رده بررسی نرخ تسعیر ارز چیست و برای دریافت ارز سهمیه‌ای چه کارمزدی باید بپردازید؟

نرخ تسعیر ارز چیست و برای دریافت ارز سهمیه‌ای چه کارمزدی باید بپردازید؟

بررسی

اگر برای گرفتن ارز دولتی به بانک رفته‌اید حتما به این مورد برخورد کرده‌اید که بانک مبلغی را به عنوان نرخ تسعیر ارز از شما می‌گیرد.

نویسنده: محمد امیرپور
10 اردیبهشت 1402
نرخ تسعیر ارز

نرخ تسعیر ارز چیست؟

اگر طرفین معامله در بانک شرکت یا هر جای دیگری از دو ارز و واحد پولی مختلف استفاده می‌کنند قبل از هر کاری باید ارز یا واحد پولی را اول به ارز رایج همان کشور تبدیل کرد. به فرآیند تبدیل نرخ این دو ارز «نرخ تسعیر» می‌گویند. اما حالا سوال این استِ؛ تبدیل ارز و تسعیر ارز چه فرقی با هم دارند. در تبدیل ارز تنها واحد پولی دارایی تغییر می‌کند. اما با تسعیر ارز می‌توان بررسی کرد که این فرآیند مالی چه تاثیری روی سود و زیان طرفین معامله داشته است. البته تسعیر ارز بیشتر برای محاسبات مالی شرکت‌های وارداتی و صادراتی کاربرد دارد. اما این روزها برای گرفتن ارز سهمیه‌ای و دولتی هم باید نرخ تسعیر ارز را به بانک بپردازید.

کاربرد تسعیر ارز

اما تسعیر ارز در کجاها کاربرد دارد؟ در معاملاتی که دارایی‌های مالی فروخته و در نهایت باید به یک ارز خاص تبدیل شوند. در وام‌ها و تسهیلاتی که تسویه باید به صورت ارز انجام شود. و در نهایت تمام خدماتی که براساس پرداخت ارز به متقاضیان ارایه می‌شود. پس اگر برای دریافت ارز سهمیه‌ای و مسافرتی به بانک رفتید و کارمند بانک بابت هزینه‌های پرداخت ارز ازتان کارمزد درخواست کرد بدانید بابت همین نرخ تسعیر است.

کارمزد نرخ تسعیر ارز چقدر است؟

اگر برای خرید ارز دولتی یا مسافرتی به بانک بروید متوجه خواهید شد در سال 1402 خرید دلار یا یورو دولتی نسبت به سال گذشته با تغییراتی همراه است: اول این‌که باید حساب ارزی باز کنید و پول دیگر به صورت اسکناس و فیزیکی تحویل شما داده نمی‌شود و پول را به حساب ارزی شما واریز می‌کنند. نکته بعدی هم اینکه سقف ارز دولتی برای امسال 2هزار دلار خواهد بود. در آخر هم اینکه در زمان مراجعه به بانک و برداشت پول باید هم کارمزد بانک و هم نرخ تسعیر را بپردازید. کارمزد گرفتن ارز دولتی 5درصد ارزش مقدار برداشت ارز از حساب به صورت ریالی خواهد بود. نرخ تسعیر هم براساس قیمت فروش ارز دلار یا یورو در سامانه معاملاتی ارز در روز برداشت به علاوه یک درصد محاسبه می‌شود.

محاسبه نرخ تسعیر ارز

فرمول محاسبه تسعیر براساس این سه روش به دست می‌آید:

ارز با نرخ ثابت

برای به دست آوردن نرخ تسعیر در این روش قیمت ارز در تمام طول سال ثابت در نظر گرفته می‌شود. پس تمام معاملاتی که با ارز در شرکت‌های معاملاتی انجام شده است با همان نرخ ثابت ثبت می‌شود. کمترین دقت را در فرمول‌های محاسبه نرخ تسعیر همین روش دارد.

ارز با نرخ ماهانه

در این روش به جای نرخ ارز سالانه قیمت ارز را در یک ماه معیار محاسبه قرار می‌دهند. پس سود و زیان معامله حاصل از تسعیر را در یک ماه با قیمت ارز ثابت حساب می‌کنند.

ارز با نرخ روزانه

در این روش نوسانات قیمت ارز به صورت روزانه ثبت می‌شود و نرخ تسعیر با توجه به قیمت دلار و یورو در همان روز محاسبه می‌شود. اگر برای دریافت ارز سهمیه‌ای و دلار مسافرتی به بانک رفته‌اید این نکته مهم را یادتان نرود؛ نرخ تسعیر شما با نرخ روزانه ارز محاسبه می‌شود. به علاوه یک درصد کارمزد بانک که مجموع آن را باید پرداخت کنید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد