رده بررسی آیا شعبه سبز اقتصاد نوین دوستدار محیط‌زیست است؟

آیا شعبه سبز اقتصاد نوین دوستدار محیط‌زیست است؟

بررسی

در بازدید سرزده رده بررسی شد:

نویسنده: مهسا اسماعیلی
10 بهمن 1394

شعبه سبز بانک اقتصاد نوین با شعار «باهم برای طبیعت و نماد سرو ایرانی» در تاریخ چهارشنبه گذشته با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط‌زیست در شعبه آیت‌الله کاشانی این بانک افتتاح شد.
برای اطلاع از روش و شیوه کار این شعبه در بازدید سرزده به فلکه دوم صادقیه شعبه آیت‌الله کاشانی این بانک رفتیم و با اطلاعات و جزئیات دریافتی از رئیس این شعبه خانم صمدی به بررسی جزییات این کار پرداختیم.
بانک اقتصاد نوین به‌عنوان اولین بانک پیشگام تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان محیط‌زیست امضا کرده است که بر اساس آن، این شعبه نسبت به ‌صرفه‌جویی انرژی اقدامات لازم را انجام داده و به همین دلیل «شعبه سبز» نام‌گذاری شده است.

اما چه اقداماتی در این شعبه انجام‌شده که به آن لقب سبز نیز اضافه‌شده است:

  • انرژی لازم برای فعالیت‌های این شعبه از طریق سلول‌های خورشیدی که بر روی بام تعبیه‌شده، تأمین می‌شود و در راستای مصرف بهینه انرژی دستگاه‌های پرمصرف تعویض و از دستگاه‌های با مصرف انرژی A استفاده‌شده است.
  • سیستم‌های کامپیوتری این شعبه برای مصرف کمتر تعویض و برند MSI که مصرف انرژی کمتری نسبت به سایر سیستم‌ها دارند، جایگزین شده‌اند.
  • مصرف کاغذ در این شعبه با اقداماتی از قبیل تغییر برگه‌ها و موارد دیگر کاهش‌یافته و تفکیک زباله در داخل شعبه انجام می‌شود و در کل زباله‌های کاغذی، الکترونیکی و زباله‌های تر جداسازی خواهند شد.
  • سیستم گرمایشی این شعبه زمان‌دار طراحی‌شده تا در ساعاتی از روز که شعبه تعطیل است خاموش و تا دو ساعت قبل از شروع کار روزانه برای رسیدن به دمای متعادل برای فعالیت همکاران روشن می‌شود.
  • شیرهای آب آن سنسور دار طراحی‌شده است و با گرفتن دست‌ها زیر شیر آب‌ جاری می‌شود تا در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.
  • لامپ‌های این شعبه تعویض و از نوع LED کم‌مصرف جایگزین آن‌ها شده است. یکسری لامپ‌های سنسور دار هم برای راهروهای این شعبه تعبیه‌شده که تنها با حرکت روشن و خاموش می‌شوند.
  • برای مصرف کمتر انرژی از شیشه‌های دوجداره در طراحی استفاده‌شده و پرده هوا نیز در سردر ورود برای عدم خروج هوای داخل به بیرون تعبیه‌شده است.
بانک اقتصاد نوین در سر در این شعبه برگ درخت سرو را به‌عنوان نماد نصب‌کرده است و رنگ سبز آن به‌خوبی تمایز این شعبه را از شعب دیگر مشخص می‌کند. در داخل شعبه دیوارهای سبزرنگ جملاتی را برای ترغیب مشتریان به مصرف بهینه انرژی نوشته‌شده که نمای زیبایی نیز به بانک داده است.
البته با توجه به ادعای آنک اقتصاد نوین در اولین بودن این شعبه بانک در ایران جای تردید وجود دارد چرا که پیش‌از این شعبه بازار بانک سپه در خرداد سال 90 و شعبه ونک بانک مسکن از پنل‌های خورشیدی برای تأمین نیروی برق خود استفاده کرده‌اند.
مسئولیت اجتماعی بانک‌ها و مؤسسات مالی و توجه به مسائل محیط‌زیست از این نوع، باعث گسترش فرهنگ احترام به طبیعت خواهد شد. امید است بانک‌های مؤسسات دیگر نیز اقدامات مشابهی را انجام دهند.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد