رده ویکی رده بانکداری شرکتی (CORPORATE BANKING) و اهداف آن

بانکداری شرکتی (CORPORATE BANKING) و اهداف آن

ویکی رده

همه چیز درباره بانکداری شرکتی، عوامل تاثیرگذار در شکل‌گیری آن و اهداف و خدماتی که به مشتریانش ارائه می‌کند.

نویسنده: محمد امیرپور
9 اسفند 1400
بانکداری شرکتی

بانکداری شرکتی چیست؟

بانکداری شرکتی یکی از مفاهیم جدیدی است که بانک‌های پیشرو و بزرگ دنیا در سال‌های اخیر بستر ارائه خدمات آن را برای مشتریان بزرگ و مهم خود آماده کرده‌اند. البته همین اول بگوییم این نوع بانکداری، تنها به مشتریان حقوقی اختصاص ندارد. بلکه افراد حقیقی هم با دارایی مشخص که تعریفش را پایین‌تر آورده‌ایم، امکان دریافت خدمات بانکداری شرکتی را دارند. این بانکداری در واقع مدلی از ارائه خدمات بانکی به کسب و کار و استراتژی‌های بزرگ و پیچیده شرکت‌های بزرگ با افراد با دارایی مشخص است. برای همین هم بانک‌داری شرکتی به عنوان یکی از چهار نوع بانکداری یعنی: بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری شرکتی و بانکداری سرمایه‌ای پدید آمده است. در این جنس از بانکداری تلاش می‌کند همه نیازهای مشتریان شرکت‌ها که نیازهای بانکی کاملا متفاوتی با مشتریان دسته‌های دیگر -یعنی مشتریان بانکداری خرد، تجاری و سرمایه‌ای- دارند را پوشش بدهد.

البته بانکداری شرکتی به دلیل تنوع زیاد مشتریان و جزئیات پرتعدادی که در این حوزه وجود دارد، به ۳ دسته مختلف تقسیم می‌شود:

  1. بانکداری شرکت‌های کوچک و متوسط
  2. بانکداری شرکت‌های بزرگ
  3. بانکداری بازار جهانی

چه عواملی در شکل‌گیری بانکداری شرکتی تاثیرگذار هستند؟

بانکداری شرکتی حاصل یک نیاز در دنیای امروزی بود. یعنی پیچیده شدن علم اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی در سال‌های اخیر، بانک‌ها را به سمتی برد که علاوه بر انجام کارهای معمول بانکی که قرن‌هاست با سروشکلی یکسان به مشتریان عمومی و عادی خود ارائه می‌دهند، به سمت دادن خدماتی ویژه به مشتریان حقیقی یا حقوقی خاص خود باشند. مشتریانی که برای بانک‌ها اصطلاحا وی آی پی محسوب می‌شوند.

مثلا در ایران خودمان اقتصاد همیشه روی درآمد نفتی تکیه داشته است. برای همین هم فعالیت‌های اقتصادی، توان تولید و البته صادرات همیشه با آسیب‌های زیادی مواجه بوده است. به همین دلیل هم بانک‌ها، با طراحی سازوکار جدیدی به اسم بانکداری شرکتی، شروع به هدایت بازار سرمایه به سمت فعالیت‌های اقتصادی سودآور کردند. این اتفاق سه مزیت بزرگ داشت؛ اول این‌که شرکت‌های بزرگی که سرمایه اولیه خوبی داشتند، سرمایه‌شان را به طرف تولید با سود بیشتر می‌بردند. دوم سود بانک‌ها از محل مشاوره و ارائه خدمات خاص به مشتریان حقیقی یا حقوقی ویژه بود. سومین برنده هم دولت بود که می‌توانست روی گشایش اقتصادی حساب باز کند، بی‌‌آنکه خودش را درگیر فعالیت اقتصادی این سازمان‌های اقتصادی کند.

بانکداری باز (Open Banking) چیست؟

بانک‌داری شرکتی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

مهمترین استراتژی توسعه بانکی، تعریف وظایف مالی و بانکی بزرگتری برای صنعت بانکداری بود. بانک برای قرن‌ها جایی بود که دوکار مهم انجام می‌داد: در ازای گرفتن دارایی مشتریانش سود سالانه بپردازد، یا در ازای گرفتن ضمانت به مردم تسهیلات بدهد. اما بانکداری شرکتی از بانک‌ها مشاورانی قدرتمند می‌سازد که به سرمایه‌گذاران مشاوره‌های اقتصادی درست می‌دهد. این جنس از بانکداری اجازه می‌دهد پول مشتری وارد چرخه اقتصادی شود. در یک کلام بانکداری شرکتی منابع مالی مشتریانش را مدیریت می‌کند. حتی می‌تواند کار مدیریت ریسک را برای مشتریانش انجام بدهد و دارایی‌ها و بدهی‌های آنها را سازماندهی کند. و در نهایت از دیگر اهداف بانک‌داری شرکتی دادن مشاوره‌های بازاریابی و حقوقی و مالیاتی به مشتریان خاص بانکی است.

بانکداری سرمایه گذاری چیست و چه نقشی در بازار سرمایه دارد؟

بانکداری شرکتی چه خدماتی به مشتریان هدف خود ارائه می‌دهد؟

مشتریان این بانکداری طیف وسیع و متنوعی از جامعه را در بر می‌گیرد. هر شخص عادی یا شرکت حقوقی که سرمایه‌ای بیش از 5 میلیارد تومان داشته باشد یا منابع مالی‌ای در اختیارش باشد که همین مقدار ارزش دارد، یا حتی اگر قابلیت گرفتن تسهیلاتی به ارزش 3میلیارد تومان را داشته باشد، می‌تواند جزو مشتریان بانکداری شرکتی لقب بگیرد. اما مهم‌ترین خدماتی که بانک‌ها در قالب این نوع بانکداری به مشتریانشان ارائه می‌دهند:

  • خروج از بن‌بست دادن خدمات بانکی صرف به مشتریان
  • امکان دادن مشاوره‌های بازاریابی و حقوقی و مالیاتی
  • امکان دادن خدمات مالی (مثل لیزینگ، سرمایه‌گذاری و بیمه)
  • مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، مدیریت تعهدات، مدیریت دریافت‌ و پرداخت‌، تامین مالی و خدمات مشاوره‌ای
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد