رده بررسی سفر اقتصادی چیست و چطور کم‌خرج سفر کنیم؟

سفر اقتصادی چیست و چطور کم‌خرج سفر کنیم؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
28 فروردین 1403

حتما شما هم این جمله را شنیده‌اید: «جهان هستی مانند یک کتاب است و افرادی که سفر نمی‌کنند تنها یک صفحه از این کتاب را مطالعه می‌کنند». بسیار موافقم! حتی پزشکان هم می‌گویند که سفر کردن می‌تواند وضعیت جسمی و روحی‌مان را بهبود ببخشد. اما متاسفانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی، اکثرمان دیگر سفر را جزو برنامه‌های اصلی زندگی خود قرار نمی‌دهیم. البته حق هم داریم و جای هیچ گِله‌ای نیست! خبر خوش این که هنوز هم می‌شود سفر کرد، اما باید مراقب جیب‌مان باشیم. در این مطلب از رده به شما می‌گوییم که چطور در سفرهایتان کمتر هزینه کنید و اصلا سفر اقتصادی چطور سفری است.

در تعطیلات سفر نکنید

هزینه سفر در تعطیلات همیشه بیشتر خواهد بود چون تعطیلات بهترین زمان برای کسب درآمد افراد در شهرهای مختلف است و بنابراین ممکن است هزینه بیشتری را برای یک خدمت پرداخت کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای فرار از شلوغی شهر، دریافت خدمات با کیفیت بالاتر و هزینه پایین‌تر، در تعطیلات سفر نکنید.

دنبال بلیت‌های ارزان‌قیمت باشید

برای این کار، شما می‌توانید بلیت خود را خیلی زودتر از تاریخ سفر خریداری کنید یا سراغ خرید بلیت‌های لحظه آخری بروید. لازم به ذکر است که قیمت بلیت‌ها در روزهای وسط هفته، نیمه‌شب و صبح زود کمتر از حالت عادی است.

ترجیحا دسته جمعی سفر کنید

همیشه یک راه خوب برای کم کردن هزینه‌های سفر، دسته جمعی سفر کردن است. به این ترتیب تمام هزینه‌ها تقسیم می‌شود و البته شما این شانس را خواهید داشت تا از امکانات همراهان‌تان استفاده کنید. از آن مهم‌تر، هتل‌ها و سرویس‌های حمل و نقل تخفیف‌های ویژه‌ای برای گروه‌ها در نظر می‌گیرند که می‌توانید از آن بهره ببرید.

سبک سفر کنید

بیشتر ما نگرانی داشتن اضافه‌بار و پرداخت هزینه بیشتر قبل از پرواز را تجربه کرده‌ایم یا به خاطر داشتن چمدان‌های زیاد و بزرگ، مجبور به پرداخت هزینه برای حمل آن‌ها و گرفتن تاکسی دربست شده‌ایم. هرچقدر وسایلی که با خودتان می‌برید کمتر باشد، جابه‌جایی برایتان آسان‌تر می‌شود و می‌توانید به‌راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

اقامتگاه‌های با قیمت مناسب را رزرو کنید

برای سفر اقتصادی، روش‌های مختلفی در مورد اقامت در استان‌های کشور وجود دارد که شامل رزرو هتل، هتل آپارتمان، سوئیت، هاستل، اقامتگاه بوم‌گردی و خانه‌های محلی است. بوم‌گردی و خانه‌های محلی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. چون در این اقامتگاه‌ها امکان آشنایی با رسم و رسوم‌ها، تاریخ، معماری و فرهنگ منطقه وجود خواهد داشت. بنابراین، با رزرو اقامتگاه بوم‌گردی هم مسافرت کم‌هزینه خواهید داشت و هم می‌توانید بیشتر با شهر مقصد آشنا شوید.

چگونه برای سفر وام بگیریم؟

از حمل و نقل عمومی استفاده کنید

در اکثر شهرها وسایل حمل و نقل عمومی برقرارند؛ تاکسی، اتوبوس و مترو. به خوبی درباره راه‌های رفت و آمد در شهر مقصدتان تحقیق کنید و ببینید کدام برایتان به صرفه‌تر است و با بودجه‌تان سازگاری دارد. بعضی از شهرها، مسیرهای دوچرخه‌سواری مناسبی دارند و کرایه دوچرخه فکر خوبی می‌تواند باشد. اگر خانوادگی سفر می‌کنید، اجاره خودرو گاهی مقرون به صرفه‌تر از تاکسی است.

غذاهای خیابانی و رستوران‌های محلی را امتحان کنید

یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌ های سفر، خودداری از غذاخوردن در مناطق گران‌قیمت و رستوران‌های لوکس است. امتحان کردن اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌های محلی که حجم غذای آن‌ها بالاست و قیمت‌های مناسبی دارند، هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهد. اگر هم در اقامتگاه‌تان امکان پخت‌وپز دارید، یکی از راهکارهای کاهش هزینه سفر آشپزی است.

از امکانات رایگان ویژه در برخی روزها استفاده کنید

در حین مسافرت به خدمات رایگان برخی موسسات تفریحی در بعضی از روزهای ماه یا سال دقت داشته باشید. ورود به اماکنی همچون موزه یا باغ وحش‌ها گاهی به دلایل مختلف و در روزهای خاصی رایگان اعلام می‌شود. از این فرصت ها استفاده کنید.

کمتر خرید کنید و بیشتر عکس بگیرید

اگر می‌خواهید تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، خرید را فراموش کنید. به جای خرید برای به یادآوردن روزهای سفرتان، پیشنهاد می‌کنیم بیشتر عکس‌ بگیرید. عکس‌ها گویای همه چیز هستند. آن‌ها چمدان‌های شما را سنگین نمی‌کنند و خراب هم نمی‌شوند. مهم‌تر از همه، هنگامی که خرید کردن را متوقف کنید، متوجه خواهید شد که چقدر در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی می‌شود.

نیاز نیست تمامی تفریحات مقصد را تجربه کنید

در برخی از مقاصد (مخصوصاً شهرهای ساحلی) تفریحات لاکچری و گران‌قیمت متعددی وجود دارد که تجربه‌کردن تمامی آن‌ها کاملاً با روح سفر ارزان و اقتصادی در تضاد است. گاهی اوقات تجربه‌ای که بعضی از تفریحات در اختیار شما قرار می‌دهند مشابه با یک‌دیگر است و امتحان کردن یکی، مساوی با امتحان کردن همه است.

بچه‌هایتان را توجیه کنید

اگر فرزندان‌تان به سن و سالی رسیده‌اند که متوجه شرایط زندگی شما می‌شوند برای آن‌ها توضیح بدهید که می‌خواهید به مسافرت بروید، اما نمی‌توانید مثل همیشه خرج اضافه داشته باشید. حتی با آن‌ها در میان بگذارید که ترجیح می‌دهند به مسافرت بیایند یا همین بودجه را خرج کنند. در مورد گروه سنی خردسالان اما توضیح این موضوع و توجیه آن‌ها مشکل است. اگر بودجه‌ای برای خرید اسباب‌بازی، لباس و غیره ندارید برنامه گشتن در فروشگاه‌ها و پاساژها را حذف کنید. طبیعتا هر کودکی دلش می‌خواهد آن چه را که می‌بیند داشته باشد اما اگر این موارد را حداقل در سفر نبیند، بهانه داشتن آن‌ها را نمی‌گیرد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی