رده خبر رفع نگرانی‌ از افتتاح حساب‌های ارزی؛ قانون تضمین سود و بازپرداخت ارزی روی میز مجلس

رفع نگرانی‌ از افتتاح حساب‌های ارزی؛ قانون تضمین سود و بازپرداخت ارزی روی میز مجلس

خبر
نویسنده: رده
11 شهریور 1397

تضمین سود حساب‌های ارزی

ابلاغیه جدید بانک مرکزی در رابطه با ضوابط سپرده های جدید ارزی، یک نکته مهم و امیدوارکننده برای مشتریانی داشت که برای افتتاح ارزی در بانک‌ها و چگونگی بازپس‌گیری سپرده‌های خود به‌صورت ارزی و نه ریالی دچار شک و تردید بودند. بانک مرکزی در ابلاغیه خود اعلام کرد که طرح جدید با تضمین بانک مرکزی و سه قوه است و مردم مطمئن باشند که اتفاق سال‌های گذشته تکرار نمی‌شود. هم‌زمان با این ابلاغ، خبر خوش دیگری نیز در رابطه با حساب‌های ارزی منتشر شد مبنی بر ارائه طرحی از سوی نماینده مجلس مبنی بر اینکه بانک مرکزی مکلف می‌شود سود ارزی سپرده‌های ارزی را تضمین کند.

بازپرداخت ارزی اصل و سود حساب

در جزئیات طرح جدید ارائه‌شده از سوی نمایندگان مجلس، عنوان‌شده  که در شرایط اقتصادی که موجب کاهش ارزش پول ملی شده و میل افراد به سمت تبدیل دارایی و سپرده‌های ریالی خود به سپرده ارزی است و با توجه به دستورالعمل‌های صادره و تجربه گذشته مبنی بر اینکه بانک‌ها بعد از اخذ سپرده ارزی به هنگام بازپرداخت به سپرده‌گذار به شکل ریالی اقدام می‌کردند و این موجب عدم اعتماد عمومی به سیستم بانکی شده بود در قانون مذکور تکلیف بر این است که بانک‌ها حتماً سپرده ارزی را با احتساب سود لازم در زمان درخواست مشتری؛ سپرده ارزی به‌صورت ارز (اصل و سود) بازپرداخت شود و در این قانون الزامات مبنی بر رعایت موضوع شده و بازگشت اعتماد مردم به سیستم بانکی فراهم شود.

تضمین بازپرداخت ارزی

بانک‌ها مکلف‌اند شرایط افتتاح سپرده ارزی را برای تمامی اشخاص حقیقی با نرخ سود متعارف اعلامی از طرف بانک مرکزی در سراسر کشور فراهم کنند. ضمن اینکه نرخ سپرده‌های قانونی ارزی 100 درصد بوده و بانک مرکزی موظف به تضمین بازپرداخت این سپرده‌ها به‌صورت ارزی است. تمامی بانک‌های دریافت‌کننده سپرده‌های فوق موظف‌اند بازپرداخت اصل سپرده و سود آن را به‌صورت ارزی انجام دهند و عدم رعایت این حکم تصرف در وجوه و اموال محسوب می‌شود و مطابق قانون مجازات اسلامی با آن رفتار می‌شود.

ممنوعیت انتقال سپرده ارزی به سایر حساب‌ها

قوامی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه مجلس: بانک مرکزی باید متعهد شود که هرگاه سپرده‌گذاران به ارز خود نیاز داشتند اسکناس دلار یا یورو آن‌ها را بپردازد. اسکناس‌هایی که به این شیوه سپرده‌گذاری ارزی می‌شود امکان انتقال به‌حساب دیگر را نخواهند داشت و در حد نیازهای روزمره برای تأمین مایحتاج خُرد خوب است. مردم باید با سبک و سنگین کردن پیشنهاد دولت اقدام به سپرده‌گذاری کنند. مجلس نیز از بُعد نظارتی خود به موضوع بخشنامه اخیر بانک مرکزی و همچنین نحوه سپرده‌گذاری ارزی افراد ورود خواهد کرد.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی