رده رپورتاژ آگهی وتجارت موفقیت را معنا کرد

وتجارت موفقیت را معنا کرد

رپورتاژ آگهی

با برگزاری مجمع عمومی و ارائه گزارش عملکرد

نویسنده: رضا رضایی
31 تیر 1400

مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده بانک تجارت روز سه شنبه 29 تیرماه با حضور 56 درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی این بانک به صورت غیر حضوری در محل هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

در این مجمع عملکرد بانک تجارت برای سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 99 با اکثریت آرای سهامداران که به صورت برخط (آنلاین) یا از طریق اپلیکیشن همراه بانک تجارت در این جلسه حضور داشتند به تصویب رسید.

دولت آبادی مدیر عامل بانک تجارت در گزارش هیات مدیره به مجمع به موفقیت های این بانک در سه سال گذشته اشاره داشت و گفت: همانطور که همه سهامداران بانک اطلاع دارند بانک تجارت در پایان سال 1396 با مشکل جدی زیان عملکردی سنگین حدود 61 هزار میلیارد ریالی مواجه بود که بانک را مشمول ماده (141) قانون تجارت کرد. از طرفی بانک با چالش های دیگری مانند هزینه گزاف تجهیز منابع، مطالبات معوق هنگفت و غیر جاری روبرو بود که مدیریت ارشد بانک با در نظر گرفتن این شرایط، برنامه ریزی لازم را برای خروج از این شرایط در یک برنامه 4 ساله تدوین و به مورد اجرا گذاشت.

وی افزود: براساس این نقشه راه 4 ساله مقرر شد بانک تا سال 1400 از زیان عملیاتی خارج شود که این هدف با عزم راسخ کارکنان 2 سال زودتر از موعد محقق شد و مشارکت جمعی و همدلی پرسنل عملکردی خیره کننده از بانک بزرگ تجارت در پایان سال 1399 به ثبت رساند که یقینا رضایتمندی ذی نفعان بانک را به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل بانک تجارت در تشریح نتیجه این اقدامات یادآور شد: با تلاش شبانه روزی مدیران و همه همکارانم در بانک تجارت دستاوردهای برجسته ای در حوزه‌های مختلف عملکردی بانک در مقطع زمانی پایان سال ١٣٩٦ تا پایان سال ١٣٩٩ شاهد بودیم. مجموع سپرده های ریالی بانک تجارت نسبت به پایان سال ماقبل، در پایان سال های 1397 با 24.9% رشد به 1262 هزار میلیارد ریال، 1398 با 45% رشد به 1830 هزار میلیارد و 1399 با 53.2% رشد به 2804 هزار میلیارد افزایش یافت. در حالی که میانگین رشد 5 بانک بزرگ تجاری کشور نسبت به سال ماقبل، در پایان سال های مذکور 15%، 26% و 45% بوده است. به عبارت دیگر، مجموع سپرده های ریالی بانک تجارت طی 3 سال گذشته 178% رشد داشت، در حالی که میانگین رشد 5 بانک بزرگ تجاری کشور در همین مدت 110% بوده است.

دولت آبادی تمرکز بر رشد منابع جاری را یکی از اولویت های برنامه های این بانک ذکر کرد و یادآور شد: سپرده های جاری ریالی بانک تجارت نسبت به پایان سال ماقبل، در پایان سال های 1397 با 72% رشد، 1398 با 149% رشد فزاینده و 1399 با 54% رشد به مبلغ 644 هزار میلیارد ریال بالغ شد. به عبارت دیگر سپرده های جاری ریالی بانک تجارت طی 3 سال گذشته 558% رشد داشت، در حالی که میانگین رشد 5 بانک بزرگ تجاری کشور در همین مدت 349% بوده است. این رشد منابع ارزان قیمت که در بانک بی سابقه بود، آثار مثبت زیادی در بهبود صورت های مالی بانک داشته است.

وی در ادامه به سهم 18.1 درصدی منابع بانک تجارت از بازار منابع 5 بانک بزرگ تجاری در سال 99 اشاره کرد و گفت: سهم بانک تجارت از بازار منابع در بین 5 بانک بزرگ تجاری نیز در این سال ها همواره رو به رشد بوده است. به نحوی که بانک تجارت توانست سهم سپرده های ریالی خود را بین 5 بانک بزرگ تجاری، در پایان سال های 1397 با 9% رشد در افزایش سهم از منابع به 14.9%، 1398 با حدود 14.7% رشد در افزایش سهم از منابع به 17.1% و 1399 با 5.8% رشد در افزایش سهم از منابع به 18.1% برساند.

مدیر عامل بانک تجارت در تشریح اهم دستاوردهای این بانک در سال 99 تاکید کرد: پوزیشن ارزی بانک تجارت تا پایان سال 1399 مبلغی چشم گیر در حدود 128 هزار میلیارد ریال (805 میلیون دلار) است، که با توجه به چشم انداز نرخ ارز، از جمله ذخایر قابل اتکا و ارزشمند برای بانک محسوب می شود.  با توجه به اقدامات عملیاتی صورت گرفته و اصلاح تراز بانک، وضعیت نقدینگی بانک تجارت، به شرایط مطلوب رسیده و در طی 3 سال گذشته علاوه بر تسویه خطوط بین بانکی و رفع کسری نقدینگی به مازاد بیش از 450 هزار میلیارد ریال در پایان خرداد 1400 دست یافته و توانسته است این منابع را در بازار بین بانکی در اختیار سایر بانکها نیز قرار دهد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات کلان و بسیار مهم که به همت کارکنان و مدیران بانک تجارت صورت گرفته است می توان به تجدید ارزیابی دارایی های بانک اشاره کرد که سبب شد این بانک در پایان سال 1397 به بزرگترین شرکت بورسی کشور تبدیل شده و  از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شود که این امر به عنوان اقدامی موفقیت آمیز و اثر گذار در بازار سرمایه  به لحاظ بهبود ارزش سهام بانک محسوب می شود.

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت در این مجمع به عنوان روزنامه های رسمی بانک تجارت انتخاب شدند.

در ادامه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک با دستور جلسه انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار شد که پس از رای گیری از سهامداران، رضا دولت آبادی، علی کی لانی، عباس اشرف نژاد و مرتضی ترک تبریزی به عنوان اعضای هیات مدیره این بانک انتخاب شدند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد