رده بررسی شرایط انتقال وام مسکن، تعویض وثیقه و تسویه وام چیست؟

شرایط انتقال وام مسکن، تعویض وثیقه و تسویه وام چیست؟

بررسی

راهنمای کامل انتقال وام مسکن را اینجا بخوانید

نویسنده: رضا رضایی
10 مهر 1400
شرایط انتقال وام مسکن

وام مسکن را چگونه انتقال دهیم؟

روند انتقال وام به اینکه وام مسکن‌تان را به چه روشی گرفته‌اید بستگی دارد. اگر مسکن مهری هستید یا در دسته کسانی هستید که از طریق اوراق گواهی حق تقدم وام گرفته‌اید کار برایتان ساده است و این انتقال بدون نیاز به پرداخت انجام می‌شود. اما چنانچه شما از طریق تسهیلات سپرده یا روش‌های دیگر وام گرفته‌اید لازم است بعد از مرحله درخواست، به صورت یکجا ۱۰ درصد از کل بدهی خودتان را منهای سود سال‌های باقی‌مانده به اضافه ۱ درصد کارمزد پرداخت کنید. البته اگر فردی که قرار است وام را به او انتقال دهید از خویشاوندان شماست نیازی به این پرداخت نیست. پیچیده نیست. یک‌بار دیگر بخوانید.

نکته: تا پایان مهر ماه سال جاری طبق طرح میثاق بانک مسکن بدون واریز درصدی از بدهی وام می‌تواند منتقل شود.

شرایط وام خرید مسکن همه بانک ها

مراحل کامل انتقال وام به روش صلح

صلح یا «تغییر نام مدیون» از خدمات بانکی است که برای انتقال وام وجود دارد. ابتدا لازم است به یکی از شعبه‌های بانک مسکن مراجعه کرده و درخواست انتقال وام را مطرح کنید. این درخواست در ادامه وارد مراحل اداری شده و پرونده تشکیل می‌شود. در مرحله تشکیل پرونده لازم است متقاضی به بانک مراجعه کند.

مدارک لازم برای انتقال وام مسکن

  • مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی جدید)
  • سند
  • قولنامه

تایید صحت مدارک در این مرحله انجام می‌شود و کارمزد انتقال محاسبه و به صندوق ارجاع می‌شود. بعد از پرداخت کارمزدها، پرونده برای طی مراحل اداری به دفترخانه ارسال می‌شود.

در مرحله بعد، بانک وضعیت انتقال‌گیرنده را بررسی می‌کند که چک برگشتی یا بدهکاری بانکی نداشته باشد. بعد از طی مراحل اداری، مرحله آخر فرا می‌رسد و پیش‌نویس صلح تنظیم شده و به امضای رییس شعبه می‌رسد.

 

شرایط انتقال وام مسکن به شهرهای دیگر چیست؟

حتما می‌دانید که سقف تسهیلات مسکن بر اساس گروه‌های شهری مختلف متفاوت است. همین مسئله در مورد انتقال وام باعث بروز پیچیدگی‌هایی می‌شد. یعنی کسی که در شهر بزرگ وام گرفته بود، برای انتقال وام به شهرهای کوچک یا برعکس، دردسرهایی داشت. به همین دلیل، مصوبه جدید شورای پول و اعتبار و افزایش ۲ برابری سقف وام در شهرهای مختلف، درصد بالایی از درخواست‌های قدیمی انتقال وام بدون مشکل انجام خواهد شد.

بر اساس قانونی که در این زمینه وجود دارد، میزان تسهیلات نهایی بر اساس شهری پرداخت می‌شود که تسهیلات کمتری دارد. مثلا اگر شما در شهر تهران افتتاح حساب کرده و قصد انتقال آن به شهر شاهرود با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر را داشتید، پیش از مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، سقف اعتباری که به شما تعلق می‌گرفت ۱۲۰ میلیون تومان بود. اما طبق این مصوبه سقف تسهیلات برای تمام شهرها ۲ برابر شده است. پس در نتیجه درخواست انتقال وام از تهران به شاهرود با ۲۴۰ میلیون تومان انجام می‌شود. چنانچه سقف وام مورد درخواست شما همچنان از شهرستان مورد نظرتان بیشتر است باید مابقی آن را تسویه و سپس انتقال را انجام دهید.

انتقال وام مسکن از شهرهای دیگر به تهران چه شرایطی دارد؟

همین توضیح بالا برای حل مسئله کافی است. یعنی چون سقف وام مسکن در پایتخت بیشتر است، برای انتقال آن به تهران مشکلی وجود ندارد ولی مبلغ وام هم بیشتر نمی‌شود.

انتقال وام مسکن جوانان چگونه است؟

لازم بدانید تسهیلات مسکن جوانان نیز با رعایت شرایطی قابل انتقال به شهرهای دیگر است. برای مثال اگر شما در شهر یزد ساکن هستید و سپرده‌گذاری مسکن جوانان را با رعایت حداقل سپرده‌گذاری شهر تهران انجام داده باشید امکان انتقال وام شما به تهران وجود دارد.

 

تعویض وثیقه و شرایط آن

تعویض وثیقه در واقع راهی برای آزاد کردن سند بدون نیاز به تسویه حساب با بانک است. در حالت کلی اگر قصد فروش واحدی را که سند آن در گرو بانک است، داشته باشید یا باید به طور کامل بدهی را پرداخت کنید یا وام را به خریدار دیگر یا ملک دیگری منتقل کنید. با روش تعویض وثیقه دریچه‌ای جدید در این زمینه گشوده شد.

به طور کلی ۲ روش موقت و دائمی برای تعویض وثیقه وجود دارد؛ اگر شما همزمان با فروش خانه اول امکان خرید همزمان خانه دوم را ندارید یا اصلا فعلا قصدی برای آن ندارید، بانک به شما مهلتی ۶ تا یک ساله می‌دهد. در این روش موقت شما سند ملکی دیگر که باید غیر منقول باشد به بانک برده و درخواست می‌کنید وثیقه تعویض شود. بانک سند را آزاد می‌کند و شما در مهلت ۶ تا یک ساله‌ای که بانک به شما داده است، ملک جدیدی به نام خود خریداری کرده و با معرفی آن به بانک ملک جدید را در رهن قرار می‌دهید.

روش دوم روش دائمی است. اگر شما به غیر از ملکی که در رهن بانک است ملک دیگری نیز به نام خود در اختیار دارید، می‌توانید از این روش بهره‌مند شوید. در این روش سند ملک دوم به بانک ارائه می‌شود تا با ملک پیشین جایگزین شود. شرط انجام پذیرفتن این جابه‌جایی این است که سند ملک جدید بعد از تاریخ دریافت تسهیلات به نام شما خورده باشد. این روش دائمی است و پس از آن نیازمند اقدام دیگری نیست.

مدارک انتقال وام مسکن به ملک دیگر از طریق تعویض وثیقه همزمان

  • سند ملک قدیم
  • سند ملک جدید
  • شناسنامه، کارت ملی جدید خریدار و فروشنده
  • پایان کار ملک جدید
  • اصل و کپی پروانه ساختمان ملک جدید
  • صورتمجلس تفکیکی
  • اصل و کپی مبایعه نامه (قولنامه) ملک جدید
  • استعلام طرح شهرداری و در صورت لزوم استعلام های پروانه ساختمان و پایان کار
  • اصل و کپی بنچاق ملک جدید
  • هزینه علی الحساب ارزیابی
  • پرداخت کارمزد تعویض وثیقه براساس تعرفه های بانک

نکته: اگر شما نتوانید پس از خارج کردن ملک قدیم از رهن بانک، بلافاصله سند جدیدی جایگزین کنید، می‌توانید از روش «تعویض وثیقه غیر همزمان» استفاده کنید. در این روش تا جایگزینی وثیقه جدید مبلغی بر حسب میزان وام دریافتی نزد بانک به گرو می‌گذارید و روال اقساط را نیز ادامه می‌دهید. با خرید خانه جدید وثیقه ریالی آزاد شده و سند ملک جایگزین آن می‌شود.

همه چیز درباره وام خرید مسکن 480 میلیونی

مراحل تسویه وام مسکن و فک رهن

اما ممکن است شما برای آزاد کردن سند خود تصمیم بگیرید وام مسکن‌تان را به‌طور کامل تسویه کنید.  در این مسیر ۳ راه پیش روی شما وجود دارد؛

  • تسویه کامل تمام بدهی: باید در نظر داشت محاسبات آن از طریق بانک صورت می‌گیرد و ممکن است با محاسباتی که ما انجام می‌دهیم متفاوت باشد. نوع محاسبه سود، روزشمار بودن آن و عوامل مختلف باعث می‌شود، فرمول ثابت و قابل اعتمادی برای این کار وجود نداشته باشد!
  • سرمایه‌گذاری از طریق طرح رها یک: در طرح رها یک شما حسابی در بانک باز کرده و اگر فرضا ۵۰ میلیون تومان به بانک بدهکار هستید، ۱۱۰ درصد معادل ۵۵ میلیون تومان در این حساب سپرده می‌گذارید. اگر این امکان برای‌تان وجود دارد که برای مدت یک سال به این مبلغ دست نزنید، در پایان یک سال و بعد از کسر اقساط شما، ۱۵ درصد سود به این مبلغ تعلق می‌گیرد. اگر چنین امکانی برای شما وجود ندارد سودی که به سپرده شما تعلق می‌گیرد ۱۰ درصد خواهد بود.
  • سرمایه‌گذاری از طریق طرح رها ۲: در این طرح شما باید ۱۳۰ درصد مانده بدهی وام در زمان فسخ قرارداد را نزد بانک به سپرده بگذارید. یعنی اگر مانند مثال قبلی ۵۰ میلیون تومان بدهکار هستید، این بار بایستی ۶۵ میلیون تومان نزد بانک به سپرده بگذارید. اگر این سپرده‌گذاری در قالب بلندمدت صورت بگیرد، ۱۶ درصد سود بانکی به آن تعلق می‌گیرد. اگر از طریق کوتاه‌مدت باشد ۱۱ درصد سود می‌گیرد.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. سمانه می‌نویسد

    سلام
    یه سوال داشتم
    چه زمان مبلغ مسدود شده در بانک جهت وثیقه ازاد وقابل برداشت است؟

    6
    11
وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی