رده ویکی رده مفهوم همت در اقتصاد

مفهوم همت در اقتصاد

ویکی رده
نویسنده: رضا عبدی
16 اردیبهشت 1403

حتما شما هم در گزارش‌های رسمی و دولتی یا اخبار مالی و اقتصادی کلمه «همت» به گوش‌تان خورده است. در این صورت احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده است که این واژه به چه معناست و کجا به کار برده می‌شود. در این مطلب از رده به مفهوم همت در اقتصاد خواهیم پرداخت.

همت مخفف چیست و هر همت چه قدر است؟

همت مخفف عبارت «هزار میلیارد تومان» بوده و تلفظ آن به صورت «هِمَت» است. هر زمان که ارزش پولی مورد نظر از این مبلغ بالاتر باشد، برای ساده‌سازی از این عنوان مخفف‌شده استفاده می‌کنند. مثلاً می‌توان به جای هشت هزار میلیارد تومان، از ۸ همت استفاده کرد.

به عنوان مثال، در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار شرکت ذوب آهن اصفهان (ذوب) B 330,206.86 است. حرف B انتهای این عدد مخفف کلمه Billion در زبان انگلیسی و به معنی میلیارد است. اگر بخواهیم این عدد را به صورت حدودی بیان کنیم، به راحتی می‌توانیم بگوییم ارزش معاملات حدوداً برابر با 33 همت است.

نکته: در سال‌های اخیر به دلیل تورم بسیار سنگین جاری در کشورمان اعداد معاملات به شدت رشد داشته و برای بیان و تحلیل اعداد معاملات بازارهای مختلف و راحتی تلفظ، واژه همت به کار برده می‌شود.

مغایرت مبتنی بر کارت بانکی چیست؟

یکی از موارد استفاده از این واژه در بازار بورس است. با توجه به حجم و ارزش زیاد معاملات در بورس، در مواقع زیادی مبلغ مورد نظر بیش از هزار میلیارد تومان است و بنابراین با عنوان همت اعلام می‌شود. برای درک بهتر این مفهوم به جدول زیر دقت کنید:

جدول همت در اقتصاد

نکته: از آبان سال ۱۳۹۹، واحد پولی همت رسماً وارد نامه‌های اداری شد.

در نظر داشته باشید که به اشتباه برای بیان هزار میلیارد ریال از عبارت همت استفاده نکنید. با توجه به این که واحد پول رسمی ایران ریال است و رقم همت به تومان بیان می‌شود، احتمال وقوع اشتباه در این مورد وجود دارد. بنابراین در این باره توجه لازم را داشته باشید.

در انتها باید این را بگوییم که ورود مفهوم همت در اقتصاد و ادبیات رسمی مسئولان، به واسطه عادی‌سازی ارقام کلان چندان خوشایند نیست و در آینده باید نگران اثر منفی آن بر اقتصاد کشور بود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی