رده بررسی سامانه اعتبارسنجی چیست | چگونه رتبه اعتباری به دست آوریم؟

سامانه اعتبارسنجی چیست | چگونه رتبه اعتباری به دست آوریم؟

بررسی

رتبه اعتباری، بهترین راه برای فهمیدن تعهد داشتن یا بدحسابی افراد در پرداخت اقساط بانکی است.

نویسنده: رضا رضایی
30 آذر 1401
سرویس اعتبارسنجی

اعتبارسنجی چیست؟

اول از همه باید بدانیم سامانه اعتبارسنجی چه کاری انجام می‌دهد؟ این سامانه در واقع با بررسی رفتار بانکی و انجام تعهدات مالی افراد و دادن امتیاز به آنها مشتری بدحساب را از مشتری خوش‌حساب تشخیص می‌دهد. اگر قصد اعتبارسنجی یک فرد را دارید، با دادن اطلاعات هویتی او می‌توانید سوابق مالی‌اش را از سامانه تحویل بگیرید. بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری هم از این روش برای اعتبارسنجی متقاضیان وام استفاده می‌کنند. طبیعتا هر کسی رتبه اعتباری پایین‌تری داشته باشد، شانس‌اش برای گرفتن تسهیلات کمتر خواهد بود.

 

رتبه اعتباری چیست؟

سامانه اعتبارسنجی با بررسی تسهیلات دریافتی افراد از بانک‌ها و مؤسسات مالی مختلف و چگونگی پرداخت اقساط آن‌ها و بررسی چک‌های برگشتی همان فرد، به او امتیاز و رتبه اعتباری می‌دهد. هر قدر پرداخت اقساط به‌موقع و بدون تأخیر باشد، رتبه اعتباری بالاتر می‌رود. تاخیر در پرداخت اقساط وام یا داشتن چک برگشتی هم امتیاز او را پایین‌تر می‌آورد. پس رتبه اعتباری می‌تواند نشان‌دهنده خوش‌حساب یا بدحساب بودن افراد در انجام تعهدات مالی و بانکی باشد.

 

چطور شناسنامه اعتباری داشته باشیم؟

شما با ثبت‌نام و عضویت در رده می‌توانید نتیجه مراودات مالی‌تان در بانک‌ها و مؤسسات مالی را بسنجید و اطلاعات مربوط به حساب‌ها و سطح اعتباری‌تان را به صورت تصویری و PDF در اختیار داشته باشید.

کارنامه بانکی-مالی خود را آنلاین اعتبارسنجی کنید

سامانه اعتبارسنجی «رده» چه اطلاعاتی دارد؟

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که در سامانه اعتبارسنجی چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. جدول زیر همه اطلاعات و سوابقی را نشان می‌دهد که از طریق سامانه اعتبارسنجی رده امکان به دست آوردنش را دارید.

اطلاعات هویتی شماره ملی، نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، جنسیت، تاریخ تولد، محل تولد، وضعیت تأهل، شماره تماس، نشانی
سابقه اعتباری اطلاعات تسهیلات دریافتی، نحوه بازپرداخت اقساط، سوابق مثبت و منفی در عمل به تعهدات مستقیم و غیرمستقیم
آمار استعلام اینکه شما به چه میزان در معرض استعلام از سامانه اعتبارسنجی قرار داشته‌اید و چه تعداد مراجعه به بانک‌ها و مؤسسات مالی داشته‌اید
تعهدات عمومی سوابق منفی نزد سازمان‌های دیگر از جمله چک برگشتی، بدهی به مالیات و بدهی به گمرک
ضمانت‌ها گزارش کامل وضعیت اعتباری ضامن‌های قراردادهای مختلف مشتری
تغییر اطلاعات مشتری گزارش تفصیلی در خصوص تغییرات اطلاعات مهم مرتبط با مشتری مانند تغییرات اطلاعات آدرس مشتری در بانک‌های مختلف، تغییرات مربوط به اطلاعات هویتی، تغییرات مربوط به انواع وضعیت‌های منفی مشتری
اتصال به سامانه بانک‌های اطلاعاتی امکان اتصال سامانه به سایر بانک‌های اطلاعاتی موجود در کشور جهت درج سوابق منفی هویتی مشتری

نکته: توجه داشته باشید که شماره موبایلی که وارد می‌کنید، باید متعلق به صاحب شماره ملی باشد. پس از فشردن کلید استعلام برای شما شماره‌ای پیامک می‌شود که با وارد کردن آن، بلافاصله گزارش وضعیت تسهیلات‌ نشان داده می‌شود. نمونه تصاویر این استعلام را مشاهده کنید.

داشتن شناسنامه اعتباری چه مزایایی دارد؟

شما با داشتن شناسنامه اعتباری می‌توانید، میزان پایبندی به تعهدات مالی خود را اثبات کنید. به‌طور مثال با پرداخت به‌موقع اقساط و داشتن رتبه اعتباری بالا، مسیری آسان‌تر برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها دارید و شانس‌تان برای گرفتن وام افزایش پیدا می‌کند. البته شناسنامه اعتباری می‌تواند تضمین مناسبی برای گرفتن دسته چک از بانک و خریدهای نسیه و اقساطی و… هم باشد.

استعلام چک برگشتی قدیمی و صیادی با کدملی تمام بانک‌ها

سابقه اعتباری قابل جبران است؟

اگر اقساط تسهیلات خود را به‌موقع پرداخت کرده‌اید و سابقه چک برگشتی، بدهی و موارد این‌چنینی ندارید که سابقه اعتباری شما مثبت است و نگرانی نداشته باشید. اما اگر سابقه این را دارید که اقساط خود را به‌موقع یا اصلاً پرداخت نکرده‌اید یا چک برگشتی دارید، می‌توانید با تسویه معوقات و پرداخت به‌موقع اقساط آتی، سابقه اعتباری خود را مثبت کنید.

اگر می‌خواهید شناسنامه اعتباری شما مثبت باشد، حتماً این موارد را رعایت کنید:

  • دقت و عدم تأخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات
  • پایبندی به تعهدات مالی خود نسبت به بخش‌های مختلف ازجمله بانک‌ها، سازمان مالیاتی، گمرک و…
  • برای دریافت تسهیلات مراجعات متعدد و درخواست‌های زیاد به شعب بانک‌ها نداشته باشید
  • تسهیلات اعتباری با اقساط بیش‌ازحد توان مالی خود دریافت نکنید

رتبه‌بندی مشتریان در سامانه اعتبارسنجی

سامانه‌های اعتبارسنجی، بر اساس گزارش اعتباری و استعلام‌های صورت گرفته، افراد را در گروه‌های مختلف رتبه‌بندی می‌کنند. برخی سامانه‌ها بین صفر تا هزار به مشتریان امتیاز می‌دهند و برخی سامانه به‌صورت  A،B،C منفی و مثبت رتبه‌بندی مشتریان خود را انجام می‌دهند. گرفتن رتبه اعتباری از سایت رده هم به صورت امتیازی و هم A،B،C داده می‌شود. یادتان باشد هر چقدر امتیاز اعتباری شما به هزار نزدیک باشد، اعتبار بیشتری در سیستم بانکی دارید.

استعلام تسهیلات و معوقات بانکی چیست؟

جزییات رنگ‌بندی در سامانه اعتباری

علاوه بر امتیاز رتبه اعتباری شما در یک محدوده رنگی هم قرار می‌گیرد. رنگ بندی سابقه اعتباری از قرمز که بدترین وضعیت را دارد تا سبزپررنگ که نشان‌دهنده اوضاع خوب است متفاوت خواهد بود و هر رنگ محدوده امتیازی شما را نشان می‌دهد که توضیحش را همین‌جا برایتان آورده‌ایم.

قرمز: صفر تا 460

نارنجی: 460 تا 520

زرد: 520 تا 580

سبز: 580 تا 640

سبزپررنگ: 640 تا 1000

نکات مهم درباره سامانه اعتبارسنجی

  • برای گرفتن وام باید امتیاز 500 یا رنگ زرد را از سامانه اعتباری گرفته باشید.
  • نگرفتن وام و تسهیلات یعنی هیچ امتیازی به شما تعلق نمی‌گیرد. پس اگر دنبال گرفتن اولین وام زندگی‌تان هستید توی دردسر افتاده‌اید و هیچ امتیازی در سامانه ندارید.
  • اگر ضامن وام کسی شده‌اید و او اقساطش را به موقع پرداخت نمی‌کند امتیاز شما هم کسر خواهد شد.
  • اقساط معوقه وام بیشترین امتیاز را از رتبه اعتباری افراد کم می‌کند و بعد از آن هم چک برگشتی و کسانی که ضامن آنها شده‌اید.

نکات مهم درباره مدل جدید امتیازدهی اعتباری

معاون نظارت بانک مرکزی اخیرا خبر داده که شیوه امتیازدهی اعتباری به مشتریان بانکی اصلاح شده و تغییراتی نسبت به مدل قبل داشته است. در شیوه امتیازدهی قبلی تنها سوابق افرادی که وام و تسهیلات از بانک‌ها گرفته بودند، بررسی می‌شد. برای همین هم اگر فردی هیچ وقت وام از بانک دریافت نکرده بود، امتیاز پایینی به او تعلق می‌گرفت و همین موضوع هم برایش مشکل‌ساز می‌شد. اما در مدل جدید امتیازدهی فاکتورهای بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای همین هم رفتار اشخاص در بازپرداخت اقساط وام‌ها، سوابق آنها در پرداخت چک، سابقه محکومیت‌های مالی، وضعیت پرداخت مالیات طی سال‌های اخیر و حتی مواردی مانند پرداختن یا نپرداختن جریمه‌های راهنمایی و رانندگی موارد جدیدی هستند روی تعیین امتیاز اعتباری تاثیر دارند. به نظر می‌رسد با مدل جدید امتیازدهی، افراد به شکل عادلانه‌تری قادر خواهند بود از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

اعتبارسنجی حقوقی

اما غیر از آدم‌هایی که به عنوان شخص حقیقی برای گرفتن وام وارد سامانه اعتبارسنجی می‌شوند، سایت «رده» امکان دریافت اعتبارسنجی حقوقی را هم فراهم کرده است. اگر قصد معامله با یک شرکت را داشته باشید، به‌تان توصیه می‌کنیم قبل از بستن قرارداد، امتیاز اعتباری آن شرکت را به دست بیاورید. مراحل گرفتن اعتبارسنجی حقوقی را هم همین جا برایتان می‌آوریم.

اعتبارسنجی حقوقی چه مزایایی دارد؟

اعتبارسنجی حقوقی برای دو دسته از مشتری‌ها کارایی دارد:

  • کسانی که قصد معامله با یک شرکت تجاری و حقوقی را دارند و می‌خواهند درباره سابقه رفتار مالی آن شرکت بیشتر بدانند.
  • شرکت‌هایی که قصد گرفتن وام یا تسهیلات بگیرند، باید گزارش اعتباری خودشان را به بانک ارایه دهنده وام بدهند.

مراحل گرفتن اعتبارسنجی حقوقی

هیچ تفاوتی با گرفتن اعتبارسنجی عادی یا همان شخصی ندارد. تنها تفاوتش این است که برای گرفتن رتبه اعتباری خودتان باید شماره تلفن همراه و کد ملی خودتان را وارد کنید، اما برای گرفتن اعتبارسنجی حقوقی یک شرکت، باید شماره تلفن همراه و کد ملی مدیرعامل همان شرکت را وارد کنید.

نکته مهم: در صورتی که شماره تلفن همراه و کد ملی مدیرعامل شرکت را هم داشته باشید، کد تایید درخواست به شماره همراه مدیرعامل ارسال می‌شود. یعنی تنها در شرایطی امکان گرفتن اعتبارسنجی حقوقی یک شرکت را دارید که مدیرعامل شرکت هم در جریان باشد و کد تایید پیامک برای او ارسال خواهد شد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

7 دیدگاه
  1. رضاموسوی می‌نویسد

    ماکه متوجه نشدیم این اعتبارسنجی برچه ملاکی انجام میشه،برج مهرماه اعتبارمB2بوده وسرموقع اقساط پرداخت شده وحتی یکی ازومهاخاتمه یافته آبان ماه اعتبارسنجی کردم شدهC3,نه وامی گرفتم ونه اقساط معوق دارم،چک برگشتی هم نداشتم.خلاصه هنوزنتونستم یه جواب مثبتی بکیرم.جالبترینش اینه سامانه هر۳ماه بروزمیشه یعنی الانم قشرپایین جامعه بازیچه دست قدرت وثروت هستن.

    3
  2. Ahmad می‌نویسد

    آقا واقعا ظلم است من کارگر شیرین عسل هستم برای وام ازدواج دخترم کسر از حقوق آوردم میگه نمیشه اعتبار سنجی کردم رتبه 580زدن برام تقریباً یک سال پیش وام من خاتمه یافته و تسویه کردم از بانک الان اونو در قسمت جاری نشان میده اصلأ الکی است این سیستم پس چطور میلیارد میلیارد وام برمیدارن پرداخت هم نمیکنند لعنت به…

    7
    3
  3. لقمان نظری می‌نویسد

    من که برا وام مسکن رفتم بگیرم گفتن ریسکش بالاست نمیتونی بگیری ولی بعضی ها میلیاردی میگرن خبری از ریسک نی این دیگه اخر ظلمه

    3
  4. علی می‌نویسد

    سلام کاش انهای که وامهای چند ده میلیاردی بدون هیچ دغدغه برمی دارند وککشان هم نمی گزد رااعتبارسنجی کنین نه من نوعی که یک وام پانزدخ میلیونی ازدواج ضمانت کردم وچند قسط معوق داره رتبه اعتباری بدن که وام تعلق نمی گیرد وامی که که اقساط ان از حقوقی که به ان بانک می اید کم می شود خدایا چطور ظالمان سالم هستند وروز به روز افراد عادی جامعه خون دل می خورند درحالی که روی دریای ثروت ونعمت کشورم قرار دارد وقریب به اتفاق جامعه مانده برای یک لقمه نان نخواستیم بگذارید ان راهم اقایان راحت بخورند چون فریاد ری نیست خدا به فریاد رس ظلم بیداد می کند ظام اقتصادی نعداد مشخصی از افراد درمدت چهل وچند سال

    29
  5. محسن دوست محمدی می‌نویسد

    کداعتباربنده 24عدد شماره کلان هستش و20تا24تا میباشد چگونه به موجودی حساب بانکی من میتوانم دهمیلیارد برداشت بزنم

    5
  6. محسن دوست محمدی می‌نویسد

    من به تمام بانکها اعلام میکنم من حتی چک صیاد هم ندارم وثبت نکرده ام از طرف بنده هر نوع چک صیادی از حساب من پرداخت گردد کلاه برداری هست وبانکها خودشان باید جوابگو باشند

    7
    5
  7. احسان می‌نویسد

    این […] ترین نظام بانکی است در نظامی که بدهکاران هزار میلیاردی راحت کار می کنند فردی بدون یک ریال معوقه باید در رتبه بندی شما منفی باشد که حتی ضمانت وام 50 تومنی هم نتونه خاک بر سرتون با رتبه بندی تون

    47
    5
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد