رده ویکی رده مالیات حقوق و دستمزد سال 1403 چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات حقوق و دستمزد سال 1403 چگونه محاسبه می‌شود؟

ویکی رده

حقوق‌بگیران و کارمندان تا چه سقفی از پرداخت مالیات معاف هستند و شیوه محاسبه مالیات برای حقوق‌های مشمول مالیات چیست؟

نویسنده: محمد امیرپور
1 آذر 1402
مالیات حقوق و دستمزد

مالیات حقوق جزو مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شود. تمام کارفرمایان موظف هستند مالیات را طبق بخشنامه، از حقوق ماهانه کسانی که برای آنها کار می‌کنند کسر کنند. بعد هم مالیات کسر شده را به حساب مشخص‌ و ثابتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز می‌کنند که بخشی از سامانه مالیات بر حقوق محسوب می‌شود. البته فراموش نکنید حقوق و دستمزدهای پایین تا سقف خاصی معاف از مالیات هستند که رقم این معافیت مالیاتی حقوق هر سال با توجه به نرخ تورم اعلام می‌شود.

آشنایی با مالیات حقوق و دستمزد

هر کسی که به هر طریقی مشغول کار باشد و به ازای کاری که می‌کند، حقوق می‌گیرد و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته، باید بخشی از دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق و دستمزد بپردازد. این مبلغ که ماهانه از حقوق تمام کارمندان و کارگران کسر می‌شود، طبق جدول محاسبه مالیات حقوق از افراد گرفته می‌شود. مالیات حقوق و دستمزد جزو مالیات‌های مستقیم به حساب می‌آید. البته میزان مالیات بر حقوق افراد، بستگی مستقیم به مقدار حقوقش دارد. یعنی محدوده حقوق هر فرد درصد مالیات پرداختی‌اش را مشخص می‌کند. فقط این را بدانید که اگر تا سقف 120میلیون تومان در سال (یعنی حقوق ماهانه 10میلیون تومان) درآمد دارید، از دادن مالیات معاف هستید.  اما اگر درآمد بالاتری از این سقف دارید، باید مالیاتش را بپردازید که جزییاتش را همین پایین گفته‌ایم.

نحوه محاسبه مالیات حقوق و دستمزد در سال 1403

دولت هر سال سقف معافیت از مالیات را برای حقوق کارمندان و کارگران اعلام می‌کند. اما خیلی‌ها هم دستمزد بالاتری از حقوق معاف از مالیات می‌گیرند. پس اگر شما هم جزو این دسته هستید و می‌خواهید بدانید محاسبه مالیات حقوق و دستمزد سال 1402 چطور انجام می‌شود، مطلب پایین را بخوانید.

طبقه اول | حقوق بین یک تا 12 میلیون تومان

نیازی به پرداخت مالیات نیست. اگر تا 144 میلیون در سال یا همان 12 میلیون در ماه حقوق می‌گیرد، در سال 1403 معاف از پرداخت مالیات به حساب می‌آیید.

طبقه دوم | حقوق بین 12 تا 14 میلیون تومان

اگر حقوق‌تان در این محدوده قرار می‌گیرد، ابتدا جمع حقوق و مزایا را از 12میلیون تومان کم کنید. 10درصد عدد باقیمانده مالیاتی است که باید بپردازید. افراد این طبقه باید 10درصد درآمدشان را مالیات بدهند.

طبقه سوم | حقوق بین 14 تا 23 میلیون تومان

کسانی که حقوق‌شان در این طبقه قرار می‌گیرد، باید 15درصد درآمدشان مالیات بدهند. ابتدا ما‌به تفاوت حقوق افراد تا 14 میلیون تومان با مالیات 15درصدی محاسبه می‌شود. بعد هم  10درصد مالیات 10 تا 14 میلیونی از آنها کسر خواهد شد.

طبقه چهارم | حقوق بین 23 تا 34 میلیون تومان

کسانی که حقوق‌شان در این محدوده است، باید 20درصد حقوق‌شان را مالیات بدهند. مقدار حقوق دریافتی را از  23 میلیون کسر کنید. 20درصد مبلغ باقیمانده مالیات حقوق است. بعد هم به صورت پلکانی مالیات طبقه سوم و طبقه دوم را که 15درصد و 10درصد خواهد بود، از حقوق‌شان کسر می‌شود.

طبقه پنجم | حقوق 34 میلیون به بالا

اگر جزو حقوق‌بگیران نجومی هستید، باید 30درصد درآمدتان را مالیات بدهید. مدل محاسبه‌اش را هم خودتان پیدا کنید، ما آنقدری حقوق نمی‌گیریم که مالیات نجومی‌بگیران را هم برایشان حساب کنیم.

حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در 1402

جدول محاسبه مالیات و دستمزد سال 1403

دولت درآمد مشمول مالیات حقوق و همین‌طور سقف معافیت مالیات حقوق در سال 1401 را هم اعلام کرده است. سقف حقوق معاف از مالیات با توجه به حقوق پایه تغییر می‌کند و امسال هم حقوق معاف از مالیات به نسبت سال گذشته تغییراتی داشته که در جدول پایین می‌بینید.

جدول مالیات حقوق 1403
از تا مقدار مشمول مالیات نرخ مالیات
0 10میلیون تومان معاف 0
10 میلیون 14 میلیون تومان 4میلیون تومان 10درصد
14 میلیون تومان 23 میلیون تومان 4 تا 13 میلیون تومان 15درصد
23 میلیون تومان 34 میلیون تومان 13 تا 24 میلیون تومان 20درصد
34 میلیون تومان به بالا 24میلیون به بالا 30درصد

اقلام و عوامل مشمول مالیات حقوق

اگر حقوق‌بگیر هستید حتما می‌دانید که حقوق یک کارگر یا کارمند از مجموعه حقوق و مزایایی تشکیل می‌شود که جمع تمام آنها به عنوان دستمزد نهایی حقوق به فرد پرداخت می‌شود. بد نیست بدانید که هر کدام از این مزایا که مبلغی را به حقوق شما اضافه می‌کند و جزو دریافتی‌تان به حساب می‌آیند، موارد مشمول مالیات بر حقوق هستند. فهرست دریافتی‌ها و مزایای شغلی مشمول مالیات را همین‌جا ببینید.

حقوق پایه حق خواروبار حق مدیریت پاداش آخر سال عیدی سالانه حق یک وعده غذا
حق تولید حق تأهل حق امضا حق خزانه حق پاسداری حق برودت
حق فنی حق نهار و شام حق کمیسیون فروش حق آنکال حق آکورد حق مشاوره
حق عیال حق باجه حق سرایداری حق سرویس حق انبارداری حق اولاد
حق سرپرستی حق حسابرسی حق دیپلم حق شیفت حق افزایش بهره‌وری حق مسکن
حق ثابت پول شیر پول جارو پول صبحانه حق افزایش بهره‌وری تولید فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات
فوق‌العاده محل خدمت فوق‌العاده نواحی مرزی فوق‌العاده شرایط محیط کار فوق‌العاده کشیک فوق‌العاده سختی آب و هوا فوق‌العاده جذب
فوق‌العاده نگهبانی فوق‌العاده کیلومتری فوق‌العاده سیاری اضافه کار نوبت کاری جمعه کاری
کارمزد مزایای غیرنقدی کارکنان مزایای ارزی هزینه ایاب و ذهاب جیره نقدی مزایای نقدی
مزایای تولید تغذیه مسکن با اثاثیه مسکن بدون اثاثیه کسری انبار پول لباس کار
حق فنی حق بیمه نمایندگی اتومبیل اختصاصی بدون راننده اتومبیل اختصاصی با راننده

نکته: مزایا و دریافتی‌های زیر معاف از مالیات محسوب می‌شوند:

  • بازخرید ایام مرخصی
  • کمک هزینه عائله‌مندی
  • هزینه سفر و فوق‌العاده ماموریت
  • عیدی
  • پاداش آخر سال
  • کمک هزینه مسکن و خواروبار در ایام بیماری
  • حق شیر
  • پاداش نهضت سوادآموزی
  • حق التضمین (کسر صندوق)

مالیات حقوق و دستمزد

تعریفی ساده از درآمد مشمول مالیات حقوق

مالیات حقوق و دستمزد چیست؟ بهترین پاسخ به این سوال این است: یکی از درآمدهای دولت برای اداره کشور مالیات حقوق و دستمزد محسوب می‌شود. برای همین دولت هر سال مبلغی را به عنوان مالیات حقوق در لایحه بودجه می‌گنجاند. طبق ماده 85 قانون مالیات مستقیم، هر درآمد، حقوق و حق‌الزحمه مربوط به شغل که مستمر یا غیرمستمر باشد، درآمد مشمول مالیات حقوق به حساب می‌آید. درآمد مشمول مالیات البته قوانین جداگانه‌ای برای حقوق اصلی، مزد یا مقرری دارد که هر کدام تعریف جداگانه‌ای در قوانین مالیاتی و حقوق دارند.

  • حقوق اصلی: به پولی که کارمند یا کارگر برای یک ماه یا یک فصل کار از کارفرمایش می‌گیرد، حقوق اصلی می‌گویند.
  • مزد: مبلغی که بابت انجام دادن حجم معلومی کار یا پروژه‌ای مشخص توسط کارفرما پرداخت شود، مزد است.
  • مقرری: به پولی که هر ماه به بازنشستگان داده می‌شود، مقرری می‌گویند.

محاسبه عیدی و سنوات 1400

سقف معافیت از مالیات بر حقوق و دستمزد

هر سال مبلغی به عنوان سقف حقوق معاف از مالیات اعلام می‌شود و کسانی که کمتر از این رقم حقوق بگیرند، معاف از مالیات هستند. سقف معافیت از مالیات و حقوق در سال 1401 حقوق کمتر از 5میلیون و 600هزار تومان بود. در سال 1402 سقف معافیت مالیاتی درآمد تا 10میلیون تومان در ماه بود که برای سال 1403 نیز همانند سال قبل خواهد بود. یعنی اگر دریافتی حقوق‌تان در یکسال کمتر از 120میلیون تومان باشد، نیازی به پرداخت مالیات نیست.

موارد معافیت مالیات بر حقوق

بخشی از دریافتی‌های کارمندان و کارگران هم مشمول دریافت مالیات نمی‌شود. فرقی هم نمی‌کند عضو ارگان‌های دولتی باشید، یا شرکت‌های خصوصی و تحت پوشش تامین اجتماعی. در هیچ‌کدام از موارد زیر مالیاتی بابت دریافتی شما گرفته نمی‌شود.

  • سنوات خدمت کارمندان و کاگران مشمول دریافت بیمه نمی‌شود.
  • فوق‌العاده ماموریت در صورتی که کار در فاصله بیش از 50 کیلومتر از محل اصلی شرکت انجام شده باشد.
  • حقوق بازنشستگی و مستمری پایان خدمت، خسارت اخراج، بازخرید خدمت و وظیفه، مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده
  • مبالغ مربوط به شغل مانند سفر و فوق العاده مسافرت
  • وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن
  • عیدی سالانه یا پاداش آخر سال که جمعا معادل یک دوازدهم میزان معافیت باشد
  • خانه‌های سازمانی در اختیار مأموران کشوری با اجازه قانونی یا بر اساس آیین‌نامه‌های خاص
  • پرداخت هزینه بابت معالجه کارکنان یا افراد تحت تکفل آن‌ها
  • مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان که میزان آن حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت مالیاتی باشد
  • درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح اعم از نظامی و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان
  • بخشش ۵۰ درصدی مالیات حقوق کارکنان مشاغل طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مناطق کمتر توسعه یافته

مالیات تراکنش های بانکی

عواقب عدم پرداخت مالیات بر حقوق و دستمزد

حالا اگر کسی مالیات حقوق خود را به دولت پرداخت نکند، مشمول جریمه هم خواهد شد؟ جواب این سوال مثبت است. اگر لیست مالیات حقوق پرسنل یا حتی یک نفر به سازمان امور مالیاتی فرستاده نشود، دو درصد حقوق پرداختی و در صورت عدم پرداخت مالیات درصورتی‌که مشمول مالیات باشند، جریمه‌‌ای معادل ۱۰ ‌درصد مالیات پرداخت‌نشده در موعد مقرر و 2/5درصد جریمه دیگر بابت هر ماه تاخیر به اصل رقم مالیات افزوده خواهد شد.

مالیات حقوق و دستمزد جزو کدامیک از انواع مالیات است؟

تمام مالیات‌های کشور به دو دسته مهم تقسیم می‌شود: مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم. مالیات‌های غیرمستقیم شامل عوارض گمرکی و مالیات مصرف‌کننده و مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. دسته دوم یا مالیات مستقیم هم به دو دسته مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی تقسیم می‌شود. مالیات بر دارایی گرفتن مالیات از ثروت و دارایی‌های شخص محسوب می‌شود و در مالیات بر درآمد، مبنای محاسبه دستمزد و سود فرد یا شرکت است. مالیات بر درآمد به هفت بخش تقسیم می‌شود: مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف درآمدی و در نهایت مالیات بر درآمد حقوق. پس مالیات حقوق و دستمزد در سازمان امور مالیاتی جزو مالیات‌های مستقیم و زیر مجموعه مالیات بر درآمد تقسیم‌بندی می‌شود.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. رضا می‌نویسد

    والا از وقتی رئیسی امده کمر کارگر خرد شده . اخه من مستاجر 16میلیون میگیرم ۴میلیون میدم صاحب خانه خرج و مخارج زن و بچه به کنار .چطوری پول نهضت ملی مسکن جور کنم هی پیام حذف میده به خدا ریئسی یا از عمد اینکار میکنه یا سواد اقتصادی نداره .. خوب خیلی از ماها خرج پدر و مادر هم میدیم حالا خرج مدارس و تفریح که اصلا یادمان رفته از صبح تا شب مث سگ جون میکنیم باز هم هیچ .. خدا خودش به داد مردم برسه فقط یه چیز یاد گرفتن که بندازن گردن رئیس جمهور قبلی از وقتی که من یادمه همین جور بوده همی که رای دادیم قول و وعده هاشون یادشون میره

    9
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد