رده رپورتاژ آگهی اهمیت بانکداری دیجیتال در پیاده‌سازی دولت الکترونیک

اهمیت بانکداری دیجیتال در پیاده‌سازی دولت الکترونیک

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رده
5 مهر 1398

کاهش فاصله مشتری با بانک

مهم‌ترین ویژگی و اهمیت بانکداری الکترونیک، کاهش فاصله مشتری با بانک و تسهیل در انجام امور بانکی است. به زبان ساده‌تر اینکه بانکداری الکترونیک و استفاده از سیستم های نوین بانکداری باز (Open Banking) باعث آسان و سریع شدن تبادلات مالی مشتریان می‌شود که قطعاً افزایش خدمات‌دهی بانک‌ها را نیز در پی خواهد داشت. در واقع اجرای بانکداری الکترونیک، یک فرایند دو سر سود یا دو سر برد برای مشتری و بانک است که ضمن صرفه‌جویی در وقت، هزینه‌ها، نیروی انسانی و… عملاً خدمات بانکی را به یک فرایند 24 ساعته شبانه‌روزی و بدون محدودیت زمانی و مکانی تبدیل می‌کند.

نقش دولت در بانکداری الکترونیک

با توجه به نقش بسزایی که دولت‌ها در تأمین بودجه زیرساخت ارتباطی کشور دارند، نمی‌توان از نقش تعیین‌کننده دولت در فراهم شدن بستر رشد، پیشرفت و اجرای بانکداری الکترونیک به‌سادگی گذشت. قطع به‌یقین فراهم کردن بستر مناسب برای بهره‌مندی از خدمات مالی و بانکی دیجیتال و آنلاین در پهنه گسترده دولت الکترونیک؛ قدم بزرگ و مؤثری از سوی دولت خواهد بود که آثار مثبت آن به لحاظ کمی و کیفی در یک زنجیره کاملاً متصل‌به‌هم، از سوی دولت، بانک‌ها و مردم در خدمات ارائه و دریافت شده تشخیص داده خواهد شد.

بانکداری الکترونیک بازوی کمکی دولت الکترونیک

بدون شک بانکداری دیجیتال یا الکترونیک نقش بسزایی در تحقق و اجرایی شدن اهداف دولت الکترونیک دارد و به‌عنوان بازوی کمکی و با ارائه خدمات متنوع بانکی از راه دور در راستای اجرایی شدن دولت مجازی یا همان دولت الکترونیک گام بر خواهد داشت. بانکداری الکترونیک قطعاً بهترین بستر برای ارتباط و تعامل دولت، شهروندان، شرکت‌ها، ادارات و کارکنان دولت خواهد بود تا از طریق اینترنت، بدون مراجعه حضوری و در هر ساعت از شبانه‌روز به اطلاعات یا خدمات مالی و بانکی دسترسی پیدا کنند.

مزیت‌های بهره‌مندی دولت الکترونیک از بستر بانکداری الکترونیک

کاهش فاصله بانک‌ها و مشتریان، عدم حذف الزام به مراجعه حضوری به شعب بانک، کاهش اتلاف وقت و هزینه‌های جاری بانک‌ها از طریق صرفه‌جویی، نیروی انسانی، پرداخت‌ها کاغذی، چاپ و نشر اسکناس و …اهمیت این موضوع را به اثبات می‌رساند که بهره‌برداری از بانکداری الکترونیکی برای دولت‌ها نیز ارزش‌افزوده به همراه خواهد داشت. همچنین نباید فراموش کرد که بانکداری الکترونیک باعث بالا رفتن چشمگیر سطح کیفی خدمات و راندمان سیستم‌های دریافت و پرداخت کنونی می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر تمامی مزیت‌های عنوان‌شده، خدمات و اطلاعات مالی موردنظر دولت و مخاطبان آن، بدون محدودیت زمانی در دسترس خواهد بود.

شفافیت مالی دولت الکترونیک با بانکداری الکترونیک

علاوه بر تسریع در ارائه خدمات بانکی و جلوگیری از ائتلاف وقت، انجام امور مالی و بانکی دولت و مردم از طریق بانکداری الکترونیک، یکی از مزیت‌های استفاده از بانکداری الکترونیک در امور مالی و بانکی دولت مجازی یا همان دولت الکترونیک، شفافیت عملکرد و اجرای عدالت خواهد بود. با توجه به عدم امکان دست‌کاری اطلاعات مالی دیجیتال و شفافیتی که بانکداری الکترونیک در نظام مالی دولت الکترونیک ایجاد می‌کند، قطعاً امکان سودجویی فرصت‌طلبان و فسادهای مربوط به حوزه مالی دولت در امور اجرایی به حداقل ممکن می‌رسد.

چشم‌انداز بانکداری دیجیتال در دولت الکترونیک

قطعاً چشم‌انداز دولت برای بهره‌مندی کامل از بانکداری الکترونیک، شکل‌گیری دولتی است که در آن حجم قابل‌توجه و حداکثری از خدمات و مالی و دسترسی اطلاعاتی از طریق شبکه اینترنت و بدون مراجعه حضوری انجام شود و کلیه شهروندان، شرکت‌های تجاری، سایر سازمان‌های دولتی و کارمندان دولت بتوانند از طریق یک وب‌سایت در شبکه اینترنت و بدون محدودیت‌های مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی لازم در حوزه مالی دسترسی پیدا کنند. چشم‌اندازی که به‌واسطه بالا بردن سطح کیفی و کمی خدمات و تسریع انجام امور دولتی، می‌تواند رضایت مردمی را نیز برای دولت‌ها در پی داشته باشد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد