رده بررسی چطور تمکن مالی بگیریم؟

چطور تمکن مالی بگیریم؟

بررسی

همه گام‌های ضروری برای گرفتن تمکن مالی از بانک که باید بدانید

نویسنده: محمد امیرپور
10 خرداد 1402
تمکن مالی

اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که شانس‌تان برای باقی عمر را در کشوری اروپایی امتحان کنید، یا رنج سفر از اقیانوس اطلس تا کانادا را برای یک زندگی بهتر به جان بخرید، اول از همه باید ویزای تحصیلی یا کاری یا اقامت یکی از این کشورها را بگیرید. یکی از شرایط گرفتن ویزا هم داشتن تمکن مالی است.

تمکن مالی چیست؟

تمکن مالی یک نامه به زبان انگلیسی است که بانک اطلاعات حساب و استطاعت مالی شما را به سفارتخانه همان کشوری که فصد سفر دارید، ارایه می‌کند. صادر شدن این گواهی به درخواست مشتری صورت می‌گیرد و بانک هم نباید پولی بابت آن ازتان بگیرد، اما برخی بانک‌ها بین 20 تا 40 هزار تومان بابت صدور از مشتری می‌گیرد. بانک میزان موجودی حساب شما طی میانگین مثلا شش ماه گذشته را در نامه تمکن مالی قید کرده و آخرین موجودی حساب فرد را با تبدیل به ارز مورد نیاز مشتری – دلار یا یورو –  اعلام می‌کند.

تمکن مالی چه کاربردی دارد؟

اگر به دلیل تحصیل در دانشگاه، پیدا کردن کار یا اقامت در کشوری دیگر درخواست ویزا کنید، مهمترین مساله برای کشور مقصد کسب اطمینان از توان مالی شماست. یعنی اگر برای تحصیل در دانشگاه به کانادا سفر می‌کنید، سفارت کانادا باید خیالش راحت شود که قدرت مالی تحصیل در این کشور را دارید. یا اگر برای اقامت به کشوری اروپایی قصد گرفتن ویزا دارید، باید اطمینان پیدا کنند که توان مالی‌تان به اندازه‌ای هست که بتوانید یک سال در این کشور بدون پیدا کردن کار زندگی کنید. سنجیدن استطاعت مالی درخواست‌کننده ویزا هم با گرفتن نامه تمکن مالی از بانک امکان‌پذیر است.

 تفاوت گردش حساب با تمکن مالی

اول از همه بیایید تفاوت گردش حساب و تمکن مالی را با هم مرور کنیم. گردش حساب پرینتی از حساب بانکی شماست که با توجه به درخواست مشتری می‌تواند در هر بازه زمانی متفاوتی باشد و تعداد پرینت‌ها هم بسته به این‌که چه مدت زمانی را شامل می‌شود، فرق کند. اما نامه تمکن مالی فقط یک برگه است که میزان توانایی مالی متقاضی را مشخص می‌کند. مقدار موجودی حساب در گواهی تمکن مالی و گردش حساب ذکر می‌شود اما گردش حساب شما در نامه تمکن درج نخواهد شد. هم گردش حساب و هم تمکن مالی امکان صدور به زبان فارسی و انگلیسی را دارند.

تمکن مالی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

بالاتر هم گفتیم که بانک بیشینه موجودی حساب شما را با تبدیل به ارز دلار یا یورو به متقاضی نامه اعلام خواهد کرد. اما علاوه بر اعلام موجودی حساب بانکی، چه اطلاعات دیگری هم در این نامه وجود دارد:

اطلاعات هویتی متقاضی: نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر و البته شماره پاسپورت جزو اطلاعاتی است که در نامه تمکن مالی آورده می‌شود. البته شماره پاسپورت در نامه برخی بانک‌ها وجود دارد و در بعضی دیگر قید نمی‌شود.

اطلاعات حساب: شماره حساب، آخرین موجودی داخل حساب و البته نام شعبه دارنده حساب.

مهر بانک: در نهایت هم زبان نامه را انتخاب می‌کنید که البته باید انگلیسی باشد و بعد از خوردن مهر بانک کار دیگری باقی نمانده است.

مدارک لازم برای گرفتن نامه:

  • اصل کارت ملی متقاضی
  • اصل یا کپی گذرنامه متقاضی
  • فرم تکمیل شده صدور گواهی تمکن مالی در شعبه

نکات مهم برای نامه تمکن مالی:

  • بهتر است حساب خودتان را بین 3 تا 6 ماه قبل از گرفتن نامه تمکن مالی شارژ کنید تا میانگین حساب‌تان بالاتر برود. میانگین حساب بالاتر شانس‌تان را برای گرفتن ویزا افزایش می‌دهد.
  • واحد پولی درج شده در نامه باید به ریال باشد. بعد هم تبدیل به ارز رایج کشور مقصد شود. البته تبدیل موجودی حساب به دلار مورد تایید اکثر کشورهاست.
  • گرفتن نامه تمکن مالی از بانک‌های خصوصی ساده‌تر از بانک‌های دولتی است.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی