رده خبر آیا مالیات بر سپرده تصویب خواهد شد

آیا مالیات بر سپرده تصویب خواهد شد

خبر
نویسنده: رده
8 آبان 1398
مالیات بر سپرده واقعیت دارد؟

بر اساس متن منتشرشده در پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، دولت قصد دارد تا از سود حساب‌های پس‌انداز و انواع سپرده‌ نزد بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مالیات اخذ کند. اما هنوز مشخص نیست که نرخ این مالیات چقدر خواهد بود. پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم البته هنوز نهایی نشده و در معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی است.

مالیات بر بخشی از سود سپرده

آن‌گونه که از متن این پیش‌نویس برمی‌آید، دولت پیشنهاد داده تا از 60 درصد سود حاصل از سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت (حساب‌های زیر شش ماه) 40 درصد سود حاصل از سپرده‌گذاری‌های میان‌مدت (شش ماه تا یک سال) و 20 درصد سود حاصل از سپرده‌گذاری‌های بلندمدت (بیش از یک سال) مالیات اخذ شود. در واقع به ترتیب 60، 40 و 20 درصد درآمد حاصل از سپرده‌گذاری‌های زیر شش ماه، شش ماه تا یک سال و بیش از یک سال مشمول مالیات خواهند شد.

مالیات بر سپرده با چه نرخی؟

با این حال در پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مشخص نشده که قرار است از این درآمدها، چه نرخی به عنوان مالیات اخذ شود. مثلا اگر نرخ مالیات 10 درصد تعیین شود، سپرده‌گذار باید 6 درصد از درآمد حاصل از سپرده کوتاه‌مدت، 4 درصد از درآمد حاصل از سپرده میان‌مدت و 2 درصد از درآمد حاصل از سپرده بلندمدت خود را مالیات بدهد.

هدف تشویق به سرمایه‌گذاری بلندمدت یا درآمدزایی؟

از مالیات به عنوان یکی از ابزارهای سیاستگذاری دولت در بخش مالی و پولی هم یاد می‌شود. یعنی دولت می‌تواند با بالا و پایین بردن نرخ مالیاتی، سرمایه‌گذاری‌ها را به بخش‌های مدنظر خود سوق دهد. با توجه به این‌که بر اساس این پیش‌نویس، تنها 20 درصد از درآمدهای سپرده‌گذاری‌های بالای یک سال مشمول مالیات خواهند بود، به نظر می‌رسد دولت در این خصوص به دنبال تشویق مردم و سوق دادن پول به سمت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بوده است.

از سوی دیگر، نمی‌توان نادیده گرفت که  با توجه به امکان ردگیری آسان سپرده‌های بانکی، درآمد هنگفتی از محل این مالیات نصیب دولت خواهد شد و نقش مهمی در کاهش وابستگی به درآمد نفتی خواهد داشت.

مالیات بر درآمد سهام و عقود اسلامی

در این پیش‌نویس همچنین پیشنهاد شده تا 50 درصد سود سرمایه‌گذاری در سهام، سود سپرده‌گذاری نزد اشخاص و سود عقود اسلامی هم مشمول اخذ مالیات شوند.

مالیات بر سپرده هنوز نهایی نیست

با توجه به این‌که هنوز نرخ مالیات بر این سپرده‌ها -که شامل تمام سود حاصل‌شده نیست و بنا به مدت سپرده‌گذاری بخشی از آن مشمول مالیات می‌شود- و همچنین در حال بررسی بودن پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، نمی‌توان درباره این‌که سرنوشت مالیات بر حساب‌های سپرده به کجا خواهد رسید، اظهارنظر قطعی داشت.


تکذیب مالیات بر سپرده

آن‌طور که ایرنا پس از انتشار این خبر نقل کرده وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار بودن هر طرحی برای اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی و سود سپرده‌ها را تکذیب کرده است. فرهاد دژپسند گفته که در طرح قانون مالیات‌های مستقیم نیز تاکنون چنین موضوعی مطرح و بررسی نشده.

متن کامل پیش‌نویس اصلاح قانون مالیاتی را در کانال تلگرام «رده» مشاهده کنید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

7 دیدگاه
  1. بابك می‌نویسد

    سلام
    اين طرح زندگي ادمهاي متوسط و پايين را با مشكل معيشتي مواجه ميكنه ولي اگر براي مبالغ بالا كه عموما دست ثروتمندان است اجرا بشه باعث رونق ميشه پس بايد شرط يك مبلغي رو بگذارند مثلا بالاي ٢ ميليارد تومن سپرده رو

    3
    1
  2. محسن می‌نویسد

    عجب

    1
  3. ناشناس می‌نویسد

    باید از یه مبلغ به بالا رو واسش مالیات بزارن مثلا 500میلیون به بالا.
    در کل اگه تصویب بشه برای اقتصاد ایران مفیده. پول باید وارد تولید بشه و کار تولیدی انجام داد

    1
    8
  4. بهروز می‌نویسد

    اولا که تجربه نشون میده که تکذیب های آقایان کاملا غیر قابل اعتماد و دروغگوئی محضه. ثانیا نویسندگان پیش نویس چون تنها به دست کردن در جیب مردم فکر می کنن یادشون رفته اخذ مالیات از “سپرده‌گذاری‌های بلندمدت (بیش از یک سال)” !!! کاملا بی معنیه چون طبق قوانین بانکی خودشون در حال حاضر اصلا هیچ بانکی حق نداره سپرده بیش از یکسال باز کنه.

    8
  5. رهام می‌نویسد

    دیگه چکار مونده ک نکرده باشین
    همه جوره سرمردمو کلاه میزارین
    کلا میخواین دوتاقشر باشن کاملا فقیروثروتمند
    ک کاملا فقیر قشرمامردم وکاملا ثروتمندهم یقه و کلاه سفیدان
    مبارکتون باشه دزدی جدیدتون
    گل بود وب سبزه هم اراسته شد
    مردم تورو بخدا پولاتونو ازبانک بکشین بیرون وتو بالشتا پنهون کنین تا درس عبرت بشه واسه مسئولین ب ظاهر میش گرگ صفت

    20
  6. محسن می‌نویسد

    وزیر اقتصاد تکذیب کرد

    7
    7
    1. بهروز می‌نویسد

      بله درسته. همتی هم تکذیب کرد. ولی دروغگوئی و کلاشی در برخی سرشت ها نهادینه شده.

      15
      1
تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد