مسکن استیجاری؛ راهنمای ثبتنام زوجهای جوان و مجردها
هزینههای سنگین مسکن در سالهای اخیر به بزرگترین دغدغه اقشار کمدرآمد و بهویژه زوجهای جوان تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از طرحهای دولتی بر «مالکیت» تمرکز داشتند، وزارت راه و شهرسازی اینبار با رویکردی متفاوت، طرح مسکن استیجاری عمومی ویژه زوجهای جوان را اجرایی کرده است.
این طرح با هدف ساماندهی بازار اجاره، کنترل رشد اجارهبها و افزایش امنیت سکونتی مستأجران، واحدهای نوساز را بهصورت اجاره بلندمدت در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار میدهد.
تفاوت مسکن استیجاری با مسکن ملی چیست؟
یکی از مهمترین پرسشها این است که مسکن استیجاری چه تفاوتی با طرحهایی مانند مسکن ملی دارد؟ تفاوت اصلی در «مالکیت» و «نوع حمایت» است.
| موضوع مقایسه | مسکن استیجاری عمومی | مسکن ملی |
| هدف دولت | تأمین سرپناه و امنیت سکونت | خانهدار شدن و مالکیت |
| نوع بهرهبرداری | اجاره بلندمدت (حداکثر ۵ سال) | مالکیت قطعی |
| مخاطب اصلی | زوجهای جوان دهک ۱ تا ۶ | متقاضیان دارای توان مالی نسبی |
| نیاز به آورده اولیه | بسیار محدود | دارد |
| پرداخت اقساط | ندارد | دارد (تسهیلات بانکی) |
| فشار مالی ماهانه به خانوار | کم و قابل پیشبینی | بیشتر به دلیل اقساط و آورده |
در واقع، اگر توان خرید خانه را ندارید اما به دنبال ثبات سکونتی با هزینه کنترلشده هستید، مسکن استیجاری گزینه مناسبتری است.
طرح مسکن استیجاری چگونه اجرا میشود؟
این طرح در راستای ساماندهی بازار اجاره و افزایش عرضه واحدهای اجارهای اجرا میشود و واحدها بهصورت استیجاری و با نرخ کنترلشده در اختیار متقاضیان قرار میگیرند.
مدت استفاده از این واحدها حداکثر ۵ سال است و واگذاری بر اساس اولویتبندی متقاضیان واجد شرایط انجام میشود.
هدف اصلی این سیاست، ایجاد یک «بازار اجاره پایدار و قابل پیشبینی» برای گروههای کمدرآمد و زوجهای جوان است تا فشار ناگهانی افزایش اجارهبها کاهش پیدا کند.
شرایط ثبتنام مسکن استیجاری زوجهای جوان
طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند:
- حداکثر ۵ سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته باشد.
- متقاضی یا همسر وی مالک مسکن یا زمین نباشند.
- در دهکهای ۱ تا ۶ درآمدی قرار داشته باشند.
- دارای سابقه سکونت در شهر محل تقاضا باشند.
این طرح بهطور ویژه برای حمایت از زوجهای جوان طراحی شده و تمرکز آن بر خانوارهایی است که در ابتدای مسیر زندگی مشترک با فشار شدید هزینههای اجاره مواجه هستند.
ثبتنام از چه طریقی انجام میشود؟
تنها مسیر رسمی ثبتنام، سامانه وزارت راه و شهرسازی (سامانه تم) است.
متقاضیان باید در تاریخ اعلامشده به نشانی زیر مراجعه کنند:
تمام مراحل ثبتنام، بررسی مدارک، اعلام نتایج و اطلاعرسانیهای بعدی صرفاً از طریق همین سامانه انجام میشود.
زمان ثبتنام طرح مسکن استیجاری
بر اساس اعلام رسمی معاونت مسکن و ساختمان،
ثبتنام طرح مسکن استیجاری ویژه زوجهای جوان در روزهای ۱۸ و ۱۹ خردادماه انجام میشود.
این مرحله از ثبتنام شامل بیش از ۵۰ شهر کشور است و متقاضیان واجد شرایط باید در بازه زمانی اعلامشده اقدام کنند.
با توجه به محدود بودن ظرفیت در هر شهر، اولویتبندی نقش تعیینکنندهای در تخصیص واحدها خواهد داشت.
کدام شهرها مشمول اجرای طرح هستند؟
در این مرحله، بیش از ۵۰ شهر کشور مشمول اجرای طرح شدهاند. تمرکز اصلی بر شهرهایی است که:
- با افزایش شدید اجارهبها مواجهاند
- تقاضای اجاره در آنها بالاست
- امکان توسعه یا تأمین واحد استیجاری وجود دارد
جزئیات دقیق شهرهای مشمول از طریق سامانه ثبتنام اعلام میشود.
آیا مسکن استیجاری میتواند بحران اجاره را حل کند؟
پاسخ کوتاه این است: به نحوه اجرا بستگی دارد.
اگر اجرای طرح در مقیاس گسترده و با تأمین پایدار واحدهای استیجاری همراه باشد، میتواند:
- عرضه مسکن اجارهای را افزایش دهد
- رشد اجارهبها را کنترل کند
- امنیت سکونتی مستأجران را بالا ببرد
- فشار اقتصادی خانوارهای جوان را کاهش دهد
اما باید توجه داشت که مسکن استیجاری بهتنهایی راهحل نهایی بحران مسکن نیست. این سیاست زمانی اثرگذار خواهد بود که در کنار آن:
- تولید مسکن افزایش یابد
- تورم مهار شود
- نظام حمایتی و تسهیلاتی تقویت شود


من ن خونه دارم ن زمینی تو خونه مستاجری هستم سه ساله ثبت نام مسکن کردم فقط تایید نهایی شدم بعد یه ماشین قرازه دارم بعد دهک من شده 8 🤣 خدا لعنتتون کنه. خیلیا هستن خونه دارن زمین دارن ماشین خوب حقوق خوب دارن بعد مسکن ملی هم اسمشون در اومده بعد دهکشون رو 4هست 🤣 بازم خدا لعنتتون کنه چ عدالتی هست تو ایران ولی اینم بگما درستش همینه تو ایران باید همه چی برعکس باشه چون مسئولین بی کفایتی داریم
واز من یادم رفت ثبت نام کنم دوباره برگزار میشه خدایی یکی جواب بده من عقدم و هیچی ندارم بد بختم آبروم رفته خونه زندگی یکی بگه ایا میتنم تمدید چیزی داره
یا مردم را در بدتربن تنگناها از هرجهت قرار میدهید ، ویا اگرهم میخواهید یک کار خوب بکنید شروطی مسخره و به دردنخور میگذارید که آن جوان اگر میخواند کلا قید ازدواج را میزند تااینکه بااین شرط خودش را در تله مصیبت بیاندازد. ای کاش یکبارهم شده رودرروی آنها میایستادم و سوال میکردم واقعاً چی میخواید شماها ، آقایان مسئول بخدا ما ازشما امید نمیخواهیم ، فقط شر مرسان بر زندگی های درناک ما ، شماها حتی معنای درد را می فهمید که عمل کنید. ای کاش کشور واقعاً ول و رها بود تا بهتر میشد. اینها جز نفس مارا گرفتن و ناامید کردن از زندگی چیزی هم دادند به ما ، خیلی وحشت ناک است انقلاب کردیم اینگونه نباشد. بدتر شد. زندگی فلاک بار مردم نشانگر عملکرد شماهاست. حالمان را پراز غم و افسردگی و استرس کردید بخدا قسم
اخه این چه قانونیه الان مایی که از ۵سال بیشتر۶ بچه کوچیک داریم با این تورم چرا نباید شاملمون بشه
سلام منظور از پنج سال اجازه چیست ؟ کسی میدونه این چه ترح هی دادن بعد از پنج سال خونه رو از مستجر پس میگیره دولت ؟ چرا درست برای مردم روشن در باره این ترح نمیگن ؟
من به خا خاطر اجاری زیاد الان تویه خونی نیمه ساخت که هنوز کامال تعمیر نیست نزدیکه ۹ ماهه داریم زندگی میکنین
واقعلاخیلی عالی میشه من بخ خاطر اجاری زیاد الان تویه خونی نیمه ساحخت که هنوز کامال تعمیر نیست نزدیکه ۹ ماهه داریم زندگی میکنین
واقعلاخیلی عالی میشه
واقعا این شرایط مسکن استیجاری تو ذهن کدوم پرفسور نابغه میاد،که میگه زوج های جوان فقط،،،په اون مستاجر بدون ملک و مسکنی که 4 تا بچه دارد چی میشه که اولی تر هست تا زوج جوان
من سال ۹۳ ازدواج کردم سه فرزند دارم شامل من می شه
سلام وزیر محترم راه و شهرسازی، معاونان گرامی.
حال که موضوع واگذاری مسکن استیجاری را برای جوانان و مجردها آغاز نمودید بسیار خوشحالم .اما بنده کخ بالغ بر ۴۰ سال زندگی با ۴ فرزند و عروس وداماد همه ساله در حال اسباب کشی و جابجایی به این وان نحله تهران و اطراف تهران هستم آیا حق استفاده از مسکنی که احساس امنیت وارامشی نسبی را داشته باشم را ندارم . یعنی پس از استخدام تا الان حتی ۱ ریال تسهیلات و …از دولت نگرفتم ..حال چرا به مجرد خانه واگذار میکنید اما الویت را برای خانواده هایی که هیچ تسهیلاتی دریافت نکردند و سن وسالی ازشون گذشته قرار بدید …والله آرزو به دل خواهیم مرد و بقول حاج آقا امام جماعت مسجد محل خانه ابدی بهترین منزل ما مخلوقات هستش که احساس میکنم با مرگ زودهنگام زودتر به خانه الهی میرسم میترسم خیلی ها برن و آنجا هم بگن جوانان و مردهایی که زودتر عروج نمودند به اونا واگذار میشه اونجا هم باید تو نوبت بشینم
اولاً حاج آقا جان اجازه بدهید ببینیم آیا اجرا میکنند وچگونه ، که بعید میدانم جگر یک جوان را خون نکرده کاری بکنند. چون عملکرد اینها را همه مردم حفظ شدند. وقتی درست انجام دادند اجازه بدهید بداد همین جوانان برسند که بخدا دارم می نویسم از ناراحتی خنده ام میگیرد. چرا ؟ آقا جان آخه مگه اینها تا بحال گره گشایی کردند که اینبار بشکن بزنیم و عشق کنیم. هرگز هرگز وهرگز این جماعت نه میخواهند درست کنند. ونه بلد این کارها هستند. اینها استاد هستند در قطع کردن ، دروغ گفتن ، خادم خادم گفتن و برعکس عمل کردن ، از رهبری شهید که بالاتر نیستیم. سالها به اینها تذکر داد ، راهکار داد ، اینقدر کمک کرد. هرگز یکی از گفته هاشو انجام ندادند بماند. این حال و روز مصیبت وار ماست. فقط یک راه وجود داره ، بعد جنگ مردم قاطعانه با دولت و مسئولان تکلیف روشن کنند وگرنه بمیریم بهتره
سلام خدا خیرتون بده طرح خوبی هست ولی من که دوتا بچه دارم و شوهرم کارگروه مریض هست چرانبایدشاملمون بشه چون سال 98ازدواج کردیم یه طرحی که میاد واسه همه باشه تا مشکل همه رو حل کنه
اول همچین کاری را شروع کنید بعد 7 خان رستم چی باشد ، چی باشد شروع کنید ، شد یک کاری انجام بدهید نگوییم شرم کنید.خجالت بکشید ، به لحاظ اقتصادی اگر خواستید یکبارهم که شده فقط دروغ و دغل نبافید و فقط قیمت تخم مرغ را ثابت نگه دارید مرد هستید. هنوز کاری نکرده رجزخوانی نکنید چی باشد چی باشد. شما باوجود این مردم نفس میکشید وگرنه عددی نبودین ، زمین خدا را در دایره خود گرفتین نمی گذارید بسازند از مستاجری نجات پیدا کنند. هرگز و هرگز به شماها نمیاد کاری بتوانید انجام بدهید.اما برای بدکردن حال مردم استاد هستین
سال ۹۹ ازدواج کردم شاملم نمیشه
با سلام و عرض ادب
انشاالله این امر واقعی باشه من بدجور گرفتارم و سرپرست خانوار برای پول پیش خونه از کسی قرض کردم حالا موندم انشالله مثل همیشه دست قشرهای دست پایین بگیرید و محبت کنید خدا سلامتی بده
سلام از تاریخ ۱۸ و ۱۹ خرداد ثبت نام داره
امیدوارم واقعا به زودی این هدف نهایی بشه خیلی اذیتم و گرفتار
امیدوارم
شرایطش دو فرزند نباشه
نه میتونیم ثبت نام زمین بزنیم ن میتونیم وام بگیرم آخه چی کنیم ماها که مستاجریم
کار دولت عالی .موفق باشید ..الهی همه خونه دار وراحت باشن منم زندگی راحتی داشته باشم
بنام خدا:حقیقتا این نوع خدمات یک امرخداپسندانه است که هم خدا وهم بنده خدا از آن راضیست .امیدوارم که چنین خدماتی وامرخیری همیشه مستدام باشه .بزرگان دینی مافرموده اند که فقرفساد بدنبال داره.انشاالله که ملت عزیز ایران اسلامی هیچوقت مزه فقروتهیدستی را نچند،به حق پروردگار.ازجمله(فقرسواد،فقراقتصادی،فقرسیاسی،فقرفرهنگی،فقرعلم ودانش وووو…..!)