ریپل چیست؟

تعریف و آموزش رمز ارز

بررسی ویژگی‌های این رمز ارز را اینجا بخوانید

نویسنده: رضا رضایی
26 آذر 1399
ریپل چیست

در جواب این سوال ریپل چیست باید گفت که؛ ریپل یک پلتفرم است که به دلیل کارهایی همچون خرید، فروش و سایر تراکنش‌های تولید شده و یک سیستم کاملا متن باز است. ریپل برخلاف سایر رمزارزها که برای انجام تراکنش‌ها از سیستم ماینینگ بلاکچین استفاده می‌کنند از یک سیستم کامل توسط تعداد زیادی از سرورها جهت تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند و همین قضیه، موجب انجام سریع‌تر تراکنش‌ها در این پلتفرم می‌شود، به شکلی که فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا تراکنش‌ها انجام شود، ناگفته نماند که هزینه کمتری نیز در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتالی دارد.

پلتفرم ریپل ارز مختص به خود را دارد یعنی همان ریپل XRP. این پلتفرم تصمیم بزرگی برای وسعت دادن به انجام معاملات دارد به گونه‌ای که می‌خواهد معاملاتی در سطح جهانی انجام دهد. یکی از خدماتی که این ارز در اختیار مردم قرار داده است ایجاد کردن رمزارز در RippleNet است.

قیمت لحظه‌ای ریپل

ریپل چیست و آینده ریپل چگونه پیش بینی می‌شود؟

ریپل Ripple رمزارزی است که بیش از 4 هزار درصد بازده داشته است و در سال 2013 با ارزش هر واحد 0.005 دلار به صرافی‌ها برای دادن خدمات به مردم عرضه شد، این مقدار در سال 2018 به بالاترین میزان ارزش خود یعنی 3.8 دلار رسید. این میزان نشان می‌دهد که ریپل در آن سال بیشتر از 70.000 درصد افزایش قیمت داشته است. بعد از رسیدن به این قیمت به یکباره افت وحشتناکی پیدا کرد و از آن زمان تاکنون رشد بالایی نداشته است و در حال حاضر نیز قیمت ارز ریپل 0.32 دلار است. اما با این وصف باز هم 5.000 درصد از قیمت ابتدایی خود افزایش پیدا کرده است.

افزایش واقعی پول ریپل در سال 2017 شروع و در سال 2018 نیز سقوط کرد، چنانچه در همان اوایل سال 2017 که ارزش قیمت پول ریپل 0.005 دلار بود در این ارز به مقدار هزار دلار ریپل خریداری می‌کردید، در ماه ژانویه سال 2018 پول ریپل شما به چیزی بیشتر از 700000 دلار می‌رسید و می‌توان گفت ارزش پول شما به بیشتر از 60000 دلار می‌رسید.

اما شکست ارزش ناگهانی ریپل باعث شد سرمایه‌گذارانی که تمام پول خود را در این پلتفرم سرمایه‌گذاری کردند و منتظر بالا رفتن ارزش آن تا 100 دلار بودند به خاک سیاه نشستند!

 

سازنده ریپل کیست؟ تاریخچه آن

شخصی به نام «ایان فوجر» در سال 2004 شرکتی را تاسیس کرد که اسم آن را ریپل پی گذاشت، در واقع می‌توان گفت ایده اصلی پلتفرم ریپل از این شخص بود و او می‌خواست سیستمی بسازد که در آن انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال داد و تمام مردن بتوانند از این سیستم استفاده کنند. این شرکت در بیانیه‌ای خود را اینگونه معرفی کرده است که ریپل پی یک سیستم مالی است که این امکان را برای شما فراهم آورده است تا بتوانید تراکنش‌های مالی خود را به هر نقطه‌ای انجام دهید، همچنین بتوانید با ارزهای سنتی و دیجیتالی از تراکنش‌هایی ایمن برخوردار شوید.

در سال 2011 میلادی فردی به اسم «جد مک کالب» که یکی از افراد حامی بیت‌کوین بود به استخدام شرکت ریپل درآمد، او پس از مدت کوتاهی به دلیل سابقه درخشانی که داشت توانست کنترل شرکت را به دست بگیرد و پس از چند سال فردی به اسم «لارسن» به این تیم اضافه شد و در واقع می‌توان گفت فصل تازه‌ای از تاریخ ریپل با ورود این فرد آغاز شد و در سال 2012 یکی از دوستان مک‌کالب به اسم «جسی پاول» در این شرکت به مبلغ 200 هزار دلار سرمایه‌گذاری کرد. اسم این فرد به عنوان اولین سرمایه‌گذار ریپل در تاریخ ریپل درج شده است.

 

هدف از ساختن ریپل چیست؟

ریپل یکی از رمزارزهای معتبر است که می‌توان گفت اکثر صرافی‌های مهم و با نام از آن پشتیبانی می‌کنند، چنانچه قصد خرید ریپل دارید و می‌خواهد به شکل مستقیم و از کارت خود استفاده کنید، می‌بایست از طریق سایت‌های داخلی اینترنتی این کار را انجام دهید، اما توجه داشته باشید که در حال حاضر ارز ریپل در ایران کمتر از سایر ارزها عرضه می‌شود

اهداف اولیه و اصلی ریپل انجام تراکنش‌های راحت‌تر است و به همین دلیل ریپل 3 پلتفرم برای این کار طراحی کرده است، که شامل ۳ مورد زیر می‌‎شود:

  1. اکسل رپید xRapid
  2. اکسل کارنت xCurrent
  3. اکسل ویا xVia

حتی با اوج گرفتن و شکست ناگهانی باز می‌توان گفت که ارز ریپل در بین سایر رمزارزها توانسته است جایگاهی ثابت پیدا کند و یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌ها برای سرمایه در گردش باشد.

 

مزایا و معایب ریپل چیست؟

 مزایای رمز ارز ریپل:

  • تقریبا امنیت بالایی دارد
  • بالاترین سرعت در انجام تراکنش‌ها
  • در مراحل نهایی نیز می‌تواند به شکل مترجم جهانی هر ارزی باشد
  • امکان وام دادن و وام گرفتن سریع در این پلتفرم وجود دارد
  • به راحتی می‌توان به شبکه‌های پرداخت آن متصل شد
  • تورم ندارد زیرا کل توکن‌ها از اول استخراج شده‌اند و از همان ابتدا وجود داشته‌اند
  • اکنون بیشتر از 100 بانک معتبر تراکنش‌های خود را توسط این پلتفرم انجام می‌دهند

معایب رمز ارز ریپل:

با توجه به اینکه ریپل مزایا و توانایی‌های مثبتی دارد و موجب تحولاتی خاص شده است اما در برخی موارد و به دلیل روش‌های متفاوت تجاری از طرف برخی از آن انتقاد شده است. ریپل در بیانیه‌ای اعلام کرد که قسمت بزرگی از رمزارز XRP را به کاربرهای خود منتقل می‌کند اما تا به حال فقط مقدار کمی از این ارز انتقال داده شده است، همچنین آزمایشگاه‌های این پلتفرم یا رمزارز نیمی از تمام موجودی XRP را در سیستم برای خود در نظر گرفته است تا بتواند از سود آن بهره‌مند شود.

بزرگ‌ترین معایب این پلتفرم متن باز بودن آن است، با وجود سیستم‌ها قوی و هوش بالای آن باز ممکن است هنگامی که کد در دسترس قرار داده می‌شود فرصتی ایجاد شود تا افرادی بتواند آن را هک کند.

 

روش خرید ریپل چگونه است؟

ریپل یکی از رمزارزهای معتبر است که می‌توان گفت اکثر صرافی‌های مهم و با نام از آن پشتیبانی می‌کنند، چنانچه قصد خرید ریپل دارید و می‌خواهد به شکل مستقیم و از کارت خود استفاده کنید، می‌بایست از طریق سایت‌های داخلی اینترنتی این کار را انجام دهید، اما توجه داشته باشید که در حال حاضر ارز ریپل در ایران کمتر از سایر ارزها عرضه می‌شود و به همین دلیل توجه داشته باشید که از صرافی ریپل معتبر خریداری کنید.

بیشترین روش خرید ریپل اینگونه است که ابتدا ارز بیت‌کوین یا اتریوم خریداری می‎شود و پس از آن با مراجعه به صرافی‌های بین‌المللی ارز خریداری شده را به ارز ریپل تبدیل می‌کنند. بیشترین صرافی ریپل، خارجی هستند و می‌بایست توسط سایت‌های معتبر آن را جست‌وجو کنید، اما نکته مهم بعدی تحریم نبودن آن‌هاست، پیش از انتخاب صرافی موردنظر در رابطه با تحریم بودن یا نبودن آن نیز اطلاعاتی کسب کنید.

چگونه ریپل بخریم

آینده ریپل چطور پیش‌بینی می‌شود؟

با توجه به گذشته ریپل و اوج و فرودی که داشته است افراد زیادی در رابطه با آینده ریپل و قیمت آن پرسیده‌اند که سرنوشت ریپل چیست؟ در نتیجه کارشناسان پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند که در این بخش به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم؛

پیش‌بینی قیمت آینده ریپل توسط گارلینگهاوس

اولین شخصی که در رابطه با آینده ریپل پیش‌بینی‌هایی کرد برد گارلینگهاوس بود. این شخص مدیر اجرایی ریپل است. او اینگونه پیش‌بینی کرد که ریپل در سال 2025 برابر با سایت آمازون در ارزهای دیجیتال خواهد شد، در مصاحبه‌ای گفت که هر شخصی که قصد سرمایه‌گذاری در ریپل دارد باید به ماه و سال بیاندیشد نه روز و ساعت.

پیش‌بینی قیمت آینده ریپل توسط تریدینگ‌بیستز

دومین پیش‌بینی در خصوص آینده ریپل توسط تحلیلگرهای قیمت انجام شد، آن‌ها معتقد هستند که در سال‌های آینده تغییرات زیر در قیمت ریپل رخ می‌دهد:

  • قیمت پول ریپل در سال 2020: نزدیک به 0.36 دلار
  • قیمت پول ریپل در سال 2021: رقمی ما بین 0.20 الی 0.31 دلار
  • قیمت پول ریپل در سال 2022: قیمت ریپل در این سال بین 0.41 الی 0.5 دلار
  • قیمت پول ریپل در سال 2023: تقریبا 0.30 دلار

پیش‌بینی ریپل توسط والت اینوستور

سومین پیش‌بینی توسط تحلیلگر والت اینوستور بود و بر این باور است که ارزش پول ریپل از 5 دلار و یا حتی 1 دلار نیز می‌گذرد و این تا سال 2025 امکان نخواد داشت.

 

تفاوت اساسی بیت کوین با ریپل چیست؟

شبکه‌های اعتبارسنجی و سیستم اجماع ریپل موجب شده است که مردم فکر کنند که ارز ریپل نیز همانند دیگر ارزهای دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین عمل می‌کند اما باید گفت خیر برخلاف بیت کوین، ریپل با سیستم بلاکچین کار نمی‌کند. در واقع ریپل برای موسسه‌ها بزرگ طراحی شده است اما در آن تراکنش‌های فرد به فرد نیز انجام می‌شود، اما هدف اصلی و تمرکز ریپل این موضوع نیست.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد هدف اصلی ریپل انتقال پول در سطح بالا و جهانی با کم‌ترین زمان ممکن است. تا به امروز ریپل با بیشتر از 38 میلیون تراکنش نیز اجرا شده است و هیچ مشکلی رخ نداده است، ریپل می‌تواند در ثانیه بیشتر از 1500 معامله انجام دهد و تصمیم دارد این میزان را به بیش از 50000 تراکنش افزایش دهد.

از دیگر تفاوت‌های ریپل و بیت کوین این است که بیت‌کوین این مقدار تراکنش را در کمتر از 3 تا 6 ثانیه نمی‌توان انجام داد و در اتریوم نیز طی 15 ثانیه انجام می‌شود. ریپل همانند دیگر ارزهای دیجیتالی از کریپتوکارنسی تا به دست نمی‌آید بلکه از همان اول به مقدار 100 میلیارد کوین انتشار داد.

جدول قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. علی می‌نویسد

    به نظر شما برای سرمایه گذاری بیت کوین بهتر است یا ریپل؟

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی