رده خبر جزئیات تعویق ۳ ماهه وام‌ها | کرونا را شکست می‌دهیم

جزئیات تعویق ۳ ماهه وام‌ها | کرونا را شکست می‌دهیم

خبر

بانک مرکزی با قید فوریت بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری ابلاغ کرد

نویسنده: رده
26 اسفند 1398
تعویق وام کرونا

تعویق وام کرونا یا مشاغلی که بر اثر کرونا دچار آسیب شده‌اند، یکی از پردغدغه‌ترین سوالات مردم در این روزهاست. سوالی که سرانجام توسط بانک مرکزی پاسخ داده شد.

 

به‌روزرسانی 26 اسفند | بانک‌ها اگر قسط وام را برداشت کرده‌اند، بازگردانند

عبدالناصر همتی توضیح داده که تمامی وام‌های قرض‌الحسنه تا ۳ ماه نیازی به پرداخت قسط خود ندارند و مردم به شعبه‌ها مراجعه نکنند. رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: «از آنجایی که ۲۰ هزار شعبه داریم، تا بخشنامه‌ها ابلاغ شود، ممکن است طول بکشد. با این حال اگر برداشتی از سوی بانک‌ها صورت گرفته باشد، موظف هستند آن را بازگردانند.»

همتی درباره چک‌های برگشتی در این ماه‌ها هم گفت: «تصمیم گرفته شد اگر چک کسی برگشت خورد، سایر خدمات بانکی وی قطع نشود؛ چرا که شاید دلیل برگشت چک مرتبط با مسائل مربوط به کرونا باشد.» به این ترتیب چک افرادی که از اول اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۹ برگشت بخورد، ۳ ماه از زمان برگشت خوردن مهلت دارند که از خدمات بانکی استفاده کنند. البته همتی تاکید کرد ضوابط حقوقی برگشت چک بین صادرکننده و ذی‌نفع چک برقرار خواهد بود و دولت در امور قضایی دخالتی ندارد.

 

وام این مشاغل به تعویق می‌افتند

بانک مرکزی سرانجام مصادیق کسب‌وکارهایی را که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام‌هایشان می‌شوند، به این شرح اعلام کرد؛

  1. مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صمت)
  2. مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی و گردشگری)
  3. حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی
  4. دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
  5. تولید و توزیع پوشاک
  6. تولید و توزیع کیف و کفش
  7. مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه
  8. مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی
  9. مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی
  10. مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع‌دستی

اقساط وام‌های قرض‌الحسنه کلیه اشخاص نیز بدون هیچ‌گونه قید و شرط به تعویق می‌افتد. این تنفس سه‌ماهه فقط و فقط شامل بازپرداخت تسهیلات در اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ می‌شود و نه معوقات و جریمه‌های قبلی.

بانک مرکزی در حاشیه اعلام شرایط تعویق وام کرونا تاکید کرده که این بخشنامه به قيد فوریت به تمامی واحدهای بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری غيربانکی ابلاغ شده و همگی موظف به اجرای آن هستند.

 

تعویق وام تصمیم معقول در مواجهه با اثرات کرونا

با هدف کمک به صاحبان کسب‌وکارها و صنف‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار وقفه درآمدی شده‌اند، بانک‌ها موظف شدند تا سه ماه برای پرداخت قسط وام فرصت دهند. دقت کنید که این طرح، شامل همه وام‌ها نمی‌شود!

رئیس‌کل بانک مرکزی بعد از جلسه شورای پول و اعتبار در ۱۴ اسفند گفت:‌ «بر اساس آنچه که دولت مشخص خواهد کرد، صنوف و مشاغلی که از ناحیه مبارزه با کرونا آسیب ‌دیده‌اند، می‌توانند ۳ ماه (اسفند ۹۸،‌ فروردین و اردیبهشت ۹۹) از اقساط وام‌های خود را به بانک‌ها پرداخت نکنند و این ۳ ماه به انتهای قسط‌های آینده اضافه خواهد شد. بانک‌ها موظند شرایط این تعویق را بدون جریمه و کارمزد فراهم کنند.»

عبدالناصر همتی درباره وام اقشار آسیب‌پذیر یا مشاغل خرد هم توضیح داد: «قسط کلیه وام‌های قرض‌الحسنه نیز سه ماه به تعویق می‌افتد و امیدواریم بانک‌ها در فراهم آوردن این شرایط به خوبی همکاری کنند.»

ویدئوی صحبت‌های رئیس بانک مرکزی را اینجا مشاهده کنید

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. حیدر الوند می‌نویسد

    سلام من وام 700میلیون تومان لازم است جواب خواهش من تبریز هست

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی