رده بررسی بانک‌هایی که دستور بانک مرکزی را اجرا نکردند +جوابیه بانک مهر ایران

بانک‌هایی که دستور بانک مرکزی را اجرا نکردند +جوابیه بانک مهر ایران

بررسی

«رده» به مردم و بانک مرکزی گزارش می‌دهد

نویسنده: رده
11 فروردین 1399
تخلف تعویق اقساط وام

تعویق اقساط وام در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ توسط کدام بانک‌ها اجرا نشده است؟ برای پاسخ به این سوال از مخاطبان «رده» در تلگرام و اینستاگرام خواستیم که به ما گزارش دهند و بانک‌های متخلف را با ارائه سند و عکس، معرفی کنند. خوشبختیم که مورد اعتماد تعداد بسیار زیادی از مردم در اقصی‌نقاط کشور هستیم که بعد از این درخواست عمومی، تخلف بانک‌ها در اجرای این دستورالعمل را به ما گزارش دادند.

«رده» بعد از بررسی پیام‌ها گسترده رسیده و حذف نمونه‌های اشتباه یا مشکوک به این گزارش رسید که امیدوار است مورد توجه مردم، بازرسان و بانک مرکزی قرار گیرد و از همه مهم‌تر مبالغ کسر شده از حساب مشتریان با نظارت و سرعت بازپس گرفته شود. برخورد با این تخلف -هرقدر کوچک و با مبالغ اندک- شاید بانک‌ها را از هرگونه سرپیچی و تضییع حقوق مشتریان در آینده باز‌دارد.

نکته ۱: با توجه به محدودیت‌های موجود در این صفحه، تصاویر ارسالی مخاطبان به صورت گزینش شده در انتهای همین مطلب نمایش داده می‌شود. بابت کیفیت پایین برخی از عکس‌ها عذرخواهی می‌کنیم و البته تصاویر بیشتر در استوری اینستاگرام رده که فضای مناسبی برای انتشار عکس‌هاست، منتشر می‌شود.

نکته ۲: بسیاری از افرادی که گزارش تخلف بانکشان از تعویق اقساط را ارسال کرده بودند، به این نکته آگاهی نداشتند که این تنفس سه ماهه فقط و فقط شامل وام‌های قرض‌الحسنه (به هر میزان و عنوان) و وام‌های کسب‌وکارهای ده‌گانه می‌شود. تصور بسیاری این بوده که همه وام‌ها (از جمله خرید کالا، تعمیر مسکن، مسکن و…) شامل طرح پسندیده بانک مرکزی می‌شود. ابهام‌های به وجود آمده برای مخاطبان در مطلب لینک شده در زیر برطرف می‌شود:

جزئیات تعویق ۳ ماهه اقساط وام‌ها

پس اگر بانکی از شما مبلغ قسط را در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ کسر کرده، ‌ابتدا باید دید که وام شما جزو این طرح بوده یا خیر؟

 

بیشترین تخلف در تعویق اقساط چه وامی بوده است؟

آنچه از میان پیام‌های مخاطبان «رده» برداشت می‌شود، این است که بیشترین تخلف در کسر اقساط وام ازدواج صورت گرفته است. درحالی‌که این تسهیلات، وامی قرض‌الحسنه با کارمزد حداقلی (۴ درصد) محسوب می‌شود و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و اعلام بانک مرکزی «اقساط وام‌های قرض‌الحسنه کلیه اشخاص بدون هیچ‌گونه قید و شرط به تعویق می‌افتد» نباید اقساط این وام از همه افراد کسر شود.

گویا اغلب بانک‌ها به نکات صریح این بخشنامه توجه نداشتند یا وام ازدواج را به دلیل عدد کم قسط‌های آن، مستثنا کرده‌اند. در حالی‌که قشر جوان مشمول این وام، بیشتر درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا هستند.

از سویی دیگر، برداشت‌های «رده» از میان انبوه پیام‌های شما نشان می‌دهد، قسط وام در روزهای آخر اسفند و ابتدایی فروردین ماه، به‌صورت اتوماتیک از حساب‌هایی که دارای مبلغ بوده کسر شده. یعنی اگر حسابی به اندازه قسط، موجودی نداشته، موارد دیگر دریافت قسط (از جمله تماس با مشتری یا ضامن) صورت نگرفته. به نظر می‌رسد بانک‌ها اگرچه دستورالعمل‌های اداری دریافت قسط‌ها را متوقف کردند ولی سیستم اتوماتیک بانکی همچنان فعال بوده است.

 

متخلف‌ترین بانک‌ها در تنفس قسط‌ها کدام هستند؟

بر اساس گزارش‌های مردم به «رده» بانک‌هایی که دچار تخلف در تنفس قسط‌های وام‌های قرض‌الحسنه و کسب‌وکار شده‌اند -به ترتیب تعدد موارد- از این قرار است: بانک قرض‌الحسنه مهرایران، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک مهراقتصاد، بانک رفاه کارگران، بانک خاورمیانه، بانک اقتصاد نوین، بانک پارسیان، بانک ملت و بانک ملی

نکته اول: طبیعی است بانک‌هایی که وام قرض‌الحسنه بیشتری ارائه می‌کنند، اشتباه پرتکرارتری در اجرای این طرح داشته باشند. مهم این است که بتوانند هرچه سریع‌تر این تخلف را برای مشتریان خود جبران کنند و قسط کسر شده را به حساب‌ها برگردانند و برای ماه‌های آینده از تکرار آن جلوگیری کنند.

نکته دوم: بدیهی است که اصل تصاویر ارسالی مردم که سند اصلی این گزارش است، در نزد سایت «رده» محفوظ است. حفظ و صیانت از اطلاعات شخصی مخاطبان جزو اصول اولیه ماست.

 

بانک‌های متخلف پاسخ دهند

بر اساس اسناد رسیده نام بانک‌ها در گزارش ما بیان شد، اما این حق برای بانک‌ها محفوظ است که به این تخلف و توجیه یا تکذیب آن، اقدام کنند. ما در همین صفحه پاسخ بانک‌ها را منتشر می‌کنیم. اما مهم‌تر از پاسخ احتمالی، جبران این اشتباه و بازگرداندن مبالغ کسر شده از همه چیز مهم‌تر است. «رده» امیدوار است بانک‌های متخلف هرچه سریع‌تر به دستور صریح بانک مرکزی عمل کنند و برای قسط‌های باقیمانده در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۹۹ سیستم اجرایی اتوماتیک خود را به سرعت اصلاح کنند.

جوابیه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را در انتهای همین مطلب بخوانید

 

به‌روزرسانی ۶ فروردین | واکنش بانک مرکزی به اجرا نشدن تعویق ۳ ماهه اقساط وام ها

بانک مرکزی با دریافت گزارش‌هایی از رعایت نکردن تنفس سه ماهه وام‌های قرض‌الحسنه و مشاغل، اطلاعیه‌‌ای صادر کرد و همه بانک‌ها را موظف کرد قسط‌های کسر شده از حساب را در اسرع وقت به حساب‌ها بازگردانند. متن کامل این اطلاعیه را می‌خوانید که توضیحات داخل کروشه از «رده» است:

«تمام دریافت‌کنندگان قرض‌الحسنه فارغ از این که امکان پرداخت یا وصول اقساط از آن‌ها وجود داشته باشد و نیز قطع نظر از نوع کسب و کار و فعالیت دریافت‌کننده قرض‌الحسنه [وام ازدواج هم نوعی وام قرض‌الحسنه است و شامل این بخشنامه می‌شود]، مشمول استفاده از مزایای بخشنامه فوق‌الذکر هستند. لذا بانک‌ها [همه بانک‌ها؛ دولتی و خصوصی] و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند چنانچه مبالغ اقساط قرض‌الحسنه سررسید شده در بازه زمانی موضوع مصوبه مورد اشاره [نه از زمان اعلام مصوبه بلکه از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹]  از حساب تسهیلات‌گیرندگان یا ضامنین آن‌ها برداشت شده است را مسترد کنند. با توجه به موارد بیان شده، مراتب به قید تسریع به تمام واحدهای ذی‌ربط آن بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.»

 

گزارش علت عدم تعویق اقساط وام ادامه دارد

«رده» این گزارش را ادامه می‌دهد؛ چنانچه پس از این گزارش و این بخشنامه صریح، مبلغ کسر شده به حساب وام‌گیرندگان بازنگشت یا در آغاز اردیبهشت باز هم قسطی کسر شد یا جریمه دیرکردی در نظر گرفته شد، رده باز هم این گزارش را تکمیل می‌کند.

پس با ما در ارتباط باشید و تخلف بانک‌های وام‌دهنده را اطلاع دهید؛ ادمین رده در تلگرام (@radeadmin)، بهترین راه ارتباطی ما و شماست.

 

 

جوابیه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران | مبلغ کسر شده بازگردانده می‌شود

«بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با توجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و باهدف کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده و اقشار مختلف مردم و همچنین در راستای سیاست‌های شورای پول و اعتبار نسبت به امهال تسهیلات قرض‌الحسنه اشخاص حقیقی و حقوقی طی ماه‌های اسفند و دو ماه اول سال ۱۳۹۹ (بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد) اقدام کرد.

بر همین اساس سیستم دریافت اتوماتیک اقساط که پیش از آن به‌منظور سهولت مشتریان و بنا به درخواست آنان بر سپرده متقاضیان فعال‌شده بود، متوقف شد تا هیچ‌گونه وجهی برای پرداخت اقساط ماهانه در این مدت از حساب دریافت‌کنندگان تسهیلات کسر نگردد.

با فرارسیدن سال نو و تغییر در ساعت و تاریخ سیستم‌ها و نرم‌افزارهای بانکی، این سرویس به‌صورت موقت در اولین روز کاری سال جدید فعال‌شده و اقساط برخی از مشتریان از حساب سپرده آنان کسر شده است؛ در همین راستا بانک مهر ایران نسبت به ثبت درخواست افرادی که متقاضی برگشت اقساط به حسابشان بودند اقدام نمود و وجه کسر شده به‌حساب مشتریان بازگردانده شد که نمونه ایمیل تشکر مشتریان در این خصوص ارسال می‌شود.

از طرف دیگر، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی به‌منظور ارتقا سطح معیشت کارکنان خود و رفع مایحتاج ضروری آنان به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه از این بانک اقدام نموده‌اند و اقساط وام‌های پرداخت‌شده توسط بخش مالی و حقوق و دستمزد سازمان به‌صورت ماهیانه کسر می‌شود. بنا بر آنچه ذکر شد، بخشی از اقساط کسر شده نه‌تنها توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران صورت نگرفته بلکه سازمان‌ها و نهادها برای تداوم و تقویت همکاری‌های خود به‌صورت ماهیانه از حساب پرسنل خویش کسر و در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منظور داشته‌اند.

با توجه به سازوکار پرداخت تسهیلات بانک مهرایران و اختصاص منابع حاصل از سپرده‌های مردمی و تجمیع بازگشت اقساط تسهیلات پرداخت‌شده به وام جدید برای سایر متقاضیان و نیازمندان جامعه، کسانی که در شرایط پیش‌آمده توانایی بازپرداخت تسهیلات خود را دارند می‌توانند با پرداخت به‌موقع اقساط به تسریع درروند پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه و همچنین کاهش صف متقاضیان نیازمند کمک نمایند.

شایان‌ذکر است، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بانک خصوصی است که با سرمایه اولیه ۱۰ بانک بزرگ کشور تأسیس شد و بدون داشتن هرگونه منابع دولتی و تنها از محل منابع مردمی اداره می‌شود. بانک مهر ایران بنا بر ماهیت قرض‌الحسنه خود منابع سپرده‌گذاری شده هم‌وطنان را تجمیع می‌کند و به‌صورت قرض‌الحسنه نیز در قالب وام برای رفع مایحتاج ضروری، ازدواج، اشتغال و غیره در اختیار نیازمندان و متقاضیان قرار می‌دهد.»

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

4 دیدگاه
  1. حسین می‌نویسد

    ضمن عرض ادب و احترام مازوجی در جنوب کشور در سال ۱۳۹۹ازدواج کرده ایم و در بانک کشاورزی جهت اخذ وام ازدواج ثبت نام کرده ایم اکنون با وجودی که هردودریکبانک ثبت نام کرده ایم علی رغم معرفی دوضامن معتبر با فیش کسر حقوق بانک‌ ضامنی دیگر یعنی سومین ضامن را طلب میکند آنهم به شرطی که بومی باشد این درحالی است که ما اهل شهرستانی که در آن تقاضای وام کردیم نیستیم وعلی رغم تلاش طاقت فرسا موفق به پیدا کردن ضامن سوم وبومی نشده ایم وبانک از پرداخت وام امتناع میکند اگر مسئولی به این نظرات توجه میکند لطفا منو راهنمایی بکنه من باید چکار کنم با تشکر

    1
    2
  2. مهشید می‌نویسد

    الان ما در بانک صادرات پذیرش شدیم برای وام ازدواج و فقط ب بنده تعلق گرفته ۸ روز دیگر هم باید منزل را به صاحب خانه تحویل دهیم .همسرم به لطف حساب و دسته چک داشتن در بانک صادرات یکی از ضامنین شدن ۸۶ میلیون سفته هم خواستن گفتیم میدیم حالا ی ضامن دیگه با کسر حقوق هم میخوان که هر چه می گردیم نیست واقعا دیگه موندیم به کجا پناه ببریم راهنمایی کنید من و امثال من و که چطوری به داد خودمون برسیم با این تورم و طمع صاحبخانه ها

    2
    1
  3. مهشید می‌نویسد

    خداخیرتون بده ادامه دهید

    1
  4. پرستو فرمهینی فراهانی می‌نویسد

    سلام و خسته نباشید وام ازدواج اینجانب پرستو فرمهینی فراهانی و همسرم سیاوش ازوجی از شعبه بانک سپه شهرستان سلمانشهر استان مازندران دریافت کردیم مرتبا بدون توجه به بیکاری شغلی همسرم بدلیل کرونا و شغل ازاد کابینت سازی که بدلیل گرانی در اخرین مرحله کارهای ساختمان سازهاست که دچار کمبود سرمایه تکمیل ساختمان میشوند کم مشتری و تقریبا تعطیل شده و درامدی کافی نداریم اما بانک توجهی به دخل و خرج ما خانواده نو پا ندارد و متاسفانه یکسره با پیامک به ما و ضامنین درخواست اقساط مینماید.به نظر شماکدامم عقل سلیم و چه کسی مایل است سوابق بانکی خودو ضامنین را دچار مشکلات اینده بد حسابی کند?لطفا به مشکلات ما رسیدگی فرمایید .سپاسگزاریم./ منزل روستای خشکلا,اسبچین,بین سلمانشهر وعباس اباد استان مازندران

    7
    1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد