رده تعریف و آموزش رمز ارز استخراج ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

استخراج ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تعریف و آموزش رمز ارز

صفر تا صد ماینینگ ارز دیجیتال را اینجا بخوانید

نویسنده: رضا رضایی
12 دی 1399
استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال هم مانند استخراج موارد دیگر نیازمند تلاش، کوشش و هزینه‌های ابتدایی بسیار بالایی است. البته در برخی موارد هم اینطور نیست. تا انتهای این مطلب شما یاد می‌گیرید که استخراج ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟ با انواع روش‌های ماینینگ ارز دیجیتال آشنا می‌شوید و برای شروع به کارتان، تصمیم می‌گیرید.

ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ به چه معناست؟

توضیح استخراج ارز دیجیتال به زبان ساده به این شکل است: فرض کنید یک دستگاه یا ماشین (صنعتی) دارید که بعد از به‌پایان رساندن یکسری وظایف خاص، مقداری ارز دیجیتال به‌دست می‌آورد. برای این‌که این بخش را بهتر متوجه شوید، فرض کنید که این ماشین استخراج ارز دیجیتال، همان کامپیوتر خانگی‌تان است.

کامپیوتر شما برای این‌که حتی مقدار کوچکی از این ارزهای دیجیتال را به‌دست آورد، باید یکسری فرایند و وظایف خاص را انجام دهد که به آن «گواه اثبات کار» یا Proof of Work می‌گویند. این فرایندها و وظایف به این علت طراحی شدند که انصاف در حق تمام ماینرها (افرادی که کار استخراج را انجام می‌دهند) رعایت شود.

این فرایندها و وظایفی که بر دوش کامپیوترها (دستگاه‌ها) هست، معمولاً با حل یکسری معادلات و مسائل و سخت ریاضی انجام می‌شود. هرچه ماینرها قصد داشته باشند که کوین‌های بیشتری را استخراج کنند -که در این‌صورت باید استخر استخراج قوی‌تری داشته باشند- معادلات ریاضی سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهند بود.

استخر استخراج چیست؟

استخر استخراج به‌معنی یک مکان مجازی است که ماینرها برای کسب سود بیشتر، قدرت پردازش خود را با یکدیگر به‌اشتراک می‌گذارند.

به‌این شکل دیگر تعادل در استخر ماینینگ برقرار خواهد شد، اما در نهایت نیاز به قدرت پردازش سخت‌افزاری بیشتری نسبت به قبل خواهد بود. عوامل جزئی دیگری هم در فرایند ماینینگ ارز دیجیتال دخیلند. اما مهم‌ترین مسئله این است که اگر شما قدرت پردازش خود را در اختیار استخر استخراج قرار دهید، درنهایت بخشی از سود آن را متناسب با میزان قدرت پردازشی که در اختیار گذاشته‌اید، دریافت خواهید کرد.

لیست قیمت ارزهای دیجیتالی

آیا استخراج ارز دیجیتال قانونی است؟

هنوز خیلی از کشورها استخراج ارز دیجیتال را به رسمیت نشناخته‌اند و در برخی موارد هم آن را ممنوع اعلام کرده‌اند. در ایران خوشبختانه ماینرها با دریافت مجوز از وزارت صنعت و معدن می‌توانند به فعالیت خود مشغول شوند. ماینینگ ارز دیجیتال در ایران، بدون دریافت مجوز از وزارت صمت، غیرمجاز است. علاوه براین، باید از وزارت نیرو هم درخواست کرد که برق مخصوص ماینینگ با تعرفۀ صادراتی صادر شود. دستگاه‌های ASIC پرجنجال در حال حاضر به‌صورت قانونی در ایران وارد می‌شوند و شما می‌توانید آن را تهیه کنید.

 

فرایند ماینینگ ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

ماینر (استخراج‌کننده) یک گره در شبکۀ ارز دیجیتال است. نودها یا گره‌ها وظیفۀ گردهم‌آوری تراکنش‌ها و سازماندهی آن‌ها در بلاک‌های بلاکچین را دارند. هربار که یک تراکنش انجام می‌شود، مثلاً وقتی که شما برای دوست خود مقداری بیت کوین بفرستید، تمام گره‌های شبکه وظیفه دریافت و اعتبارسنجی آن تراکنش را دارند.

بلاکچین را به‌عنوان یک دفترکل در نظر بگیرید که کاغذهای این دفتر، همان بلاک‌هایش هستند و در هر کاغذی، اطلاعات تراکنش وارد می‌شود. در نهایت، نودهای ماینر این تراکنش‌ها را از استخر حافظه جمع‌آوری می‌کنند و در یک بلاک می‌گنجانند.

استخراج بیت کوین

 

مراحل استخراج ارز دیجیتال

اولین مرحله از استخراج یک بلاک این است که هر تراکنش را که از استخر حافظه گرفته‌اند، به‌صورت انفرادی هَش می‌کنند. اما قبل از آن که این فرایند شروع شود، نود ماینر یک تراکنش را به‌علت ارسال پاداش استخراج (پاداش بلاک) برای خودشان اضافه می‌کنند.

هش چیست؟

هش یک تابع است که طبق آن، ورودی‌ای از اعداد و حروف را به یک خروجی رمزگذاری‌شده و با طولی ثابت تبدیل می‌کند. این تراکنش، همانی است که در آن کوین‌های اولیه استخراج می‌شوند. در این مورد هم، اولین تراکنشی است که در بلاک اضافه می‌شود.

بعد از اینکه تمام تراکنش‌ها هش شدند، هش‌ها به شکل چیزی به نام درخت مرکل سازماندهی می‌شوند. درخت مرکل هم از سازماندهی هش تراکنش‌های متنوع گذشته تشکیل می‌شود و برای بار دیگر آن‌ها را هش می‌کند.

این روند آنقدر ادامه دارد که درنهایت به بالای درخت (ریشۀ مرکل) برسد. ریشۀ مرکل یا هش ریشه، اساساً همان هشی است که نمایندۀ تمام هش‌هایی که قبلاً ساخته شده است. این مراحل آنقدر زیاد و پیچیده هستند که برای توضیح آن نیاز به یک کلاس درس است. در نتیجه احتمال می‌دهیم که از حوصلۀ شما خارج باشد.

 

روش های ماینینگ ارز دیجیتال

چندین روش مختلف برای استخراج ارز دیجیتال وجود دارد که در اینجا سعی می‌کنیم فقط مهم‌ترین و اصلی‌ترین‌ها را معرفی کنیم؛

استخراج ابری | Cloud Mining

اگر به‌دنبال آسان‌ترین راه هستید، استخراج ابری (کلود ماینینگ) بهترین و مشهورترین راه انجام آن است. استخراج ابری ارز دیجیتال یعنی شما به کسی -که اصولاً یک شرکت بزرگ است- مقداری سرمایه می‌دهید و دستگاه استخراج ارز دیجیتال آن‌ها که اصطلاحاً به آن ریگ استخراج می‌گویند را اجاره می‌کنید. در نهایت همین افراد کار استخراج ارز دیجیتال را انجام می‌دهند.

وضعیت اجاره تا زمانی که از همان ابتدا با هم توافق می‌کنید، پابرجا می‌ماند. در این حالت، سودی که از ماینینگ ارز دیجیتال کسب می‌کنید منهای هزینۀ نگهداری و تعرفۀ مصرف برق می‌شود و به کیف پول ارز دیجیتال‌تان منتقل خواهد شد.

معمولاً افرادی (یا شرکت‌هایی) که امکان استخراج ابری را فراهم می‌کنند، تجهیزات ماینینگ ارز دیجیتال عظیم و فارم‌های (یا همان مزرعه) بسیاری دارند و کارشان را برای ماینینگ ارز دیجیتال خیلی خوب بلدند.

مزرعه یا فارم ارز دیجیتال چیست؟

فارم یا مزرعه اصطلاحی است که در دنیای کریپتو برای ده‌ها یا صدها ریگ استخراجی که باهم کار می‌کنند و ارز دیجیتال استخراج می‌کنند، به‌کار می‌رود.

استخراج ابری ارز دیجیتال، به روش محبوب و مشهوری برای این کار تبدیل شده چون برای همۀ افراد این امکان را در دنیای ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند که بتوانند با هزینۀ قابل قبولی برای خودشان سود ماینینگ ارز دیجیتال کسب کنند. این روش ماینینگ رمزارز مخصوصاً برای افرادی که علاقه‌ای به داشتن ریگ استخراج ندارند یا کسانی که پول کافی برای خرید آن ندارند، بسیار متداول و به‌صرفه است. البته لازم به ذکر است که در این روش کلاهبرداری‌های زیادی هم وجود دارد. باید از شرکت یا فردی که پول و سرمایۀ خود را به آن می‌سپارید اطمینان حاصل کنید.

برای کلود ماینینگ، دو انتخاب دارید: رایگان و هزینه‌دار. خیلی از افراد معمولاً روش رایگان آن را ترجیح می‌دهند؛ ولی این را باید بدانید که در این روش استخراج رمزارز، سودی که به حساب کیف پول‌تان واریز می‌شود، بسیار اندک است و شرایط ضمنی بیشتری نسبت به روش هزینه‌دار برای دریافت سود استخراج خود دارید.

استخراج ابری هزینه‌دار ارز دیجیتال، معمولاً به این شکل کار می‌کند: یک هاست (میزبان) آنلاین برای این کار پیدا می‌کنید. طرح‌های پیشنهادی این هاست‌ها را چک می‌کنید که معمولاً 4 تا 5 طرح که از ارزان‌ترین تا گران‌ترین آن دسته‌بندی شده، وجود دارد. برخی از این هاست‌ها، به شما این اختیار را می‌دهند تا طرح پیشنهادی دلخواه خودتان را پیاده‌سازی کنید.

به‌محض این‌که تصمیم خودتان را برای تهیۀ طرح پیشنهادی مورد نظرتان بگیرید، تراکنش (هزینۀ طرح) را انجام می‌دهید. سپس باید آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود را وارد کنید و به همین ترتیب، اولین قدم‌های استخراج ارز دیجیتال به شیوۀ ابری را برداشته‌اید. هر کدام از این طرح‌های پیشنهادی، هزینه‌های متفاوت و مدت زمان متفاوتی را می‌طلبند. طرح‌های استانداردی که وجود دارند، معمولاً حدود 500 تا 5000 دلار هزینه‌شان هست و برای 2 سال تا بی‌نهایت هم مدت زمان‌شان است.

روشی که برای شما مناسب‌تر است به برخی جزئیات کلیدی بستگی دارد: آیا می‌خواهید در استخراج ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید؟ اگر جوابتان بله است، چقدر؟ آیا می‌خواهید صاحب ریگ استخراج شوید؟ آیا اصلاً می‌خواهید که با ریگ استخراج این کار را انجام دهید؟ این سوال‌ها و خیلی از سوال‌های مشابه دیگر، تعیین‌کنندۀ تصمیم نهایی شما هستند

در مورد درآمد ماینینگ ارز دیجیتال به روش ابری هم باید گفت که معمولاً انتظار می‌رود در نیم‌سال اول به موفقیت خوبی برسید و بعد از آن سود خوبی دست‌تان را بگیرد. البته این را نمی‌توان به یقین گفت؛ چون قیمت ارزهای دیجیتال مختلف همیشه در حال نوسان است و برخی مواقع هم ممکن است دچار سقوط شوند. البته نمی‌توان از نوسان قیمت دلار در ایران هم چشم‌پوشی کرد!

استخراج با کمک سی‌پی‌یو | CPU Mining

در روش استخراج با کمک CPU، از پردازنده‌ها برای ماینینگ ارز دیجیتال استفاده می‌شود. در سال‌های ابتدایی ظهور ارزهای دیجیتال، این روش بسیار فراگیر بود. ولی با گذشت زمان، دیگر کمتر کسی به سمت چنین روشی برای استخراج ارز دیجیتال می‌رود.

دو دلیل برای عدم استفاده از این روش وجود دارد: استخراج از طریق پردازنده‌ها (CPU)، بسیار کند پیش می‌رود. ممکن است ماه‌ها برای کسب سود از استخراج از طریق پردازنده‌ها تلاش کنید و حتی کوچکترین درآمدی از آن نداشته باشید! دومین دلیل هم این است که معمولاً ارزشش را ندارد! چون پول زیادی برای مصرف برق و سیستم خنک‌کنندۀ محیط پرداخت می‌کنید و در عوض آن، درآمد بسیار بسیار کمتری خواهید داشت. اگر بتوانید منطقه‌ای برای خود انتخاب کنید که نیازی به سیستم خنک‌کننده نداشته باشد و هزینۀ مصرف برق کمتری از شما دریافت شود، شاید بتوانید سود قابل قبولی داشته باشید. ولی باز هم فکر می‌کنید که ارزشش را دارد؟

حتماً می‌پرسید پس چرا مردم هنوز از روش ماینینگ ارز دیجیتال با CPU استفاده می‌کنند؟ دلیلش خیلی ساده و واضح است: چون همۀ افراد قادر به تهیۀ یک کامپیوتر خانگی هستند یا در خانه‌هایشان وجود دارد. تنها چیزی که برای استخراج از طریق CPU نیاز دارید، یک کامپیوتر و چند برنامۀ قابل اجرا است. با لپ‌تاپ هم می‌توان این کار را انجام داد، ولی ما شدیداً توصیه می‌کنیم که این کار را تحت هیچ شرایطی انجام ندهید. لپ‌تاپ شما بعد از گذشت 2 ساعت خواهد سوخت!

چون این روش از استخراج ارز دیجیتال بسیار آسان و در دسترس است، افراد زیادی را برای ماینینگ از این طریق جذب خودش می‌کند. برخی از افرادی که می‌خواهند ماینینگ ارز دیجیتال انجام دهند به جزئیات آن توجهی نمی‌کنند؛ فقط می‌خواهند هرطور که شده، این فرایند را شروع کنند و به هر روشی که هست، از این طریق درآمد داشته باشند.

استخراج از طریق جی‌پی‌یو | GPU Mining

احتمالاً مشهورترین و محبوب‌ترین روش استخراج ارز دیجیتال، استخراج از طریق GPU باشد. اگر در گوگل، عبارت «استخراج ارز دیجیتال» را جست‌وجو کنید، یکی از اولین نتایجی که در آن خواهید دید، همین ریگ‌های استخراج GPU است. مثلاً ماینرهای ابری برای خدماتشان از ریگ‌های GPU استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید، این افراد در زمینۀ ارزهای دیجیتال، بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و هرکدام از آن‌ها، صدها یا هزاران ریگ استخراج برای آن دارند.

استخراج از طریق GPU خیلی مشهور است، چون هم نسبتاً ارزان است و هم کارآمد. البته خودِ ریگ استخراج به‌اندازۀ کافی از خجالت هزینه‌ها درمی‌آید! ولی اگر از بابت سرعت هش آن و توان عمومی‌اش بخواهیم این روش را بررسی کنیم، نسبت به بقیۀ روش‌ها بسیار بهتر است. ریگ‌های GPU از کارت گرافیک برای ماینینگ ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. هر ریگ استاندارد استخراج GPU، از یک پردازنده، مادربرد، خنک کننده و چارچوب ریگ و 2 تا 8 عدد کارت گرافیک تشکیل می‌شود.

قیمت متداول یک ریگ استخراج استاندارد GPU، حدود 3000 دلار است. قطعاً پول زیادی است! اما خوبی‌اش این است که خیلی زودتر از بقیۀ موارد جواب می‌دهد.

استخراج از طریق اِی‌سیک | ASIC Mining

اگر قبل از خواندن این مطلب در اینترنت جست‌وجوی فارسی کرده باشید یا با افراد متخصص دنیای کریپتو صحبت کرده باشید، احتمالاً نام اِی‌سیک‌ها برای شما آشناست. اِی‌سیک‌ها دستگاه‌های مخصوصی هستند که معمولاً فقط وظیفۀ انجام یک کار را دارند؛ در اینجا هم فقط وظیفۀ استخراج ارز دیجیتال بر دوش‌شان است!

دستگاه ماینینگ رمز ارز اِی‌سیک خیلی بهتر و به‌صرفه‌تر از GPUها و CPUها هستند. چون مقدار بسیار زیادی از ارز دیجیتال را در زمان کمتری، تولید و استخراج می‌کنند. لابد می‌پرسید اگر این دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال بسیار عالی هستند، چرا زودتر از این در مطلبمان به آن اشاره‌ای نکردیم؟

دلیلش این است که بر سر این دستگاه‌ها، جنجال زیادی به‌پا شده؛ وقتی که شرکت سازندۀ ا‌ِی‌سیک برای اولین بار از این محصول رونمایی کرد، جامعۀ کریپتویی (خارج از ایران) به شدت با آن مخالفت کردند. خیلی از افراد خواستار ممنوعیت این دستگاه‌ها شدند! دلیلش هم این بود که دستگاه ماینینگ ارز دیجیتال ASIC بسیار قدرتمند و حرفه‌ای بود و از ماینرهایی که از GPU و CPU برای ماینینگ ارز دیجیتال استفاده می‌کردند، هم از لحاظ درآمدی و هم از لحاظ سرعت هش، جلو می‌زد. همچنین ASICها اقتصاد کریپتویی را از این رو به آن رو کردند. تصور کنید که بخش اعظمی از ارزهای دیجیتال، متعلق به افرادی شود که تجهیزات عظیمی از ASICها را دارد، چه بلایی بر سر جامعۀ کریپتویی می‌آید؟

لازم به ذکر است که سریع‌ترین و کارآمدترین روش استخراج ارز دیجیتال، استفاده از ASICها است. متداول‌ترین روش استخراج رمزارز در ایران هم استفاده از ASICهاست.

 

سودآورترین روش ماینینگ ارز دیجیتال

حالا که انواع روش استخراج ارز دیجیتال را می‌دانید، بهتر است در مورد این‌که بهترین روش استخراج ارز دیجیتال چیست، صحبت کنیم. تصمیم‌گیری نهایی با خود شماست. ما در این مطلب راهنمایی‌تان می‌کنیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

روش استخراج ارز دیجیتال که برای شما مناسب‌تر است به برخی جزئیات کلیدی بستگی دارد: آیا می‌خواهید در استخراج ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید؟ اگر جوابتان بله است، چقدر؟ آیا می‌خواهید صاحب ریگ استخراج شوید؟ آیا اصلاً می‌خواهید که با ریگ استخراج این کار را انجام دهید؟ این سوال‌ها و خیلی از سوال‌های مشابه دیگر، تعیین‌کنندۀ تصمیم نهایی برای انتخاب روش ماینینگ رمز ارز هستند.

در کل، ۲ انتخابی که مردم در سطح جهانی، رغبت و علاقۀ بیشتری به آن نشان می‌دهند، GPU و استخراج ابری است. استخراج از طریق CPU، کند و خسته‌کننده است، ولی ASICها می‌توانند در کم‌ترین زمان، بهترین عملکرد را در ماینینگ داشته باشند.

 

کدام ارز دیجیتال را برای استخراج انتخاب کنیم؟

مشهورترین و متداول‌ترین ارزهای دیجیتالی که برای استخراج انتخاب می‌شوند، بیت‌کوین، اتریوم و دش هستند. خاطرتان بماند که بیت کوین خیلی محبوب است و افراد و کمپانی‌های زیادی با تجهیزات غول‌آسایی مشغول استخراج آن هستند. ممکن است شما خیلی کند پیش بروید و درآمد کمی از آن کسب کنید. سعی کنید از کوین‌های دیگر که کم‌تر از بیت‌کوین مشهور شده‌اند، مثل اتریوم و بقیه آلت‌کوین‌ها، برای استخراج استفاده کنید. در این صورت، می‌توانید زودتر و بهتر جواب بگیرید.

استخراج اتریوم

درحال حاضر، ارزهای دیجیتال در حال رقم زدن انقلاب اقتصادی جدیدی در دنیا هستند. چه ماینینگ رمزارز را برای کسب درآمد انتخاب کنید و چه راه‌های دیگر کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، در هر صورت شما برنده خواهید بود. ولی قبل از این‌که قدمی بردارید، همۀ جوانب را در نظر بگیرید و هوشمندانه انتخاب کنید. نوسانات ارزهای دیجیتال و قیمت دلار در ایران را بسنجید و معقولانه در مورد سرمایه‌گذاری در استخراج تصمیم بگیرید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. علی می‌نویسد

    در نهایت یه جور گلدکوییسته

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی