رده بررسی شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

بررسی

اگر کمتر از 18 سال سن دارید یا می‌خواهید برای فردی کمتر از 18 سال، حساب بانکی افتتاح کنید، این مطلب را بخوانید

نویسنده: رده
20 خرداد 1402

هم‌اکنون افتتاح حساب برای افراد زیر 18 سال به این شکل است که فرد شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی خود می‌توانند نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنند. در انواع حساب‌های افتتاح‌شده و بعد از رسیدن به 18 سال تمام، امکان برداشت فقط توسط خود فرد امکان‌پذیر است.

افتتاح حساب توسط ولی، قیم یا وصی

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی افتتاح حساب توسط ولی (پدر یا جد پدری) قیم یا وصی (با حکم) به‌عنوان افتتاح‌کننده حساب برای فرد زیر 18 سال و به نام خود فرد امکان‌پذیر است. در این نوع افتتاح حساب، برداشت از حساب توسط فرد افتتاح‌کننده یا با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر است. این دسته از متقاضیان می‌توانند شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی انواع حساب به‌جز «حساب جاری با دسته‌چک» را افتتاح کنند.

افتتاح حساب برای مادران هم امکان‌پذیر شد

از این پس مادران هم اجازه خواهند داشت تا به نام فرزندانشان حساب بانکی باز کنند. همانطور که می‌دانید این امکان فقط برای ولی و قیم قانونی (یعنی مرد) افراد زیر ۱۸ سال فراهم بود که با مصوبه دولت «مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب‌های بانکی افتتاح کند».

در ضمن همانند بقیه قوانین مربوط به این حساب‌ها، حق برداشت نیز تا رسیدن فرد به سن ۱۸ سالِ تمام، فقط با مادر خواهد بود.

کارت بانکی برای نوجوانان یا زیر ۱۸ ساله ها

اغلب بانک‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال هم امکان افتتاح حساب قرض الحسنه دارند و هم کوتاه مدت. برای این حساب‌ها هم کارت بانکی با نام صاحب حساب ارائه می‌دهند. ولی می‌تواند با مدارک شناسایی فرزندش به بانک مراجعه کند و حساب باز کند. اما این کارت بانکی چه قابلیتی دارد؟

مثل همه کارت‌های بانکی، دارنده رمز اول می‌تواند تا سقف برداشت روزانه مجاز، از حسابش پول برداشت کند، خرید حضوری روزمره انجام دهد و تا سقف معین شده توسط بانک مرکزی، خرید آنلاین با رمز دوم ثابت (که از عابر بانک گرفته می‌شود) انجام دهد.

اما خریدهای بزرگ آنلاین، استفاده از اپلیکشین‌های پرداخت و بقیه مواردی که نیاز به رمز دوم پویا دارد، با این کارت‌های حساب‌های زیر ۱۸ سال، امکان‌پذیر نیست. چرا؟

به یک دلیل ساده؛ چون دارنده این کارت، به دلیل همان محدودیت قانونی -تا پایان ۱۸ سالگی- سیمکارت ندارد و احراز هویت بانکی مقدور نیست. پس پیامک‌های برداشت و واریز بانکی هم به شماره ولی ارسال می‌شود و بدون نظر ولی قانونی، نمی‌شود خرید انجام داد.

شخص صاحب حساب می‌تواند بعد از ۱۸ سالگی و با حضور در شعبه افتتاح کننده حساب خود با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی و بدون نیاز به حضور ولی خود نسبت به تغییر حساب خود اقدام کند. تغییر حساب در صورتی ممکن است که فرد ۱۸ سال تمام داشته باشد و حتما باید در شعبه‌ای که حساب خود را افتتاح کرده است حساب خود را تغییر دهد.

در صورتیکه حساب فرد در شهر دیگری افتتاح شده باشد، شعبه افتتاح‌کننده حساب می‌تواند با نامه‌نگاری و فرستادن مجوز این امکان را برای فرد صاحب حساب در شعب دیگر فراهم می‌کند.

افتتاح حساب زیر 18 سال بدون حکم رشد

افرادی با میانگین سنی 12 تا 18 سال شخصاً و بدون حکم رشد هم می‌توانند به نام خودشان حساب بانکی افتتاح کنند. البته امکان برداشت از حساب در این طرح، دارای شرایط و ضوابط خاص است. به این شکل که امکان برداشت از حساب برای فرد صاحب حساب فقط بعد از 15 سال تمام یا با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر خواهد بود. این دسته از متقاضیان فقط می‌توانند حساب قرض‌الحسنه در بانک‌ها افتتاح کنند.

مقایسه حساب‌های قرض الحسنه

افتتاح حساب زیر ۱۸ سال با حکم رشد

طبق بخش دیگری از بخشنامه بانک مرکزی، افراد زیر 18 سال دارای حکم رشد نیز می‌توانند شخصاً، برای افتتاح حساب بانکی خود اقدام کنند. در این نوع حساب‌ها امکان برداشت فقط توسط خود فرد (زیر 18 سال) و با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر است. این دسته افراد می‌توانند بر اساس نوع نیاز خود، انواع حساب‌های سپرده مدت‌دار و قرض‌الحسنه را افتتاح کنند.

افتتاح حساب توسط غیر ولی و قیم یا وصی

در این سبک از افتتاح حساب، مادر فرد زیر 18 سال (که بر اساس قانون غیر قیم، غیر وصی محسوب می‌شود) می‌تواند اقدام به افتتاح حساب کند که حساب نیز به نام خود فرد (زیر 18 سال) خواهد بود. در این نوع حساب امکان برداشت حساب فقط با مادر (در صورت فوت مادر، بعد از 18 سال توسط خود طفل) و نوع حساب از نوع حساب‌های قرض‌الحسنه است. همچنین سایر افراد غیر ولی، غیر قیم و غیر وصی (از جمله مادر) این امکان را دارند که برای فرد زیر 18 سال و به نام خود آن فرد اقدام به افتتاح حساب کنند. امکان برداشت این حساب (سپرده کوتاه یا بلندمدت) با افتتاح‌کننده یا فرد دارای حکم رشد خواهد بود.

مدارک لازم برای افتتاح حساب زیر ۱۸ سال

همانند هر افتتاح حساب بانکی دیگری، به مدارک اصلی نیاز هست و البته مدارک اصلی ولی یا قیم قانونی.

  1. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب حساب
  2. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ولی یا قیم قانونی (+مدارکی که قیم بودن را اثبات کند)
  3. پر کردن فرم‌های مربوط به افتتاح حساب توسط ولی یا قیم (همراه داشتن آدرس دقیق و کدپستی الزامی است)
  4. [در موارد استثنایی که افتتاح‌کننده حساب سواد نداشته باشد] دو قطعه عكس

حکم رشد چیست؟

حکم رشد یعنی فرد موردنظر اگرچه به بلوغ سنی و قانونی نرسیده ولی به بلوغ عقلی رسیده و به حدی توانایی دارد که می‌تواند به تنهایی از خدمات مالی بهره ببرد. البته این حکم رشد یا گواهی رشد با شرایط خاصی و پس از انجام تحقیقات و جلب نظر کارشناسی صادر می‌شود.

لازم است درخواست صدور گواهی رشد به دادگاه خانواده یا دفاتر خدمات قضایی محل اقامت درخواست‌کننده تحویل شود تا قاضی با توجه به تحقیقات میدانی و استشهادیه‌ای که جمع شده، امکان بلوغ فکری فرد را تایید کند. بد نیست بدانید دادخواست صدور گواهی رشد دختر یا پسر با یکدیگر تفاوتی ندارد، ولی حکم رشد دختر کمتر از ۹ سال و پسر کمتر از ۱۵ سال صادر نخواهد شد!

مدارک لازم برای صدور حکم رشد زیر 18 سال

مثل همه موارد، به شناسنامه و کارت ملی جدید نیاز دارید. باید فرم درخواست صدور حکم رشد را کامل و با جزئیات پر کنید. مدارکی که ادعای درخواست صدور حکم رشد را ثابت می‌کند، ضمیمه درخواست کنید. مدارکی شبیه استشهادیه محلی و مواردی از این دست.

منظور از 18 سال یعنی چه؟

قانون را با جشن تولد نباید اشتباه گرفت! هرجا در قانون از ۱۸ سال سن نام برده شده، منظور ۱۸ سال تمام (به سال شمسی) است. یعنی ۱۸ سال و یک روز به بعد می‌تواند حساب به نام خود داشته باشد و از کلیه خدمات بانکی بدون نیاز به ولی و قیم استفاده کند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

967 دیدگاه
  1. امیر می‌نویسد

    سلام آیا میشه همراه بانک را برای کارت نوجوان هم نصب کرد.؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      چون نیاز به احراز هویت و تایید شماره همراه داره، خیر. ولی شما (اگه حساب رو باز کردید) میتونید توی نرم‌افزار گردش حساب رو ببینید.

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام من یسوال برام پیش اومد من چند ماه دیگه ۱۷سالم میشه اگ حساب باز کنم میتونم پول برداشت کنم از حساب؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      تا پایان ۱۸ سالگی نمیشه.

  3. مش غلام حسین می‌نویسد

    در سن سیزده سال میشه ازدواج کرد و حتی کمتر اما حساب بانکی در هیجده سال

    10
  4. دبیرستانی می‌نویسد

    سلام
    من زیر 18سال هستم
    کارت بانکیم مسدود شده
    چیکار کنم که بتونم پولش رو برداشت کنم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      همراه با ولی‌تون به بانک مراجعه کنید. راه دیگه‌ای وجود نداره.

  5. هادی می‌نویسد

    سلام من 15سالمه و با پدرم برای خودم حساب باز کردم الان بهم میگن نمیتونی کارت بگیری
    یا باید اول حسا

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگه حسابی که امکان داشتن کارت نداره (کوتاه مدت یا قرض‌الحسنه نیست) باز کردید، دوباره باید حسابی باز کنید که به کارت متصل باشه.

  6. هادی می‌نویسد

    لطفا رسیدگی کنید

    2
  7. هادی می‌نویسد

    سلام من 15سالمه و با پدرم برای خودم حساب باز کردم الان بهم میگن نمیتونی کارت بگیری
    یا باید اول حساب بانکی رو دوباره خودم باز کنم بعدا کارت بیاد
    لطفاً رسیدگی کنید،ممنون

  8. هادی می‌نویسد

    سلام من 15سالمه و با پدرم برای خودم حساب باز کردم الان بهم میگن نمیتونی کارت بگیری
    یا باید اول حساب بانکی رو دوباره خودم باز کنم بعدا کارت بیاد
    لطفاً رسیدگی کنید،ممنون

  9. سارا می‌نویسد

    سلام من 13 سالمه میتونم بدونه حضور پدر و مادرم کارت بگیرم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      متن رو بخونید! خیر نمیتونید.

      1
      1
  10. زهراا می‌نویسد

    من ۱۷سالمه و برای اینکه حساب باز کنم باید پدرم باشه و مدارک کامل رو هم دارم و فرم رو هم پدرم کامل کرده و فرم را دارم حالا اگر بخواهم بدون پردم به بانک برم و حساب باز کنم و فقط فرم و مدارک رو بدم میتونم حساب باز کنم یا حتما باید پدرم باشه؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      حضور فرد بازکننده حساب (در اینجا یعنی پدرتون) لازمه. بدون ایشون نمیشه حسابی رو باز کرد یا تغییر داد.

      1
      1. مهیار می‌نویسد

        سلام خسته نیاشید من با پدرم رفتم حساب بانک سپه باز کردم اسم پدرمو زدن و اسم منو بالای کارت کوچیک نوشتن، برای چی اینطوریه

        1. رده می‌نویسد

          سلام
          به همین دلیلی که بالا نوشته شده. تا پایان هجده سالگی در واقع مالک حساب پدرتون هست. البته بانک‌ها شیوه برخوردی متفاوتی دارند. برخی بانک‌ها اسم ولی‌تون رو نمی‌زنند.

  11. مهدی می‌نویسد

    سلام .برای کارت دانش آموزی که شبا داره مثلا میتونی ۲۰میلیونمبلع واریزیکنی این مبلغ به حساب ولی واریز میشه یا خودت کارت به نام خودم هست

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      شما می‌توانید به هر حسابی که شماره شبا دارد، واریز وجه کنید. ولی صاحب اصلی حساب شما، بازکننده حساب است و شما می‌توانید از کارت با محدودیت‌های برداشت کارت (رمز اول) استفاده کنید. بقیه مدیریت حساب با ولی یا بازکننده حساب هست.

  12. مهدی می‌نویسد

    سلام .من کارت سپهر دانش آموزی به نام خودم دارم شبا کارتم راهم دارم می خواستم بپرسم کسی می خواد برام پول بریزه مشکل ایجاد میکنه مثلا۵۰میلیون می خوان برای شبای من پول بریزن این مبلغ به حساب من میره یا ولی من؟

  13. ابراهیم قربانی می‌نویسد

    پسرمن 7سال دارد تا18سالگلی درحسابش 20میلیون باشد سودش چقدر میشود مثال ماهی 100هزارتوان واریزشود

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بستگی به حسابی داره که براش باز می‌کنید. کوتاه مدت ۸ تا ۱۰ درصد سود سالانه داره و بلندمدت، ۱۶ تا ۲۰ درصد. برخی حساب‌های بلندمدت امکان واریز دارند و برخی نه.

  14. مرضیه می‌نویسد

    سلام پسر من ۴سالشه میتونم کارت بانکی بگیرم براش؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بله. همراه با شناسنامه ایشون و مدارک هویتی خودتون میتونید حساب باز کنید.

  15. پانیذ می‌نویسد

    سلام ببخشید من ۱۳ سالم هستش و برای باز کردن حساب بانکی مادرم میتونه بره بگیره؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بله

  16. میکاءیل می‌نویسد

    سلام خوبی. ببخشید قبلاً به اسم خودم تو بانک ملی حساب باز کردم و همراه بام هم فعال بود به شماره مادرم بود و رمز دوم به شماره مادرم می آمد من 17 سالمه ولی الان نمیشه شماره رو تغییر داد میشه از دیگه بانک هم حساب باز کنم و از شماره مادرم همراه بانک رو فعال کنم

    2
    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      طبق قانون و شرایط جدید، خیر. باید نام شماره حساب و دارنده سیمکارت یکی باشه.

  17. حمید می‌نویسد

    سلام من بر دخترم ۵ سال داره حساب ملی میخوام باز کنم خودم چک برگشتی دارم امکانش هست و کارت بانکی بهش میدن

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      چون حساب در واقع به نام شما باز میشه، امکان افتتاح حساب تا رفع سوءاثر چک براتون فراهم نیست.

  18. ارین می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من ۱۸ سال دارم اما برای کارت ملی اقدام نکردم ،با این حال میتونم حساب افتتاح کنم ؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگر ۱۸ سال تمام هستید، برای فعالیت‌های بانکی‌تون نیاز به کارت ملی جدید یا رسید اقدام به دریافت کارت ملی جدید دارید. وگرنه کارتون انجام نمیشه.

      1
  19. فاطمه می‌نویسد

    ۱۸ سالم کامل کامل شده میخوام حسابم رو به اسم خودم کنم ایا حضور ولی که قبلا حساب به اسمش بوده نیازه؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      برای اولین جابه‌جایی حساب، نیاز به افتتاح‌کننده حساب (یعنی ولی‌تون) هست

      1
  20. علیرضا زارع می‌نویسد

    سلام – برای افتتاح حساب فرزندان زیر 18 سال حضور فرزند هم لازم هست یا فقط حضور ولی کفایت میکند؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      به حضور فرزند نیازی نیست.

      1
  21. محمد اسماعیل می‌نویسد

    سلام من ۱۲ ساله هستم و کارت بانکی سپه دارم.می تونم رمز پویا بگیرم؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      نه. چون سیمکارت به نام خودتون ندارید.

      1
  22. hela می‌نویسد

    سلام من 12سالمهو نمیخوام کهپدرم متوجه بشه من میخوام کارت بانکی به اسم خودم باز کنم ایا حضور مادر و اجازه مادر کافی

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      در بانک‌ها حضور مادر کفایت می‌کنه برای افتتاح حساب. اما برخی بانک‌ها، حضور پدر رو الزامی می‌دونند.

      2
      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام من برام سوال پیش اومده من چن ماه دیگ۱۷سالم میشه اگ حساب باز کنم میتونم پول برداشت کنم؟

  23. hela می‌نویسد

    سلام من 12 سالمه و میخوام کارت به نام خودم باز کنم و میخوام با مادرم برم بانک ایا اجازه پدر واجبه یا حضورش یعنی میتونم بدون پدر ولی با مادر این کار رو انجام بدم

    1
    2
  24. آلما می‌نویسد

    سلام خسته نباشی من الان ۱۷ سالمه و میخوام از طریق حساب خودم خرید های اینترنتی انجام بدم و خب برای اکثر این خرید ها رمز دوم می خواد نمیشه به صورتی من یا ولیم درخواست رمز دوم بدیم.

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      رمز دوم فقط برای کسانی که ارسال میشه سیمکارت به نام خودشون داشته باشند و احراز هویت بانکی شده باشند. خب هیچکدوم از اینا، شامل شما نمیشه.

  25. امیرعباس می‌نویسد

    سلام من 17 سالم هست تقریبا 2 ماه دیگه 18 ساله میشم . میخاستم بدونم اگر الان با مادرم حساب بازکنیم . میتونم از رمز دوم یا پویا استفاده کنم ؟؟ چون سیم کارت به نام پدرم هست

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام همونطور که نوشتیم و تاکید کردیم، خیر. شما در پایان ۱۸ سالگی، میتونید از خدمات بانکی (از جمله رمز دوم) به‌طور مستقل استفاده کنید.

  26. Raha می‌نویسد

    سلام .من ۱۷ سالمه .آیا میتونم بدون والدین حساب برای خودم باز کنم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      نه

  27. علی می‌نویسد

    سلام
    ببخشید من کارت ملی رو ثبت نام کردم و برگشو دارم.
    کارتی که به نام خودم بوده رو گم کردم الان میتونم برم بانک و از طریق بانک با ولی من تماس بگیرن تا بتونم کارت رو بگیرم؟یا باید ولی حضورا اونجا تشریف داشته باشن؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگه زیر ۱۸ سال هستید، تماس نمی‌گیرند، حضور ولی برای هرگونه عملیات بانکی لازم است.

  28. یکتا می‌نویسد

    سلام من ی کارت از بانک سامان به نام خودم دارم میخاستم بدونم از جه طریقی میتونیم غیر حضوری کارت اقتصادنوین رو دریافت کنیم

    1
  29. یاسین می‌نویسد

    سلام
    من ۱۴ سالم هست.
    میتونم رنز دوم بگیرم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      خیر. چون سیمکارت به نام خودتون ندارید که بانک احراز هویت کنه.

  30. احمدرضا می‌نویسد

    سلام یک حساب برای پسرم که هفت سالشه توی بانک صادرات باز کردم دفترچه هست میشه دفترچه رو ببرم کارت بگیرم بعد همراه بانک روی گوشی خودم باشه با شماره خودم برای انجام کارهای بانکی ممنون لطفا اگه راهی داره راهنمایی کنید

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      در اغلب بانک‌ها میشه. ولی برای بانک صادرات باید به شعبه‌های مراجعه کنید.

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی