رده بررسی چهارده نکته طلایی درباره چک کشیدن و چک گرفتن

چهارده نکته طلایی درباره چک کشیدن و چک گرفتن

بررسی
نویسنده: رده
12 آذر 1395
چهارده نکته طلایی درباره چک کشیدن و چک گرفتن
گروه بررسی رده؛ وارد زندگی، بازار و کسب‌وکار که شوید دیر یا زود با چک درگیر خواهید شد. اغلب ما قبل از اینکه با هیچ قانونی در مورد چک آشنا شده باشیم در بازار کار یا تجارت از دیگران چک گرفته‌ایم و قبل از اینکه اطلاعی از قوانین داشته باشیم (بخصوص قانون جدید چک) دسته‌چک گرفته‌ایم و شروع کرده‌ایم به چک کشیدن. بسیاری از افراد که داستان خودشان را با چک به این شکل شروع کرده‌اند متأسفانه درگیر مسائل حقوقی چک هستند. اما لازم هم نیست که حتماً به دردسر بیافتید. کافی است یاد بگیرید که چطور مثل حرفه‌ای‌ها چک بکشید و چک بگیرید. در این مطلب شما با چهارده نکته طلایی در این مورد آشنا می‌شوید.

مبلغ چک را هم به عدد و هم به حروف بنویسید

این یک قاعده کلی است. همیشه در هنگام نوشتن چک تاریخ و مبلغ چک را هم به‌صورت عددی و هم به حروف بنویسید. در مورد مبلغ چک می‌توانید برای اطمینان بیشتر مقدارش را به تومان هم به‌صورت عددی و هم حروف بنویسید. این کار نه خجالت‌آور است و نه وسواسی بودن شما را نشان می‌دهد و دقیقاً برعکس نشان می‌دهد شما کارتان را بلد هستید. اگر از کسی چک می‌گیرید و مبلغ را به‌صورت عددی یا حروف ننوشته از او بخواهید که این کار را انجام دهد تا احیاناً در زمان نقد کردن با مشکلی مواجه نشوید.

چسب شیشه‌ای فراموش نشود

مهم نیست که شما یک شرکت بزرگ بازرگانی دارید یا یک واحد تجاری در یک پاساژ. مهم نیست که مبلغ چکی که می‌نویسید چقدر است و به کسی که چک را به او می‌دهید چقدر اعتماد دارید. روی مبلغ چک چسب نواری (شیشه‌ای) بچسبانید و با ناخن روی آن خط بیندازید. به این صورت اگر هرکسی تلاش کند تا چسب را از روی چک جدا کند جوهر هم از چک جدا شود و امکان جعل بسیار کاهش پیدا کند.

فقط از یک خودکار استفاده کنید

این یک قاعده دوطرفه است که اگر با آن آشنا نباشید چه چک بکشید و چه چک بگیرید می‌توانید به دردسر بیفتید. هیچ‌وقت برای نوشتن چک از بیش از یک خودکار استفاده نکنید. چراکه در این صورت اگر جاعلی این چک را دست‌کاری کند بعداً می‌تواند ادعا کند که خودکار سومی هم وجود داشته و بیش از دو خودکار برای نوشتن چک استفاده شده است و عملاً شما را در یک دردسر حقوقی خیلی سنگین می‌اندازد. از آن سمت هم مراقب باشید که چکی که با دو خودکار نوشته شده است را اصلاً قبول نکنید. چراکه ممکن است صادرکننده چک با سوءاستفاده از این شرایط به بانک اعلام کند که مبلغ اصلی چکی که صادر کرده رقم دیگری است و شما بابت نقد کردن چکتان دچار یک دردسر اساسی شوید. بنابراین هرگز ریسک نکنید و چک نوشته‌شده با دو قلم را قبول نکنید.

با خودکار خودتان چک بنویسید

یک قانون ساده و مهم را همیشه در نظر داشته باشید. اگر در جیبتان دسته‌چک دارید حتماً خودکار هم داشته باشید. اگر خواستید برای کسی چکی بنویسید و خودکار نداشتید هرگز از آن فرد خودکار قبول نکنید. در حالت بدبینانه این خودکار بعداً می‌تواند برای تغییر چک شما استفاده شود.
برای نوشتن و امضا کردن چک نیاز به استفاده از نوع خاصی از قلم نیست. خودکارهای معمولی هم برای این کار مناسب هستند. برخلاف تصوری که هست رنگ جوهر خودکارهای معمولی حتی از یک نوع هم کاملاً یکسان نیست و بنابراین این‌طور نیست که با خرید یک خودکار از همان نوع بشود به‌راحتی در چک دست‌کاری کرد.

از نرم‌افزار چاپ بر روی چک استفاده کنید

تعداد زیادی نرم‌افزارهای مجانی چاپ چک برای ویندوز وجود دارد، می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید تا نوشته‌های روی چ را تایپ‌شده داشته باشید. این ‌نرم‌افزارها داری انواع مختلفی است. از نرم‌افزاری استفاده کنید که تاریخ چک را نیز برای شما یادآوری می‌کند.

چک را در آخر امضا کنید

آخرین کاری که در مورد چک انجام می‌دهید امضای آن باشد. هیچ‌وقت قبل از پر کردن باقی اطلاعات چکی را مهر یا امضا نکنید.

«حواله کرد» را خط بزنید

اگر عبارت «به حواله کرد» روی چک خط‌خورده باشد امکان ظهر نویسی و انتقال چک به فرد دیگری وجود ندارد. البته سر این موضوع هنوز هم در بعضی محاکم قضایی اختلاف‌نظر هست و از دید برخی این خط زدن مانع از انتقال چک نمی‌شود. منتهی ریسک نکنید. اگر قرار است که چکی که دریافت می‌کنید را در بازار خرج کنید مطمئن شوید که این عبارت در چک خط نخورده باشد. اگر هم می‌خواهید به کسی چک بدهید باید در نظر داشته باشید که این چک ممکن است به کس دیگری انتقال داده شود. بنابراین در مورداستفاده کردن یا نکردن از این قابلیت هوشمند برخورد کنید و هوشمندی در مورد چک در بیشتر موارد یعنی کمترین ریسک را بکنید تا چک شما احیاناً به دست افراد نااهل نرسد.

به حساب‌های مشترک دقت کنید

حساب‌جاری لزوماً به نام یک نفر نیست و افراد می‌توانند به‌صورت مشترک حساب‌جاری باز کنند. در این صورت برای نقد شدن چک باید تمام افراد صاحب حساب باید چک را امضا کرده باشند. به این موضوع دقت زیادی داشته باشید.

به هیچ عنوان چک سفید امضا ندهید

ساده، واضح و بدون ابهام؛ هرگز و به هیچ‌کس ازجمله اعضای خانواده و آشنایانتان و بابت هیچ موضوعی چک سفید امضا ندهید. مورد شما با دیگر موارد فرق ندارد. شما هم درگیر همان دردسرهای وحشتناکی خواهید شد که دیگرانی که این کار را کرده‌اند به آن دچار شده‌اند.

مبلغ چک را ثبت کنید

برخی از بانک‌ها قابلیتی را در اینترنت بانکشان ایجاد کرده‌اند که شما بتوانید مبلغ چک‌های صادرشده خود را در آن وارد کنید. البته این واردکردن مانع پرداخت مبلغ چک نمی‌شود اما ممکن است تعارضات جدی و مشکوک با شما در میان گذاشته شود. در مورد راهکارهای امنیتی‌ای که بانکتان می‌تواند در اختیارتان بگذارد با شعبهٔ خود صحبت کنید و از تمامی این راهکارها استفاده کنید.

دسته ‌چک را در معرض دید نگذارید

دسته‌چک کارت عابر بانکی که چند صد هزار تومان در آن پول باشد نیست. بلکه یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری شماست. بنابراین دسته‌چکتان روی میزتان نباشد. هرگز آن را درجایی که افراد بتوانند به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کنند نگذارید. یک برگ چک گم‌شده می‌تواند یک دردسر تمام‌عیار برای شما باشد. دسته‌چک شما تضمین پرداخت شماست. به همین اندازه به آن اهمیت بدهید.

اطلاع‌رسانی در صورت سرقت چک

اگر به هر دلیلی دسته‌چک یا برگه چکی را گم کردید یا از شما دزدیده شد سریعاً موضوع را بانک و نیروی انتظامی در میان بگذارید و کارهای قانونی لازم را انجام دهید.

بدانید از چه کسی چک می‌گیرید؟

وقتی می‌خواهید از کسی که آشنایی و شناختی درباره‌اش ندارید چک بگیرید در موردش تحقیق کنید. باور کنید پشیمان نمی‌شوید. به سراغ تجار بازار که بروید هر یک آلبومی از چک‌های برگشتی دارند.

چک بی‌محل نکشید

مراقب خرج کردنتان باشید. دسته‌چک فریبنده است و مرتب به دارنده آن القا می‌کند که فعلاً چکی بکشد و حتماً تا تاریخ چک حسابش پر خواهد شد. این وسوسه را از خود دور کنید و مسئولیت‌پذیر باشید و از دسته‌چک خود به‌درستی استفاده کنید.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

9 دیدگاه
  1. حمید می‌نویسد

    سلام خسته نبلشی.من هرچی چک سپه میدم بانک ۳۵۰۰بابت هرچک کارمزد کم میکنه از حسابم.دلیلش چیه؟

    2
  2. سبحان می‌نویسد

    من یه سوالی داشتم.اگردر قسمت نقطه چین مبلغ چک بنویسیم فلان ریال معادل فلان تومان آیا ایرادی دارد ؟چون کارمند بانک برای ضمانت وام قبول نکرد و گفت مشکل حقوقی دارد چون بعد از تومان، خود چک کلمه ریال را قرار داده است آیا همچین ایرادی وارد است؟

    3
  3. Alireza می‌نویسد

    ممنون از آگاهیتون.عالی بود

  4. محسن گلبهار می‌نویسد

    خوب عالی اموزنده

  5. محمد می‌نویسد

    بسیار عالی بود خسته نباشید … نکات جالب توجهی داشت

  6. رها شایان می‌نویسد

    سلام عالی بود من تازه دسته چک گرفتم اطلاعات خوبی بود متشکر م

  7. محسن می‌نویسد

    با سلام به گروه رده خسته نباشید خیلی ممنونم از اطلاعات دقیق و مفید شما

  8. sa.mon می‌نویسد

    بسیار عالی.تشکر از مدیریت محترم سایت

  9. مهدی ملاحسین طهرانی می‌نویسد

    با سلام
    یه خدا قوت و وقت بخیر به مسئولان سایت رده
    مطالب کاربردی و مفیدی بود
    امیدوارم دارندگان چک در این دوره و زمونه یه کم به خودشون بیان و این قدر چک بی محل نکشن
    باید قوانین صدور چک را سخت تر کنن تا فقط کسانی که واقعا نیاز به صدور چک دارن از اون استفاده کنن.
    سپاس

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد