رده ویکی رده آشنایی با درگاه پرداخت و انواع آن

آشنایی با درگاه پرداخت و انواع آن

ویکی رده

چقدر درباره انواع درگاه‌های پرداخت و تفاوت آنها یا ویژگی‌های یک درگاه پرداخت خوب می‌دانید؟

نویسنده: محمد امیرپور
1 خرداد 1401
درگاه پرداخت

برای دانستن نکاتی مانند این‌که برای گرفتن درگاه پرداخت نیاز به اینماد داریم یا نه، بررسی نحوه عملکرد این درگاه‌ها و ویژگی‌های یک درگاه‌پرداخت خوب این مطلب را بخوانید.

درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی در واقع پنجره‌ای است برای پرداخت پول از طریق اینترنت بابت کالای خریده شده یا خدماتی که آنلاین گرفته‌اید. پس هر زمان برای خرید آنلاین وارد صفحه‌ای شدید که از شما خواست برای تکمیل خرید و پرداخت پول به فروشنده، شماره کارت بانکی و رمز یکبار مصرف و دیگر اطلاعات کارت بانکی‌تان را وارد کنید، آن صفحه همان «درگاه‌پرداخت» است. درگاه‌های پرداخت اینترنتی و آنلاین از ۲ طریق -سیستم بانکی و شرکت‌های مالی- در اختیار کسب و کارهای اینترنتی قرار می‌گیرند. درگاه‌های پرداخت در حقیقت کامل‌کننده تمام خدمات آنلاینی هستند که نیاز به پرداخت هزینه از طرف کاربر دارند. خدماتی مانند پرداخت قبض، پرداخت خلافی ماشین، خرید غذا و لباس، شارژ گوشی موبایل و هر خرید و سرویس دیگری که نیاز به پرداخت پول داشته باشد، در نهایت با اتصال به درگاه‌های پرداخت اینترنتی تکمیل و به پایان می‌رسد.

انواع درگاه‌های پرداخت و مقایسه آنها

تمام درگاه‌های پرداخت اینترنتی و آنلاین به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط که مقایسه‌شان را همین‌جا برایتان آورده‌ایم.

درگاه پرداخت مستقیم

درگاه‌های پرداخت مستقیم در واقع سرویس‌های اینترنتی پرداختی هستند که بانک‌های معتبر به واسطه  PSPها به متقاضی خدمات می‌دهند. پس اگر صاحب برند یا شرکتی معتبر هستید، گرفتن درگاه مستقیم به نوعی نشان‌دهنده اعتبار خدمات آنلاین شما خواهد بود. اما گرفتن مجوز برای درگاه‌های مستقیم مراحل سخت‌تری دارد که شاید برای کسب‌وکارهای کوچک چندان به‌صرفه نباشد.

موارد مورد نیاز برای دریافت درگاه مستقیم:

  • فروشگاه اینترنتی به طور کامل راه‌اندازی شده و مشغول ارائه خدمات به مشتری‌هایش باشد.
  • مجوزهای حقوقی و معتبر رسمی را از مراجع رسمی گرفته شده باشد.
  • داشتن نماد اعتماد الکترونیک برای متقاضی الزامی است (ای نماد).
  • رعایت کردن تمام قوانین تجارت الکترونیک در سایت یا فروشگاه اینترنتی درخواست‌دهنده
  • نداشتن هیچ‌گونه منع فعالیت اقتصادی برای فرد متقاضی

درگاه پرداخت واسط

امکانات و کاربری و نصب ساده‌تری از درگاه پرداخت مستقیم دارند. درگاه‌های پرداخت واسط نوعی دیگری از درگاه‌های پرداخت آنلاین هستند که برای کسب‌وکارهای شخصی و فعالیت‌های اقتصادی کوچک مناسب‌تر است. گرفتن مجوزهای کسب‌وکار رسمی و نماد اعتماد الکترونیک هم وقت‌گیر است و هم نیاز به داشتن شرایطی دارد که گاهی کسب‌وکارهای خانگی توان گرفتنش را ندارند. برای همین هم شرکت‌های پرداخت‌یار سرویس درگاه پرداخت واسط را با شرایط ساده‌تری به این گونه از کسب‌وکارها و مشاغل می‌دهند. درگاه‌های واسط بابت هر تراکنش بین نیم تا دو درصد کارمزد از شما می‌گیرند و مبلغی که از طریق این درگاه‌ها برداشت می‌شود، بعد از 24ساعت به حساب شما واریز خواهد شد.

مقایسه و بررسی درگاه های پرداخت واسط

ویژگی‌های یک درگاه خوب

امنیت: درگاه‌های پرداخت تمام اطلاعات بانکی را از کاربر می‌گیرد. پس مهمترین اصل برای یک درگاه پرداخت،‌ تضمین امنیت 100درصدی اطلاعات بانکی مشتری‌های شماست.

هزینه: درگاه‌های پرداخت برای ارائه سرویس به مشتریان خود از آنها کارمزد می‌گیرند. این کارمزد با توجه به حجم مبلغ تراکنش بین نیم تا دو درصد خواهد بود.

روش پرداخت: بعضی از درگاه‌های پرداخت روش‌های متفاوت و متنوعی برای پرداخت پیش روی مشتری می‌گذارند؛ از کیف پول الکترونیکی تا پرداخت بانکی و… هرقدر این تنوع بیشتر باشد، درگاه پرداخت احترام بیشتری برای مخاطبش قائل شده است.

سازگاری: سازگاری درگاه‌های پرداخت با پلتفرم و سایت شما یک اصل مهم فنی و تکنیکی است که می‌تواند روی سرعت بالاتر در پرداخت و موفقیت بیشتر روال کار تاثیرگذار باشد.

محل پرداخت: بعضی از درگاه‌های پرداخت انجام تراکنش را در همان صفحه اینترنتی انجام می‌دهند و برخی دیگر مشتری را به صفحه جدیدی منتقل می‌کنند. تجربه کاربر و رضایت بیشتر او را اولویت انتخاب محل پرداخت قرار بدهید.

آیا برای دریافت درگاه پرداخت نیاز به اینماد داریم؟

برای دریافت هر دو درگاه مستقیم و واسط نیاز به داشتن ای نماد دارید.

نحوه شناسایی درگاه پرداخت اینترنتی جعلی

چطور درگاه پرداخت بگیریم؟

گرفتن درگاه واسط نیاز به مراحل پیچیده‌ای ندارد. اول به سایت پرداخت‌یاری که انتخاب کرده‌اید وارد شوید. بعد از انجام ثبت‌نام و پر کردن فرم درگاه اینترنتی، اسکن کارت ملی و اسکن شناسنامه منتظر احراز هویت باشید. بعد از احراز هویت و ثبت آدرس سایت و داشتن ای نماد، درگاه خود را فعال کنید.

اما برای گرفتن درگاه مستقیم باید این مراحل و روال را طی کنید:

  • داشتن مجوز شغلی معتبر مثل پروانه کسب یا جواز کار
  • داشتن شرکت ثبت شده و اقامتگاه قانونی
  • گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی
  • ارائه کد رهگیری ثبت نام مالیاتی
  • آماده بودن سایت و فعال بودن آن جهت فروش اینترنتی
  • گرفتن مجوز شغلی مرتبط از اتحادیه
  • تصویر اصل کارت ملی و شناسنامه
  • عکس روزنامه رسمی و آگهی تاسیس شرکت
  • همراه داشتن شناسه ملی
  • داشتن نماد اعتماد از وزارت صمت
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد