رده رپورتاژ آگهی چرا بانک تجارت در صدور ضمانت‌نامه بانکی تخصص دارد؟

چرا بانک تجارت در صدور ضمانت‌نامه بانکی تخصص دارد؟

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رده
25 آبان 1398
ضمانت نامه بانک تجارت

ضمانت‌نامه بانکی چیست؟

ضمانت‌نامه، سندی بلندمدت است که یک ضمانت خواه آن را از بانک تقاضا می‌کند و بانک متعهد می‌شود هر زمان که ذی‌نفع ضمانت‌نامه ادعا کرد، رقم مندرج در ضمانت‌نامه را به او پرداخت کند. درواقع بانک، ضامن تعهد مالی فرد ضمانت‌خواه در مقابل طرف ذی‌نفع می‌شود تا اگر طرف ذی‌نفع مشکلی برای دریافت پول داشت، به بانک مراجعه و طبق مفاد ضمانت‌نامه طلبش را وصول کند.

 

بانک تجارت پیشتاز است

به طور سنتی بانک تجارت همواره در صدور ضمانت‌نامه به لحاظ حجم و تعداد اول بوده اما بررسی عملکرد بانک‌های بزرگ تجاری کشور در سال 97 نشان می‌دهد، که باز هم بانک تجارت رتبه اول کارمزد دریافتی از محل صدور ضمانت‌نامه را داراست. این بانک همچنین در شش‌ماهه اول سال 98 بیش از 185 میلیارد تومان از این محل درآمد داشته است. مقایسه بانک تجارت با بانک‌های هم‌طراز خودش در زمینه درآمد کارمزد صدور ضمانت‌نامه، بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده در سال 97 نشان می‌دهد بانک‌های ملت و صادرات فاصله معنی‌داری با این بانک در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صدور آسان و سریع ضمانت‌نامه برای مشتریان خود دارند.

کارمزد صدور ضمانت‌نامه در سال 97 (میلیارد تومان)
بانک تجارت 411.8
بانک ملت 316.3
بانک صادرات ایران 233.5

امکان تأیید اصالت ضمانت‌نامه در بانک تجارت

وجود برخی تخلفات و ارائه ضمانت‌نامه‌های جعلی باعث شد تا بانک تجارت برای تأیید اصالت ضمانت‌نامه‌هایی که به طرف‌های ذی‌نفع ارائه می‌شود سامانه‌ای راه‌اندازی کند تا امکان چک کردن اصالت ضمانت‌نامه به راحتی برای کارفرمایان و طرف‌های ذی‌نفع فراهم بشود.

ضمانتنامه بانک تجارت

 

چرا ضمانت‌نامه بانکی لازم است؟

اگر شما صاحب شرکتی هستید و در فعالیت‌های پیمان‌کاری یا خرید و فروش دستی دارید قطعاً طرف کارفرما خواهان دریافت ضمانتی از شماست که تضمین کند این کار را به بهترین وجه ممکن انجام خواهید داد. این تنها یکی از کاربردهای ضمانت‌نامه بانکی است. در واقع هر جا که در معامله یا قراردادی، لازم باشد که شما تعهدی به طرف مقابل‌تان بدهید، ضمانت‌نامه بانکی به یاری شما خواهد آمد تا انجام عقد قرارداد یا معامله را ممکن کند.

به طور مشخص هفت نوع ضمانت‌نامه بانکی وجود دارد. این ضمانت‌نامه‌ها شامل:

  • حسن انجام کار
  • حسن انجام تعهدات
  • شرکت در فرآیند ارجاع کار
  • استرداد کسور وجه‌الضمان
  • پیش‌پرداخت
  • گمرکی
  • تعهدات پرداخت

است که البته به طور متفرقه هم ضمانت‌نامه‌های دیگری از سوی بانک‌ها صادر می‌شود. این تعهد غیرقابل انتقال است.
 

مراحل دریافت ضمانت‌نامه در بانک تجارت

برای دریافت ضمانت‌نامه از بانک تجارت، پس از افتتاح حساب و تکمیل فرم‌های مربوط به درخواست ضمانت‌نامه بانکی باید وثایقی که می‌توانید نزد بانک به امانت بگذارید را تعیین کنید. بانک تجارت پس از بررسی درخواست و اعتبارسنجی مشتری با اختصاص شماره سپام بانک مرکزی و ثبت در سامانه ضمانت‌نامه شعبه، اقدام به صدور ضمانت‌نامه همراه با الصاق تمبر و مهر و امضای شعبه می‌کند.

 

وثایق صدور ضمانت‌نامه

اگر سهام یا گواهی سپرده عام و اوراق مشارکت و خزانه دارید می‌توانید از آن به عنوان وثیقه صدور ضمانت‌نامه استفاده کنید. همچنین حساب‌های مدت‌دار و ارزی شما در بانک‌های دیگر و هر گونه اموال غیرمنقول و پول نقد و طلا می‌تواند به عنوان وثایق ضمانت‌نامه بانکی پذیرفته شود. سفته با ضمانت قابل قبول بانک هم یکی دیگر از وثایق مورد قبول برای صدور ضمانت‌نامه بانکی است. در عمل اما مهم‌ترین معیار، اعتبار مشتری نزد بانک است.

 

برای این‌که ضمانت‌نامه شما صادر شود نیاز به سپرده‌گذاری نقدی به میزان درصدی از مبلغ اصل ضمانت‌نامه مورد درخواست دارید. این رقم سپرده برای ضمانت‌نامه‌های مختلف، می‌تواند متفاوت باشد که حداقل آن 10 درصد مبلغ ضمانت‌نامه است اما برای ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه و مزایده 0 و برای ضمانت‌نامه تعهد پرداخت 20 درصد است. البته این رقم در برخی از بانک‌ها متفاوت است و به اعتبار مشتری نزد آن بانک هم مرتبط است. بانک تجارت شرایط سهل‌تری را نسبت به بانک‌های دیگر برای صدور ضمانت‌نامه برای مشتریانش در نظر می‌گیرد.

 

مدارک لازم برای اخذ ضمانت‌نامه

مدارک لازم برای اخذ ضمانت‌نامه بانکی شامل مدارک هویتی شرکت و هیئت‌مدیره و سهام‌داران عمده، صورت‌های مالی و ترازنامه دو سال قبل شرکت، کارت بازرگانی و پرسش‌نامه تکمیل‌شده واحد بازرگانی بانک است.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی