رده بررسی ایرانیان خارج کشور چطور از خدمات بانکی استفاده کنند؟

ایرانیان خارج کشور چطور از خدمات بانکی استفاده کنند؟

بررسی

ایرانی‌هایی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، چطور از خدماتی مانند کارت‌به‌کارت، خرید اینترنتی یا سرویس‌های دیگر بانکی استفاده کنند؟

نویسنده: محمد امیرپور
13 خرداد 1402

طبق آمارهای رسمی 4 میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می‌کنند. اما آمارهای غیررسمی تعداد ایرانیان خارج از کشور را تا 10 میلیون نفر هم برآورد کرده‌اند. حالا تصور کنید این جامعه 4 تا 10 میلیون نفری قصد واریز پول از حساب بانکی‌شان در داخل ایران را به شخص دیگری در همان ایران داشته باشند، یا بخواهند خرید اینترنتی انجام بدهند یا مثلا بابت گرفتن خدمات ساده‌ای مانند اشتراک یک سایت به درگاه‌های پرداخت متصل شوند. انجام هر کدام از این کارهای به ظاهر ساده، نیاز به طی مراحلی دارد که آنها را برایتان جمع کرده‌ایم.

آیا اپلیکیشن‌های بانکی خارج از ایران کار می‌کنند؟

خیر. هیچ‌کدام از برنامه‌های بانکی خارج از جغرافیای ایران کار نمی‌کنند. به محض خروج از ایران و اتصال به اینترنت، شما با آی ‌پی غیر از ایران وارد اپلیکیشن‌های گوشی همراه‌تان می‌شوید. با این‌که خیلی از برنامه‌های داخل گوشی موبایل مشکلی برای ارتباط گرفتن با آی ‌پی خارج ایران ندارند، اما برنامه‌های بانکی آن را قبول نمی‌کنند. پس در یک کلام، به محض خروج از کشور، به هیچ کدام از برنامه بانکی مانند اینترنت بانک و همراه بانک دسترسی نخواهید داشت.

آی ‌پی چیست؟

آی پی یک شناسه خاص برای ورود و اتصال به اینترنت است که براساس موقعیت جغرافیایی همان کشور تعریف می‌شود. برای همین چون همراه بانک یا صفحات اینتر‌نت بانک‌های مختلف براساس آی پی ایران تعریف شده‌اند، شما از هر نقطه دیگر جهان امکان اتصال به این صفحات و برنامه‌ها را نخواهید داشت. اما تکلیف کسانی که خارج کشور زندگی می‌کنند و نیاز به خدمات بانکی دارند، چیست؟

خرید وی‌پی‌ان ایرانی!

گاهی هم باید برعکس مسیر آب شنا کرد، یعنی در حالی که همه ایرانی‌های داخل کشور از وی‌پی‌ان‌های خارجی برای اتصال به برنامه‌های موبایلی استفاده می‌کنند، ایرانی‌های خارج کشور در حالی که دسترسی به دنیای آزاد اینترنت دارند، باید برای کار کردن با اپلیکیشن‌های بانکی، سامانه‌های دولتی مانند سجام و البته تماشای پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال مانند فیلیمو و نماوا باید با وی پی ان‌ ایرانی کار کنند. دلیل استفاده از وی پی ان ایرانی هم این است که گوشی موبایل شما بعد از اتصال به وی پی ان داخل ایران، دوباره از آی پی داخل ایران به اینترنت بانک و درگاه‌های خرید اینترنتی و… متصل می‌شود.

معضلی به نام رمز یکبار مصرف

بخش بزرگی از کاربران اینترنت بانک و همراه بانک برای جابه‌جایی و انتقال پول از آنها استفاده می‌کنند. یعنی پرکاربردترین دلیلی که یک ایرانی ساکن اروپا یا هر نقطه دیگری در جهان از خدمات بانکی آنلاین استفاده می‌کند، انتقال وجه به حساب بانکی فردی دیگر یا خرید اینترنتی است. حالا اگر آن فرد به وی پی ان ایرانی هم وصل شده باشد و وارد اینترنت بانک شود، برای انتقال پول به فردی دیگر یک مشکل بزرگ دارد: رمز یکبار مصرف.

خارج‌نشین‌ها چطور رمز یکبار مصرف بگیرند؟

یکی از نکات منفی در شبکه بانکی داخل ایران، بی‌برنامگی برای ارایه سرویس به ایرانی‌های مهاجر است. بالاتر هم گفتیم که حداقل 4میلیون ایرانی ساکن کشورهای دیگر هستند. اما هیچ‌کدام از بانک‌های داخل ایران برنامه‌ای برای دادن سرویس به این تعداد از مشتریان بالقوه‌ ندارد که امکان استفاده از خدمات بانکی از آنها دریغ شده است. کاربرانی که حتی بعد از خرید وی پی ان ایرانی و قابلیت استفاده از اینترنت بانک و همراه‌بانک، نمی‌توانند خرید اینترنتی یا انتقال وجه انجام بدهند، چون رمز عبور یکبار مصرف برایشان ارسال نمی‌شود.

فرستادن رمز یکبار مصرف با ایمیل

تنها استثنای موجود در حال حاضر بانک سامان است. در صورتی که خارج ایران زندگی می‌کنید، می‌توانید از این بانک بخواهید رمز عبور یکبار مصرف را به حساب ایمیل‌تان بفرستد. چون رمز عبور یکبار مصرف اعتبار 2دقیقه‌ای دارد، به راحتی قابلیت استفاده توسط مشتری را دارد. اما بانک‌های دیگر هنوز تصمیمی برای ارایه خدمات بانکی به ایرانی‌های مهاجر ندارند.

رومینگ برای رمز اینترنتی!

وقتی‌ بانک‌ها تصمیمی برای دادن خدمات ندارند، چاره‌ای جز ایستادن روی پای خودتان ندارید. پس اگر استفاده از سرویس‌های بانکی برایتان اهمیت دارد، می‌توانید سیمکارت ایران را همراه خودتان ببرید. هر وقت هم نیاز به اینترنت‌بانک داشتید، کافی است سیمکارت را روی حالت رومینگ قرار بدهید. بعد هم وی پی ان ایران را فعال کنید. حالا اگر قصد کارت به کارت، انتقال وجه بین بانکی یا خرید اینترنتی را داشته باشید، رمز عبور یکبار مصرف به سیمکارت داخل گوشی‌تان ارسال می‌شود و کارتان راه می‌افتد.

نکته1: هزینه ارسال هر پیامک در حالت رومینگ، 4هزار تومان است، اما وقتی بانک پیامک رمز اینترنتی را برایتان بفرستد، هزینه‌ای از شما کسر نمی‌شود.

نکته 2: فراموش نکنید برای استفاده از این روش حتما باید ساکن کشوری باشید که امکانات رومینگ سیمکارت‌های ایران در آن امکانپذیر باشد. البته جای نگرانی هم نیست، سرویس رومینگ همراه اول و ایرانسل طبق گفته خود اپراتورها در 94 کشور فعال است.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد