رده بررسی شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

بررسی

اگر کمتر از 18 سال سن دارید یا می‌خواهید برای فردی کمتر از 18 سال، حساب بانکی افتتاح کنید، این مطلب را بخوانید

نویسنده: رده
20 خرداد 1402

هم‌اکنون افتتاح حساب برای افراد زیر 18 سال به این شکل است که فرد شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی خود می‌توانند نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنند. در انواع حساب‌های افتتاح‌شده و بعد از رسیدن به 18 سال تمام، امکان برداشت فقط توسط خود فرد امکان‌پذیر است.

افتتاح حساب توسط ولی، قیم یا وصی

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی افتتاح حساب توسط ولی (پدر یا جد پدری) قیم یا وصی (با حکم) به‌عنوان افتتاح‌کننده حساب برای فرد زیر 18 سال و به نام خود فرد امکان‌پذیر است. در این نوع افتتاح حساب، برداشت از حساب توسط فرد افتتاح‌کننده یا با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر است. این دسته از متقاضیان می‌توانند شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی انواع حساب به‌جز «حساب جاری با دسته‌چک» را افتتاح کنند.

افتتاح حساب برای مادران هم امکان‌پذیر شد

از این پس مادران هم اجازه خواهند داشت تا به نام فرزندانشان حساب بانکی باز کنند. همانطور که می‌دانید این امکان فقط برای ولی و قیم قانونی (یعنی مرد) افراد زیر ۱۸ سال فراهم بود که با مصوبه دولت «مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب‌های بانکی افتتاح کند».

در ضمن همانند بقیه قوانین مربوط به این حساب‌ها، حق برداشت نیز تا رسیدن فرد به سن ۱۸ سالِ تمام، فقط با مادر خواهد بود.

کارت بانکی برای نوجوانان یا زیر ۱۸ ساله ها

اغلب بانک‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال هم امکان افتتاح حساب قرض الحسنه دارند و هم کوتاه مدت. برای این حساب‌ها هم کارت بانکی با نام صاحب حساب ارائه می‌دهند. ولی می‌تواند با مدارک شناسایی فرزندش به بانک مراجعه کند و حساب باز کند. اما این کارت بانکی چه قابلیتی دارد؟

مثل همه کارت‌های بانکی، دارنده رمز اول می‌تواند تا سقف برداشت روزانه مجاز، از حسابش پول برداشت کند، خرید حضوری روزمره انجام دهد و تا سقف معین شده توسط بانک مرکزی، خرید آنلاین با رمز دوم ثابت (که از عابر بانک گرفته می‌شود) انجام دهد.

اما خریدهای بزرگ آنلاین، استفاده از اپلیکشین‌های پرداخت و بقیه مواردی که نیاز به رمز دوم پویا دارد، با این کارت‌های حساب‌های زیر ۱۸ سال، امکان‌پذیر نیست. چرا؟

به یک دلیل ساده؛ چون دارنده این کارت، به دلیل همان محدودیت قانونی -تا پایان ۱۸ سالگی- سیمکارت ندارد و احراز هویت بانکی مقدور نیست. پس پیامک‌های برداشت و واریز بانکی هم به شماره ولی ارسال می‌شود و بدون نظر ولی قانونی، نمی‌شود خرید انجام داد.

شخص صاحب حساب می‌تواند بعد از ۱۸ سالگی و با حضور در شعبه افتتاح کننده حساب خود با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی و بدون نیاز به حضور ولی خود نسبت به تغییر حساب خود اقدام کند. تغییر حساب در صورتی ممکن است که فرد ۱۸ سال تمام داشته باشد و حتما باید در شعبه‌ای که حساب خود را افتتاح کرده است حساب خود را تغییر دهد.

در صورتیکه حساب فرد در شهر دیگری افتتاح شده باشد، شعبه افتتاح‌کننده حساب می‌تواند با نامه‌نگاری و فرستادن مجوز این امکان را برای فرد صاحب حساب در شعب دیگر فراهم می‌کند.

افتتاح حساب زیر 18 سال بدون حکم رشد

افرادی با میانگین سنی 12 تا 18 سال شخصاً و بدون حکم رشد هم می‌توانند به نام خودشان حساب بانکی افتتاح کنند. البته امکان برداشت از حساب در این طرح، دارای شرایط و ضوابط خاص است. به این شکل که امکان برداشت از حساب برای فرد صاحب حساب فقط بعد از 15 سال تمام یا با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر خواهد بود. این دسته از متقاضیان فقط می‌توانند حساب قرض‌الحسنه در بانک‌ها افتتاح کنند.

مقایسه حساب‌های قرض الحسنه

افتتاح حساب زیر ۱۸ سال با حکم رشد

طبق بخش دیگری از بخشنامه بانک مرکزی، افراد زیر 18 سال دارای حکم رشد نیز می‌توانند شخصاً، برای افتتاح حساب بانکی خود اقدام کنند. در این نوع حساب‌ها امکان برداشت فقط توسط خود فرد (زیر 18 سال) و با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر است. این دسته افراد می‌توانند بر اساس نوع نیاز خود، انواع حساب‌های سپرده مدت‌دار و قرض‌الحسنه را افتتاح کنند.

افتتاح حساب توسط غیر ولی و قیم یا وصی

در این سبک از افتتاح حساب، مادر فرد زیر 18 سال (که بر اساس قانون غیر قیم، غیر وصی محسوب می‌شود) می‌تواند اقدام به افتتاح حساب کند که حساب نیز به نام خود فرد (زیر 18 سال) خواهد بود. در این نوع حساب امکان برداشت حساب فقط با مادر (در صورت فوت مادر، بعد از 18 سال توسط خود طفل) و نوع حساب از نوع حساب‌های قرض‌الحسنه است. همچنین سایر افراد غیر ولی، غیر قیم و غیر وصی (از جمله مادر) این امکان را دارند که برای فرد زیر 18 سال و به نام خود آن فرد اقدام به افتتاح حساب کنند. امکان برداشت این حساب (سپرده کوتاه یا بلندمدت) با افتتاح‌کننده یا فرد دارای حکم رشد خواهد بود.

مدارک لازم برای افتتاح حساب زیر ۱۸ سال

همانند هر افتتاح حساب بانکی دیگری، به مدارک اصلی نیاز هست و البته مدارک اصلی ولی یا قیم قانونی.

  1. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب حساب
  2. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ولی یا قیم قانونی (+مدارکی که قیم بودن را اثبات کند)
  3. پر کردن فرم‌های مربوط به افتتاح حساب توسط ولی یا قیم (همراه داشتن آدرس دقیق و کدپستی الزامی است)
  4. [در موارد استثنایی که افتتاح‌کننده حساب سواد نداشته باشد] دو قطعه عكس

حکم رشد چیست؟

حکم رشد یعنی فرد موردنظر اگرچه به بلوغ سنی و قانونی نرسیده ولی به بلوغ عقلی رسیده و به حدی توانایی دارد که می‌تواند به تنهایی از خدمات مالی بهره ببرد. البته این حکم رشد یا گواهی رشد با شرایط خاصی و پس از انجام تحقیقات و جلب نظر کارشناسی صادر می‌شود.

لازم است درخواست صدور گواهی رشد به دادگاه خانواده یا دفاتر خدمات قضایی محل اقامت درخواست‌کننده تحویل شود تا قاضی با توجه به تحقیقات میدانی و استشهادیه‌ای که جمع شده، امکان بلوغ فکری فرد را تایید کند. بد نیست بدانید دادخواست صدور گواهی رشد دختر یا پسر با یکدیگر تفاوتی ندارد، ولی حکم رشد دختر کمتر از ۹ سال و پسر کمتر از ۱۵ سال صادر نخواهد شد!

مدارک لازم برای صدور حکم رشد زیر 18 سال

مثل همه موارد، به شناسنامه و کارت ملی جدید نیاز دارید. باید فرم درخواست صدور حکم رشد را کامل و با جزئیات پر کنید. مدارکی که ادعای درخواست صدور حکم رشد را ثابت می‌کند، ضمیمه درخواست کنید. مدارکی شبیه استشهادیه محلی و مواردی از این دست.

منظور از 18 سال یعنی چه؟

قانون را با جشن تولد نباید اشتباه گرفت! هرجا در قانون از ۱۸ سال سن نام برده شده، منظور ۱۸ سال تمام (به سال شمسی) است. یعنی ۱۸ سال و یک روز به بعد می‌تواند حساب به نام خود داشته باشد و از کلیه خدمات بانکی بدون نیاز به ولی و قیم استفاده کند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

965 دیدگاه
  1. اونی که مینویسه می‌نویسد

    سلام من 14سالمه میخوام عابربانک بگیرم
    میتونم داخل بانک ملی حساب باز کنم یاخیر؟
    و اینکه‌مامانم کارت ملی هوشمند نداره به دلیل اگزما و نداشتن اثر انگشت مامانم میتونه برام کارت بگیره؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      متن رو بخونید متوجه میشید بدون ولی نمیتونید حساب باز کنید. تا پایان ۱۸ سالگی.
      درباره مادر هم حتما دلیل پزشکی وجود داره و تایید هم داره، بانک تایید رسمی ثبت احوال رو میپذیره.

      1
  2. محمد رضا می‌نویسد

    سلام من 15 سالمه شناسنامه خودم را عکس دار کرده ام و کارت ملی هم گرفته ام و کارت بانک سپه هم خودم به تنهایی گرفتم جدیدن قانون عوض شده و هر کسی که شناسنامه عکس دار و کارت ملی داشته باشه می‌تونه کارت بانکی بدون ولی بگیرد

    5
    2
  3. Dina می‌نویسد

    سلام من ۱۸ سالم شده چطور حساب بانکی خودمو از کنترل والدین میتونم خارج کنم تا حساب بصورت کامل مطعلق به من باشه؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگه ۱۸ سال تمام هستید، باید یکبار با افتتاح‌کننده حساب به بانک مراجعه کنید تا حساب به‌طور کامل به شما منتقل بشه. برای راحتی کار، سیمکارت با نام خودتون هم داشته باشید.

      1
  4. Dina می‌نویسد

    سلام من ۱۸ سالم شده باید چکار کنم تا حسابم دیگه تحت نظر قیمم نباشه؟

    1
  5. . می‌نویسد

    سلام من ۱۶ سالم هست ، قبلا توی بانک تجارت حساب باز کرده بودم همراه بانک به اسم خودم گرفتم ، اما الان هر بانک دیگه میرم حساب بگیرم میگن که همراه بانک نمیشه واسه زیر ۱۸ سال🤔

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بله، قوانین سختگیرانه شده برای مبارزه با پولشویی

      1
  6. گیلدا می‌نویسد

    من الان 17 سال و نیمم وقتی 16 بودم رفتم حساب بانک تجارت به خودم کامل باز کردم اما الان هر بانک دیگی میرم باز نمیکنن الان این بانک تجارت جز اون دسته بانک های که برای افراد زیر 18 به نام خودشون باز میکنن و قرض الحسنه؟؟؟؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بقیه بانک‌ها هم حساب باز می‌کنند ولی طبق دستورالعمل بانک مرکزی، بدون ولی باز نمیشه. نوع حساب هم بستگی به درخواست شما داره که قرض‌الحسنه باشه یا کوتاه مدت.

  7. نفس می‌نویسد

    سلام من چند وقت دیگه ۱۶ سالم میشه و میخوام در بانک شهر یک حساب باز کنم و به جای پدرم ، مادرم میخواد قیم بشه و میخوام رمز دوم پویا رو برای سیمکارتی که به اسم پدرم هست فعال کنم تا بتونم با برنامه آپ ، اگر خواستم اینترنتی خرید کنم خواستم ببینم میشه همچین کاری کرد یا نه؟
    و اگر میشه خواستم بدونم صاحب سیمکارت هم باید حضور داشته باشه یا باید شناسنامه یا کارت ملیش رو با خودم ببرم؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      طبیعتا در بانک باید احراز هویت صورت بگیره. نمیشه مادر حساب را باز کند و شماره تلفن پدر ثبت شود. تا قبل از ۱۸ سالگی، صاحب اصلی حساب شما (و اطلاعاتی که در سیستم ثبت می‌شود) بازکننده حساب است و حضورش الزامی است.

  8. نفس می‌نویسد

    سلام من چند وقت دیگه ۱۶ سالم میشه و میخوام در بانک شهر یک حساب باز کنم و به جای پدرم ، مادرم میخواد قیم بشه و میخوام رمز دوم پویا رو برای سیمکارتی که به اسم پدرم هست فعال کنم تا بتونم با برنامه آپ ، اگر خواستم اینترنتی خرید کنم خواستم ببینم میشه همچین کاری کرد یا نه؟

  9. می‌نویسد

    سلام من چند وقت دیگه وارد ۱۶ سال میشم و میخوام در بانک شهر حساب باز کنم ولی به جای پدرم مادرم میخواد قیم بشه و این که میخوام برای سیمکارت پدرم رمز دوم رو فعال کنم تا بتونم از برنامه آپ استفاده کنم خواستم ببینم میشه اینکارو کرد یا نه؟

  10. امیرعلی می‌نویسد

    سلام من 14 روز مونده تا یازده سالم بشه میتونم به نام خودم حساب باز کنم یا باید به اسم ولی ام باشه

    1
  11. امیرعلی می‌نویسد

    سلام من 14 روز مونده تا یازده سالم بشه میتونم به نام خودم حساب باز کنم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      متن رو بخونید!
      ۱۸ سال تمام…
      ولی با حضور پدر یا مادر میتونید حساب داشته باشید.

      1
  12. بازید کننده ی سایت می‌نویسد

    سلام
    ببخشید من ۱۵سالمه آیا خودم میتونم به نهایی یک حساب سپرده قرض‌الحسنه برای خودم باز کنم و کارت بانکی دریافت کنم
    و آیا اینکه میتونم با انجام این کار از خدمات خرید آنلاین استفاده کنم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      متن رو نمی‌خونید؟

      1
  13. کاکا سنگی کبیر🗿 می‌نویسد

    درود،
    عرض کردید بخاطر تعلق نداشتن سیمکارت به فرد زیر 18 سال افتتاح حساب با حضور ولی با مدارک و اطلاعات فرزند امکان پذیره،
    اگر فرزند سیمکارتی تحت مالکیت ولی، به طور جداگانه داشته باشه، و در زمان دریافت کارت ملی اقدام به انتقال مالکیت سیمکارت از طرف ولی به فرزند کنه، نیازی به مراجعه به بانک برای اطلاع، تغیر اطلاعات حساب و… هست یا خیر؟قبلا کارت با همین شماره درخواست داده شده.

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      برای هر انتقال حساب بانکی (حتی ولی به فرزند) یکبار حضور در بانک لازمه.

      1
  14. محمدرضا عباسی می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر من 16 سالمه شناسنامه عکس دار و برگه درخواست کارت ملی دارم میتونم برم بانک هایی که برای افراد زیر 18 سال شخصا حساب قرض الحسنه پس انداز باز میکنن شخصا برم حساب باز کنم؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      تا جایی که ما بررسی کردیم، فعالیت بانکی تا قبل ۱۸ سال، بدون حضور ولی شدنی نیست. ربطی به عکس‌دار بودن شناسنامه نداره. ولی اگه راه دیگه‌ای وجود داره، خیلی خوبه که با بقیه خوانندگان این صفحه به اشتراک بذارید.

      1
  15. محمد پارسا صبوری فر می‌نویسد

    سلام من ۱۱ سال و نیم هست میتوانم حساب بانکی به نام خودم و حق برداشت با مادم چون پدرم فوت کرده مادم قیم هست میتوانم حساب بانکی به اسم خودم ولی حق برداشت با مادرم باز کنم….. و من میتوانم مثلا خرید های که واسه خانه یا واسه خودم مثل کیک نوشابه ای برای خودم از آن کارت که به اسم خودم هست بخرم ….و این که پول های که در یارانه ها و پول تو جیبی هام هست رو بانک بزارم و شرایط گرفتن کار از پست چی هست یا باید بانک مورد نظر بروم و کارت بانکی را بگیرم ممنونم میشم این سوال های من را پاسخ دهیدباتشکر محمد پارسا صبوری فر.

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بله با حضور و افتتاح حساب توسط مادر، میتونید…
      اغلب بانک‌ها با افتتاح حساب (کوتاه مدت عادی یا قرض‌الحسنه) کارت بانکی با نام شما هم در اختیارتون قرار میدن.

      1
  16. Zahra می‌نویسد

    سلام من ۱۶ سالمه . و پیامک کارت بانکیم میره رو خط پدرم . میتونم خودم تنهایی برم بانک و تغییرش بدم ب خط خودم ؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      میگه سیمکارت به نام خودتون دارید؟ هرگونه فعالیت بانکی تا قبل از ۱۸ سالگی با حضور ولی انجام میشه.

  17. علی می‌نویسد

    سلام من یه رفیق دارم مادرش فوت کرده پدرش هم معتاده نیستش اصلا یه خواهر داره..رفیق ام هم بچه سنه ۱۶ سالشه که پیش خودم کار میکنه من خودم حساب بانکی چندتا دارم دسته چک دارم توبازار مغازه دارم ورئیس بانک هم آشناست آیا میتونم خودم براش یه حساب باز کنم که به رئیس بانک بگم یا امکان نداره و رو نندازم بهش

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      از نظر قانونی که شدنی نیست ولی شرایط افتتاح حساب زیر ۱۸ سال با حکم رشد رو مطالعه کنید

      1
  18. سعید می‌نویسد

    ببخشید سوال داشتم برا پسر ۲ ساله خودم حساب باز کردم آیا الان میتونم براش کارت بانکی بگیرم؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بستگی به بانک‌تون داره. اغلب بانک‌ها امکانش رو برای این حساب‌ها دارند: حساب کوتاه مدت عادی / حساب قرض‌الحسنه

  19. محمد می‌نویسد

    سلام من ۱۱ سالمه من می تونم برای خودم حساب بانکی داشته باشم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بله که میتونید. باید پدر یا مادر براتون حساب باز کنند.

      1
  20. محمد می‌نویسد

    سلام مت ۱۱ سالمه من می تونم برای خودم حساب بانکی داشته باشم؟

    1
    2
  21. رضا می‌نویسد

    خسته نباشید برای انتقال رسمی حساب بانکی از طرف پدر به پسر مثلاً پدر برای فرزند زیر 18 سال حساب باز کرده والان فرزند 18 سالشه باید با پدر 1 بار به بانک مراجعه کنه درسته حالا چه مدارکی لازم است برای انتقال رسمی حساب مثلاً دردسر زیاد داره ؟؟؟

    2
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      هیچ دردسری نداره. یه انتقال حساب ساده است که با مدارک هویتی (کارت ملی جدید و شناسنامه) انجام میشه. اگه آدرس محل سکونت هم تغییر کرده، کدپستی رو همراه داشته باشید.

      پیشنهاد ویژه: قبل از انتقال حساب، سیمکارت به نام خودتون داشته باشید تا در همین انتقال حساب، کار احراز هویت و ثبت شماره تلفن هم انجام بشه و بتونید رمز دوم پویا داشته باشید.

      2
  22. نگار می‌نویسد

    سلام من ۱۷ونیم سالمه میتونم بدون ولی برم حساب باز کنم به نام خودم باشه

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      همونطور که در متن هم هست، ۱۸ سال تمام!

      1
  23. ترانا می‌نویسد

    سلام من ۱۷ونیم سالمه میتونم بدون ولی برم حساب باز کنم به نام خودم باشه

  24. ترانا می‌نویسد

    سلام من ۱۷ونیم سالمه میتونم بدون ولی برم حساب باز کنم

  25. پوریا می‌نویسد

    باید چجوری حساب بانکی درس کنم

    2
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      وقتی به ۱۸ سال تمام رسیدید، با مدارک هویتی‌تون به بانک مراجعه می‌کنید. همین

      1
  26. پوریا می‌نویسد

    سلام من دوستم بهم گفت که خودش رفته بانک مهر ایران خودش کارت درست کرده چطوری که نمیشه ؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      این دیگه ترفندی بوده که باید از دوستتون بپرسید نه ما. :))))
      با ولی به بانک مراجعه کنید، باز کردن حساب زمانی نمی‌بره!

      1
  27. محمدحسن می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر من پدرم از بچگی یه حساب برام باز کرده بود الان ۱۸سالم شدع میخوام برم از حسابم برداشت بکنم اینجا تو دفترچه حسابم نوشته حق برداشت با پدر تا رسیدن به سن قانونی با امضا پدر
    الان نمیشه من برم یه برداشتی بزنم بعد حالا انتقال حسابو اینارو انجام بدم
    حتما باید پدر باشه؟؟

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      برای اینکه رسما صاحب حساب بشید، باید کسی که حساب براتون باز کرده، یکبار به بانک مراجعه کنه همراه شما.

      2
  28. رضا می‌نویسد

    سلام علکیم ببخشید پدر من در بانک در سن 17 سالگی با مدارک شناسنامه و کارت ملی
    من برام حساب باز کرده الان 18 سالمه من میتونم بدون حضور پدر با آن کارت بانکی در بانک خدمات بگیرم

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      برای انتقال رسمی حساب – یکبار- باید پدر حضور داشته باشند و پس از اون، میتونید کارهای بانکی‌تون رو به تنهایی انجام بدید. اگه ۱۸ سالتون تموم شده.

      1
      1
  29. رضا می‌نویسد

    سلام علکیم ببخشید پدر من در بانک در سن 17 سالگی با مدارک شناسنامه و کارت ملی
    من برام حساب باز کرده الان 18 سالمه من میتونم بدون حضور پدر با آن کارت بانکی در بانک خدمات بگیرم

  30. زهرا می‌نویسد

    سلام ببخشید برای افراد زير 18 سال اتباع خارجی میتونن کارت عابر بانک رو با مدارک کامل بگیرند

    1
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی