رده بررسی مقایسه هوش اقتصادی مردان و زنان

مقایسه هوش اقتصادی مردان و زنان

بررسی

زنان در حوزه مالی و اقتصادی باهوش‌ترند یا مردان؟ هر کدام در چه موضوعاتی توان بیشتری دارند؟

نویسنده: رضا عبدی
13 اردیبهشت 1402
هوش اقتصادی زنان و مردان

طبق تحقیقات انجام شده، ثابت شده که زنان بیشتر از مردان پس‌انداز می‌کنند، این درحالی است که مردان بیشتر بر این موضوع متمرکز هستند که درآمد خود را افزایش دهند. آیا با توجه به این تحقیق می‌توان گفت که زنان و مردان به میزان متفاوت هوش اقتصادی دارند؟ در این صورت، به راستی هوش مالی در زنان بیشتر است یا مردان؟ این سوال یکی از پرتکرارترین سوالات در رابطه با هوش اقتصادی محسوب می‌شود، برای یافتن پاسخ آن کافیست ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

هوش مالی یا هوش اقتصادی چیست؟

طبق روانشناسی نوین، یکی از هوش‌های انسان که به تازگی تاکید زیادی بر روی آن وجود دارد، هوش مالی است که به صورت مستقیم بر روی مدیریت مالی تاثیر می‌گذارد. رابرت کیوساکی برای تعریف هوش مالی به این صورت گفته است که هوش مالی، یا همان شم اقتصادی خودمان، به‌ مجموعه‌ای از قابلیت‌های تشخیص، تصمیم و اقدامات مهم برای مدیریت مالی زندگی و کسب وکار خود گفته می‌شود. با توجه به این تعریف می‌توان گفت که شرایط مالی هر فرد، تا حد زیادی به پرورش هوش مالی او بستگی دارد. هوش اقتصادی می‌گوید که هر فرد بزرگسال، یک شخصیت مالی در خود دارد که باورهای مالی او را شامل می‌شود.

چرا هوش اقتصادی اهمیت دارد؟

مهم‌ترین علت اهمیت هوش اقتصادی در تعریف آن نهفته است، پرورش بهینه این هوش به شما کمک می‌کند که شرایط مالی ایده‌آل برای خود ایجاد کنید. با توجه به این هوش، نگرش و کیفیت مالی شما شرایط مالی فعلی و آینده زندگی‌تان را تعیین می‌کند. هر فرد می‌تواند برای پرورش و ارزیابی هوش اقتصادی خود، الگوهای مناسب را شناسایی کرده و به کمک آن‌ها تغییرات لازم را در رفتار مالی خود ایجاد کند.

چه ویژگی‌هایی باعث اختلاف هوش اقتصادی در زنان و مردان می‌شود؟

برای مقایسه هوش اقتصادی در مردان و زنان می‌توان این هوش را به یک سری ویژگی‌ها تقسیم‌بندی کرد که در هر گروه به صورت پررنگ‌تر وجود دارد:

ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی

طبق تحقیقات، ناحیه‌ای در مغز وجود دارد که میزان ریسک فعالیت‌های روزانه مانند سرمایه‌گذاری را ارزیابی می‌کند، این ناحیه در مغز زنان نسبت به مردان بزرگ‌تر است. این موضوع مشخص می‌کند که چرا مردان تمایل بیشتری به ریسک دارند و چرا زنان به صورت محتاطانه عمل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا مردان، 45 درصد بیشتر از زنان معامله کنند، اما اگر تصور می‌کنید که سود معاملات آن‌ها بیشتر است سخت در اشتباهید، چرا که به طور میانگین، سود معاملات مردان 2.7 درصد کمتر از زنان ثبت شده است.

از طرف دیگر، زنان نسبت به مردان 20% کمتر برای ایجاد تغییر در دارایی‌های خود تمایل دارند. این درحالی است که در هر دوره از زندگی، از جوانی تا بازنشستگی باید روش‌های متفاوتی برای نگهداری از دارایی‌ها اتخاذ کرد، درنتیجه تغییر در تخصیص دارایی یک امر واجب است که کمتر در زنان دیده می‌شود.

تصمیمات احساسی

بخش دیگری از مغز وجود دارد که بین زنان و مردان متفاوت است، این بخش در زنان حجم بیشتری دارد و شرایطی ایجاد می‌کند تا آن‌ها در مقایسه با مردان نسبت به احتمال نتیجه منفی حساس‌تر باشند. علت نگران شدن زنان در شرایط ناپایداری موقت اقتصادی هم به این موضوع برمی‌گردد. بر این اساس، می‌توان گفت احتمال به تعویق انداختن تصمیمات سرمایه‌گذاری به دلیل ریسک‌های موجود، در زنان بیشتر است.

اما این شرایط برای مردان چنین است که برای گریز از ریسک، دو برابر ریسک می‌کنند. به این صورت که مردان درصورت ضرر کردن، ممکن است اقداماتی برای افزایش دارایی خود انجام دهند تا ضرر وارده را جبران کنند.

موقعیت‌یابی

در آخر، به بخشی از مغز می‌رسیم که به جهت‌یابی جاده‌ها و تشخیص موقعیت‌ها مربوط می‌شود. طبق تحقیقات هیپوکامپ، این بخش در مغز زنان بزرگ‌تر است. این اختلاف باعث می‌شود تا زنان برای جهت‌یابی از علائم کمک بگیرند، درحالی که مردان از لحاظ فاصله و جهت، مکان‌یابی را انجام می‌دهند. این موضوع می‌تواند بر روی تصمیم‌گیری‌های مالی تاثیرگذار باشد.

با توجه به این موضوع، مردان ترجیح‌ می‌دهند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را با توجه به یک گروه همتا انجام دهند تا مطمئن شوند که در مسیر درست قرار گرفته‌اند. اما زنان برای تصمیم‌گیری مالی به دنبال علائمی هستند که به آن‌ها درستی مسیر را ثابت کند. به عبارت دیگر، زنان برای رسیدن به اهداف‌شان، نحوه پیشرفت خود را تجسم می‌کنند.

بررسی رفتار مالی زنان و مردان

همان‌طور که گفتیم، هر فردی می‌تواند برای پرورش هوش مالی خود تلاش کند، اما پیش از ایجاد هرگونه تغییرات لازم است که هر فرد با رفتار مالی خود به خوبی آشنایی داشته باشد. در این شرایط است که پاسخ به این سوال اهمیت پیدا می‌کند: هوش اقتصادی در زنان بیشتر است یا مردان؟ برای پاسخ به این سوال بیایید نگاهی به رفتار مالی زنان و مردان داشته باشیم:

مردان سود خود را با سود بازار یا همکاران‌شان می‌سنجند

بسیاری از مردان در رفتار مالی‌شان، سود خود را در برابر سود همتایان یا سود بازار ملاک قرار می‌دهند. اما یک رویکرد بهتر از آن وجود دارد، به این صورت که سود سرمایه‌گذاری براساس اهداف شخصی سنجیده شود. برای مثال، می‌توان چنین ملاکی در نظر گرفت که با توجه به قیمت مصرف‌کننده، قبل از رسیدن به بازنشستگی، سالانه میزان معینی سود دریافت شود.

زنان بیشتر از مردان برای سرمایه‌گذاری تعلل دارند

بررسی‌های رفتار مالی در مردان و زنان نشان می‌دهد که در زنان احتمال به تاخیر انداختن تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری بیشتر است. این‌ها افرادی هستند که از بی‌ثباتی بازار و سرمایه‌گذاری هراس دارند، درنتیجه تصمیمات خود را به تعویق می‌اندازند. اما این مشکل را می‌توان به راحتی با آموزش در این زمینه برطرف کرد.

مردان ریسک‌پذیرتر هستند

میزان ریسک‌پذیری در مردان بیشتر از زنان است. برای مثال، بسیاری از مردان یک حساب بانکی جداگانه دارند که به راحتی و به تنهایی مسئولیت مدیریت آن را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها به صورت روزانه بر روی سرمایه خود نظارت می‌کنند.

زنان پتانسیل ریسک‌گریزی بیشتری دارند

در بسیاری از زنان، ترس از ریسک کردن اجازه نمی‌دهد که آن‌ها به اهداف مالی خود دست پیدا کنند. اما آن‌ها باید بدانند که بی‌ثباتی بازار در مدت زمان کم منجر به ضرر دائمی نخواهد شد.

جمع‌بندی: با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان کردیم، می‌توان گفت که رفتار مالی در زنان و مردان تاحدودی متفاوت است، اما نباید این موضوع را فراموش کنید که مغز انسان، فارغ از مرد یا زن بودن، توانایی بالایی برای یادگیری و تغییر دارد. این به آن معناست که با وجود متفاوت بودن هوش اقتصادی در زنان و مردان، تمام انسان‌ها انعطاف‌پذیری بالایی برای پرورش هوش اقتصادی خود دارند. در صورتی که در مورد هوش اقتصادی در مردان و زنان سوالی دارید برای ما بنویسید.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد