رده بررسی سامانه پیامکی استعلام چک صیادی و سامانه چک‌ در راه چطور کار می‌کنند؟

سامانه پیامکی استعلام چک صیادی و سامانه چک‌ در راه چطور کار می‌کنند؟

بررسی

راهنمای تصویری و گام به گام استفاده از سامانه جدید بانک مرکزی برای استعلام چک های صیادی

نویسنده: رضا رضایی
3 دی 1402
سامانه چک های در راه

مدت زیادی نیست که بانک مرکزی از آخرین سرویس خود برای استعلام، یعنی سامانه پیامکی چک های صیادی رونمایی کرده است. قرار است این سامانه به افرادی کمک کند که نه گوشی هوشمند دارند، نه استفاده از کامپیوتر و اینترنت بانک را بلد هستند و نه حتی امکان استفاده یا دسترسی به خودپرداز برایشان فراهم است. شاید هم تمام ابزارهای فوق را داشته باشند اما ترجیح می‌دهند از روشی ساده‌تر فرآیند استعلام چک صیادی را انجام دهند.

با کمک این سامانه، فرآیند چهارگانه، استعلام، ثبت، تایید و انتقال انجام می‌شود. تنها امکانی که در این سامانه هنوز فعال نیست، انتقال جهت عودت است یعنی وقتی شما بخواهید چک را به صاحب چک عودت دهید. علاوه بر آن، شما از طریق این سامانه می‌توانید شماره تلفن خود را به سیستم بانکی اضافه کنید تا هر وقت چکی به نام شما صادر یا منتقل شد، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شود. مراحل استعلام چک صیادی در سامانه پیامکی را اینجا بخوانید.

استعلام چک برگشتی قدیمی و صیادی با کدملی تمام بانک‌ها

ورود به سامانه پیامکی استعلام

مرحله اول | کسانی که قصد دارند از روش سامانه پیامکی چک خود را استعلام، ثبت و تایید یا منتقل کنند، باید به شماره 4040701701 پیامک بدهند. مخاطب باید برای گرفتن هر کدام از سرویس‌های موردنیازش کدهای دستوری پایین را به همین شماره پیامک کند.

کدهای دستوری سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

مرحله دوم | سامانه پیامکی استعلام چک صیادی، خدماتی مانند استعلام چک توسط صادر کننده، استعلام اقلام چک، استعلام سوابق صادرکننده را از طریق کدهای دستوری بگیرد. بعد هم روند ثبت و انتقال و تایید چک را با همین کدهای دستوری ادامه بدهد.

  • استعلام چک توسط صادرکننده: *1*2*1*
  • استعلام چک توسط ذینفع چک: *1*2*2*
  • استعلام اقلام چک: *1*3*
  • استعلام سوابق صادرکننده چک توسط ذینفع: *1*4*
  • ثبت چک: *3*
  • تایید ثبت چک: *4*
  • استعلام چک برای تایید: *5*
  • تایید چک: *6*
  • انتقال چک: *7*
  • تایید انتقال چک: *8*

احراز هویت در سامانه پیامکی بانک مرکزی

مرحله سوم | مرحله بعد گرفتن احراز هویت است. فراموش نکنید برای گرفتن احراز هویت، فرد صادرکننده یا ذی‌نفع برگه چک باید مالک سیمکارت تلفن همراه هم باشد. یعنی فرد به عنوان ذی‌نفع یا صادر کننده چک، قادر نیست فرآیندهای چک صیادی را از سیم کارتی به جز سیم کارت خودش انجام دهد.

نکته: تنها برای گرفتن «استعلام اقلام چک» نیاز به احراز هویت ندارید و برای باقی استعلام‌ها حتما باید احراز هویت شوید.

انواع استعلام چک در سامانه پیامکی

مرحله چهارم | از طریق سامانه پیامکی امکان گرفتن ۴ استعلام برای چک‌های صیادی فراهم شده است. استعلام توسط صادرکننده چک، استعلام توسط ذینفع، استعلام اعتباری صادرکننده چک و استعلام اقلام چک.

استعلام توسط صادرکننده چک

صادرکننده یا مالک دسته چک، می‌تواند وضعیت برگه‌های دسته چک‌ خود را از روش زیر استعلام بگیرد:

*1*2*1*کد ملی صادرکننده *شناسه صیادی

استعلام توسط صادرکننده چک

استعلام چک صیادی توسط ذینفع با پیامک

اگر به شما اطلاع دادند چکی به نام‌تان صادر شده، می‌توانید با کد دستوری زیر برای بررسی آن به شیوه زیر استعلام بگیرید:

*1*2*2*کد ملی ذینفع *شناسه صیادی

استعلام چک صیادی توسط ذینفع با پیامک

استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک 

سامانه چک در راه، به ذی نفع چک کمک می‌کند تا با دریافت اطلاعات شفاف از سوابق صادرکننده چک برای دریافت یا دریافت نکردن چک تصمیم‌گیری کند. در برخی مواقع دیده می‌شود که دارنده چک به میزان موجودی حساب برای فرد گیرنده چک صادر می‌کند. مثلا شخصی را در نظر بگیرید که 200 میلیون تومان چک صادر می‌کند. هر چند در آن زمان پیامکی برای فرد گیرنده ارسال می‌شود که در حساب صادرکننده موجودی کافی هست، اما بعضا دارنده چک چند چک دیگر نیز با اتکا به همین موجودی صادر می‌کند و همین مسئله سبب می‌شود تا افراد دیگری که چک دریافت می‌کنند، تصور کنند که در حساب مبلغ کافی موجود است. این مسئله زمینه ساز صدور چک‌های برگشتی می‌شود. به منظور برطرف شدن این ایراد، سامانه چک در راه ایجاد شده است.

استعلام اعتباری صادرکننده چک

ذی‌نفعان چک می‌توانند با ارسال پیامک به سرشماره مخصوص از مجموع مبلغ چک‌های برگشتی صادرکننده چک، اعم از چک‌های برگشتی رفع سوءاثر شده و نشده و مجموع مبلغ چک‌های در راه تسویه نشده، مطلع شوند. برای دریافت این سرویس ذی‌نفع چک باید کد دستوری زیر را به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ ارسال کند:

*۱*۴*شناسه/کدملی ذینفع*شناسه صیادی

استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک

استعلام براساس اقلام چک بدون احراز هویت

همان‌طور که در بند احراز هویت گفته شد، تنها کد دستوری که می‌توان از سیم‌کارتی به جز سیم کارت صادرکننده یا ذی‌نفع پیامک کرد، همین استعلام اقلام چک است. به روش زیر می‌توان کد دستوری را پیامک کرد:

*1*3 *کد ملی یکی از ذینفعان *شناسه صیادی*مبلغ*تاریخ ۸ رقمی سررسید چک

استعلام براساس اقلام چک بدون احراز هویت

ثبت چک در سامانه پیامکی چک صیادی

مرحله پنجم | برای ثبت چک در سامانه پیامکی می‌توان بعد از گرفتن کد دستوری ستاره 3 به روش زیر چک را ثبت کرد:

*3 *کد ملی صادرکننده *شناسه صیادی* تاریخ سررسید (۸ رقم، ازچپ به راست: چهاررقم سال، دو رقم ماه، دو رقم روز) *مبلغ به ریال (کمتر از 150000000) *کد ملی گیرنده چک#

ثبت چک در سامانه پیامکی چک صیادی

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اگر تعداد ذینفعان بیش از یک نفر باشد – به طور مثال دو نفر صاحب یک حساب مشترک باشند- فرم ثبت چک به چه صورت خواهد بود. اگر شما هم در چنین موقعیتی بودید، ترتیب زیر عمل کنید:

*3 *کد ملی صادرکننده *شناسه صیادی* تاریخ سررسید (۸ رقم، ازچپ به راست: چهاررقم سال، دو رقم ماه، دو رقم روز) *مبلغ به ریال (کمتر از 150000000) *کد ملی ذی‌نفع اول*کد ملی ذی‌نفع دوم#

ثبت چک در سامانه پیامکی چک صیادی

بعد از انجام تمام این مراحل هنوز ثبت چک شما به طور کامل انجام نشده است. یادتان باشد بعد از مطالعه پیامکی که گرفته‌اید، باید کد دستوری *4*1# را بزنید تا فرآیند ثبت چک از سوی صادرکننده به پایان برسد. پس از ارسال کد دستوری *4*1# پیامک زیر برای شما ارسال می‌شود که نشان‌دهنده ثبت چک است.

سامانه استعلام پیامکی چک صیادی

تایید چک در سامانه پیامکی بانک مرکزی

مرحله ششم | بعد از ثبت چک، مرحله تایید آن خیلی اهمیت دارد. در واقع برای چک‌های صیادی، شما فقط زمانی دارنده چک هستید که با یکی از روش‌های چهارگانه اینترنت‌بانک، اپلیکیشن‌ها، خودپردازها یا سامانه پیامکی، دریافت چک را تایید کنید. مرحله تایید چک به روش کد دستوری به ترتیب پایین است:

*5*کد ملی صادرکننده *شناسه صیادی#

تایید چک در سامانه پیامکی بانک مرکزی

پس از مطالعه دقیق محتوای ثبت شده چک، اگر از مبلغ و تاریخ درج شده اطمینان پیدا کردید، می‌توانید با کد دستوری *6*1#  مثل نمونه زیر، دریافت چک را تایید کنید.

سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

روش انتقال چک در سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

مرحله هفتم | پس از تایید دریافت چک، ذینفع چک می‌تواند چک را به فرد دیگری انتقال دهد. شیوه تنظیم پیامک برای انتقال چک به شیوه زیر است:

*7 *کد ملی انتقال‌دهنده *شناسه صیادی *شناسه/کد ملی گیرنده چک#

روش انتقال چک در سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

پیامک ارسال شده را به دقت مطالعه کنید؛ اگر مورد تاییدتان بود با کد دستوری*8*1# انتقال چک را مثل نمونه زیر تایید و نهایی کنید.

سامانه پیامکی استعلام چک صیادی

استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی

ذینفعان چک برای اطمینان از وضعیت چک و صادرکننده آن می‌توانند کد دستوری (*1*1* شناسه صیادی) را به سرشماره 4040701701 ارسال کرده و از وضعیت کلی چک‌های برگشتی صادرکننده چک مطلع شوند.

تفسير رنگ‌های ارائه شده در استعلام:

وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 100 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 400 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ یک میلیارد ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ یک میلیارد ریال تعهد برگشتی است.

نکات مهمی که باید بدانید:

  • گرفتن استعلام پیامکی رایگان نیست و بابت هر استعلامی که انجام بدهید، باید ۳۵۰تومان به بانک مرکزی بپردازید.
  • در متن پیامکی که ارسال می‌کنید، هیچ چیز دیگری جز کد ۱۶رقمی ثبت شده روی برگه چک صیادی، ننویسید، وگرنه اسعتلام پیامکی شما با مشکل مواجه می‌شود.
  • یادتان باشد هر خط تلفن همراه تنها مجاز است ۴بار در یک شبانه‌روز استعلام چک صیادی بگیرد. در صورتی که درخواست تعداد بالاتری استعلام از سامانه داشته باشید، نتیجه چهارمین استعلام پیامکی‌تان برایتان تکرار و فرستاده می‌شود.
  • امکان گرفتن استعلام چک صیادی به صورت پیامکی و… بدون دانستن کد ملی امکان‌پذیر نیست.
  • اگر استعلام چک صیادی مربوط به یک حساب مشترک است، نتیجه استعلام  متعلق به آن کسی است که در حساب مشترک بیشترین تعداد چک صیادی برگشت‌خورده را بین تمام شرکای آن حساب مشترک دارد.

سوالات متداول درباره استعلام چک صیادی 

سامانه پیامکی استعلام چک صیادی هرچند بودن نیاز به اینترنت قابل انجام است، اما روال و شیوه طولانی کار ممکن است کاربر یا متقاضی را با سوالات زیادی مواجه کند که بخش‌هایی از آنها را همین‌جا جواب داده‌ایم:

آیا با سرشماره دیگری می‌توانم فرآیندهای چک صیادی را انجام دهم؟

خیر. تنها سرشماره‌ای که بانک مرکزی برای سامانه پیامکی چک‌های صیادی فعال کرده، شماره 4040701701 است. حواستان باشد که با سرشماره‌های اشتباه اطلاعاتتان را سرقت نکنند.

به چه روشی می‌توانم شماره خود را در این سامانه ثبت کنم؟

با دو کد دستوری استعلام از سوی صادرکننده و ذینفع شماره تلفن شما در سامانه ثبت می‌شود و هرگاه چکی به نام شما ثبت شود، به شما اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

آیا می‌توانم شماره تلفنم را در این سامانه تغییر دهم؟

تنها در صورتی که مالک سیمکارت دیگر خودتان باشید این فرآیند امکان‌پذیر است. باز هم توسط دو کد دستوری استعلام صادرکننده و یا ذینفع چک می‌توان شماره جدید را ثبت کرد.

ترتیب نوشتاری اجزاء کد دستوری از چپ به راست است یا برعکس؟

رعایت دو نکته در ترتیب نوشتاری اجزای کد دستوری مهم است؛ اول اینکه از راست به چپ. برای درک بهتر به نمونه زیر که به جای اشکال با متن نوشته شده، دقت کنید:

ستاره یک، ستاره دو، ستاره یک، ستاره کد ملی صادرکننده، ستاره شناسه صیادی چک

نکته مهم: هیچ فاصله‌ای نباید بین هر یک از اجزا باشد؛ یعنی بین ستاره و اعداد فاصله نگذارید.

اگر در ارسال کد یا هر یک از بندهای کد دستوری اشتباه کنم، چک باطل می‌شود؟

۲ نوع اشتباه در ارسال کدها ممکن است اتفاق بیفتد. نوع اول اشتباه ساختار در ارسال پیامک است. اشتباهی که سیستم بر اساس کدهای ارائه شده قادر به ارائه خدمت به آن‌ها نیست. یعنی مثلا کد ملی ذی‌نفع یا صادرکننده را اشتباه بزنید یا شناسه چک را اشتباه تایپ کنید و…

در این صورت پیامکی برای شما خواهد آمد که «امکان ارائه خدمت وجود ندارد». بسته به نوع اشتباه متن پیامک دریافتی شما هم متفاوت خواهد بود. نوع دیگری از اشتباه که سیستم قادر به رفع آن نیست، اشتباهاتی است که در ساختار تدوین شده پیامک ایراد محسوب نمی‌شود اما برای شما چرا. مثلا به جای یک میلیون و پانصد هزار تومان، بزنید 15 میلیون تومان یا به جای تاریخ یک ماه بعد، یک روز بعد یا یک سال بعد را تایپ کنید. در این صورت از نظر سامانه پیامکی، مورد شما صحیح تلقی می‌شود.

آیا سامانه پیامکی تمامی چک‌های حقوقی و حقیقی را پوشش می‌دهد؟

برای صادرکننده چک، تنها امکان ثبت چک‌های حقیقی میسر است؛ یعنی چک حقوقی را نمی‌توان در این سامانه ثبت کرد اما می‌توان از فردی حقیقی به شخصیت حقوقی (شرکت یا سازمان) چک داد.

محدودیت خاصی در رقم چک صیادی در سامانه پیامکی وجود دارد؟

بر اساس مصوبه بانک مرکزی، در سامانه پیامکی چک‌های صیادی، تنها تا مبلغ 150 میلیون ریال معادل 15 میلیون تومان را می‌توان ثبت کرد. در صورتی که رقمی بیش از این را در سامانه ثبت کنید با این پیامک، دستور ثبت چک شما غیرقابل پذیرش می‌شود:

انجام عملیات روی چک با مبلغ بیش از [150,000,000] ریال از طریق پیامک امکان‌پذیر نیست.

آیا می‌توان چک‌های قدیمی (غیرصیادی) را هم از این روش ثبت و تایید کرد یا انتقال داد؟

خیر. با توجه به اینکه این سامانه تنها برای چک‌های صیادی تدارک دیده شده است. از سوی دیگر در اجزای کد دستوری، ثبت شناسه صیادی الزامی است، امکان ثبت، تایید یا انتقال چک‌های قدیمی یا غیرصیادی در این سامانه وجود ندارد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. سجاد می‌نویسد

    کد های دستوری اشتباه هست

    2
    1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد