رده بررسی شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

شرایط افتتاح حساب بانکی برای افراد زیر 18 سال

بررسی

اگر کمتر از 18 سال سن دارید یا می‌خواهید برای فردی کمتر از 18 سال، حساب بانکی افتتاح کنید، این مطلب را بخوانید

نویسنده: رده
20 خرداد 1402

هم‌اکنون افتتاح حساب برای افراد زیر 18 سال به این شکل است که فرد شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی خود می‌توانند نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنند. در انواع حساب‌های افتتاح‌شده و بعد از رسیدن به 18 سال تمام، امکان برداشت فقط توسط خود فرد امکان‌پذیر است.

افتتاح حساب توسط ولی، قیم یا وصی

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی افتتاح حساب توسط ولی (پدر یا جد پدری) قیم یا وصی (با حکم) به‌عنوان افتتاح‌کننده حساب برای فرد زیر 18 سال و به نام خود فرد امکان‌پذیر است. در این نوع افتتاح حساب، برداشت از حساب توسط فرد افتتاح‌کننده یا با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر است. این دسته از متقاضیان می‌توانند شخصاً یا از طریق ولی، قیم یا وصی انواع حساب به‌جز «حساب جاری با دسته‌چک» را افتتاح کنند.

افتتاح حساب برای مادران هم امکان‌پذیر شد

از این پس مادران هم اجازه خواهند داشت تا به نام فرزندانشان حساب بانکی باز کنند. همانطور که می‌دانید این امکان فقط برای ولی و قیم قانونی (یعنی مرد) افراد زیر ۱۸ سال فراهم بود که با مصوبه دولت «مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب‌های بانکی افتتاح کند».

در ضمن همانند بقیه قوانین مربوط به این حساب‌ها، حق برداشت نیز تا رسیدن فرد به سن ۱۸ سالِ تمام، فقط با مادر خواهد بود.

کارت بانکی برای نوجوانان یا زیر ۱۸ ساله ها

اغلب بانک‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال هم امکان افتتاح حساب قرض الحسنه دارند و هم کوتاه مدت. برای این حساب‌ها هم کارت بانکی با نام صاحب حساب ارائه می‌دهند. ولی می‌تواند با مدارک شناسایی فرزندش به بانک مراجعه کند و حساب باز کند. اما این کارت بانکی چه قابلیتی دارد؟

مثل همه کارت‌های بانکی، دارنده رمز اول می‌تواند تا سقف برداشت روزانه مجاز، از حسابش پول برداشت کند، خرید حضوری روزمره انجام دهد و تا سقف معین شده توسط بانک مرکزی، خرید آنلاین با رمز دوم ثابت (که از عابر بانک گرفته می‌شود) انجام دهد.

اما خریدهای بزرگ آنلاین، استفاده از اپلیکشین‌های پرداخت و بقیه مواردی که نیاز به رمز دوم پویا دارد، با این کارت‌های حساب‌های زیر ۱۸ سال، امکان‌پذیر نیست. چرا؟

به یک دلیل ساده؛ چون دارنده این کارت، به دلیل همان محدودیت قانونی -تا پایان ۱۸ سالگی- سیمکارت ندارد و احراز هویت بانکی مقدور نیست. پس پیامک‌های برداشت و واریز بانکی هم به شماره ولی ارسال می‌شود و بدون نظر ولی قانونی، نمی‌شود خرید انجام داد.

شخص صاحب حساب می‌تواند بعد از ۱۸ سالگی و با حضور در شعبه افتتاح کننده حساب خود با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی و بدون نیاز به حضور ولی خود نسبت به تغییر حساب خود اقدام کند. تغییر حساب در صورتی ممکن است که فرد ۱۸ سال تمام داشته باشد و حتما باید در شعبه‌ای که حساب خود را افتتاح کرده است حساب خود را تغییر دهد.

در صورتیکه حساب فرد در شهر دیگری افتتاح شده باشد، شعبه افتتاح‌کننده حساب می‌تواند با نامه‌نگاری و فرستادن مجوز این امکان را برای فرد صاحب حساب در شعب دیگر فراهم می‌کند.

افتتاح حساب زیر 18 سال بدون حکم رشد

افرادی با میانگین سنی 12 تا 18 سال شخصاً و بدون حکم رشد هم می‌توانند به نام خودشان حساب بانکی افتتاح کنند. البته امکان برداشت از حساب در این طرح، دارای شرایط و ضوابط خاص است. به این شکل که امکان برداشت از حساب برای فرد صاحب حساب فقط بعد از 15 سال تمام یا با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر خواهد بود. این دسته از متقاضیان فقط می‌توانند حساب قرض‌الحسنه در بانک‌ها افتتاح کنند.

مقایسه حساب‌های قرض الحسنه

افتتاح حساب زیر ۱۸ سال با حکم رشد

طبق بخش دیگری از بخشنامه بانک مرکزی، افراد زیر 18 سال دارای حکم رشد نیز می‌توانند شخصاً، برای افتتاح حساب بانکی خود اقدام کنند. در این نوع حساب‌ها امکان برداشت فقط توسط خود فرد (زیر 18 سال) و با ارائه حکم رشد امکان‌پذیر است. این دسته افراد می‌توانند بر اساس نوع نیاز خود، انواع حساب‌های سپرده مدت‌دار و قرض‌الحسنه را افتتاح کنند.

افتتاح حساب توسط غیر ولی و قیم یا وصی

در این سبک از افتتاح حساب، مادر فرد زیر 18 سال (که بر اساس قانون غیر قیم، غیر وصی محسوب می‌شود) می‌تواند اقدام به افتتاح حساب کند که حساب نیز به نام خود فرد (زیر 18 سال) خواهد بود. در این نوع حساب امکان برداشت حساب فقط با مادر (در صورت فوت مادر، بعد از 18 سال توسط خود طفل) و نوع حساب از نوع حساب‌های قرض‌الحسنه است. همچنین سایر افراد غیر ولی، غیر قیم و غیر وصی (از جمله مادر) این امکان را دارند که برای فرد زیر 18 سال و به نام خود آن فرد اقدام به افتتاح حساب کنند. امکان برداشت این حساب (سپرده کوتاه یا بلندمدت) با افتتاح‌کننده یا فرد دارای حکم رشد خواهد بود.

مدارک لازم برای افتتاح حساب زیر ۱۸ سال

همانند هر افتتاح حساب بانکی دیگری، به مدارک اصلی نیاز هست و البته مدارک اصلی ولی یا قیم قانونی.

  1. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب حساب
  2. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ولی یا قیم قانونی (+مدارکی که قیم بودن را اثبات کند)
  3. پر کردن فرم‌های مربوط به افتتاح حساب توسط ولی یا قیم (همراه داشتن آدرس دقیق و کدپستی الزامی است)
  4. [در موارد استثنایی که افتتاح‌کننده حساب سواد نداشته باشد] دو قطعه عكس

حکم رشد چیست؟

حکم رشد یعنی فرد موردنظر اگرچه به بلوغ سنی و قانونی نرسیده ولی به بلوغ عقلی رسیده و به حدی توانایی دارد که می‌تواند به تنهایی از خدمات مالی بهره ببرد. البته این حکم رشد یا گواهی رشد با شرایط خاصی و پس از انجام تحقیقات و جلب نظر کارشناسی صادر می‌شود.

لازم است درخواست صدور گواهی رشد به دادگاه خانواده یا دفاتر خدمات قضایی محل اقامت درخواست‌کننده تحویل شود تا قاضی با توجه به تحقیقات میدانی و استشهادیه‌ای که جمع شده، امکان بلوغ فکری فرد را تایید کند. بد نیست بدانید دادخواست صدور گواهی رشد دختر یا پسر با یکدیگر تفاوتی ندارد، ولی حکم رشد دختر کمتر از ۹ سال و پسر کمتر از ۱۵ سال صادر نخواهد شد!

مدارک لازم برای صدور حکم رشد زیر 18 سال

مثل همه موارد، به شناسنامه و کارت ملی جدید نیاز دارید. باید فرم درخواست صدور حکم رشد را کامل و با جزئیات پر کنید. مدارکی که ادعای درخواست صدور حکم رشد را ثابت می‌کند، ضمیمه درخواست کنید. مدارکی شبیه استشهادیه محلی و مواردی از این دست.

منظور از 18 سال یعنی چه؟

قانون را با جشن تولد نباید اشتباه گرفت! هرجا در قانون از ۱۸ سال سن نام برده شده، منظور ۱۸ سال تمام (به سال شمسی) است. یعنی ۱۸ سال و یک روز به بعد می‌تواند حساب به نام خود داشته باشد و از کلیه خدمات بانکی بدون نیاز به ولی و قیم استفاده کند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

967 دیدگاه
  1. شایان می‌نویسد

    سلام
    من ۱۳ سال سن دارم میتونم برا خودم با اجازه ولی کارت بانکی بگیرم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      با اجازه و حضور ولی می‌تونید حساب به نام خودتون باز کنید. میزان و سقف برداشت و بقیه جزئیات به بانکتون ربط داره

  2. ؟؟ می‌نویسد

    سلام وقت بخیر
    پدر من قبل از 18 سالگی حساب به اسم من توی بانک ملی افتتاح کرد
    الان که از 18 سالگی ام گذشته، لازم نیست کاری صورت بگیره؟ یعنی به طور خودکار به یه حساب معمولی تبدیل میشه؟
    برای اقدام برای رمز دوم و فعال کردن پیامک، لازمه حتما خودم اقدام کنم یا پدرم هم میتونه برای من فعال کنه؟
    من کارت ملی ندارم و اقدامی هم نکردم براش و سیم کارت هم به اسم خودم نیست. با این شرایط امکان فعال کردن پیامک برای حساب من هست؟
    با تشکر

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      برای انجام مراحل و مدیریت حساب باید خودتون با شناسنامه و کارت ملی جدید (یا رسید اقدام به دریافت کارت ملی جدید) به بانک مراجعه کنید. برای دریافت رمز دوم هم باید سیمکارت به نام خودتون باشه و سپس به بانک اعلام کنید. اول مراحل مقدماتی رو انجام بدید و بعد به بانک مراجعه کنید.

  3. محمد مهدی می‌نویسد

    خیر من بدون ولی رفتم و تعویض کردم

  4. علی می‌نویسد

    من شناسنامه عکس داره دارم و نانه از طرف ثبت نان کارت ملی میتونم افتحاح حساب بانکی‌کنم

    1. رده می‌نویسد

      متوجه سوال شما نشدیم.

  5. د می‌نویسد

    سلام
    من ۱۷ سال دارم شناسنامه ام عکس دار نیست میتونم با پدرم حساب بازکنم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      با حضور پدر مشکلی نیست.

  6. زرین تاج می‌نویسد

    می خواستم ببینمآیا برای نوه ام می تونم حساب باز کنم و کارت بگیرم ، حساب ارزو یا قرضالحسنه

    1. رده می‌نویسد

      در همون ابتدای مطلب نوشته شده، بخونید؛ میتونید حساب قرض‌الحسنه باز کنید.

  7. rrpafawd می‌نویسد

    من 16 سال دارم. چجوری میتونم یه حساب باز کنم که خودم بتونم از اون حساب برای حساب های دیگه کارت به کارت کنم؟ حضور ولی هم هست ولی نیاز به داشتن توانایی کارت به کارت رو دارم

    1. رده می‌نویسد

      متاسفانه تا وقتی زیر سن قانونی هستید، امکان استفاده از حساب قرض‌الحسنه رو دارید. البته افتتاح حساب کوتاه مدت (کارت‌دار) با حضور و اجازه ولی و داشتن حکم رشد امکان‌پذیره.

  8. یاسین می‌نویسد

    سلام من 16سالمه .میخواستم بدونم بعد از پایان تاریخ اعتبار کارت برای تعویض کارت و گرفتن کارت جدید باید ولی هم حضور داشته باشند؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگه تاریخ انقضا قبل از ۱۸ سالگی شماست، بله.

  9. ساناز می‌نویسد

    من متولد ۸۲ هستم شناسنامه عکس دار دارم میخام حساب باز کنم میشه؟

    1. رده می‌نویسد

      برای باز کردن مستقل حساب بانکی باید ۱۸ سال تمام باشید.

  10. ساناز می‌نویسد

    من متولد ۸۲ هستم شناسنامه عکس دار دازم ولی کارت ملی هنوز نگرفتم میتونم حساب بازکنم؟

    1
  11. زهرا می‌نویسد

    سلام
    پسرم تا الان سه بار رفته بانک ملی سر دوندنش ، حساب باز کردن خیلی مسخره شده ، با اینکه ۱۸ سال و یک ماه ش بوده ،رفته پیش رئیس بانک ، یه بار از طرف اون مدارک پر کردن حساب رو فرستادن ، برده اونجا گفتن دروغ میگی با پست برات نیومده ، بار کد نداره ، یه بار دیگه پولش رو گرفتن، گفتن که با پست براتون نامه میاد

  12. امیر می‌نویسد

    من 14 سالم است وقت کارتم تموم شده میتونم برم و کارت جدید بگیرم کارتم نو جوان است ولی به نام خودم است

    1. رده می‌نویسد

      کارت قبلی با شرایط قبلی قابل تمدیده. ولی حضور ولی ضرورت داره.

  13. fatemeh می‌نویسد

    سلام
    من۱۴سالمه و فقط کارت دانش آموزی دارم،به دلیل اینکه کارتم دانش آموزیه روزی۲۰تومن میتونم ازش برداشت کنم. تو این سن میتونم كارت بانکی که دانش آموزی نباشه به اسم خودم دریافت کنم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      باید تا ۱۸ سالگی صبر کنید.

  14. سیدمحمد می‌نویسد

    سلام من واسه پسرم زیر 18حساب باز کردم. قیم هستم الان تمام پیام از طرف بانک آمده باید شخصا بیایی تا امضاء کنی چون قیوم بودن من در سامانه ثبت نشده به مدت یک هفته هم فرصت داده من هم ایران نیستم عراق کار میکنم آیا میتونم غیر حضوری کارها رو انجام دهم یا نه لطفا راهنمایی کنید ممنون از شما

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      خیر، در این زمینه حضور الزام دارد و نمی‌شود غیرحضوری انجام داد.

  15. دریا می‌نویسد

    سلام وقت بخیر،من زیر18سال توسط پدرم حساب بازم کردم و امسال اعتبار کارت تموم شد اما ب اشتباه مبلغی پول توش ریختم الان18سالم تمام شده،بازهم پدرم میتونه به جای من کارت بانکی بگیره؟یا حضور من اجباریه؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بستگی به نوع حسابی داره که براتون باز شده. ولی قاعده اینه که با ۱۸ سال تمام، خودتون تمام مراحل بانکی رو باید انجام بدید.

  16. ... می‌نویسد

    سلام من زیر ۱۸ سالم حساب و کارت به اسم خودم دارم میتونم برم پول بریزم به حسابم یا کارتم؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      وقتی به اسم خودتون کارت دارید، مشکلی از نظر برداشت یا واریز به حساب وجود نداره.

  17. محمد می‌نویسد

    سلام من ۱۵سالمه
    یک کارت از قبلا داشتم چند وقتی هست دارم درامد اینترنتی میکنم میخواستم ببینم میشه از طریق سرافی پول را به کارت میشه انتقال بدم

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      صرافی برای واریز به شماره کارت، نیازی به سن و سال شما نداره. اگه از قبل شماره کارت دارید، مشکلی برای انتقال پول نیست.

      1
  18. مهران می‌نویسد

    ببخشید من ۱۶ ساله هستم نمیتونم به نام خودم حساب باز کنم

    1
    1. رده می‌نویسد

      به نام خودتون می‌تونید ولی با حضور ولی. تا ۱۸ سالگی نمی‌تونید برداشت کنید.

  19. محمد می‌نویسد

    با سلام من 16سال سن دارم و برای کارت ملی درخواست داده ام پدر مادر من از هم جدا شدن و قیم من پدر بزرگ و مادر بزرگم هستن من یه حساب قرض الحنسه باز کردم میخواستم بدونم میتوتم به نام خودم کارت بانکی بگیرم

    2
    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      امکان برداشت وجه تا قبل از ۱۸ سال وجود نداره. مگر با گرفتن حکم رشد که رویه سختی داره.

      1
  20. محمد می‌نویسد

    سلام
    ببخشید من زیر 18 سالم و کارت هنوز نگرفتم
    پیامک رمز دوم فعال میشه زیر 18 سال
    یه سوال دیگ سقف برداشت داره

    1. رده می‌نویسد

      برای انجام مستقل تراکنش و خدمات بانکی باید ۱۸ سال تمام داشته باشید.

  21. پارسا می‌نویسد

    سلام من 11سالمه میخواستم ببینم شرایت دریافت حکم رشد چیه؟

  22. علیرضا می‌نویسد

    ببخشید من الان ۱۵ سال تمام هستم و میخواستم رمز دوم و کارت بانکی برای خودم بگیرم باید حتما با ولی برم یا خودمم میتونم (تکی)

    1. رده می‌نویسد

      متاسفانه بدون حضور اولیا نمی‌توانید.

  23. مانی می‌نویسد

    سلام خیلی ببخشید
    من ۱۵ سال تمام دارم و خواستم بدونم که میتونم سپرده بلند مدت افتتاح کنم؟
    و اگه میتونم کدوم بانک های کشور حساب های زیر ۱۸ سال رو قبول میکنن؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      با حضور ولی می‌تونید هر نوع حسابی که می‌خواهید باز کنید. به تنهایی این امکان وجود نداره.

  24. رامین خلیقی سیدی می‌نویسد

    من الان ۱۸ سال سن دارم و بدون کارت هوشمند ملی هستم ایا می تونم حساب بانکی به نام خودم با حضور پدرم داشته باشم؟؟

    1. رده می‌نویسد

      بله. در ۱۸ سالگی میتونید حساب به نام خودتون داشته باشید. البته اگه برای کارت ملی جدید اقدام کردید، رسیدش باید همراهتون باشه. بدون اون، کاری انجام نمیشه.

      1
      2
  25. حسین می‌نویسد

    سلام من ۱۴ سالمه چطوری میتونم کارت بانکی به اسم خودم داشته باشم

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      تا ۱۸ سالگی باید صبر کنید. حساب قرض‌الحسنه به نام شما و با اجازه والدین افتتاح می‌شود

  26. مریم حسینی می‌نویسد

    سلام من برای دختر ۱۴ ساله ام حساب بانکی باز کردم به عنوان سرپرست ولی الان دخترم حکم رشدش رو گرفته میشه براش کارت بانکی صادر کنند و یا حساب رو به اسم خودش تغییر بدن؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      بله

  27. .... می‌نویسد

    سلام بر ادمین میخواستم بدونم حتی برای زیر ۴۰۰ هزار تومان برداشت با سن ۱۷ سال باید قیم باشد؟؟؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      مبلغ تاثیری در قانون زیر ۱۸ سال ندارد.

  28. مهدی بزرگواری می‌نویسد

    باعرضه سلام وخسته نباشید من 17 سالمه
    بابام برام یه حساب باز کرده که به نامه من اما
    اسم پدرمو روش نوشتن الان حساب مسدوده
    خودم می تونم برم رفع مسدودی کنم

    1
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      اگه نام پدر شما به عنوان افتتاح‌کننده حساب ذکر شده، خود ایشون باید برای رفع مسدودی اقدام کنند. شما یک سال دیگر می‌توانید مگه نامه حکم رشد با تایید بانک داشته باشید.

  29. جواد می‌نویسد

    سلام من الان ۱۷ سالمه کارت ملی ندارم
    ولی پارسال با کمک پدرم کارت بانکی گرفتم الان هم گمش کردم آیا میتونم این کارت رو خودم دریافت کنم؟؟؟؟
    خواهشا جواب بدید؟

    1. رده می‌نویسد

      سلام
      در تمامی مراحل تا قبل از ۱۸ سال، حضور و اجازه والدین الزامی است

  30. سا می‌نویسد

    سلام برای گرفتن کارت بانک چه مدارک های مخاد

    4
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی