رده بررسی ایرانیان خارج از کشور چطور حساب بانکی ایرانی باز کنند؟

ایرانیان خارج از کشور چطور حساب بانکی ایرانی باز کنند؟

بررسی

همه راه‌های ممکن برای افرادی که قصد دارند از خارج ایران افتتاح حساب آنلاین بانکی داشته باشند؟

نویسنده: محمد امیرپور
6 فروردین 1403

اگر خارج از ایران زندگی می‌کنید و قصد افتتاح حساب در یک بانک ایرانی را دارید، چه راه‌هایی پیش‌رویتان وجود دارد. این مشکلی است که بیشتر جامعه ایرانیان مهاجر با آن دست به گریبان هستند. در این مطلب «رده» سعی کرده‌ایم همه احتمالات ممکن برای افتتاح حساب از خارج کشور بررسی کنیم.

شعب خارج از کشور

بانک ملی، بانک ملت، بانک سپه و بانک تجارت در خارج از ایران شعبه دارند. اولین راهکار برای افتتاح حساب از خارج کشور، رفتن سراغ یکی از این شعب بانکی است. در صورتی که قصد افتتاح حساب دارید، می‌توانید به یکی از شعب محدود این بانک‌ها بروید و حساب بانکی ریالی باز کنید. اگر هم حساب بانکی در داخل ایران دارید و می‌خواهید پول به حسابی دیگر واریز یا از آن برداشت کنید، باید به صورت حضوری به یکی از این شعبه‌ها بروید و کارتان را انجام دهید. سختی این روش، محدود بودن شعب این بانک‌هاست و ممکن است برای این کار مجبور باشید تا یک شهر دیگر سفر بروید.

افتتاح غیرحضوری حساب

چند وقتی است در داخل ایران برای افتتاح حساب نیازی به مراجعه به شعب بانکی نیست و کافی است همراه‌بانک یکی از بانک‌ها را روی گوشی موبایل‌تان بریزید و بعد هم مراحل افتتاح حساب غیرحضوری – مانند ثبت مشخصات، احراز هویت و اعتبارسنجی – را طی کنید. یعنی تنها طی چند دقیقه حساب بانکی هر کدام از بانک‌ها را به نام خودتان باز کنید.

داستان برای کسانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند، اما خیلی متفاوت است و برای افتتاح حساب از خارج کشور کار ساده نیست:

  • هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌های بانکی خارج از ایران کار نمی‌کنند. دلیلش هم تغییر آی‌ پی شما از داخل ایران به جایی کشوری است که در آن زندگی می‌کنید.
  • با تغییر آی پی، بانک‌ها به دلایل امنیتی خدماتی به صاحب حساب بانکی نمی‌دهند.
  • پس اگر ساکن خارج ایران هستید و برا‌یتان مهم است که برنامه‌های بانکی خودتان را فعال نگه دارید، هنوز یک راه برای‌تان باقی مانده است.

چطور پیامک تایید افتتاح حساب بگیریم؟

خیال کرده‌اید با مهاجرت از ایران دیگر از بند وی‌پی‌ان و دردسرهای خرید یک وی‌پی‌ان خوب رها شده‌اید. زهی خیال باطل. هر چند برای استفاده از تلگرام و اینستاگرام دیگر نیازی به وی‌پی‌ان ندارید، اما برای کار کردن با اپلیکیشن بانکی روی گوشی‌تان نیاز به آن دارید؛ آن هم وی‌پی‌ان داخل ایران که آی پی شما را به ایران منتقل کند. خیلی از شرکت‌ها هم وی پی ‌ان داخل ایران را فقط برای همین کار می‌فروشند و با یک سرچ ساده در گوگل حتما پیدایشان می‌کنید. علاوه بر این، باید یک گوشی موبایل با اپراتور ایرانی هم همراه خودتان داشته باشید که سرویس رومینگ فعال داشته باشد. در زمان افتتاح حساب آنلاین، کد تایید افتتاح حساب برای شما به همین گوشی پیامک خواهد شد و شما تنها در این صورت می‌توانید آن را دریافت کنید.

آشنایی با انواع دستگاه عابر بانک و تفاوت آن با دستگاه های غیرنقدی

ارسال رمز با ایمیل

یکی از راه‌های دیگر برای رها شدن از دردسرهای داشتن گوشی موبایل با اپراتور ایرانی و استفاده از سرویس رومینگ، گرفتن کد تایید افتتاح حساب از طریق ایمیل است. فقط حوا‌ستان به این دو نکته باشد:

  1. در حال حاضر همه بانک‌ها این سرویس را فعال ندارند.
  2. باید قبل از خروج از ایران این سرویس ایمیلی را با مراجعه حضوری به بانک فعال کنید.

یک راه میانبر برای کد تایید

غیر از همه مسیرهای بالا که منطقی‌ترین مسیر محسوب می‌شوند، یک راه دیگر هم برای گرفتن کد تایید وجود دارد. اگر خارج از ایران زندگی می‌کنید و سیم‌کارت ایران‌تان را همراه نیاورده‌اید یا گوشی موبایل‌تان هم سرویس رومینگ ندارد که کد تایید را دریافت کند، یک راه میانبر هنوز برای شما باقی مانده است. اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که می‌توانید ایمیل خودتان را به شماره سیمکارت گوشی موبایل‌تان متصل کنید. بعد از این همگام‌سازی، هر محتوای پیامکی که برایتان فرستاده شود، در همان لحظه به ایمیل‌تان هم ارسال می‌شود. یکی از این برنامه‌ها «SMS Forwarder » است که می‌توانید بعد از نصب آن روی گوشی موبایل، همه پیامک‌های ارسال شده را روی ایمیل‌تان هم خواهید دید.

دادن وکالت برای افتتاح حساب

یک راه دیگر برای افتتاح حساب غیرحضوری در زمانی که ایران حضور ندارید، دادن وکالت به فردی مورد اعتماد است تا بتواند به جای شما حساب بانکی باز کند. اگر قصد این کار را دارید، باید تمام موارد با جزییات در متن وکالتنامه قید شود: مواردی مانند اینکه حساب در کدام بانک افتتاح شود، وکیل انتخاب شده باید چه نوع حساب بانکی – جاری، قرض‌الحسنه، سپرده – باز کند و مقدار مبلغی که زمان افتتاح حساب باید در حساب بانکی واریز شود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی