رده بررسی در آپ (آسان پرداخت) چه خبر است؟

در آپ (آسان پرداخت) چه خبر است؟

بررسی

کمتر کسی پیدا شود که نام اپلیکیشن آپ را نشنیده باشد؛ ما آن را از حوزه خدمات بانکی بررسی کرده‌ایم

نویسنده: رضا رضایی
2 بهمن 1399
سوپراپلیکیشن آپ

شاید کمتر کسی پیدا شود که نام آسان پرداخت (اپلیکیشن آپ) را نشنیده باشد. آمار دانلود اپلیکیشن آپ در کافه بازار و سایر مارکت‌ها، نشان از این دارد که آپ یکی از پرنصب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی است. آپ یکی از ۱۲ شرکت PSP دارای مجوز شاپرک است و بیش از ۴ میلیون کاربر ایرانی دارد که باعث شده مورد اعتماد این کاربران قرار بگیرد. در ادامه مطالب بررسی اپلیکیشن‌های مالی، به بررسی یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های پرداخت به نام آسان پرداخت (آپ) می‌پردازیم که در حال حاضر آخرین نسخه آن ۴.۴.۰  است.

 

نصب و فعال‌سازی اپلیکیشن آپ

صفحه ورود آپدر هنگام نصب برنامه آپ، ابتدا می‌توانید نوع زبان در زمان استفاده از اپلیکیشن را فارسی یا انگلیسی انتخاب کنید. بعد از درج شماره تلفن همراه و ارسال کد فعال‌سازی پیامکی به تلفن همراه، می‌توانید در برنامه آپ به‌سادگی ثبت‌نام کنید. شماره موبایل یا کد معرف اختیاری است.

باید توجه داشته باشید که برای هر شماره موبایل، تنها یک نسخه آپ می‌تواند فعال باشد یعنی همزمان در ۲ تلفن همراه مختلف، نمی‌توانید از یک اپلیکیشن آپ با شماره موبایل یکسان استفاده کنید. برای استفاده از کلیه خدمات اپلیکیشن باید اینترنت شما روشن باشد. بااین‌وجود در صورت عدم دسترسی به اینترنت، می‌توانید از برخی امکانات آپ مثل خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبض، نیکوکاری و کیف پول از طریق کد دستوری #۷۳۳* به‌صورت آفلاین استفاده کنید.

 

صفحه اصلی آپ چه خدماتی دارد؟

صفحه اول آپوقتی برای اولین‌بار به اپلیکیشن آپ وارد می‌شوید، راهنمایی نشان می‌دهد که با لمس صفحه و حرکت انگشت اشاره به چپ می‌توانید امکانات مختلف آپ را مشاهده کنید. این امکانات زیاد و متنوع آپ، باعث شده جزو گروه سوپر اپلیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی قرار گیرد. در قسمت راست بالای صفحات، منویی را مشاهده می‌کنید که گزینه‌هایی مانند «لیست تراکنش‌ها (کلیه تراکنش‌های انجام شده با آپ)، صندوق پیام و پاسخ، کیف پول، منو پذیرندگان، یادآوری (تنظیمات مربوط به شارژهای خودکار تلفن همراه خود و دیگران)، مدیریت کارت‌ها (مشاهده و حذف کارت‌هایی که با آن‌ها تراکنش انجام دادید و ثبت شده)، تنظیمات (تغییر زبان اپلیکیشن، فعال و غیرفعال‌کردن امکان ذخیره ورودی‌های پرکاربرد مثل کارت‌های مقصد)، راهنما و درباره ما» دارد. ۳ گزینه با عنوان‌های نشان پرداخت، تکرار تراکنش و کیف پول در قسمت پایین تمام صفحات اپلیکیشن آپ وجود دارد.

در تمامی قسمت‌های اپلیکیشن آپ شاهد وجود آیکن علامت تعجب (!) خواهید بود، با کلیک بر روی این گزینه می‌توانید نکات کلیدی و توضیحات مختصر مربوط به هر بخش اپلیکیشن را ببینید. در ادامه به شرح جزئیات خدمات آسان پرداخت (آپ) خواهیم پرداخت.

خرید شارژ در اپلیکیشن آپ

شارژ در آپبه‌راحتی در هر مکانی و با استفاده از اینترنت و کارت بانکی، برای خود یا حتی دیگران می‌توانید با اپلیکیشن آپ شارژ بخرید. شما می‌توانید در این بخش برای سیمکارت‌های همراه اول، ایرانسل، رایتل، تالیا، آذرتل و آپتل شارژ خریداری کنید. اگر قصد شارژ سیمکارت روی گوشی خود را دارید، تنها کافی است روی آیکون سیمکارت که در کادر واردکردن شماره قرار دارد، کلیک کنید تا شماره شما در کادر ظاهر شود.

پس از واردکردن شماره بر روی گزینه استعلام محصولات که در قسمت پایین صفحه برنامه آپ قرار دارد، کلیک کرده تا وارد مرحله بعدی خرید شارژ شوید. در این قسمت بعد از انتخاب مدل شارژ اپراتور و مبلغ مورد نظرتان، گزینه «مرحله بعد» را انتخاب کنید. حالا وارد مرحله آخر خرید شارژ در اپلیکیشن آپ شده‌اید که برای تکمیل خرید، می‌توانید از روش‌های پرداخت (کارت بانکی یا کیف پول) یکی را انتخاب کنید.

برای پرداخت با کارت بانکی، تنها کافی است شماره کارت، رمز دوم کارت (رمز پویا)، کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت را وارد کنید. در صورتی‌که کیف پول‌تان در آپ موجودی داشته باشد، هم به‌راحتی می‌توانید پرداخت را انجام دهید. توجه داشته باشید در صورت عدم موجودی کیف پول هم امکان افزایش اعتبار و سپس پرداخت در اپلیکیشن آپ وجود دارد ولی کمی کار پرداخت به طول می‌انجامد.

روش‌های کارت به کارت در آپ

کارت به کارت در آپبدون تردید پرکاربردترین قابلیت آپ این گزینه است. به راحتی و در کسری از ثانیه  از مبدا 34 بانک و موسسه مالی می‌توانید عملیات انتقال وجه را انجام دهید. برای عملیات کارت به کارت بعد از وارد کردن کارت مبدا و مقصد، مبلغ انتقال و توضیحات تراکنش، نیاز به واردکردن رمز دوم (رمز پویا برای مبالغ بالای 100 هزارتومان)، cvv2 و تاریخ انقضا کارت مبدا دارید.

نکته: به دلیل استفاده کاربران از قابلیت کارت به کارت در اپلیکیشن آپ، بهتر است تمهیداتی برای قرارگرفتن رمز دوم (رمز پویا) به‌صورت اتوماتیک اندیشیده شود.

رسید پرداختی از آپ قابلیت ذخیره‌شدن در گالری گوشی و اشتراک‌گذاری تصویر یا متن در شبکه‌های اجتماعی را دارد. همچنین به تمام تراکنش‌های موفق و ناموفق انجام شده با آپ می‌توانید از لیست تراکنش‌ها که در منو سمت راست اپلیکیشن آپ قرار دارد، دسترسی پیدا کنید.

نکته یک: حداقل مبلغ مجاز برای انتقال در آپ 1000 تومان درنظر گرفته شده است که برای برخی بانک‌ها در مرحله اول ورود اطلاعات کارت مبدا و مقصد پیغام محدودیت انتقال داده می‌شود. ولی از مبدا برخی بانک‌ها مثل پاسارگاد و رفاه هنگام درخواست رمز پویا پیغام محدودیت انتقال داده می‌شود.

نکته ۲: محدودیت سقف انتقال مبلغ روزانه در اپلیکیشن آپ با توجه به بانک موردنظرتان 1 یا 3 میلیون تومان است. به دلیل نامعلوم‌بودن سقف انتقال روزانه برای کارت‌های مختلف بانکی، گاهی کاربران دچار سردرگمی می‌شوند.

نکته ۳: هنگام واردکردن کارت مقصد عنوان شده می‌توانید شماره موبایل کارت مقصد را هم وارد کنید. ولی موقع اختصاص کارت به شماره تلفن از قسمت تنظیمات با پیغام «خطا در انجام عملیات» روبه‌رو می‌شوید. در نتیجه عملا در کارت به کارت نمی‌توان به جای کارت مقصد، شماره موبایل کارت مقصد را وارد کنید.

نکته ۴: هر تراکنش کارت به کارت مشابه را بعد از 10 دقیقه می‌توانید انجام دهید.

خرید بسته اینترنت آپی

می‌توانید به‌صورت مستقیم در آپ، اینترنت سیمکارت و ADSL خود یا دیگران را شارژ کنید. اپلیکیشن آپ برای ارائه خدمات شارژ ADSL، فقط با شرکت‌های صبانت، مخابرات، شاتل و آسیاتک قرارداد دارد.

پرداخت قبوض به سادگی در آپ

پرداخت قبض در آپیکی از قابلیت‌های خوب و کار راه‌انداز آپ همین گزینه است. به راحتی می‌توانید قبض‌های خدماتی، تلفن و موبایل خود را پرداخت کنید. در مورد قبض‌های تلفن و موبایل خود و دیگران امکان استعلام و پرداخت میان‌دوره و پایان‌دوره در اپلیکیشن آپ وجود دارد. در مورد قبض‌های برق اگر برای دریافت غیرحضوری قبض اقدام کرده باشید، به‌صورت اتوماتیک قبض هر دوره در قسمت قبض برق برای شما نمایش داده می‌شود.

علاوه بر پرداخت قبض، می‌توان سوابق پرداختی قبض‌های برق گذشته خود را در اپلیکیشن آپ مشاهده کنید. حتی در آپ امکان دانلود و مشاهده اصل قبض برق خود را دارید. در مورد سایر قبض‌های خدماتی مثل آب و گاز هم امکان پرداخت با شناسه قبض و شناسه پرداخت وجود دارد. همچنین در این قسمت اپلیکیشن آپ، امکان پرداخت قبض‌ها با اسکن بارکد قبض درنظر گرفته شده است.

گرفتن موجودی کارت‌های بانکی

بر اساس متن نوشته شده اپلیکیشن آپ، در این قسمت گرفتن موجودی کارت تنها برای کارت‌های متعلق به صاحب شماره موبایل و با استفاده از رمز پویا امکان‌پذیر خواهد بود. ولی وقتی برای گرفتن موجودی کارت با شرایط ذکرشده اقدام کنید، موجودی دریافت نمی‌کنید و گاهی با پیغام بی‌ربط «برای گرفتن موجودی از این کارت باید ابتدا یک تراکنش مالی انجام دهید» روبه‌رو می‌شوید. در نتیجه با توجه به عدم نمایش موجودی بهتر است سریعا مشکل برطرف یا غیرفعال شود.

 

امکانات دیگر آپ

از دیگر قابلیت‌های اپلیکیشن آپ می‌توان به خدمات بلیت سفر و هتل، خدمات خودرو، خدمات بیمه، سجام و احراز هویت، خدمات امتیازگیری و کلوپ آپ، مشاوره و پزشکی، خرید بلیت سینما، سفارش غذا، مشاهده برنامه تلویزیونی هم‌رفیق، خرید از هایپراستار و سوپرمارکت فوری، خدمات سرمایه‌گذاری، خدمات قوه قضاییه، خدمات نیکوکاری، خدمات نشان بانک، نشان پرداخت و گزارش پذیرندگان اشاره کرد.

در قسمت پایین تمام صفحات اپلیکیشن آپ ۳ آیتم کیف پول، تکرار تراکنش و نشان پرداخت قابل مشاهده است.

کیف پول

کیف پول آپمزیت کیف پول نسبت به کارت بانکی این است که هنگام پرداخت در برنامه آپ نیاز به وارد کردن شماره 16 رقمی کارت، رمز دوم و CVV2 و تاریخ انقضا ندارید و به سرعت می‌توانید پرداخت را انجام دهید. ولی محدودیتی‌هایی هم دارد که فقط هنگام خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، پرداخت قبض موبایل دائمی و پرداخت سایر قبض‌ها با شناسه قبض می‌توانید از کیف پول آپ استفاده کنید. حداکثر میزان خرید از کیف پول روزانه تا سقف 3 میلیون تومان است.

حداقل و حداکثر مبلغ قابل انتقال از کیف پول آپ خود به کیف پول آپ دیگران از 100 تومان تا سقف 200 هزار تومان است. (موجودی کیف پول مقصد نمی‌تواند بیش از 200 هزار تومان شود). امکان برداشت از کیف پول آپ هم در صورت تطابق شماره کارت بانکی، کد ملی و شماره سیمکارت تلفن همراه وجود دارد.

نکته: هنگام برداشت از کیف پول آپ برای فعالسازی هریک از کارت‌های بانکی لازم است یکبار برای هر کارت، 5000 تومان کارمزد پرداخت کنید. (برای دارندگان حساب بانک ملی کارمزد رایگان است). موجودی کیف پول آپ حداکثر 10 میلیون تومان می‌تواند باشد. همچنین امکان شارژ خودکار کیف پول آپ با تعیین یک حساب بانکی، حداقل موجودی کیف پول و مدت زمان فعال بودن سرویس وجود دارد.

نشان پرداخت

محصول مشترک بانک ملی و شرکت آسان پرداخت (آپ) است که هدفش برای جابه‌جایی سریع و آسان پول بدون کارت بانکی و کارتخوان است. خریدار پس از دریافت کالا یا خدمات موردنظرش با اسکن کد تصویری یا وارد کردن کد دریافتی نشانِ پرداخت در اپلیکیشن آپ، می‌تواند مبلغ موردنظر را پرداخت کند.

از مزایای استفاده از نشان پرداخت می‌توان به حل معضل همیشگی نداشتن پول خرد در پرداخت‌های روزانه مثل کرایه تاکسی و تسهیل پرداخت در سرویس‌های دارای ارسال کالا مثل پرداخت پیک در محل اشاره کرد. با حذف قبوض کاغذی در نشان پرداخت اپلیکیشن آپ، می‌توان به حفظ محیط‌زیست نیز کمک کرد.

پس از ورود به اپلیکیشن آپ و انتخاب گزینه نشان پرداخت، ابتدا باید کد تصویری(QR Code)  دریافت‌کننده را اسکن یا کدپذیرندگی او را وارد کنید. سپس مبلغ موردنظر خود را وارد کنید و برای نحوه پرداخت می‌توانید کیف پول آپ یا کارت بانکی خود را انتخاب کنید. ۲ راه برای دریافت نشان پرداخت وجود دارد:

  1. تکمیل فرم مربوط به پذیرندگی در اپلیکیشن آپ و اخذ  QR Code
  2. تماس با دفتر نمایندگی آسان پرداخت و درخواست کد نشان پرداخت

نکته: برای دریافت کد نشان‌پرداخت، باید سیم کارت تلفن همراه‌ای که با آن وارد آپ می‌شوید و کارت بانکی به نام خودتان باشد.

تکرار تراکنش

پس از انجام تراکنش‌های خرید شارژ، خرید بسته اینترنت و خیریه در اپلیکیشن آپ، می‌توانید چند تراکنش آخر را با انتخاب کارت بانکی یا کیف پول آپ تکرار کنید.

سوپراپلیکیشن آپ

روش‌های دانلود اپلیکیشن آپ برای اندروید و آیفون

اپلیکیشن آپ قابل نصب روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS است. همچنین نسخه وب اپلیکیشن آپ برای کاربران iOS هم قابل استفاده هست.

برای دستگاه‌های اندروید

دانلود آپ از گوگل‌پلی

دانلود آپ از کافه بازار

دانلود آپ از مایکت

برای دستگاه‌های iOS

سیب‌اپ

 

پشتیبانی اپلیکیشن آپ

درصورتی‌که در هنگام نصب یا کار با اپلیکیشن آپ با مشکلی روبه‌رو شدید، می‌توانید با شماره ۸۳۳۳۳-۰۲۱ تماس بگیرید یا به نشانی ایمیل app.ap@asanpardakht.ir با پشتیبانی اپلیکیشن آپ در ارتباط باشید. در تست «رده» پاسخگویی شماره تلفن و راهنمایی اپراتور، نمره قبولی گرفت.

 

رده‌بندی سوپراپلیکیشن آپ

نکته‌های مثبت:

  • مهم‌ترین مزیت اپلیکیشن آپ ارائه خدمات گسترده و کاربردی به کاربران از طریق یک اپلیکیشن است. همین مورد نیز وجه تمایز آپ با سایر رقبا به‌شمار می‌رود.
  • داشتن یک مرکز پشتیبانی مشتریان در پارک علم و فناوری
  • امکان فیلترکردن تراکنش در سوابق تراکنش‌های آپ براساس نوع، وضعیت و تاریخ تراکنش
  • در قسمت راهنمای برنامه در تنظیمات، ویدئوهای آموزشی استفاده از برخی امکانات آپ وجود دارد

نکته‌های منفی:

  • امنیت پایین در زمان ورود به اپلیکیشن آپ (عدم دریافت رمز ورود یا اثر انگشت)
  • عدم تغییر شماره همراه برای استفاده از اپلیکیشن آپ
  • الزام به وارد کردن اطلاعات کارت مبدا به‌صورت دستی و عدم امکان ثبت کارت جدید قبل از تراکنش
  • طراحی کاربری شلوغ صفحات و عدم دسته‌بندی آیتم‌های موجود در اپلیکیشن آپ
  • کند بودن سرعت اپلیکیشن در برخی از گوشی‌های همراه (میان‌رده‌ها) به دلیل زیاد بودن آیتم‌های موجود و همچنین وجود آیکون‌های متحرک داخل اپلیکیشن آپ. این گوشی‌های همراه توان اجرای هم‌زمان همه این‌ها را ندارند
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

9 دیدگاه
  1. سیاوش اسدی می‌نویسد

    سلام
    چندروزی هست که نمیتونم کارت به کارت کنم مشکل خطای انجام عملیات میده مشکل ازچی هست؟

  2. اسماعیل می‌نویسد

    من برنامه رو بروز رسانی کردم بعد دو مرتبه شارژ ۴۰ و ۳۰ هزار تومانی بگیرم از حساب من کم شده ولی گوشیم شارژ نشد چطور با پشتیبانی تماس بگیرم داخل اپلیکیشن اپ هیچ نوع پشتیبانی وجود ندارد

    3
  3. ابوالفضل می‌نویسد

    سلام من از برنامه آپ بسته اینترنت خریدم ومبلغو پرداخت کردم امابسته برام فعال نشد وهمچنین مبلغ هم پس داده نشد

    1
  4. اذر می‌نویسد

    سلام من وارد برنامه میشم ولی می‌خوام وارد قسمت چک صیادی بشم میزنع که وی پی انت روشنه در صورتی که خاموشه و اینو چطوری درستش کنم

    1
  5. کاربر می‌نویسد

    سلام، من زیاد راضی نیستم، کلا اپلیکیشن مشکل، هر موقع مطرح میشه

    میفرمایید از بانک، الانم دوباره امتحان کردم، همش ناموفق ناموفق

    تراکنش 2 تا موفق 1هفته ناموفق، دوستان کسی اپلیکیشن بدون مشکل داره معرفی کنه ممنون 🙏

    همراه کارت همینه، شایدم بخاطر نت داغون ماهاست، از زندگی انداخته مارو خدایی

  6. علی می‌نویسد

    سلام وقت بخیر، من ملت کارتمو عوض کردم، cvv2 کارت جدید رو در پیش فرض برنامه چطور تغییر بدم؟

  7. آنیکو می‌نویسد

    سلام من یک ساعت پیش رمز دوممو فعال کردم الان میخوام از آپ استفاده کنم نمیشه آیا باید بعد از فعالسازی زمانی بگذره تا بشه از آپ استفاده کرد؟
    اگه آره چقدر طول میکشه ؟

  8. زهرا پاک زاد می‌نویسد

    سلام من چه طوری می توانم تراکنش های واریزی ها رو پاک کنم راهنمایی بفرمایید
    از گوشی آیفون

    5
  9. سعید سمندریان می‌نویسد

    سلام یکی از مشکلات… گزارش تراکنش است که نمیتوان برای یک شخص مورد نظر خلاصه تراکنش گرفت.یعنی مهمترین عامل حسابرسی شخصی را ندارد.بقیه کارها خوب است و ممنون از زحمات شما.مطلب دیگر اگر سقف پرداخت تا ۶ میلیون میشد خیلی خوب بود.

    2
    1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد