رده بررسی ۵ کاری که در دوران رکود اقتصادی نباید انجام دهید

۵ کاری که در دوران رکود اقتصادی نباید انجام دهید

بررسی

دوران رکود اقتصادی مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای رفتار اقتصادی را شامل می‌شود. با دانستن این نکات کمتر آسیب می‌بینید و شاید کمی پیشرفت هم داشته باشید.

نویسنده: رضا عبدی
11 دی 1401
کارهایی که نباید در رکود اقتصادی انجام داد

رکود اقتصادی به شرایطی گفته می‌شود که در آن تولید ناخالص داخلی (GDP) به مدت حدودا 6 ماه رشد منفی داشته باشد. تولید ناخالص داخلی به عنوان یک معیار برای بررسی میزان کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک اقتصاد در نظر گرفته می‌شود. اگر ارزش تولید ناخالص داخلی به مدت چند ماه هم‌چنان کاهش پیدا کند، می‌گوییم اقتصاد وارد رکود شده است. در زمان رکود، میزان تجارت و حجم تولید کاهش می‌یابد، کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و در نهایت، افراد زیادی شغل خود را از دست می‌دهند. در این مطلب از رده به مواردی که باید قبل از رکود و در دوران رکود اقتصادی انجام دهید، می‌پردازیم.

چطور خودمان را برای رکود اقتصادی آماده کنیم؟

1.حتما برای خودتان پس‌انداز داشته باشید.

شاید صحبت کردن از پس‌انداز در شرایط تورمی اقتصاد ایران سخن بیهوده‌ای باشد و تقریبا غیرممکن به نظر برسد. اما اگر پس‌انداز نداشته باشید چگونه می‌توانید از رکود اقتصادی جان سالم به‌درببرید؟ در نتیجه، حتما به صورت ماهیانه مبلغی را برای مواقع ضروری کنار بگذارید. اکثر متخصصان امور مالی توصیه می‌کنند که به اندازه مخارج ۳ تا ۶ ماه برای روزِمبادا کنار بگذارید. اشکالی ندارد که با کم شروع کنید، اما باید هر ماه مبلغی از حقوق‌تان را پس‌انداز کنید.

۲.چند منبع درآمد داشته باشید.

داشتن شغل دوم به شما کمک می‌کند تا پس‌انداز بیشتری داشته باشید. همچنین اگر در هنگام رکود اقتصادی شغل اول‌تان را از دست بدهید، می‌توانید از طریق شغل دوم‌تان امرار معاش کنید. به طور کلی، برای بهتر زندگی کردن باید چندین منبع درآمد داشته باشید.

3.همواره هزینه‌های خودتان را مدیریت کنید.

دقت کنید که درآمد و پول شما بی‌نهایت و نامحدود نیست. اگر هزینه‌های خود را مدیریت نکنید، کنترل زندگی از دست‌تان خارج می‌شود و مجبور خواهید شد حتی برای امرار معاش خانواده‌تان وام بگیرید! فرض کنید این وام را دریافت کرده‌اید و بعد از مدتی اقتصاد دچار رکود شد. حالا شما می‌مانید و اقساطی که باید پرداخت کنید.

در دوران رکود اقتصادی باید چه مواردی را در نظر داشته باشیم؟

۱.رکود یک غول بی‌شاخ و دم نیست، از آن وحشت نکنید.

رکود یک پدیده طبیعی در اقتصاد بوده و حفظ آرامش اولین قدم برای مواجهه با آن است. وقتی وحشت‌زده می‌شوید، مغز شما نمی‌تواند تصمیمات درست و منطقی‌ای بگیرد. همواره با خودتان مرور کنید که رکود پدیده‌ای غیرقابل اجتناب و گذراست.

2.برای خودتان بدهی‌های جدید ایجاد نکنید.

اصولا زمانی که اقتصاد تورم بالایی را تجربه می‌کند، گرفتن وام اقدامی منطقی به حساب می‌آید. اما در زمان رکود اقتصادی، وجود این بدهی‌ها خطرناک است و می‌تواند اوضاع مالی شما را دچار بحران کند. بنابراین، منتظر بمانید شرایط اقتصادی به حالت عادی بازگردد.

۳.ضامن وام کسی نشوید!

فرض کنید یکی از دوستان‌تان می‌خواهد وامی از بانک دریافت کند و از شما می‌خواهد که ضامن او شوید. در ابتدای این مطلب توضیح دادیم که در زمان رکود اقتصادی، میزان اشتغال به شدت کاهش پیدا می‌کند. اگر این دوست شما در زمان رکود، شغل خودش را از دست بدهد و درآمد کافی نداشته باشد (که اصلا بعید هم نیست)، شما به عنوان ضامن مجبور هستید که اقساط وام دوست‌تان را پرداخت کنید. تازه اگر خودتان از کار، بی‌کار نشده باشید! پس سعی کنید در دوران رکود اقتصادی تا حد امکان ضامن وام کسی نشوید.

۴.سرمایه‌گذاری را فراموش نکنید.

از نظر سرمایه‌گذاران حرفه‌‎ای، رکود، یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذاری است. اما چرا؟ تصور کنید که رکود فرا رسیده و بازارهای مالی دچار ریزش شدیدی شده‌اند و برای مدت طولانی به رنگ قرمز درآمده‌اند. در این شرایط، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای وارد بازار می‌شوند و دارایی‌های مالی مختلف را در کف قیمت خریداری می‌کنند تا بعد از پشت سر گذاشتن دوران رکود و در یک موقعیت مناسب، آن‌ها را بفروشند. دقیقا به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران موفق، دوران بحرانی اقتصادی را یک فرصت می‌دانند و اقدام به خرید دارایی می‌کنند.

نکته: دوران رکود ممکن است دوران سختی برای سرمایه‌گذاران باشد، اما در نهایت به پایان می‌رسد. هنگامی که اقتصاد بهبود بیابد، سبد دارایی شما نیز رشد خواهد کرد.

۵.دست از ارتقا توانمندی‌هایتان برندارید

فرض کنید رکود روی شرکتی که در آن کار می‌کنید به شدت تاثیر گذاشته و رئیس شرکت شما مجبور شده تا بخشی از نیروهای شرکت را تعدیل کند و متاسفانه شما جزو افرادی هستید که قرار است شرکت را ترک کنند. بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم، این یعنی زمان زیادی خواهید داشت تا مهارت‌هایتان را ارتقا بدهید. خودتان خواهید دید که یادگیری مهارت‌های جدید در دوران رکود چگونه منجر به افزایش درآمد شما پس از رکود خواهد شد.

سوالات متداول

آیا بحران‌های اقتصادی روی ایجاد رکود تأثیر دارند؟

بله، تمام اتفاقات منفی روی بازار و اقتصاد یک کشور می‌توانند باعث ایجاد رکود یا تورم شوند. بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا با استفاده از ابزارهای مختلف صدمات حاصل از رکود را به حداقل برسانند.

آیا در شرایط رکود می‌توانیم طلا بخریم؟

بله، طلا یک دارایی امن محسوب می‌شود. خرید طلا در شرایط رکود به عنوان یک تصمیم درست و منطقی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، در طول بحران سال ۲۰۰۸، زمانی که شاخص S&P 500 کاهش ۳۷ درصدی را تجربه کرد، ارزش طلا حدود ۲۴ درصد افزایش یافت.

با توجه به این که در زمان رکود اقتصادی قیمت کالاها و خدمات کاهش پیدا می‌کند، آیا این موضوع اتفاق خوبی نیست؟

شاید بسیاری از افراد وقتی برای مدت کوتاهی با کاهش قیمت کالاها و خدمات مواجه شوند، بسیار خوشحال شوند و این موضوع را یک نکته مثبت بدانند. اما زمانی که این کاهش قیمت‌ها روند طولانی پیدا کند، باعث ایجاد یک زنجیره منفی در اقتصاد می‌شود. به بیان دیگر، اگر اقتصاد دچار رکود شود، دیگر انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان کالاها و ارائه‌دهندگان خدمات باقی نمی‌ماند که فعالیت اقتصادی داشته باشند. از طرف دیگر، چون افراد شغل خود را از دست می‌دهند و درآمد خانوارها کاهش پیدا می‌کند، قدرت خرید خانوارها کاهش می‌یابد و در نهایت تقاضا برای کالاها و خدمات نیز کاهش پیدا می‌کند.

به همین خاطر است که اقتصاددانان تورم 2 تا 3 درصدی را برای یک اقتصاد ضروری می‌دانند و از آن به عنوان رونق اقتصادی یاد می‌کنند. این نرخ تورم برای تولیدکنندگان کالاها و ارائه‌دهندگان خدمات به عنوان مشوقی برای فعالیت و کسب سود محسوب می‌شود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد