رده بورس راهنمای خرید و فروش متری خانه

راهنمای خرید و فروش متری خانه

بورس

با هر میزان سرمایه‌ای که دارید می‌توانید خانه‌دار شوید. برای خرید و فروش متری خانه این مطلب را بخوانید.

نویسنده: رضا عبدی
8 آبان 1402
خرید متری خانه

خرید متری خانه

این فرصت و شرایط در رده وجود دارد تا افرادی که بودجه خرید یک خانه شش‌دانگ را ندارند، شروع کار خانه‌دار شدن را با خرید چند متر و حتی سانتی‌متر! از ما شروع کنند. کافی است وارد پنل کاربری خود در سایت «رده» شوید. یا مستقیم از همین‌جا وارد بخش «خرید متری خانه» بروید. بعد از ورود به صفحه، می‌توانید تمام پروژه‌های ساخت مسکن را ببینید که امکان سرمایه‌گذاری روی آن وجود دارد. شما می‌توانید به اندازه توان مالی‌تان یک خشت یا چند دنگ از یک پروژه ساختمانی را بخرید. با پیشرفت پروژه، هم ارزش سرمایه‌‌گذاری‌تان بیشتر می‌شود، هم در پایان پروژه می‌توانید سود خوبی کنید تا ارزش دارایی‌تان برای خرید ملک و خانه در آینده، به خاطر تورم با افت مواجه نشود.

خرید متری خانه

با چقدر امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

خوبی سرمایه‌گذاری در فروش متری ملک این است که با هر میزان سرمایه‌ای می‌توان وارد شد. کمترین مبلغ ۱۰۰هزار تومان است که به آن طرح خرید خشتی خانه می‌گویند

چقدر سود می‌کنیم؟

پروژه‌هایی که قبلا اجرا شده‌اند، بدون در نظر گرفتن تورم، سود ۳۵ تا ۴۰درصدی به صاحبانشان داده‌اند. پس می‌توانید انتظار چنین سودی را در سرمایه‌گذاری خرید متری خانه داشته باشید. البته برای گرفتن این سود باید تا پایان پروژه و اتمام کار صبر کنید.

در صورت نیاز به فروش سهم خانه چکار کنیم؟

اگر قبل از پایان یک پروژه به پولمان نیاز پیدا کنیم، چکار باید کرد؟ کافی است درخواست‌تان را در سامانه ثبت کنید و بعد از ۴۸ ساعت پول و سود‌تان تا همان روز را دریافت کنید. البته با برداشت سرمایه و فروش سهم‌تان قبل از پایان کار، دارایی‌تان در روز برداشت، ۲۰درصد کمتر از ارزش واقعی ملک در همان روز محاسبه خواهد شد.

 

خرید متری خانه در بورس یعنی چه؟

داشتن سرپناه و خرید خانه همیشه یکی از دغدغه‌های جوانان بوده است، اما رشد افسارگسیخته قیمت مسکن باعث شده که خرید خانه تقریبا تبدیل به یک آرزو شود. این موضوع باعث شد که مسئولان به فکر بیفتند و طرح خرید و فروش متری مسکن در بورس را کلید بزنند. اما سؤال اصلی اینجاست که مردم چگونه می‌توانند به صورت متری، مسکن بخرند و اصلاً فروش و تحویل این مسکن‌ها چگونه خواهد بود؟ در این مطلب از رده به بررسی سازوکار خرید و فروش متری مسکن در بورس می‌پردازیم.خرید و فروش متری مسکن در بورس و خرید سهام زمین متری، طرحی است که در آن افرادی که سرمایه کافی برای خرید یک واحد مسکونی را در اختیار ندارند، با هر مقدار سرمایه، بتوانند یک یا چند متر زمین خریداری کنند و علاوه بر سرمایه‌گذاری مطمئن و حفظ ارزش سرمایه خود در برابر تورم، سود حاصل از آن را نیز دریافت کنند.

می‌توان گفت که این یک بازی دوسر برد هم برای مردم و هم برای دولت است. چون برای اغلب افرادی که سرمایه لازم برای خرید یک واحد کامل را ندارند، شرایطی فراهم شده است تا با هر میزان سرمایه‌ای بتوانند چند متر زمین یا مسکن خریداری کنند. دولت هم توانسته سرمایه‌های راکد افراد که به سمت سکه و دلار می‌رود را به سمت و سوی مسکن برده و این بخش را از رکود خارج کند.

خرید متری خانه

برای مشارکت در طرح خرید و فروش متری مسکن باید چه شرایطی داشته باشیم؟

داشتن کد بورسی از شرایط اولیه برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش متری مسکن در بورس است. متقاضیان ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کرده تا بتوانند کد بورسی منحصر به فرد خود را دریافت کنند. سپس لازم است در یک کارگزاری ثبت‌نام کنند تا معاملات خود را از طریق آن انجام دهند.

شرط دیگر، در اختیار داشتن حداقل سرمایه‌ای است که هنگام واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‌شود. در این صورت فرد می‌تواند با خرید اوراق متناسب با متراژهای معین واحدها، در سررسید مشخص، واحد مسکونی را تحویل بگیرد.

نحوه کارکرد اوراق فروش متری مسکن چگونه است؟

سازندگان مسکن می‌توانند برای ساخت یا تکمیل یک پروژه ساختمانی با انتشار اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا، بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را برای اتمام پروژه و تحویل به مردم تامین کنند. مردم نیز با خرید اوراق سلف مسکن اقدام به پیش خرید واحدهای آن پروژه می‌کنند و می‌توانند اوراق را تا زمان سررسید و تحویل ملک نگه دارند یا اوراق خود را به قیمت روز در بازار ثانویه بفروشند.

بگذارید برای جا افتادن مفهوم، مثالی بیاوریم. فرض کنید شخصی اقدام به خرید یک متر مسکن می‌کند که در زمان عرضه، تاریخ تحویل آن ملک، دوساله و کوچک‌ترین متراژ هر واحد ۵۰ متر عنوان شده است. آن شخص اگر قصد خانه‌دار شدن داشته باشد باید تا زمان سررسید دو ساله، مقدار اوراق خود را به عدد ۵۰ ورقه یک متری برساند. اما اگر قصد تحویل گرفتن خانه را نداشته باشد و صرفا با هدف سرمایه‌گذاری در بازار مسکن وارد این معاملات شده باشد، در هر زمانی طی این دو سال، امکان فروش اوراق و تسویه نقدی را دارد.

درنتیجه، شرط خانه‌دار شدن مردم در این ابزار مالی، رساندن تعداد اوراق سلف مسکن به اندازه حداقل متراژ واحدهای ساخته شده است. قیمت اوراق سلف مسکن نیز در بازار ثانویه بر اساس قیمت‌های بازار مسکن در نوسان بوده و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند می‌توانند با سرمایه‌های اندک و به صورت خرید متری وارد این بازار شوند.

مزایا و معایب عرضه مسکن متری در بورس

هر طرحی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی برخی از مزایا و معایب زیر را برای طرح خرید و فروش متری مسکن در بورس مطرح کرده‌اند:

مزایا

  • این طرح سبب می‌شود فردی که منابع ریالی مازاد دارد به جای این که نقدینگی خود را به سمت بازار ارز، طلا و یا سکه ببرد سرمایه خود را به حوزه مسکن وارد کند.
  • این طرح مانع از بین رفتن ارزش سرمایه افراد می‌شود. با خرید چند متر خانه حتی اگر مسکن جهشی بالا برود ارزش سرمایه‌های خرد شهروندان حفظ خواهد شد. این در حالی است که با پس‌انداز سرمایه در بانک ارزش پول حفظ نمی‌شود.

معایب

  • ظاهر فروش متری مسکن این است که مردم به تدریج خانه‌دار می شوند اما در اصل باعث تورم در بازار مسکن می شود. هر فردی که یک متر مسکن خریداری می‌کند توقع دارد که سال بعد قیمت آن بالاتر برود و همین باعث افزایش تورم می‌شود.
  • متری فروختن مسکن سبب می شود سوداگران وارد این بازار شوند و کسانی که اصلا نیازی به مسکن هم ندارند به خاطر جذابیت‌های این بازار به آن ورود کنند.

سوالات متداول

چه پروژه‌هایی در بورس عرضه می‌شوند؟

پروژه‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند، پروژه‌هایی هستند که همه آن‌ها پروانه و سند دارند و فونداسیون آن‌ها هم ریخته شده است.

آیا قیمت واحدها در یک پروژه متفاوت است؟

طبیعتا در یک پروژه، متراژ و شرایط همه واحدها یکسان نیست. به عنوان مثال، واحدهایی که در طبقات بالاتر یک ساختمان قرار دارند، قیمت بیشتری نسبت به واحدهای طبقات پایین دارند.

چطور از شرایط و جزئیات قیمتی یک پروژه مطلع شویم؟

همه شرایط و جزییات قیمتی در کل واحدهای یک پروژه به طور شفاف در امیدنامه عرضه می‌آید و سرمایه‌گذاران قبل از خرید باید به طور کامل این بندها را مطالعه کنند.

این طرح قرار است از چه زمانی اجرایی شود؟

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که این طرح احتمالا در نیمه دوم امسال عملیاتی خواهد شد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 دیدگاه
  1. بهزاد قنبرپور می‌نویسد

    سپاس گذارم ، طرح خوبی است.

    1
  2. امیر عبداللهی می‌نویسد

    من اخرش نفهمیدم فروش متری مسکن همین صندوق هاست یا ایکه برای هرپروژه ساختمانی اوراق سلفی منتشر می شود و متراژ ان ساختمان فروخته می شود و بعد از تکمیل قابل برداشت هست و اینکه ایا در بورس کالا عرضه می شود یا اوراق بهادار

    2
  3. جلال امانی می‌نویسد

    یک نکته که بهش اشاره نشد، گرفتن وام با سند ملک است، صاحب صندوق میتواند با سند ملک سرمایه گذاری شده وام دریافت کند که در واقع حق سرمایه گذار است که از آن استفاده کند، آیا این مورد رعایت می‌شود؟

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی