رده بررسی محدودیت سنی وام ازدواج | هیاهو برای هیچ

محدودیت سنی وام ازدواج | هیاهو برای هیچ

بررسی

نقدی بر نامه جدید وزیر ورزش و جوانان به رئیس‌جمهور درباره وام ازدواج

نویسنده: رضا رضایی
27 خرداد 1399
وام ازدواج

ابتدا اصل خبر محدودیت سنی وام ازدواج را به نقل از ایسنا بخوانید: «چندی پیش دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان با پیگیری معاونت امور جوانان و دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان نامه ای برای رییس جمهور ارسال کرد مبنی بر این که؛ بررسی های تحلیلی به عمل آمده در خصوص افزایش وام ازدواج طی چند سال گذشته کمک شایانی به ازدواج این قشر نکرده و حتی شاهد ازدیاد مواردی از قبیل خرید و فروش وام، ازدواج اجباری، طلاق و ازدواج مجدد با هدف اخذ تسهیلات مذکور و… شده است.

در این نامه وزیر ورزش و جوانان آورده است: به استناد گزارشات دریافتی از بانک مرکزی، بررسی های میدانی و نیز رصد اخبار رسانه ها مبنی بر تحلیل آماری وام های پرداختی، تعداد متقاضیان دریافت وام ازدواج با میانگین سنی بالای ۶۰ سال و زیر ۱۵ سال که خارج از عرف سن مناسب فرزند آوری هستند رو به افزایش است که با عنایت به هدف دولت از این امر در راستای تسهیل ازدواج بهنگام جوانان، خواهشمند است دستور فرمایید ضوابط و قوانین مرتبط با اعمال محدودیت سنی ۱۸ تا ۴۰ سال و اعطای این تسهیلات صرفاً برای ازدواج نخست به عنوان مصوبه دولت بررسی و به بانک مرکزی ابلاغ گردد.

در جواب این نامه دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان به دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور داد: فوری آیین‌نامه و یا در صورت لزوم قانون اصلاح شود یا در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شود که سن افراد متقاضی وام ازدواج صرفاً ۱۸ تا ۴۰ سال باشد.»

 

آیا محدودیت سنی وام ازدواج کار درستی است؟

اول باید از وزیر ورزش و جوانان خواست که نمونه‌ای از «بررسی‌های میدانی» و گزارش بانک مرکزی را منتشر کند و چند نمونه از رصد اخبار را به رسانه‌ها دهد تا معلوم شود که این «ازدیاد مواردی از قبیل خرید و فروش وام، ازدواج اجباری، طلاق و ازدواج مجدد با هدف اخذ تسهیلات مذکور» چگونه انجام شده است؟ و این موارد چقدر فراوانی دارد؟

آنچه از این نامه برمی‌آید این است که وزیر ورزش و جوانان برای آنکه به بخش دوم عنوان پست خود [یعنی جوانان!] هم توجهی نشان دهد، نامه‌ای نوشته و مشکلاتی را در راه وام ازدواج -که تنها تسهیلات اختصاص داده شده به جوانان این مملکت است- بیان کرده ولی معلوم نیست این مشکلات چقدر مبتلابه عموم جوانانِ در شرف ازدواج است و حالا این ضابطه‌های جدید کارشان را راه می‌اندازد یا دردسرهای جدیدی برایشان می‌سازد؟

آنچه معلوم است؛ وام ازدواج پیش از این هم قوانین مشخصی داشت که به دقت توسط بانک‌های وام‌دهنده اجرا می‌شد؛ در این قوانین آمده است که وام ازدواج تنها به ازدواج اول تعلق می‌گیرد، پس بیان معضل «طلاق و ازدواج مجدد» توسط آقای وزیر چه جایگاهی دارد وقتی همه چیز پیشاپیش در قانون مشخص شده است؟ وقتی در متن تسهیلات هست که «متقاضیان وام ازدواج دو سال (۲۴ ماه) بعد از تاریخ عقدشان زمان برای ثبت‌نام وام ازدواج در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دارند» بیان اینکه افراد با میانگین سنی بالای ۶۰ سال درخواست وام داده‌اند چه معنایی می‌دهد؟ یا فرد ۶۰ ساله ازدواج اولش است(!) که خب از حق طبیعی‌اش استفاده می‌کند، یا تقاضای جدید داده که مطابق متن قانون نمی‌شود یا برای ازدواج دوم و سوم و چندم درخواست وام ازدواج داده که باز هم شدنی نیست.

تازه دقت کنید که وزیر ورزش در نامه‌اش می‌گوید: «میانگین سنی ۶۰ سال»! این عبارت یعنی موارد متعددی با سن بالای ۶۰ سال ازدواج اول/درخواست وام ازدواج داشته‌اند؛ درحالی‌که این حجم از ازدواج در سنین بالا، بازتابی در رسانه‌ها نداشته.

شرایط و قوانین وام ازدواج را اینجا بخوانید

 

محدودیت سنی وام ازدواج برای زیر ۱۸ سال -با توجه به شیوع کودک‌همسری- قابل توجیه و پذیرش است ولی تعیین سقف ۴۰ سالگی آن هم بدون مشخص کردن جنسیت زوج، چه دلیلی دارد؟ حالا که زمزمه‌های ازدواج اجباری -حتی به شوخی- در بهارستان به گوش رسیده، این تصمیم دولتی‌ها، جز سنگ انداختن بیشتر در راه ازدواج چه علتی می‌تواند داشته باشد؟ آیا دغدغه‌مند نشان دادن نسبت به جوانان و پر کردن بیلان کاری با نامه‌نگاری چیزی جز شوآف است؟ جز هیاهو برای هیچ؟

بد نیست وزیر ورزش و جوانان که این روزها مشغول رتق و فتق امور فدراسیون‌ها و بخصوص تیم‌های سرخ‌آبی پایتخت است، کنفرانس خبری بگذارد و درباره موارد عینی که منجر به نوشتن این نامه جدید شده، اطلاع‌رسانی کند. شاید سوژه‌های جدیدی برای رسانه‌ها درباره این وزیر همیشه پرحاشیه به دست آید!

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

54 دیدگاه
  1. نگار می‌نویسد

    سلام وقت بخیر
    برای بنده که ۳۸ سال دارم و ازدواج دومم هست البته از ازدواج اول وام نگرفتم آیا این وام به من هم تعلق میگیره یا نه

    3
  2. زهرا می‌نویسد

    به نظر من، محدودیت شرایط سنی اصلا درست نیست و تبعیض آشکار است. من یک خانم هستم اولا پسرهای زمان ما به جبهه رفتند و بسیاری از آنها شهید شدن. دوما وقتی من خواستگار نداشتم بایست چه کار می کردم.

  3. Amir می‌نویسد

    یعنی‌چی‌به بالای ۵۰ سال تعلق نمیگیره ماو ازدواج حق‌هر‌ایرانیه‌و همه ۱ بار میتونن ازش استفاده کنن

    3
  4. بابک می‌نویسد

    من رفتم واسه وام ازدواج میگه ۳تا ضامن بیار آخه از کجا ۳تا ضامن بیارم صادرات فولادشهر

  5. ,طاهر می‌نویسد

    کسی که بالی ۵۰ ازدواج میکنه حتما نداشته ازدواج بکنه شما چرا محدودش میکنین که اصلا نتونه

    8
  6. سعید مموتی می‌نویسد

    توفیلم افسانه جومونگ وقتی ژنرال حموسو توسط پسرش برکنارشدواون فرجام هاوکشتاری راکه تسو انجام میداد که یهویی ورق برگشت و تمام وزراونخست وزیرها بخصوص وزیرعظم اومدگفت زنرال حموسوبازموقعی شده شمابازم به تخت بنشینید دراین زمان ژنرال حمموسومیدونید چی گفت،گفت:(شماها همتونتون فقط به فکر منافع و قدرت خودتون هسید نه من نه کشورنه مردمم) الانم ایران اوضاع احوالش همینطوره دقیقا زندگی ما شبیه قوزبالاقوز و اجباری شده مثل طفلی که به دنیامیاد تاچشم بازمیکنه میگه ای بابا خدایانگفتم منو ایران به دنیا نیار
    خدایا به ماصبر بلند عنایت بفرما

    4
    2
  7. علی می‌نویسد

    وام ازدواج متعلق به هر ایرانیه از سن کم تا هشتاد نود سال شماها بین ادم ها فرق میزارید این کارد کردین که وام ها رو برا خودتون بردارین. با این طرح محدودیت سنی وام ازدواج به شدت ناراضی هستیم. معلومه که هر کاری میکنید فقط برا منافع خودتونه اصلا به فکر مردم خودتون نیستید

    19
    1
  8. علی می‌نویسد

    وام حق هر ایرانیه محدودیت سنی نداره چه 30سال چه 90سال اگ پدره خودت سنش زیاد باشه ازدواج کنه که سریع قانون عوض میکنید. از همین کار هاتون از تون متنفر میشیم.

    24
    2
  9. رضا می‌نویسد

    بنده ۵۳ سال دارم و ازدواج اولم هست،بهم وام تعلق نمیگیره، گرچه مبلغ ناچیز و بی خاصیتی هست تو این گرونی ها، فقط از خدا میخوام تو راه زندگی فرزندان خودشونم از این سنگ اندازیها اتفاق بیفته تا یکم از مشکلات مردم شریف ایران مطلع بشن ،اینم نتیجه ۸ سال سکونت در خوزستان و حضور در جبهه های جنگ خدا نگهدار همگی

    26
    1
  10. علی رضا می‌نویسد

    سلام به مسئولین کشورخواهش دارم به علت وضعیت اقتصادی کشوروهرج ومرج ویاجلوگیری ازمواردناموسی درکشور..برای آقایان وخانمهاوچه ازدواج کرده هابا راول یاسوم یاچندم…باشدشرایط سنی ۴۰سال رابا۵۰سال عوض نمایند….باتشکرفراوان ازمسولین زحمت کش کشورایران🙏

    4
    3
  11. کلان می‌نویسد

    یعنی من که ۵۰ سالمه و هنوز به خاطر شرایطی که داشتم نتونستم ازدواج کنم وام ازدواج بهم تعلق نمی گیره ؟ من هم تا ابد مجرد می مانم 😬 اگه شرایطو درست کردید میرم زن می گیرم

    44
    6
  12. حسین می‌نویسد

    یکی خود من 24 سالم میخوام سعی و تلاشم کنم 30 سالگی ازدواج کنم از اینور اگه زود ازدواج کنم پول کمه باعث طلاق میشه،اگه بمونم تا 30 سالگی وام کمتر تعلق میگیر یعنی فاتحه باید خوند تو این قانون شما پیش خودتون فکر کردید طرف سنش رفته بالا حتما بیشتر داره ن آقا شما […] بلدی سالیNتومن به جیب میزنی ما سنمون میره بالا و درجا میزنیم چنتا بی سواد به درد نخور جمع شدن برا خودشون میدوزن و میبافن و امضاء هم میکنن، حرومتون بشه انقد میدزدید

    18
    1
  13. میعاد می‌نویسد

    سلام
    دختری ک هنوز ۱۸سالش نشده چجوری میتونه وام ازدواج بگیره

    9
    4
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      مراحل افتتاح حساب در همین سایت اومده: افتتاح حساب زیر ۱۸ سال
      حتما بخونید و حساب باز کنید و بقیه مراحل ثبت‌نام وام ازدواج رو انجام بدید که مهم‌ترینش همین اعلام حسابه.

      2
      8
  14. مسعود می‌نویسد

    با سلام من ازدواج کردم بچه هم دارم اما ازدواجم را ثبت محضری نکردم الان برم ثبت کنم آیا وام ازدواج بهم تعلق میگیره

    21
    7
    1. رده می‌نویسد

      سلام
      از زمان عقد شما نباید زمان زیادی گذشته باشه. این در متن هم بهش اشاره شده.

      1
  15. آنا می‌نویسد

    به نظرم زیر ۱۸سال چه برای زوج و چه برای زوجه ممنوع باشه و حداکثر سن لحاظ نگردد

    1
  16. محسن می‌نویسد

    سلام من ۵۰سالمه تاحالاازدواج نکردم اگرباکسی ازدواج کنم چقدروام بهم تعلق میگیره لطفاجوابموبدین

    88
    18
    1. سعید می‌نویسد

      سلام اگه کسی تقریبا25سال پیش ازدواج کرده باشه الان می‌تونه وام رو استفاده بکنه

      16
      13
      1. رده می‌نویسد

        شرایط وام ازدواج رو بخونید؛ طبیعتا نه!

    2. رده می‌نویسد

      اینجا را بخوانید، پاسخ به همه پرسش‌های شما اینجاست: وام ازدواج 1400

      36
      7
  17. محسن خرم می‌نویسد

    سلام این وزیر ورزش […] خودشو هفت جدابادش ازپول بیت المال سیرن ووام ازدواج چه میدونه چیه.
    وزیر بی فکر اون کسیکه ۴۰به بالاداره باید تاوان بی تدبیریتو چراپس بده مرتیکه […] کسیکه ۴۱ یا۴۵سال داره گناه چیه اخه.بجااینکه شرایطوبهتر کنیدمیایید ازسروتهش میدزدید متاسفم واسه […] که چشم بسته قبول کرده

    13
    1
  18. حمید می‌نویسد

    یعنی بویی از عدالت بویی از انسانیت بویی از عقل و آگاهی نبردین وام ازدواج برای کسیه که ازدواج میکنه اسمش روشه من که بعد از 40 سال تازه تونستم با این اوضاع تاسف بار اقتصادی که برا مردم درست کردین ازدواج کنم شهرام بحساب میام بقیه بهرام ؟

    16
    2
  19. اصغر می‌نویسد

    سلام
    به دختری که تو سن ۲۳ باشه و هنوز ۲۳ رو کامل نکرده وام صد میلیونی تعلق میگیره؟؟ یا زیر ۲۳ یعنی ۲۲ سال باید باشه!؟

    27
    8
  20. امیر می‌نویسد

    اقا یعنی کسی که بالای ۵۰سال داشته باشه ازدواج نمیتونه وام بگیره
    لطفا جواب بدید

    49
    15
    1. رده می‌نویسد

      اینجا و بخش سوالات متداول را بخوانید:
      توضیحات کامل وام ازدواج

      21
      8
      1. علی می‌نویسد

        لطفا پاسخ دهید برای ۲۵سال کامل وام صد میلیونی تعلق میگیره؟؟ یا زیر ۲۵ یعنی ۲۴ سال باید باشه؟

        7
        1
        1. رده می‌نویسد

          سلام
          در وقت ثبت‌نام در سامانه مشخص می‌شود

  21. elma می‌نویسد

    سلام خاهشا این محدودیت سنی رو بردارید چرا به ما دهه هفتادیا 70 تومن تعلق میگیره مگه چه گناهی کردیم خب شرایط ازدواج رو نداشتیم چرا بجای اینک به ماها که بیشتر مشکل مالی داریم 100 تومن بدین به سن پائینا که معلومه حمایتی دارن که میخوان ازدواج کنن میدین

    15
    3
    1. صبا می‌نویسد

      عزیزم شماها میتونید کار کنید و مایحتاج زندگی خودتون و فراهم کنی سن پایینا چکار کنن؟اونا هنوزتحصیل میکنن و تحصیلشونم تو این اوضاع هزینه زیاد داره

      3
      12
      1. نگین می‌نویسد

        خب وقتی هنوز دانش اموزه میتونه هوس ازدواج نکنه و بشینه مشقاشو بنویسه […]

        25
        2
  22. elma می‌نویسد

    سلام خاهشا این محدودیت سنی رو بردارید چرا به ما دهه هفتادیا 70 تومن تعلق میگیره مگه چه گناهی کردیم خب شرایط ازدواج رو نداشتیم چرا بجای اینک به ماها که بیشتر مشکل مالی داریم 100 تومن بدین به سن پائینا که معلومه حمایتی دارن که میخوان ازدواج کنن میدین

    11
    2
  23. فاطمه می‌نویسد

    بهترین تصمیمی هست که گرفتن اینجوری پسرا میرن سر خونه زندگیشون نه این که دنبال دختر بازی عشقو حال بعد این که کل منظومه ی شمسی رو گشتن برن ازدواج کنن سنشونم بشه ۴۰ سال پسرا قبل این که ۴۹ بشین به خودتون بیایین

    3
    11
  24. محمد نیساری می‌نویسد

    با سلام افراد ۱۸ سال شرایط وام را دارند آیا؟؟؟…..

    4
  25. میثم می‌نویسد

    وام ازدواج تنهاامتیازیست که ازطرف دولت به افرادواجدشرایط پرداخت میشه… امامتأسفانه باتوجه به اینکه آقای وزیرخودو فرزندانش ازتمکن مالی فراوان برخوردارندبایدهم ازروی بی درکی وبرای خودشیرینی پیگیرقطع آن برای بیشترافرادواجدشرایط باشند… سئوال اینجاست که باتوجه به بالارفتن سن ازدواج که حدود50درصدازازدواج هامربوط به سنین بالای40سال است لطفاً ایشان به ملت جواب بدهند که شمامدافع حقوق جوانان هستیدیامأمورمبارزه باحقوق آنها؟؟؟؟؟ آقای وزیرشمااگروجودداریدجلوی اعطای وام‌های چندصدمیلیاردی به آقازاده های خودتون روبگیریدنه این وام چندرغازی که پول خریدیک چهارم لوازم خانگی جوانان هم نیست… متأسفانه افرادناکارآمد بااقدامات وتصمیمات غیرکارشناسانه خود باعث افزایش معضلات جوانان می شوند…. خدابه دادجوانان برسه باوجوداین افرادنابخردی که دررأس امورشان قرارگرفته….

    22
  26. علی می‌نویسد

    وجدانا خدا رو خوش میاد ما دهه شصتی هااون از دانشگاه رفتنمون که با کلی آزمون و بدبختی رفتیم از کار و استخدامی هم بی بهره بودیم الان هم که داریم به چهل سالگی نزدیک میشیم وام ازدواج بی وام ! آخه چرااااا …مگه ما انسان نیستیم ؟!!!!… ما حق زندگی نداریم ؟؟؟؟

    32
    1
    1. امپراطورتنها می‌نویسد

      دقیقا داداش؛ یکی نیست به این وزیران وکبیران بگه آخه ما دهه شصتی ها چه گناهی کردیم خدوکیلی داره چهل سالمون میشه چه پسروچه دختر مجردیم اون ازدانشگاه رفتنمون با کلی کنکور واسترس تا اومدیم بریم سرکار طرح خصوصی سازی دادن واستخدام رسمی بتاریخ پیوست اینم از ازدواجمون که بجای اینکه وام بیشتری بدن از طرف وزیر بی وجدان (ایضا بااحترام) کمش کردن واقعا متاسفم که چون پول نداریم بابد بریم بمیریم!!! […]

      13
      1. محسن خالوندپور می‌نویسد

        اینکه وزیر ورزش چنین طرح احمقانه و بی رحمانه و ناعادلانه ای را مطرح کرده، فقط یک درده، اما درد بسیار بزرگتر اینه که: آیا آقای روحانی! و نزدیکان و اطرافیانش ملتفت نبودن اگه چنین تصمیمی بیرن نه تنها جلوی سوء استفاده ها از وام ازدواج گرفته نمیشه، بلکه عده ای جوان که عمدتاً جزء قشر ضعیف جامعه هم هستن، از همین وام چند میلیونی هم محروم می شوند. بعدش هیچکدام هز ادله وزیر ورزش محکمه پسند نبود، اگه توسط فردی معمولی مطرح میشد بی شک مسخره هم میشد

        4
        1
  27. سپهر می‌نویسد

    با سلام
    بنده کارمند بانک و مسئول تسهیلات در شعبه هستم
    افراد زیر ۱۸ سال یا باید حکم رشد از دادگاه بیاورند و یا اینکه ولی ایشان فرم درخواست وام ازدواج را امضاء کند این مشکل وام ازدواج افراد زیر ۱۸ سال برطرف شد
    و اما دوستان عزیزی که سن بالایی دارند حتی بالای۶۰ سال
    اینگونه افراد هم میتواند وام ازدواج در صورتی که بتازگی ازدواج کرده باشند رو بگیرن و هیچ گونه محدودیت سنی در هیچ بخشنامه ای نیست
    با خیال راحت ازدواج کنید و وامتون رو هم بگیرین

    32
    3
    1. الهام می‌نویسد

      سلام وقت خیر یعنی برا ما ک 27 سالمونه 100 میلیون میدن؟
      ما بیشتر نیازمندیم

      3
      3
    2. الهام می‌نویسد

      سلام وقت خیر یعنی برا ما ک 27 سالمونه 100 میلیون میدن؟
      ما بیشتر نیازمندیم تا سن پایینا

      1
      3
      1. امپراطورتنها می‌نویسد

        دقیقا

        1
        2
  28. متین می‌نویسد

    من 16 سالمه میخوام ازدواج کنم پول ندارم لعنت و تف بر ادمای عوضی

    7
    12
  29. آزاد می‌نویسد

    من نزدیک ۴۰ سالم هست و هنوز مجردم و با این شرط خاستگاری که دارم بخاطر جهیزیه و وام ازدواج ممکنه منصرف شه فکر نمیکنید این تصمیم عادلانه نیست اونم تو کشوری که سن ازدواج بالا رفته یعنی ۴۰ سال به بالاحق زندگی ندارن؟!

    15
  30. دانا می‌نویسد

    با توجه به اینکه همه میدونن وام ازدواج هم مثل سایر وامها برای تسهیلات داده میشه و با توجه به مضحک بودن این تصمیم که وام به افراد بالای 40 سال تعلق نمیگیره و الان یه سوال من اینه که اگه یکی از زوجین بالای 40 و یکی زیر 40 سال باشه شرایط وام چطور خواهد بود؟

    14
    1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد