رده بررسی کم ریسک ترین روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟

کم ریسک ترین روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
17 بهمن 1401
سرمایه‌گذاری با ریسک کم

شاید شما یکی از همان کسانی باشید که می‌خواهید با سرمایه‌تان به درآمد بالایی برسید اما درمورد بهترین و کم‌ریسک‌ترین روش سرمایه‌گذاری به نتیجه‌ نرسیده‌اید. در این روزها بازار بورس یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اما ورود به این بازار به این آسانی نیست! شما برای ورود به این بازار باید درمورد سرمایه‌گذاری با ریسک کم در بورس مطالعات کافی داشته باشید. در ادامه بهترین روش سرمایه‌گذاری در بورس را بررسی می‌کنیم.

چرا به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک کم هستیم؟

به‌خوبی می‌دانیم که شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که نگهداری پول نقد به صورت بلندمدت فکر عاقلانه‌ای نیست، چراکه با وجود این شرایط تورمی، ارزش پول با گذشت زمان کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، تمام افراد به دنبال بهترین روش‌ها ازجمله سرمایه‌گذاری در بازار بورس و به‌خصوص سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بورس هستند. با این روش می‌توان ارزش پول را در بلندمدت حفظ کرد و همچنین، به یک درآمد رسید.

آشنایی با روش‌های مناسب سرمایه‌گذاری در ایران؛ بهترین روش سرمایه‌گذاری کدام است؟

برای یک سرمایه‌گذاری سودآور روش‌های مختلفی وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. این روش‌ها عبارتند از:

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن: برای سرمایه‌گذاری در این بازار به سرمایه‌ اولیه بالایی نیاز دارید. همچنین، در این بازار شفافیت وجود ندارد و تصمیم‌های حکومتی می‌توانند تاثیر زیادی بر روی این بازار و تنظیم قیمت‌ها در آن داشته باشند، بنابراین، این روش نمی‌تواند بهترین راه سرمایه‌گذاری باشد.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز: این روش سرمایه‌گذاری که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی داشته، پرریسک‌ترین روش سرمایه‌گذاری است، چراکه در آن هیچ ثباتی وجود ندارد. ورود به این بازار ریسک بالایی دارد و عوامل زیادی مانند تصمیمات دولتی، مسائل سیاسی و اقتصادی و وجود محدودیت در معاملات بر روی آن تاثیر دارند.

سرمایه‌گذاری در بازار طلا: این روش سرمایه‌گذاری قدیمی‌ترین روش در بین مردم کشور ما محسوب می‌شود. این روش نیاز به سرمایه اولیه بالا ندارد و امکان نقدشوندگی در آن بالاست، همچنین، در بیشتر زمان‌ها بازدهی مناسبی دارد. اما وابستگی زیاد آن به نرخ ارز و مشکلات امنیتی نگهداری از آن را نباید فراموش کرد.

سرمایه‌گذاری در بانک‌ها: این روش کم‌ریسک‌ترین روش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اگر نگران اصل سرمایه خود هستید می‌توانید مطمئن باشید که اصل پول شما برمی‌گردد، اما نرخ بازدهی در این روش بسیار کم است و ممکن است به مرور زمان سرمایه‌تان ارزش اولیه خود را از دست بدهد.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس: بازار بورس در سال‌های گذشته بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذارانش داشته است. براساس آمار، بهترین و کم‌ریسک‌ترین روش سرمایه‌گذاری در میان روش‌های بیان شده بازار بورس است که در طی این سال‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاری مطمئن با ریسک کم در بورس

اگر به دنبال یک روش مطمئن سرمایه‌گذاری با ریسک کم هستید، ما به شما بازار بورس را پیشنهاد می‌کنیم. این بازار هم مانند موارد گفته شده در بالا دارای ریسک است اما در سال‌های گذشته شرایطی فراهم شده تا این ریسک به پایین‌ترین میزان خود برسد. به یاد داشته باشید سرمایه‌گذاری در بازار بورس فقط خرید و فروش سهام نیست و روش‌های گوناگونی در آن وجود دارد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

با شناسایی روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانید روش مناسب خود را پیدا کرده و یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بورس را تجربه کنید. برای مطالعه بیشتر درباره سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌توانید به مقاله «اصول و روش‌های سرمایه گذاری در بورس» مراجعه کنید.

به طور کلی، سرمایه‌گذاری در بورس به دو صورت زیر قابل انجام است:

1.سرمایه‌گذاری در بورس به شکل مستقیم

در بازار بورس همه دنبال آن هستند تا سهام را با قیمت کم بخرند و با بیش‌ترین قیمت بفروشند. چنین فعالیتی به دانش، مهارت و تجربه‌ی بالا نیاز دارد، اگر شما دارای این دانش و مهارت هستید می‌توانید به صورت مستقیم از سرمایه خود برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید. سرمایه‌گذاری به شکل مستقیم به دو صورت انجام می‌شود:

  • حضوری: در این روش شما به صورت حضوری به یکی از کارگزاری‌های بورس می‌روید و فرم خرید یا فروش سهام را پر می‌کنید. از آن جایی که کارگزاری‌ها به صورت آنلاین هم فعالیت می‌کنند، شما می‌توانید به صورت اینترنتی هم این کار را انجام بدهید.
  • اینترنتی: تمام کارگزاری‌ها و تالارهای بورس به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید بدون حضور در آن‌ها فعالیت خود را آغاز کنید. برای شروع سرمایه‌گذاری مستقیم به روش آنلاین در گام اول باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و بعد از انتخاب کارگزاری مورد نظر خود و احراز هویت، کد بورسی دریافت کنید. شما می‌توانید با استفاده از کد بورسی خود در سایت کارگزاری به خرید و فروش سهام یا اوراق بهادار بپردازید.

با توجه به‌ این که حضور در کارگزاری‌ها وقت‌گیر است و دردسرهای زیادی دارد می‌توان گفت بهترین روش به صورت مستقیم، روش غیرحضوری یا همان روش آنلاین است.

2.سرمایه‌گذاری در بورس به شکل غیرمستقیم

برای آن دسته از افرادی که دانش، مهارت و تجربه لازم برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را ندارند بهتر است سرمایه خود را به افراد بامهارت و باتجربه در این زمینه بسپارند تا آن‌ها با استفاده از دانش و مهارت خود در بورس فعالیت کنند. این افراد قدرت تحلیل بالایی دارند، معمولا وضعیت شرکت‌ها را به‌طور دقیق پیش‌بینی می‌کنند و در هر شرایط تصمیم مناسب را می‌گیرند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بورس است. در این روش شما سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌سپارید. درواقع، سرمایه‌ شما بخشی از یک سرمایه بزرگ‌تر می‌شود و این سرمایه برای خرید و فروش سهام بزرگ‌تر و مجموعه‌ای از اوراق بهادار استفاده می‌شود. از آن‌جایی که سهام شما قسمتی از کل سهام است در سود یا زیان آن متناسب با سرمایه‌ اولیه خود سهیم هستید.

معرفی انواع صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند یک تجربه عالی برای سرمایه‌گذاری با ریسک کم در بورس باشند. درادامه با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا می‌شویم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

این صندوق‌ها بین 70 تا 90 درصد از دارایی خود را در اوراق بهادار، اوراق مشارکتی، سپرده‌های بانکی یا گواهی سپرده‌های بانکی با در‌آمد ثابت فعال می‌کنند و باقی‌مانده دارایی هم با اختیار مدیران صندوق در بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری می‌شود. سود این نوع سرمایه‌گذاری به صورت دوره‌ای (از قبل تعیین شده) به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود و نقدشوندگی آن‌ها نیز بسیار بالاست. بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر از بانک‌هاست و همچنین، ریسک در آن‌ها بسیار کم است و همین موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذارانی که به دنبال حضور با ریسک کم در بورس هستند، این صندوق‌ها را انتخاب ‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی

این صندوق‌ها حدود 70 درصد از دارایی خود را در سهام (بورس) سرمایه‌گذاری می‌کنند و باقی‌مانده دارایی خود که حدودا 30 درصد از سرمایه صندوق است را با اختیار مدیران صندوق در اوراق مشارکتی، اوراق بهادار، سپرده بانکی و یا گواهی سپرده‌های بانکی فعال می‌کنند. از آن جایی که صندوق‌های سهامی بیشتر سرمایه خود را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، میزان سود مشخص و تضمین‌شده‌ای ندارند و ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها بسیار بالاست. این صندوق مناسب افرادی است که اهل ریسک بالا و کسب سود زیاد هستند. صندوق‌های سهامی به چند گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از: صندوق‌های سهامی قابل معامله، صندوق‌های سهامی صدور و ابطالی.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

در این نوع صندوق‌ حدود 60 درصد از دارایی‌ها در سهام (بورس) سرمایه‌گذاری شده و باقی‌مانده دارایی‌ها (حدودا 40 درصد) در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شوند. از نظر ریسک سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بین صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی قرار می‌گیرند. این صندوق هم مانند صندوق سهامی سود از قبل تضمین شده ندارد.

صندوق سرمایه بازارگردانی (اختصاصی)

این صندوق‌ها کارشان تخصصی است و با کارشناسان بامهارت خود کار بازارگردانی سهام‌ها در بازار را انجام می‌دهند. بازارگردانی به آن معناست که برای متعادل نگه‌داشتن بازار و بهترکردن نقدشوندگی، سهام شرکت یا صنعت خرید و فروش شود.

جمع‌بندی: در این روزها که ارزش پول روز به روز درحال کاهش است، همه در تلاش هستند تا برای سرمایه خود بهترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند تا هم ارزش پول خود را حفظ کنند و هم به سود مناسبی برسند. در مطالب بالا، علاوه‌ بر بررسی روش‌های مناسب در کشور، سرمایه‌گذاری در بازار بورس را به عنوان یکی از بهترین‌ روش‌ها بررسی کردیم. همچنین، انواع روش‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و از سرمایه‌گذاری با ریسک کم در بورس گفتیم. باتوجه به مطالب گفته شده در این مطلب، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری با ریسک کم در بورس محسوب می‌شود. اگر درمورد بهترین روش سرمایه‌گذاری در بورس سوالی داشتید حتما برای ما بنویسید.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد