رده بررسی شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

بررسی

اگر کمتر از 18 سال سن دارید یا می‌خواهید برای فردی کمتر از 18 سال، حساب بانکی افتتاح کنید، این مطلب را بخوانید

نویسنده: رده
20 خرداد 1402

هم‌اکنون افتتاح حساب برای افراد زیر 18 سال به این شکل است که فرد شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی خود می‌توانند نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنند. در انواع حساب‌های افتتاح‌شده و بعد از رسیدن به 18 سال تمام، امکان برداشت فقط توسط خود فرد امکان‌پذیر است.

افتتاح حساب توسط ولی، قیم یا وصی

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی افتتاح حساب توسط ولی (پدر یا جد پدری) قیم یا وصی (با حکم) به‌عنوان افتتاح‌کننده حساب برای فرد زیر 18 سال و به نام خود فرد امکان‌پذیر است. در این نوع افتتاح حساب، برداشت از حساب توسط فرد افتتاح‌کننده یا با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر است. این دسته از متقاضیان می‌توانند شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی انواع حساب به‌جز «حساب جاری با دسته‌چک» را افتتاح کنند.

افتتاح حساب برای مادران هم امکان‌پذیر شد

از این پس مادران هم اجازه خواهند داشت تا به نام فرزندانشان حساب بانکی باز کنند. همانطور که می‌دانید این امکان فقط برای ولی و قیم قانونی (یعنی مرد) افراد زیر ۱۸ سال فراهم بود که با مصوبه دولت «مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب‌های بانکی افتتاح کند».

در ضمن همانند بقیه قوانین مربوط به این حساب‌ها، حق برداشت نیز تا رسیدن فرد به سن ۱۸ سالِ تمام، فقط با مادر خواهد بود.

کارت بانکی برای نوجوانان یا زیر ۱۸ ساله ها

اغلب بانک‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال هم امکان افتتاح حساب قرض الحسنه دارند و هم کوتاه مدت. برای این حساب‌ها هم کارت بانکی با نام صاحب حساب ارائه می‌دهند. ولی می‌تواند با مدارک شناسایی فرزندش به بانک مراجعه کند و حساب باز کند. اما این کارت بانکی چه قابلیتی دارد؟

مثل همه کارت‌های بانکی، دارنده رمز اول می‌تواند تا سقف برداشت روزانه مجاز، از حسابش پول برداشت کند، خرید حضوری روزمره انجام دهد و تا سقف معین شده توسط بانک مرکزی، خرید آنلاین با رمز دوم ثابت (که از عابر بانک گرفته می‌شود) انجام دهد.

اما خریدهای بزرگ آنلاین، استفاده از اپلیکشین‌های پرداخت و بقیه مواردی که نیاز به رمز دوم پویا دارد، با این کارت‌های حساب‌های زیر ۱۸ سال، امکان‌پذیر نیست. چرا؟

به یک دلیل ساده؛ چون دارنده این کارت، به دلیل همان محدودیت قانونی -تا پایان ۱۸ سالگی- سیمکارت ندارد و احراز هویت بانکی مقدور نیست. پس پیامک‌های برداشت و واریز بانکی هم به شماره ولی ارسال می‌شود و بدون نظر ولی قانونی، نمی‌شود خرید انجام داد.

شخص صاحب حساب می‌تواند بعد از ۱۸ سالگی و با حضور در شعبه افتتاح کننده حساب خود با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی و بدون نیاز به حضور ولی خود نسبت به تغییر حساب خود اقدام کند. تغییر حساب در صورتی ممکن است که فرد ۱۸ سال تمام داشته باشد و حتما باید در شعبه‌ای که حساب خود را افتتاح کرده است حساب خود را تغییر دهد.

در صورتیکه حساب فرد در شهر دیگری افتتاح شده باشد، شعبه افتتاح‌کننده حساب می‌تواند با نامه‌نگاری و فرستادن مجوز این امکان را برای فرد صاحب حساب در شعب دیگر فراهم می‌کند.

افتتاح حساب زیر 18 سال بدون حکم رشد

افرادی با میانگین سنی 12 تا 18 سال شخصاً و بدون حکم رشد هم می‌توانند به نام خودشان حساب بانکی افتتاح کنند. البته امکان برداشت از حساب در این طرح، دارای شرایط و ضوابط خاص است. به این شکل که امکان برداشت از حساب برای فرد صاحب حساب فقط بعد از 15 سال تمام یا با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر خواهد بود. این دسته از متقاضیان فقط می‌توانند حساب قرض‌الحسنه در بانک‌ها افتتاح کنند.

مقایسه حساب‌های قرض الحسنه

افتتاح حساب زیر ۱۸ سال با حکم رشد

طبق بخش دیگری از بخشنامه بانک مرکزی، افراد زیر 18 سال دارای حکم رشد نیز می‌توانند شخصاً، برای افتتاح حساب بانکی خود اقدام کنند. در این نوع حساب‌ها امکان برداشت فقط توسط خود فرد (زیر 18 سال) و با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر است. این دسته افراد می‌توانند بر اساس نوع نیاز خود، انواع حساب‌های سپرده مدت‌دار و قرض‌الحسنه را افتتاح کنند.

افتتاح حساب توسط غیر ولی و قیم یا وصی

در این سبک از افتتاح حساب، مادر فرد زیر 18 سال (که بر اساس قانون غیر قیم، غیر وصی محسوب می‌شود) می‌تواند اقدام به افتتاح حساب کند که حساب نیز به نام خود فرد (زیر 18 سال) خواهد بود. در این نوع حساب امکان برداشت حساب فقط با مادر (در صورت فوت مادر، بعد از 18 سال توسط خود طفل) و نوع حساب از نوع حساب‌های قرض‌الحسنه است. همچنین سایر افراد غیر ولی، غیر قیم و غیر وصی (از جمله مادر) این امکان را دارند که برای فرد زیر 18 سال و به نام خود آن فرد اقدام به افتتاح حساب کنند. امکان برداشت این حساب (سپرده کوتاه یا بلندمدت) با افتتاح‌کننده یا فرد دارای حکم رشد خواهد بود.

مدارک لازم برای افتتاح حساب زیر ۱۸ سال

همانند هر افتتاح حساب بانکی دیگری، به مدارک اصلی نیاز هست و البته مدارک اصلی ولی یا قیم قانونی.

  1. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب حساب
  2. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ولی یا قیم قانونی (+مدارکی که قیم بودن را اثبات کند)
  3. پر کردن فرم‌های مربوط به افتتاح حساب توسط ولی یا قیم (همراه داشتن آدرس دقیق و کدپستی الزامی است)
  4. [در موارد استثنایی که افتتاح‌کننده حساب سواد نداشته باشد] دو قطعه عكس

حکم رشد چیست؟

حکم رشد یعنی فرد موردنظر اگرچه به بلوغ سنی و قانونی نرسیده ولی به بلوغ عقلی رسیده و به حدی توانایی دارد که می‌تواند به تنهایی از خدمات مالی بهره ببرد. البته این حکم رشد یا گواهی رشد با شرایط خاصی و پس از انجام تحقیقات و جلب نظر کارشناسی صادر می‌شود.

لازم است درخواست صدور گواهی رشد به دادگاه خانواده یا دفاتر خدمات قضایی محل اقامت درخواست‌کننده تحویل شود تا قاضی با توجه به تحقیقات میدانی و استشهادیه‌ای که جمع شده، امکان بلوغ فکری فرد را تایید کند. بد نیست بدانید دادخواست صدور گواهی رشد دختر یا پسر با یکدیگر تفاوتی ندارد، ولی حکم رشد دختر کمتر از ۹ سال و پسر کمتر از ۱۵ سال صادر نخواهد شد!

مدارک لازم برای صدور حکم رشد زیر 18 سال

مثل همه موارد، به شناسنامه و کارت ملی جدید نیاز دارید. باید فرم درخواست صدور حکم رشد را کامل و با جزئیات پر کنید. مدارکی که ادعای درخواست صدور حکم رشد را ثابت می‌کند، ضمیمه درخواست کنید. مدارکی شبیه استشهادیه محلی و مواردی از این دست.

منظور از 18 سال یعنی چه؟

قانون را با جشن تولد نباید اشتباه گرفت! هرجا در قانون از ۱۸ سال سن نام برده شده، منظور ۱۸ سال تمام (به سال شمسی) است. یعنی ۱۸ سال و یک روز به بعد می‌تواند حساب به نام خود داشته باشد و از کلیه خدمات بانکی بدون نیاز به ولی و قیم استفاده کند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

963 دیدگاه
  1. ناشناس می‌نویسد

    آیا میشه بعد از گرفتن کارت بانکی به یک شماره وصل شه؟؟؟ با اینکه شماره به نام خودم نیست ؟؟

  2. yasna می‌نویسد

    سلام ، الان مخابرات ها سیم‌کارت دانش آموزی به زیر هجده سال با اسم خودشون میدن ، با این سیم‌کارت ها میشه پیامک برای خودمون بیاد ؟؟؟؟

  3. اسماعیل می‌نویسد

    سلام من خانمم برای دختر ۱۶ساله ام افتتاح حساب کرده و در کارت عابر بانک قسمت پایین درست اسم همسرم ودر بالای آن ریز اسم دخترم نوشته شده.
    و زمانی که مبلغی به این شماره حساب با کارت واریز میکنم در رسید قید شده. نام صاحب حساب :اسم همسرم وفامیلیش هست
    از نظر بانک یا قانون یا دادگاه این مبالغ که شخصا ریختم به این کارت جز دریافتی خانمم حساب می آید.لطفا اگه ممکنه بهم سریع تر اطلاع بدهید
    با کمال قدردانی از زحمات شما

  4. علی اصغر می‌نویسد

    سلام من 16سالمه و می‌خوام وام بگیرم امکانش هست…

  5. متین می‌نویسد

    من متین حسین پور برای حساب زیر ۱۸ ساله اومدم

  6. سامان می‌نویسد

    سلام دخترخانم هاوآقاپسرهایی که متقاضی اخذکارت بانکی بنام خوشان هستند. خوشبختانه همتون میتونیدبنام خودتون حساب افتتاح وکارت بانکی دریافت کنیدولی تاسن ۱۸رسااگی امکان استفاده ازرمز دوم وخریدهای اینترنتی رانداریدچون سیم کارت متصل به کارت بانکیتون بایستی بنام خودتون باشه وطبق مقررات اپراتورهاتااین سن ۱۸ سال تمام مجازبه مالکیت وخریدبنام سیمکارت نیستیدعجاه نکنیدچشم بهم بزنیدبه سن قانونی میرسید واین امکان براتون مهیامیشه فعلا ازسیمکارت بنام خانواده وکارت بانکی بنام خودتون استفاده کنیدموفق باشیدعزیزان

    1
  7. Mahan می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    سوالی ک دارم اینه
    اگه زیر 18 سال باشیم مثلا 17 ساله شناسنامه عکس دار داشته باشیم و فیش کارت ملی هم داشته باشیم میشع حساب برای خودمون باز کنیم
    یعنی فیش کارت ملی برای باز کردن حساب جوابه ؟؟؟
    یکی جواب بده مرسی

    3
    1
    1. حسین می‌نویسد

      سلام بانک ملی من رفتم بله میشه باز کرد کد پستی و پول نقد به علاوه مواردی که گفتی هم میخواد کارتم میدن فقط دسته چک نداره رمز دوم و پویا و بام همه قابلیت ها فعاله جز دسته چک

    2. ساره می‌نویسد

      سلام اره میتونی ولی حتما باید پدرت یا مادرت تمام مدارکشون ببری برای بانک وهمچنین مدارکت

  8. مهگل هداوند خانی می‌نویسد

    سلام م من مهگلم 9سالمه منم میتونم کارت بانکی تهیه کنم؟؟؟؟؟؟؟

    1
  9. ممد می‌نویسد

    من زیر هجده سالم ایا پیامک بانکی برای کارتم فعال است شماره سیمکارتی که دادم برای پدرمه اسمس های واریزی میاد یا خیر لطفا جواب بدید

    1
  10. رزی می‌نویسد

    18تمام ینی 19 دیگه؟ الان من متولد 84هستم باید وایسم تا سال دیگ حساب باز کنم؟

    1
    2
  11. عادل می‌نویسد

    سلام ببخشید من ۱۷ سالم هست چن ماه دیگه میشم ۱۸ کارت ملی ثبت نام کردم هنوز دستم نرسیده ولی رسید کارت ملی دارم و قبلا با پدرم حساب باز کردم برا خودم

    ایا الان میتونم با رسید کارت ملی برم کارت یا سیم کارت ب اسم خودم بگیرم؟ شناس نامم عکس داره

    11
    2
  12. امیرعلی می‌نویسد

    سلام من ۱۳سال ام است و میتونم کارت بانکی دریافت کنم هر کی میدونه لطفن بهم راهنمای کنه

    13
    4
  13. سروش می‌نویسد

    با سلام ایا افراد زیر ۱۸ سال می توانند غیرحضوری حساب باز کنند؟

    13
    6
  14. ابوالفضل مخناری می‌نویسد

    شیرازی روستای هورباف کوچه 3توهید

    1
  15. علی اکبرخسرونژاد می‌نویسد

    باسلام واحترام خدمت شما دوستان گرامی
    باید دختر از ۱۶ سالگی حساب باز کند
    چرا?
    چون دختر در سن زیر ۱۶ سالگی ازدواج می‌کند بنابراین باید حساب به نام خودش باشد نه پدر مادر
    شایان ذکر است دختری که در سن ۹سالگی به بلوغ می‌رسد پس به این نتیجه می‌رسیم که از سن ۱۶ سالگی برای خودش حساب باز کند من الله توفیق

    4
    6
  16. امید می‌نویسد

    سلام خدمت رییس پست بانک.
    امروز رفتم واسه پسرم حساب قرضلحسنه باز کنم از من بابت باز کردن حسابم ۲۰هزار تومن پول گرفتن.
    چرا ۲۰تومن بابت باز کردن حساب میگیرن لطفن راهتمایی کنیین.

    2
    6
    1. محران می‌نویسد

      ۲۰میلیون؟😐🗿

      3
  17. محمد می‌نویسد

    سلام من الان زیر 18سال هستم چه کارتی را میتونم بگیرم

    1
    9
  18. مجتبی می‌نویسد

    سلام پدرم با حساب من کار غیر قانونی کرده ایا بعد از هجده سال میتوانم برای خود حساب باز کنم

    9
  19. سیدخالد سیدزاده می‌نویسد

    میتونم یا پاسپورت کارت بانکی بگیرم

    1
    1
  20. Mohamad می‌نویسد

    اگر شماره تلفن همراه داشته باشیم می توانیم برای حساب کودک رمز پویا بگیریم

  21. عاطفه می‌نویسد

    فرد زیر ۱۸ سال میتونه با کارت خود پول انتقال کنه؟

    12
    2
  22. کاربر می‌نویسد

    سلام کارت بانکی زیر ۱۸ سال میتونه کارت به کارت کنه یا ن

    6
    6
  23. سما می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر امیدوارم حالتون عالی باشه
    من سنم ۱۸ سال تمام هست
    حساب بانکیم دانش آموزی بوده
    میخوام حساب بانکی که ولیم برام باز کردن رو از زیر مجموعه بودن ولیم در بیارم و حساب بانکیم به نام خودم باشه
    باید دقیقا به مسئول بانک چی بگم؟
    چه مدارکی لازم هست همراه خودم ببرم؟
    بدون ولی میتونم برم بانک و حسابم رو به نام خودم کنم؟

    9
    2
  24. فاطمه می‌نویسد

    سلام من موقعی که زیر هجده بودم حساب به نام مادرم باز کردم الان میتونم اون رو به نام خودم کنم؟؟؟؟

    6
    2
  25. reza می‌نویسد

    سلام من موقعی که سن ام زیر 18بود مادرم یه حساب باز کرده الان می خوام وکالتی کنم نمیشه چیکار کنم
    حتما باید برم شعبه ؟

    1
    1
  26. سجاد می‌نویسد

    سلام من شناسنامه عکس دار گرفتم برگه کارت ملی گرفتم
    میتونم برم بانک حساب باز کنم؟

    11
    2
    1. اهورا می‌نویسد

      اره میتونی حساب قرض الحسنه پس انداز با امضای خودت در بانک‌های زیر افتتاح کنی:
      بانک ملی-بانک صادرات-بانک رفاه- بانک مسکن- بانک تجارت-بانک پارسیان-

      1
  27. شهاب می‌نویسد

    سلام از سن چند سالگی میتونم کارت ب نام خودم بگیرم دقیقا؟

    5
    9
  28. . می‌نویسد

    اگر فرد زیر ۱۸سال که کارت به نام اوست می تواند درخواست بازیابی رمز دهد

    2
  29. Navid می‌نویسد

    سلام
    من 16سالمه و یک کارت بانک صادرات به اسم خودم دارم
    میشه با همین کارت سپرده یک ساله کنم ؟

    6
    1
  30. محمد می‌نویسد

    سلام یه سوال کسانی که می‌خواهند رمز دوم بگیرند حتما باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند یا زیر ۱۸ هم می‌توانند رمز دوم داشته باشند؟

    4
    5
    1. علی می‌نویسد

      نه،برای گرفتن رمز دوم نیازی به رسیدن به سن ۱۸ سال نیست و میتونید با مراجعه به عابر بانک شعبه کارت خودتون رمز دوم کارت رو دریافت کنید،برای اینکه بدونید چجوری سرچ کنید

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد