رده تعریف و آموزش رمز ارز ترید یا معامله ارز دیجیتال چیست؟ روش های ترید رمزارز

ترید یا معامله ارز دیجیتال چیست؟ روش های ترید رمزارز

تعریف و آموزش رمز ارز

+ آشنایی با اصطلاحات تریدرها

نویسنده: رضا رضایی
18 تیر 1401
ترید ارز دیجیتال

ترید چیست؟

واژه ترید (Trade) در زبان انگلیسی به معنای مبادله یا معامله است، این مفهوم در دنیای ارز دیجیتال به خرید و فروش بیت کوین یا دیگر رمزارزها مربوط می‌شود که با هدف کسب سود انجام می‌گیرد. به زبان ساده‌تر، خرید ارز دیجیتال با قیمت کم و فروش آن با قیمت بالا را ترید ارز دیجیتال می‌گویند.

در این معامله‌ها، با پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال و سروکار داشتن با نمودارهای مختلف می‌توان سود مناسبی کسب کرد. درنتیجه، پیش‌بینی‌های یک فرد باتوجه به اطلاعاتی که دارد، ‌استراتژی‌های مبادلاتی که به‌کار می‌گیرد و اقدامات او برای کسب سود در ارز دیجیتال، همه و همه این فعالیت‌ها در نهایت منجربه ترید می‌شود.

تریدر یا معامله‌گر کیست؟

معامله‌گر یا تریدر، شخصی است که قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کند و همواره درمورد اخبار، رویدادها و نمودارهای مختلف اطلاعات به‌روز دارد. باتوجه به اطلاعاتی که یک تریدر با آن سروکار دارد، اگر او تشخیص دهد که ارزش یک ارز دیجیتال هم‌چنان افزایش پیدا می‌کند، آن را خریداری می‌کند و برعکس اگر پیش‌بینی کند که ارزش آن سقوط خواهد کرد، برای فروش اقدام می‌کند.

معامله‌گران افرادی هستند که در بازه‌های یک روزه تا چند ماهه به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند،‌ اما عموما نگاه بلندمدت به دارایی‌های خود ندارند. هم‌چنین، این افراد به‌طور معمول دارایی‌های خود را در صرافی آنلاین نگهداری می‌کنند تا بتوانند به‌‌صورت لحظه‎ای به خرید و فروش یا تبدیل دارایی‌های خود بپردازند.

نکات ایمنی کیف پول ارز دیجیتال

اصطلاحات و مفاهیم ترید

درادامه، رایج‌ترین اصطلاحات و مفاهیمی که در ترید ارزهای دیجیتال با آن‌ها مواجه می‌شوید را آورده‌ایم:

FUD | ایجاد ترس، عدم اطمینان و شک

این عبارت مخفف Fear, Uncertainty, and Doubt به معنای ترس، بلاتکلیفی و تردید است. این شرایط احساسی ممکن است در سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به دلایل مختلف روی دهد. گاهی اوقات افرادی با انتشار اخبار منفی و شایعاتی مانند کلاهبردار بودن یا هک شدن آن ارز، در تلاش هستند FUD را در ذهن افراد ایجاد کنند. گاهی اوقات هدف از این کار این است که افراد زیادی شروع به فروش ارز کنند و قیمت ارز پایین بیاید و خودشان خرید کنند.

FOMO | ترس از دست دادن

واژه FOMO به‌طور رسمی در سال 2013 به فرهنگ لغت آکسفورد اضافه شد و اکنون، در خارج از دنیای رمزنگاری هم کاربرد دارد. درواقع،‌ این اصطلاح به ترسی اشاره می‌کند که معامله‌گران هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال دربرابر از دست دادن فرصت سود احساس می‌کنند.

HODL | هادل

این اصطلاح برای سرمایه‌گذارانی استفاده می‌شود که اعتقاد زیادی به یک ارز دیجیتال خاص دارند و می‌خواهند برای مدت طولانی‌تری دارایی خود را حفظ کنند. استراتژی HODLing مشابه استراتژی خرید و نگهداری دارایی است که از بازارهای سنتی می‌آید.

ICO

یکی از روش های تامین مالی برای پروژه‌های مرتبط با ارز دیجیتال، عرضه اولیه یا همان ICO است. در این روش، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از دیگر رمزارزها مانند بیت کوین یا ارزهای فیات مانند دلار، بر روی پروژه موردنظر سرمایه‌گذاری کنند و توکن‌های مربوط به آن پروژه را از سوی شرکت مربوطه دریافت کنند. عرضه اولیه قبل از راه‌اندازی پروژه انجام می‌شود و توکن‌های پروژه به فروش می‌رسد.

شت‌کوینر | Shitcoiner

معمولا به افرادی گفته می‌شود که در ارزهای ارزان‌ قیمت که یک پروژه واقعی و معتبر نیستند سرمایه‌گذاری می‌کنند به امید این که به سودی هنگفت برسند ولی در نهایت تا زمانی که این ارز کاملا ارزش خود را از دست می‌دهد آن را نگهداری می‌کنند. این اصطلاح بیش‌تر توسط طرفداران بیت‌کوین به افرادی که به خرید و فروش و نگهداری آلتکوین‌ها اعتقاد دارند گفته می‌شود.

بیت‌کوینر | Bitcoiner

به افرادی متعصبی گفته می‌شود که فقط به بیت‌کوین باور دارند و برای سایر آلتکوین‌ها ارزشی قائل نیستند. این اصطلاح توسط افرادی که به آلتکوین‌ها اعتقاد بیش‌تری دارند به افراد طرفدار بیت‌کوین نسبت داده شده است.

به فنا رفتن | Rekt

کوتاه شده کلمه Wrecked و به معنای به فنا رفتن و از دست دادن میزان زیادی سرمایه است. زمانی که تریدرها یا سرمایه‌گذاران زیان سنگینی متحمل می‌شوند برای آن‌ها به کار برده می‌شود.

ماه | Moon

کلمه MOON به معنای ماه است. اغلب رشد بسیار زیاد یک ارز را رسیدن به ماه تشبیه می‌کنند. معمولا زمانی که افرادی برای رشد ارزی که خریداری کرده‌اند شور و اشتیاق دارند این کلمه و اصطلاحاتی مانند To the Moon  یا Mooning را به کار می‌برند.

DYOR | تحقیقات را خودت انجام بده

این اصطلاح بدان معناست که سرمایه‌گذاران باید خودشان درمورد سرمایه‌گذاری‌ها تحقیق کنند و نباید به دیگران متکی باشند. زیرا، موفق‌ترین سرمایه‌گذاران خودشان تحقیق می‌کنند و به نتیجه می‌رسند.

AML | مبارزه با پول‌شویی

مبارزه با پول‌شویی (AML) به قوانین و مقرراتی اشاره دارد که از ایجاد شرایط مناسب برای مجرمان جلوگیری می‌کنند. این رویه‌ها، کار مجرمان را سخت‌تر می‌کنند تا نتوانند پول‌های خود را به‌عنوان منابع قانونی نمایش دهند.

KYC | مشتری خود را بشناسید

رهنمودهای KYC تضمین می‌کنند که موسسات تسهیل کننده معاملات مالی، هویت مشتریان خود را تایید کنند. این مفهوم با هدف به‌حداقل رساندن خطر پول‌شویی ایجاد شده است.

تفاوت ترید با سرمایه‌گذاری

معامله نسبت به سرمایه‌گذاری بر بازه زمانی کوتاه‌تری تمرکز می‌کند. معامله‌گران ممکن است به ارزش پایه دارایی‌هایی که معامله می‌کنند نگاه کنند، اما برایشان مهم نیست که ارز دیجیتالی که معامله می‌کنند در آینده موفق می‌شود یا خیر، زیرا ترید ارز دیجیتال می‌تواند بدون توجه به رونق بازار آن سودآور باشد.

درواقع، این موضوع یکی از مزایای ترید ارز دیجیتال نسبت به سرمایه‌گذاری است. برای مثال، معامله‌گران می‌توانند در بازارهای صعودی و نزولی به سود برسند، درحالی که سرمایه‌گذاران بلندمدت باید منتظر بازارهای صعودی باشند.

ترید ارز دیجیتال بسیار هیجان انگیزتر از سرمایه‌گذاری در آن است. با این حال، سرمایه‌گذاری آگاهانه ریسک و چالش‌های بسیار کم‌تری دارد. در معامله شما با بررسی بازار در کوتاه‌مدت سود کسب می‌کنید، اما در سرمایه‌گذاری با صبر کردن در بلندمدت به سود می‌رسید.

انواع روش‌های ترید

به‌طور کلی، انواع ترید ارز دیجیتال را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول تریدهای بلندمدت هستند که در آن‌ها، معامله‌گران با ارزان‌ترین قیمت کوین موردنظر را خریداری کرده و در بالاترین قیمت آن را می‌فروشند. تریدرهای بلندمدت صرف نظر از شرایط بازار، دارایی‌های خود را رها نمی‌کنند و فقط زمانی آن‌ها می‌فروشند که ارزش رمزارزشان در اوج باشد.

گروه دوم تریدهای کوتاه‌مدت هستند که با هدف کسب سودهای آنی در بازار فعالیت می‌کنند. در این نوع تریدها می‌توان به‌راحتی چندین بار در روز برای خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام کرد. معاملات کوتاه‌مدت برای کسانی که زمان و تجربه لازم برای تجزیه و تحلیل بازار را دارند، بسیار مناسب و عالی است.

اما اگر بخواهیم نگاه جزئی‌تری به  انواع روش‌های ترید ارز دیجیتال داشته باشیم، باید انواع مختلف تریدرها را بشناسیم، که شامل موارد زیر هستند:

معامله‌گران اسکالپ | Scalp Traders

اسکالپینگ یک استراتژی معامله است که در آن معامله‌گران سعی می‌کنند از حرکات بسیار کوچک قیمتی سود بگیرند. این افراد به دنبال اهداف قیمتی بسیار بالا نیستند و در عوض در تلاش‌اند که بارها و بارها و از تغییرات کوچک قیمتی سود ببرند. به همین دلیل، معامله‌گران اسکالپی ممکن است تعداد زیادی سفارش در یک بازه زمانی کوتاه ثبت کنند و به دنبال ناکارآمدی بازار و حرکات کوچک قیمتی هستند. تفکر اصلی پشت این استراتژی این است که با جمع کردن تعداد زیادی از سودهای کوچک، معامله‌گر در نهایت به سود کلانی دست یابد.

معامله‌گران سوئینگ | Swing Traders

به طور معمول، سوئینگ تریدینگ شامل نگه داشتن موقعیتی طولانی یا کوتاه برای بیش از یک جلسه معاملاتی است، اما این زمان معمولا کم‌تر از چند هفته یا چند ماه است. این یک بازه زمانی کلی است؛ زیرا برخی معاملات ممکن است بیش از دو ماه طول بکشد، با این وجود برخی از معامله‌گران ممکن است آن‌ها را معاملات نوسانی بدانند. در این روش معامله‌گران تا زمانی که هدف بلندمدت خود را درک نکنند، بر اساس تغییرات بازار واکنش نشان نمی‌دهند. این روش ترید ارز دیجیتال یکی از محبوب‌ترین‌هاست که معامله‌گران در آن بر تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند.

معامله‌گران روز | Day Traders

معامله‌گران روزانه بیش‌ترین وقت را برای ترید ارز دیجیتال صرف می‌کنند. آن‌ها در فعال‌ترین ساعات روز در بازار حضور دارند و در بیش‌تر موارد، از مبادله کریپتو امرار معاش می‌کنند. در این روش لازم است که زمان لازم برای نظارت بر بازارها و تاثیر قیمت‌ها را داشته باشید.

پوزیشن تریدر | Position Traders

می‌توان گفت که پوزیشن تریدرها همان معامله‌گران نوسانی هستند که کارشان را عمیق‌تر انجام می‌دهند. این افراد مانند بقیه معامله‌گران از روندها و نمودارهای بازار پیروی نمی‌کنند، بلکه پیش از سرمایه‌گذاری با فکر سود بلندمدت به مطالعه بازار می‌پردازند. برای مثال، مطالعه وایت پیپر یک ارز دیجیتال‌ یا بررسی عملکرد بازار آن از جمله مواردی است که در پوزیشن ترید انجام می‌شود. مطالعه این موارد به معامله‌گران کمک می‌کند تا از دریافت سود بلند مدت مطمئن شوند.

نهنگ‌ها | Whales

اصطلاح نهنگ برای توصیف افرادی به کار می‌رود که تراکنش‌هایی با حجم بسیار بالا انجام می‌دهند و دارایی زیادی در بازار دارند. حجم زیاد معامله‌هایی که توسط نهنگ‌ها انجام می‌شود، بر قیمت ارز دیجیتال در بازار تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، استراتژی‌هایی که توسط نهنگ‌ها به کار می‌رود، تاثیر زیادی بر وضعیت بازار ارز دیجیتال دارد که این تاثیرات می‌توانند مثبت یا منفی باشند. نهنگ‌ها نه‌تنها شامل اشخاص حقیقی می‌شود بلکه می‌تواند شامل سرمایه‌گذاران حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ نیز باشد.

روش‌های تحلیل بازارهای مالی

برای کسانی که می‌خواهند به ترید ارز دیجیتال بپردازند همیشه این سوال وجود دارد که آیا هرشخصی می‌تواند معامله‌گر باشد؟ اگر چنین است چگونه می‌توان اطلاعات لازم را به‌دست آورد؟

معامله‌گران برای آشنایی با نحوه معامله ارز دیجیتال، باید انواع روش‌های تحلیل و چگونگی استفاده از داده‌ها را بدانند. قطعا مبادله ارز دیجیتال با تکیه بر حرف‌ها و شنیده‌ها یا پیش‌بینی‌های سطحی برخی افراد، سرانجام خوشی نخواهد داشت. برای موفقیت در این زمینه لازم است که با اساس شیوه‌های تحلیل آشنا باشید.

به‌طور کلی، روش‌های تحلیلی بازار مالی در ارز دیجیتال به دو گروه تقسیم می‌شوند:

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال به بررسی روندهای آماری، تغییر قیمت‌ها و ظرفیت‌های یک ارز دیجیتال جهت پیش‌بینی قیمت آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت گفته می‌شود. مشابه این روش تحلیل در بازارهای سنتی مانند بازار سهام و بورس کالا هم استفاده می‌شود. درواقع، دانش تحلیل تکنیکال براساس اصول به‌وجود آمده از رفتار مشابه معامله‌گران در طول تاریخ بازارهای مالی و درنتیجه، ایجاد الگوهای یکسان قیمتی است.

البته، در این نوع تحلیل هیچ‌گاه قطعیت وجود ندارد و تنها می‌توان روند بازار را به‌صورت احتمالی مشخص کرد.

تحلیل فاندامنتال

یک روش دیگر برای تحلیل بازار مالی ارز دیجیتال وجود دارد که در آن شما به روند قیمت هیچ توجهی ندارید، بلکه به تجزیه و تحلیل بنیادی یک ارز دیجیتال می‌پردازید. به بیان دیگر در تحلیل بنیادین یا همان فاندامنتال تحلیل‌گر به بررسی و تحلیل شرایط یک پروژه یا شرکت از جنبه‌های مختلف می‌پردازد و اخبار و رویدادهای مهم آن را دنبال می‌کند. آنالیز تمام جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه یا شرکت به‌طوری که بتوان ارزش ذاتی و پتانسیل‌های بالقوه آن را تشخیص داد به عنوان تعریف تحلیل فاندامنتال شناخته می‌شود.

به عنوان مثال اگر خبر پذیرش بیت کوین توسط یک شرکت بزرگی منتشر شود و فردی احتمال دهد که قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت و بیت کوین خریداری کند، او در واقع به نوعی از تحلیل فاندامنتال برای تصمیم‌گیری در مورد خرید بیت کوین استفاده کرده است. البته لازم به ذکر است که این روش برای پیش‌بینی عملکرد یک ارز دیجیتال در کوتاه‌مدت چندان مناسب نیست و در بلندمدت کاربرد بیش‌تری دارد.

اصول مهم ترید ارز دیجیتال

یک معامله‌گر ارز دیجیتال برای موفقیت در کار خود باید اصول زیر را درنظر داشته باشد:

پیش از هرچیز، خواندن نمودارها و چارت‌ها را یاد بگیرید!

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری خواندن نمودارها، قیمت‌گذاری است. هنگامی که نحوه خواندن نمودارها را یاد گرفتید، می‌توانید بفهمید که چرا بازار در حال بالا یا پایین رفتن است، با این آگاهی، شما دیگر می‌دانید که کدام استراتژی را در آن جهت اجرا کنید.

با یک استراتژی یا ترکیبی از استراتژی‌های مطمئن مبادله کنید!

یک استراتژی مطمئن، آن است که به‌طور جامع مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت شده باشد. تنها با این روش شما اعتماد به‌نفس این را خواهید داشت که به استراتژی خود پایبند باشید.

یک سیستم معاملاتی قوی ایجاد کنید.

برخلاف آن چه اکثر معامله‌گران تازه‌کار فکر می‌کنند، تجارت فقط در مورد استراتژی‌ نیست، بلکه خود سیستم برای تبدیل شدن یک تازه‌کار به یک معامله‌گر موفق کمک زیادی می‌کند. اگر شما احتمالات را به‌خوبی درنظر بگیرید تا برد درحجم زیاد و باخت کم داشته باشید، یک برد شما می‌تواند سه باخت را پوشش دهد. با اجرای این سیستم معاملاتی در دراز مدت می‌توان به یک معامله‌گر موفق تبدیل شد.

کلام آخر

بسیاری از معامله‌گران به‌دلیل نوسانات بالای ارز دیجیتال جذب آن می‌شوند، اما باید بدانید که برای موفقیت در این راه، هرگز نباید بدون برنامه و مطالعه قبلی عمل کرد. مطالبی که در این مقاله گفتیم برای افراد علاقه‌مند به ترید ارز دیجیتال، پیش‌زمینه مناسبی ایجاد می‌کند. اگر درمورد هریک از مباحث گفته شده سوالی دارید،‌ حتما برای ما بنویسید تا پاسخگوی شما باشیم.

منابع این نوشته در «رده» موجود است

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد