رده بررسی ماجرای محدودیت پرداخت سود برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

ماجرای محدودیت پرداخت سود برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

بررسی
نویسنده: رده
22 تیر 1398

تعیین محدودیت پرداخت سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری از کجا آغاز شد؟

بحث محدودیت پرداخت و تعیین سقف سود پرداختی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برای اولین بار، صندوق سرمایه‌گذاری نگین رفاه و با این ادعا مطرح کرد که با توجه به افزایش سود صندوق به بالای 20 درصد و محدودیت ایجادشده از سوی بانک مرکزی مبنی بر تقسیم سود حداکثر تا 20 درصد، مابقی سود در ارزش واحدهای سرمایه‌گذاران باقی می‌ماند و در هنگام ابطال به آنان پرداخت می‌شود. گفته می‌شود که ابلاغیه رسمی در این خصوص صورت نگرفته و با اعلام غیررسمی بانک مرکزی به بانک رفاه کارگران، از این بانک خواسته‌شده که سود صندوق نگین رفاه سود بیش از 20 درصد پرداخت نکند.

 

برای مشاهده همه صندوق های سرمایه گذاری و مقایسه اطلاعات آنها روی لینک زیر کلیک کنید:

صندوق های سرمایه گذاری 

 

سقف 23 درصدی صندوق گسترش فردای ایرانیان

صندوق گسترش فردای ایرانیان بانک‌آینده، دومین صندوق سرمایه‌گذاری بود که بحث سقف سود پرداختی را مطرح کرد و به سرمایه‌گذارانش اعلام کرد که با توجه به مصوبه جدید مجمع صندوق گسترش فردای ایرانیان و تغییرات صورت گرفته در امید نامه صندوق، سقف سود پرداختی در دوره‌های تقسیم سود صندوق، معادل 23 درصد سالانه خواهد بود و باقیمانده سود ماهیانه صندوق (در صورت سود بیشتر از 23 درصد)، در زمان ابطال واحدها به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. درواقع بانک آینده بدون اینکه دلیل تعیین سقف سود را اعلام کند، از مصوبه جدید 18 تیرماه مجمع صندوق پرده برداشت و سقف 23 درصدی پرداخت سود را به سرمایه‌گذاران اعلام کرد.

اثری از ابلاغ رسمی بانک مرکزی نیست

درحالی‌که صندوق نگین رفاه در اطلاعیه رسمی خود، محدودیت ایجادشده از سوی بانک مرکزی مبنی بر تقسیم سود حداکثر تا 20 درصد را دلیل تعیین سقف سود 20 درصدی این صندوق اعلام کرده که خبری از ابلاغیه و دستورالعمل قانونی رسمی در این رابطه وجود ندارد و گفته می‌شود که بانک مرکزی به‌صورت شفاهی خواستار اجرای چنین محدودیتی در پرداخت سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است.

محدودیت پرداخت سود مختص صندوق‌های بانکی است؟

یکی از موضوعات مطرح‌شده به‌عنوان دلیل تعیین سقف پرداخت سود برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که این محدودیت برای صندوق‌های بانکی در نظر گرفته‌شده است. استدلالی هم که برای تعیین این محدودیت مطرح‌شده، ایجاد مانع برای خروج سرمایه سپرده‌های بانکی و تغییر مسیر دادن سرمایه‌گذاران به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

بی‌اطلاعی اکثریت صندوق‌ها از محدودیت سقف سود

درحالی‌که دو صندوق گسترش فردای ایرانیان و نگین رفاه رسماً از ایجاد محدودیت و سقف سود پرداختی به سرمایه‌گذاران خود خبر داده‌اند، تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این موضوع بی‌اطلاع هستند. پیگیری رده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، گنجینه زرین‌شهر، یکم ایرانیان و آتیه اقتصاد نوین، اعتماد ملل، ارزش‌آفرینان دی، اندوخته ملت و اوج ملت حکایت از این داشت که هیچ تصمیمی بابت ایجاد محدودیت و تعیین سقف سود در نظر گرفته نشده و سود این صندوق‌ها طبق روال سابق بر اساس میزان تغییرات قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری ((NAV پرداخت خواهد شد.

واکنش منفی سرمایه‌گذاران به تعیین سقف سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری

اعلام تعیین سقف و ایجاد محدودیت پرداخت سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با واکنش منفی سرمایه‌گذاران مواج شد. سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت که طی سال‌های اخیر و بعد از محدودیت سود پرداختی سپرده‌های بانکی به سمت این صندوق‌ها سوق پیدا کردند، مدعی هستند که تعیین سقف سود برای صندوق‌ها عملاً انگیزه و جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد. بسیاری از سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها اعلام کرده‌اند که در صورت اجرای چنین محدودیتی باعث ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری و کوچ آن‌ها به سایر صندوق‌ها خواهد شد.

تعیین محدودیت پرداخت سود ربطی به بازدهی صندوق‌ها دارد؟

 

شرح میانگین روزانه از ابتدای تاسیس صندوق میانگین روزانه آخرین ماه
مبلغ (میلیون ریال) نسبت از کل دارایی مبلغ (میلیون ریال) نسبت از کل دارایی
سهام 221,471٫52 0٫4 % 2,759,296٫16 4٫6 %
اوراق مشارکت 4,619,806٫25 9٫3 % 6,342,812٫55 10٫5 %
سپرده بانکی 44,917,210٫71 90٫2 % 51,280,036٫35 84٫8 %
وجه نقد 24,187٫52 0 % 10,431٫65 0 %
سایر دارایی‌ها 20,365٫99 0 % 54,536٫84 0٫1 %
میزان پنج سهم با بیشترین وزن در پورتفوی سهام صندوق 92,613٫93 0٫2 % 1,102,212٫39 1٫8 %

برخی فعالان بازار معتقدند سیاست محافظه‌کارانهٔ صندوق گسترش فردای ایرانیان که منابع خود را صرفاً در سپرده‌گذاری بانکی و اوراق مشارکت به کار می‌گیرد، باعث بازدهی کم آن شده و موضوع ممنوعیت حضور منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه، صرفاً برای توجیه سپرده‌گذاران است. در حال حاضر در مجموع 94.7 درصد دارایی‌های این صندوق در حوزهٔ سپرده بانکی و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری شده و دلیل پرداخت همین سود 23 درصدی هم دریافت نرخ‌های ترجیحی این صندوق از بانک آینده است.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

3 دیدگاه
  1. P.A می‌نویسد

    با سپاس از مقاله دقیق و به جای شما ذکر 2 نکته البته به نظر ضروری می‌رسه
    1- نگین رفاه و گسترش فردای ایرانیان اولین صندوق‌هایی نیستند که سقف تقسیم بازدهی در نظر گرفتند و صندوق‌های یکم کارگزاری بانک کشاورزی و کوثر یکم مدت‌هاست که به ترتیب بیشتر از 20 و 22 درصد بین سرمایه‌گذاران تقسیم نمی‌کنند.
    2- دلیل اعمال سقف بازدهی تقسیمی قطعا چیزی جز ابلاغ بانک محترم مرکزی است، چرا که صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در حال فعالیت هستند، بلکه صرفا به قصد هموارسازی بازدهی تقسیمی طی ماه‌های مختلف است. الزام سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر خرید سهام توسط صندوق‌های با درآمد ثابت به میزان حداقل 5درصد از دارایی‌های صندوق موجب نوسان بالای بازدهی صندوق‌های بادرآمد ثابت شده که با ماهیت این صندوق‌ها و انتظار مشتریان آن در تضاد است. از این رو با این روش سعی شده است تا از نوسان بازدهی پرداختی کاسته شده تا موجب رضایت بیشتر مشتریان این صندوق‌ها، که عموما مشتریان ریسک‌گریز هستند، گردد.

    2
    1
  2. علیرضا مفتخرزاده می‌نویسد

    این که تعجبی نداره ! بانک رفاه و بانک آینده دقیقا از بدترین بانک های کشور هستن و تجربه های بدی رو من توی هر دوشون داشتم … جالبه که بانک رفاه برای من مبالغ اضافی از حساب من بیشتر از کارمزد به عنوان کارمزد برداشت و بسیار پر مشکل هست و بانک آینده هم سودهای عادی و آینده سازش درست محاسبه نمی شده برای من و حساب رو بستم … به نظرم من هر کس باید عاقل کار خودش باشه و فقط بانک های درست و سالم مراجعه کنه . کلا هر دو شون از یک جای کار می زنن !! این بار مورد صندوق سرمایه گذاری بود … فردا چیز دیگه !

    4
    1. قاسمی می‌نویسد

      چرا منفی دادین؟؟دقیقا منم سود آینده سازم هر ماه یک عدد متفاوت بود ! ( کمتر از میزانی که باید واریز میکردن )

      1
  3. JAFAR می‌نویسد

    طبیعتا بانک آینده هم به عنوان کارفرمای ایران مال در چیتگر پول صندوق را حدود 6 هزار میلیارد تومان را صرف ساخت بخشی از آن مجتمع کرده به امید اجاره و یا عرضه در بورس.

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد