کارت امید مادر؛ ۲۴ ماه، ماهی ۲ میلیون تومان اعتبار خرید برای نوزاد
جزئیات کامل طرح حمایتی “کارت امید مادر”: شرایط، مبلغ ۲ میلیونی شارژ ماهانه، نحوه استفاده و عدم تداخل با وام فرزندآوری
طرح “کارت امید مادر” به عنوان یکی از ابزارهای حمایتی دولت برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از ابتدای سال 1405 وارد مرحله اجرایی خواهد شد. هدف از این طرح کمک مالی به مادران جهت پوشش برخی هزینههای ضروری نوزادان است. در این مقاله از “رده”، به بررسی جزئیات این طرح پرداخته میشود.
نکات کلیدی طرح کارت مادر در یک نگاه: همه آنچه که باید بدانید!
ما طرح کارت مادر را در “رده” بهطور خلاصه و ساختارمند در یک جدول ارائه کردهایم تا تمامی نکات مهم آن بهصورت جامع در دسترس شما قرار گیرد.
| ویژگی کارت مادر | جزئیات |
|---|---|
| عنوان طرح | کارت امید مادر |
| مبلغ شارژ ماهانه | 2 میلیون تومان |
| مدت زمان حمایت | 24 ماه (دو سال پس از تولد نوزاد) |
| زمان آغاز طرح | از اول فروردین ماه 1405 |
| مشمولین | همه مادرانی که فرزندشان از تاریخ 01/01/1405 به بعد متولد شود. |
| شرایط دهکبندی | بدون در نظر گرفتن دهک درآمدی (شامل تمامی مادران میشود). |
| مالکیت کارت | کارت فقط به نام مادر صادر میشود. |
| نحوه استفاده | صرفاً برای خرید اقلام ضروری نوزاد (خوراک، پوشاک و … .) + کالاهای کالابرگی بوده و قابل نقد کردن نیست. |
شرایط دریافت کارت “امید مادر”
برخلاف برخی تسهیلات که بر اساس دهکبندی تخصیص میشوند، این طرح دامنه شمول گستردهای دارد و به همه مادران تعلق میگیرد.
- تاریخ شمولیت: مادرانی که فرزندشان از تاریخ اول فروردین 1405 به بعد متولد شود، به مدت دو سال تحت پوشش قرار میگیرند.
- عدم وابستگی به دهک: این کارت بدون در نظر گرفتن دهک درآمدی یا وضعیت مالی خانواده، به تمامی مادران مشمول تعلق میگیرد.
- مالکیت کارت: کارت به صورت اختصاصی به نام مادر صادر میشود.
سهام دولتی نوزادان در سال 1405: راهنمای کامل دریافت و شرایط آن
زمان شارژ کارت امید مادر برای متولدین فروردین ۱۴۰۵ – اولین نوبت واریز
شارژ «کارت امید مادر» برای نوزادانی که تاریخ تولد آنها بین ۱ فروردین تا ۳۱ فروردین ثبت شده است، حداکثر تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت انجام خواهد شد. بنابراین، مادران این نوزادان میتوانند بدون نیاز به پیگیری یا مراجعهی حضوری، منتظر واریز اعتبار تا این تاریخ باشند و پس از شارژ شدن کارت، از امکان خرید تا سقف تعیینشده استفاده کنند.
چجوری خرج کنیم؟
ماهیت کارت امید مادر، صرفاً اعتباری و غیرنقدی است و قابلیت برداشت وجه ندارد. این سازوکار برای اطمینان از هزینهکرد هدفمند اعتبار در نظر گرفته شده است:
- اعتبار کارت صرفاً برای خرید ملزومات حیاتی نوزاد (مانند پوشک، شیرخشک، غذای کودک و البسه) + کالاهای کالابرگی قابل استفاده است.
- اعتبار ماهانه مصرفنشده به ماههای بعدی منتقل و ذخیره میشود.
فرایند فعالسازی کارت امید مادر
نیازی به ثبتنام یا مراجعهی جداگانه برای دریافت «کارت امید مادر» وجود ندارد. به محض صدور شناسنامهی فرزند و در صورت داشتن یک حساب بانکی فعال به نام مادر، امکان مراجعه به فروشگاه و خرید تا سقف تعیینشده فراهم خواهد بود.
تفاوت و عدم تداخل کارت امید مادر با وام فرزندآوری
طرح “کارت امید مادر” و “وام فرزندآوری” کاملاً مجزا بوده و هیچگونه تداخلی در دریافت آنها وجود ندارد. وام فرزندآوری یک تسهیلات بانکی نقدی و یکجا است که نیازمند ضامن و طی مراحل اداری بانکی پرداخت میشود. در مقابل، کارت امید مادر یک اعتبار حمایتی غیرنقدی با شارژ ماهانه است که به صورت خودکار و بدون نیاز به ضامن صادر شده و صرفاً برای خرید ملزومات ضروری و روزمره نوزاد کاربرد دارد. هدف و منابع مالی این دو طرح متفاوت است؛ بنابراین، دریافت وام فرزندآوری مانع بهرهمندی مادران از اعتبار ماهانه کارت امید مادر نخواهد بود و خانوادهها میتوانند از هر دو حمایت به صورت همزمان بهرهمند شوند.
سوالات متداول
| پرسش | پاسخ |
|---|---|
| بانک عامل یا صادرکننده این کارت کدام بانک خواهد بود؟ | در حال حاضر (تا پیش از اجرای طرح در سال 1405)، بانک عامل به طور رسمی و قطعی اعلام نشده است. بانک یا بانکهای منتخب توسط نهادهای دولتی متولی طرح، متعاقباً و پیش از آغاز توزیع کارتها، معرفی خواهند شد. |
| این اعتبار ماهانه را دقیقاً در کجا میتوان هزینه کرد؟ | اعتبار کارت امید مادر در تمامی فروشگاهها، داروخانهها و مراکز خریدی که مجهز به دستگاههای کارتخوان طرف قرارداد با سامانه کالابرگ الکترونیک هستند، قابل استفاده خواهد بود. |
| آیا امکان خرید اینترنتی با استفاده از اعتبار این کارت وجود دارد؟ | هدف اولیه طرح، استفاده از طریق پایانههای فروش فیزیکی (POS) در فروشگاههای تأمینکننده کالای ضروری نوزاد است. |
| آیا اعتبار شارژشده در ماه باید حتماً خرج شود و در غیر این صورت میسوزد؟ | خیر. یکی از مزایای مهم این طرح این است که اعتبار ماهانه مصرفنشده نمیسوزد؛ بلکه به طور کامل به ماه بعد منتقل شده و در حساب مادر ذخیره میشود و میتوان در ماههای بعدی از آن استفاده کرد. |
| آیا این کارت به ازای هر فرزند خانواده تعلق میگیرد؟ | بله. این حمایت به ازای هر نوزاد واجد شرایط که پس از تاریخ 1 فروردین 1405 متولد شود، به صورت مستقل به مادر تعلق میگیرد. |
| در صورت مفقود شدن یا خرابی کارت، فرآیند صدور مجدد چگونه است؟ | جزئیات دقیق فرآیند صدور مجدد توسط بانک عامل منتخب اعلام خواهد شد. |


مسئولین نوزاد من قبل عید به دنیا اومده بچه نیست آیا فرزند نیست خرج نداره چرا بهش کارت امید تعلق نمیگیره لطفاً خواهشاً رسیدگی کنید به همه ی کودکان زیر دوسال بدین
بچه من تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۵ به دنیا امده وهیچ کارت امیدی بهش شارژ نشده.همش الکی هست احتمالا
فرزند ما دهم اردیبهشت امسال بدنیا اومده اما تا به امروز اصلا شارژ نشده هیچی نیست هرجا میریم میگه همه اینطورن مال هیچ کسی شارژ نشده الکی میگن شارژ شده..
سلام.تو برنامه بله کارزار ثبت امضا برای اعتراض به کارت امید مادران راه اندازی شده برید اعتراض بزنید شاید خدا خواست خیری شد
سلام
چطوری اعتراض بزنیم؟
باید به تمامی نوزادان که کمتر از۲سال داشته باشند شامل بشه نه فقط به نوزادان۱۴۰۵
باید به همه بچه های زیر۲سال تعلق میگرفت نه فقط به بچه های امسال.
سلام چرا فقط دومیلیون چرا سه ملیونش نمیکنید چون شیر خشک وپوشاک الان گرون شده یه کاری کنید که پولمون حداقل سه ملیون باشه تا بتونیم پوشاک گرون وشیر خشک بخریم لطفا
دقیقا
من که دخترم چهار روز به عید ۴۰۵بدنیا اومده چه فرقی میکنم با اون کسی که پنج روز بعد و اول فروردین بچش بدنیا اومده؟شیر خشک و پوشک استفاده نمیکنیم آیا؟این چه طرح مسخره ایه حداقل کاری میکنید درست بکنید نیاز های بچه من با نیاز های بچه ای که یک هفته کوچک تر هست یکی هست ولی متاسفانه فرق میزارید
خدارو هزاران بار شکر که ما مردم محتاج بنده نیستیم
اره دیگه ماهایی که قبل سال اوردیم هیچی دیگه حتما خدا پول شیرخشک دویست تومنی رو با پوشک هفتصد تومنی رو میرسونه خودمونم که ادم نیستیم فقط اوردیم .اون ۶۵۰تومنم که دیگه نمیدن .واقعانکه
دقیقا او650رو قطع کردن شیر خشکم شد 300 سهمیه بندی هم هست باید ازاد بخریم پوشکم دوباره گرون شد900تومنه.به فکر کردم نیستن
وقتی قابل نقد کردن نباشه فایده خاصی نداره اونم فقط دو میلیون تا دو سال بعد اسمش طرح امید اونم برای متولدین ۴۰۵ به بعد 😟
لعنت به همتون که همیشه قوانین شما ایراد داشته.بچه ۲ ماهه من شیر نمیخواد؟یا پوشک نمخواد؟شما چی از قوانین میدونین که قانون وضع میکنید همیشه باعث ناراحتی پ نارضایتی مردم هستین.ایران نابود کردین با قوانین مسخره تون.لعنت به همتون
نه عزیزم منو و شما جز این مملکت نیستیم،از فضا اومدیم
این چه عدالتیه ک بچه من بیست روز قبل عید به دنیا اومده باید شامل این طرح نسه و کارت امید به ما تعلق نگیره مگه بچه من نیاز به پوشک و شیر خشک نداره
واقعا متاسفم…
چقدر خوب و عالی!! حتما یکی از مسئولین بچش فرورین بدنیا اومده یا قراره بدنیا بیاد، چون پول ندارن گفتن از اول فروردین 1405 باشه که این بنده خدا بگیره!! چون تحت فشاره!!
یعنی واقعا طرحاتون عالیه عالی
لعنت جاودانه خداوند بر تبار شما. منی که بچه های دوقولو ام ۲۱اسفند به دنیا اومدن چه گناهی کردیم؟؟!!!
تکلیف نوزادان ۳۵ و ۳۶ هفته چی میشه برا کارت امید
با سلام این چ قانون افتضاحی هس ک بچه ک سه روز جلوتر از فروردین ب دنیا اومده باید محروم باشه از کارت امید
هرچند ک با این گرونی ها ب دو میلیون تون هم هیچ امیدی نیس
فقط حق مردم ضایعه نکنین با این کارهای مسخرتون
باز هم بیعدالتی این چه طرحی است مثلا بچه های ما از پوشک یا شیر خشک استفاده نمیکنند چرا توی گرونی سهیم باشیم ولی توی طرح های مزخرفشون نه مگه بچه ۱ماهه تا ۲۴ ماهه پوشک وشیر خشک استفاده میشه کمی در طرح هاتون فهم داشته باشید.
وای از اون روزی که بخوان در محضر خدا جواب این همه آدم رو بدین
واقعا متاسفم با این طرح مسخره و مزخرف 😏بچه من که دی1404بدنیا اومده چه فرقی با بچه فروردین 1405داره که نباید شامل این طرح بشه؟ باید تمام بچه های زیر دوسال مشمول این طرح باشن
سلام.کی. این طرح مسخره را ارایه داده چرا به همه بچه های زیر دوسال تعلق نمیگیره…
یعنی بچه ای که یک یا دوماهش هست یا در کل زیر دو سال هست نیاز به تغذیه و پوشک و شیرخشک و چیزای دیگه نداره فقط ۴۰۵ به بعد نیاز داره ؟ تو این شرایط گرونی چرا بچه ما نباید از طرف دولت حمایت بشه وقتی تاربخ تولدش دست خدا بوده و زودتر به دنیا اومده ؟ از این طرحتون نه خدا خوشش میاد نه بنده خدا و نفرین خیلی خانواده ها پشت سرتون هست و خداروشکر ک رزق و روزی رو خدا میده.
سلام خسته نباشید به دولت بی فکر و ناامیدی قشنگ این که پسفردا تو کارنامه کاریتون میاین میگید برای فرزند اوری این طرح هارو اجرا کردیم این نظر های ماهم فقط سبک کردن دل خودمونه والی کیه که ببینه و بشنوه اصلا فکر هم کردند مثلا دکتر هستید اقای … خجالت تو نهجالبلاغه از عدل و عدالت امیر المومنین کلامی مطالعه نداشته یا ان را هم مثل طرح های اجراییتان بدون تفکر روخوانی و گذری نظر انداختید وای بر شما که قدر این مردم رو نمیدونید
سلام منم بچم یکسالشه نمیتونم پوشک بخرم شوهرمم بیکار شده
نه طرح یسنا بهم دادین نه هیچی امیدم به این کارت بود که حداقل بچم گشنه نمونه و شیر خشک و پوشک بگیرم که اینم ناامید شد
باید به همه ی مادرانی ک فرزند زیر دوسال دارن تعلق بگیره
واقعا با این طرح مسخره تون خدا لعنتتون کنه مگه بچه من آدم نیس ک بخاطر یکی دوماه بهش تعلق نمیگیره واقعا نه ما ازتون میگذریم نه خدا با این کارتون خیلی بی عدالتی و بی انصافیه واقعا ک….
چرا در اجرای این طرح کف سنی در نظر گرفته میشه و این بی عدالتی هست چون ممکنه یکی ک نیاز داره تو اسفند ماه بچه اش بدنیا اومده باشه ،در اینجور طرح ها باید سقف سنی در نظر بگیرن ، مثلا بگن برا مادرانی ک فرزند زیر دوسال دارن تعلق میگیره اینجوری همه مادرانی ک فرزند زیر دوسال دارن و در این شرایط کشور اقدام ب فرزند آوری کردن و نیاز هم دارن رو هم شامل میشه و عین عدالت هست ،قابل توجه مسئولین دولت ک دم از عدالت عدالت میزنن
نیاز نوزاد من که اسفند به دنیا اومده با نیاز نوزادی که فروردین به دنیا اومده هیچ فرقی نداره و این قانون بی عدالتی هست در حق ما
برباعث بانی طراح این طرح مضخرف لعنت
باید تا دوسالگی همه کودکان ایرانی بدن هیچ فرقی هم ندارن
بگو تا دوسالگی لا اقل الاغ
اینجوری مرحمی میشه بر خرجای سرسام اور الان
بر ذات کسی که بدون توجع به همه جوانب همچین طرحی رو تسویب کرده
فرزندان اکثر مردم وما که حتی یکروز قبل 1405بدنیا امدن فرزند حساب نمیشن ن وامتون ن کالا برگتون همشون بدرد هیشکی نمیخوره فقط .حرفای مفت تو صداو سیما بلدین بزنین
توی همه چیز بی عدالتی رو معیار میکنند
از اینترنت طبقاتی تا این طرح مزخرف
چه فرقی داره که فروردین این سال یا پارسال
در کل تمام بچه،هامون نسل سوخته هستن
سلام
دختر سومم ۳ماه قبل از تصویب جوانی جمعیت بدنیا اومد زمین بهش تعلق نگرفت و دختر چهارمم ۲۱اسفند بدنیا اومد بخاطر ۸روز زودتر کارت امید نمی گیریم. این طرح هایی که بازه نا معقول داره بدرد ما نمی خوره
خدارو شکر نه روزی اون بچم دست ایناست و نه این یکی ، طرحاتون هم بدرد ترامپ می خوره.
جناب وزیر جناب معاون با این کار لعنت خیلیارو به خودتون گرفتین چرا نباید به نوزاد زیر دوسال کمک شه فقط به نوزاد متولد ۱۴۰۵ کمک شه؟