسب و گاهی وضعیت بسیار نامناسب می‌شود. با توجه به این که سود حاصل از سبدگردانی رابطه مستقیمی با بازار بورس و شرایط اقتصادی کشور دارد، بنابراین، می‌توان گفت تضمینی در سوددهی سبدگردانی وجود ندارد و سود سبدگردانی بیشتر به شرایط بازار بستگی دارد. ممکن است در یک زمان سبدگردانی بسیار سودآور باشد و در زمانی دیگر سودآوری بسیار کم باشد. درنتیجه، تضمین سود سبدگردانی یک موضوع قطعی نیست و هیچ‌گاه نباید انتظار سود قطعی در سبدگردانی داشته باشید.

هم‌چنین، باید بدانید علاوه بر شرایط بازار بورس، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار و مقدار سرمایه اولیه‌ای که در سبد می‌گذارد هم تاثیر زیادی در سود سبدگردانی دارد. هرچه ریسک‌پذیرتر باشید، شانس بیشتری برای گرفتن سود زیاد خواهید‌ داشت. هرچه سرمایه اولیه شما بیشتر باشد، می‌توانید سهام بیشتری خریداری کنید یا در معامله‌های بزرگ‌تری شرکت کنید.

بنابراین، توجه داشته باشید که سود تضمینی در سبدگردانی وجود ندارد و اگر جایی با جمله‌ی تضمین سود سبدگردانی برخورد کردید، بدانید که تنها یک تبلیغ است که برای بازارگرمی توسط شرکت‌ها بیان شده است، به خاطر داشته باشید در سوددهی سبدگردانی هیچ تضمینی وجود ندارد.

مزیت‌های سبدگردانی کدامند؟

پیش‌تر گفتیم که تضمین سود سبدگردانی غیرممکن است، اما این فعالیت با توجه به مزیت‌های زیادی که برای سرمایه‌گذاران دارد، می‌تواند بهترین روش سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه باشد. در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم:

عدم نیاز به راهکار ویژه اقتصادی

برای کسانی که دانش کافی از اقتصاد و بازار بورس ندارند، این روش مناسب‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری است. افراد سرمایه خود را در اختیار سبدگردان‌ها قرار ‌می‌دهند و آن‌ها با تجربه و دانش بالای خود فعالیت اقتصادی را مدیریت می‌کنند.

کاهش استرس‌ و نگرانی

برای افرادی که ترس از دست دادن سرمایه خود در بازار بورس را دارند، بهترین راه‌حل سپردن سرمایه به سبدگردان‌ها است.

صرفه‌جویی در زمان

سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیازمند وقت گذاشتن است. شما باید به طور لحظه‌ای شرایط بازار را بررسی کنید تا بتوانید در هر لحظه برای مدیریت سرمایه خود تصمیم‌گیری کنید. با سپردن سرمایه خود به سبدگردان‌ها دیگر نیازی به صرف وقت ندارید، شما می‌توانید به کار و زندگی خود بپردازید درحالی‌که سرمایه شما در بازار است.

مدیریت بهتر سرمایه و دریافت سود

یک سبدگردان خوب می‌داند چه زمانی سرمایه را برای خرید کدام سهام استفاده کند تا بیشترین سود حاصل شود. هم‌چنین می‌داند کدام زمان‌ها ریسک کند تا به سود خوبی برسد. علاوه‌بر این موارد، این اطمینان وجود دارد که یک سبدگردان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.

با بررسی موارد بالا، شاید بتوان گفت تضمین سود سبدگردانی همین مزیت‌ها هستند که کار را برای سرمایه‌گذاران بسیار آسان و هدفمند می‌کنند. شما می‌توانید بدون داشتن دانش کافی و بدون صرف وقت، بهترین سود را از سرمایه‌ خود دریافت کنید.

آیا می‌توان به تضمین سود شرکت‌های سبدگردان اعتماد کرد؟

به یاد داشته باشید که تمام شرکت‌های سبدگردانی از سازمان بورس مجوز فعالیت دریافت می‌کنند. هیچ شرکت سبدگردانی بدون مجوز سازمان بورس اجازه فعالیت ندارد. این شرکت‌ها از افراد ماهر که دارای دانش در این زمینه هستند تشکیل شده‌اند، این افراد قوانین بورس را به خوبی می‌دانند، از نحوه محاسبه سود سبدگردانی آگاه هستند و تمام تلاش خود را برای دریافت سود می‌کنند. همچنین، قراردادی که بین سرمایه‌گذار و سبدگردان تعیین می‌شود زیر نظر سازمان بورس و در محدوده‌ی قوانین آن است، درنتیجه، می‌توانید با خیال راحت سرمایه خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهید.

کلام آخر

در این مطلب، ابتدا سبدگردانی و نحوه محاسبه سود سبدگردانی را بیان کردیم. همچنین، درمورد تضمین سود سبدگردانی توضیح دادیم که یکی از رایج‌ترین سوالات سرمایه‌گذاران در این بازار است. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد. اگر هرگونه سوالی در مورد سود سبدگردانی دارید، حتما برای ما بنویسید.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی