رده بررسی آیا طلای دست دوم گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

آیا طلای دست دوم گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

بررسی

طلا همیشه برای سرمایه‌گذاری گزینه مطلوب خانواده‌هاست، با این حال طلای دست دوم محبوبیت خاصی بین خانم‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت دارد. آیا این نوع سرمایه‌گذاری منطقی است؟

نویسنده: رضا عبدی
19 آذر 1401
سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم

با توجه به فضای اقتصادی که امروزه در جامعه حاکم است، روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از این روش‌ها، سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم یا همان طلای بدون اجرت است. بدون شک، سرمایه‌‌گذاری بر روی طلا همیشه یکی از روش‌های پرسود و ایمن برای حفظ یا افزایش سرمایه بوده است، اما آیا این موضوع در مورد سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم هم صدق می‌کند؟ در این مطلب از رده در رابطه با سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم مطالعه می‌کنید. پیش از این در مطلبی از صندوق سرمایه‌گذاری طلا و سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق نوشته بودیم.

طلای بدون اجرت چیست؟

مصنوعات طلا بر اساس فاکتورهای مختلفی قیمت‌گذاری می‌شوند. وزن طلای خالص، مالیات و اجرت ساخت از مهم ترین مواردی هستند که در قیمت نهایی طلا نقش دارند. بر اساس قوانین ارائه شده برای خرید و فروش طلا، فروشندگان طلا تنها یک مرتبه حق دریافت اجرت ساخت از مصنوعات طلا را دارند. در نتیجه، طلاهای استفاده شده یا دست دوم، در زمان خرید و فروش بدون اجرت معامله خواهند شد. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم نسبت به طلای نو مناسب‌تر است و سود بیشتری را به همراه دارد.

آیا طلای آب شده همان طلای دست دوم است؟

طلای آب شده از ذوب کردن طلای متفرقه به دست می‌آید. طلای متفرقه همان طلای دست دوم و طلای شکسته‌ای است که افراد زمانی آن‌ها را به طلافروشی‌ها فروخته‌اند. از آن جایی که در کارگاه‌ها طلای دست دوم و شکسته شده را در کوره‌های مخصوص ریخته‌گری طلا و جواهرات ذوب می‌کنند، به آن طلای آب شده می‌گویند. با توجه به روش ساخت طلای آب شده، این نوع طلا ممکن است ناخالصی داشته باشد و عیار آن بسیار پایین باشد. در نتیجه، برای بررسی عیار آن باید آن را به یکی از طلافروشان ماهر نشان دهید تا با برداشتن نمونه کوچکی از آن، عیار آن را مشخص کند.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم چه هستند؟

برای سرمایه‌گذاری روی طلای بدون اجرت مزایای متعددی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. این مدل طلا، هزینه اجرت ساخت، مالیات و دیگر موارد را ندارد. بنابراین، هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید بسیار پایین‌تر از طلای نو است. در نتیجه، با همان پول می‌توانید طلای دست دوم بیشتری خریداری کنید و هنگام فروش آن سود بیشتری کسب کنید.

2.هر زمان که بخواهید میتوانید طلای بدون اجرت را بدون ضرر بفروشید. این در حالی است که اگر طلای نو بخرید اجرت پرداخت می‌کنید و با فروش طلا، دست کم، پول اجرت را ضرر کرده‌اید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که به طور کلی برای سرمایه‌گذاری در طلا باید نقطه خرید و فروش را به درستی شناسایی کنید و بدون فکر اقدام به خرید یا فروش نکنید.

3.یکی از مزایای خرید طلای دست دوم این است که شما نسبت به خرید سکه یا دیگر موارد، می‌توانید از طلایی که می‌خرید استفاده کنید. این یعنی شما با یک تیر دو نشان زده‌اید، هم سرمایه‌ای برای آینده خواهید داشت و هم می‌توانید از استفاده از طلای خریداری شده لذت ببرید.

4.دیگر مزیت طلای دست دوم این است که شما می‌توانید به اندازه‌ی بودجه و سرمایه خود طلا خریداری کنید. یعنی محدودیت‌های قیمتی طلاهای نو برایتان مطرح نیست و حتی با مبالغ پایین هم می‌توانید طلاهای سبکی مانند انگشتر خریداری کنید.

با وجود مزایایی که برای این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد، این روش دارای معایبی هم هست:

۱.برخی از این طلاهای دست دوم کد استاندارد ندارند و اگر طلا کد استاندارد نداشته باشد، نمی‌توان صحت و سلامت آن را تایید کرد. برخی دیگر از این طلاها نیز عیار پایین دارند و یا حتی تقلبی هستند، یعنی شما نمی‌توانید از اصالت کالا مطمئن باشید. در نتیجه، اگر جایی را سراغ ندارید که از آن طلای دست دوم بخرید، حین خرید بسیار مراقب باشید چون ممکن است طلاهای تقلبی به شما بفروشند.

۲.این نوع طلا حتی اگر کد هم داشته باشد، این احتمال وجود دارد که کدش جعلی باشد.

۳.این احتمال وجود دارد که مصنوع فلزی که می‌خرید فقط با طلا آبکاری شده باشد و طلای خالص نباشد.

۴.به دلیل این که مصنوعات طلای دست دوم بارها استفاده شده‌اند، ممکن است دچار خط‌ و خش شده باشند. اگر شما کسی هستید که قصد استفاده روزانه از آن را دارید، شاید به دلیل وجود خط‌وخش روی طلا کمی دل‌زده شوید. همچنین اصولا کم پیش می‌آید که طلای بدون اجرت کاملا سالم باشد.

5.اگر طلای دست دومی که خریداری می‌کنید فاکتور فروش نداشته باشد، احتمالا به سختی بتوانید آن را بفروشید. بنابراین سعی کنید که حتما حین خرید از فروشنده تمام فاکتورهای موجود را درخواست کنید.

6.اکثر طلاهای دست دوم برای مدت‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و معمولا قدیمی و با طرح‌های از مدافتاده هستند. اگر شما کسی هستید که عاشق طرح‌های جدید و مدرن هستید معمولا خرید طلای دست دوم برای شما مناسب نیست و باید طلای نو با طرح دلخواه خود را خریداری کنید.

7.یکی دیگر از معایب طلای بدون اجرت، عدم وجود تنوع در این نوع طلاهاست. طلاهای دست دوم معمولا دارای تنوع نیستند و خریدار بایستی از میان طلاهای موجود در ویترین، طلای مورد نظر خود را انتخاب کند.

نکاتی که قبل از خرید و فروش طلای دست دوم باید بدانید

اگر می‌خواهید برای سرمایه‌گذاری روی طلای دست دوم موفق عمل کنید حتما این نکات را به خاطر داشته باشید:

1.از یک فروشگاه معتبر و شناخته شده، طلا و جواهرات را خریداری کنید.

2.از فروشنده، فاکتور معتبر درخواست کنید و فاکتور خرید طلا را همیشه نزد خود نگه دارید. داشتن فاکتور به عنوان مدرک برای شما عمل می‌کند تا ثابت شود که شما مالک جنس مورد نظر هستید.

3.از سالم بودن قفل و سایر قطعات طلا مطمئن شوید.

4.از خرید طلاهای دست دومی که دارای سنگ و نگین هستند، خودداری کنید چون احتمال تقلبی بودن آن‌ها وجود دارد.

5.در زمان ثبات قیمت طلا اقدام به خرید کنید و در زمان گرانی از خرید آن خودداری نمایید.

6.بعد از خرید طلای دست دوم حتما آن را ضدعفونی و آبکاری کنید تا از بابت حساسیت و انتقال بیماری خیال‌تان راحت شود.

7.همواره از قیمت روز طلا باخبر باشید. در غیر این صورت ممکن است هنگام خرید یا فروش طلای بدون اجرت با مشکل مواجه شوید و نتوانید به خوبی سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی