رده بررسی چطور قربانی کلاهبرداری مالی نشویم؟

چطور قربانی کلاهبرداری مالی نشویم؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
30 بهمن 1402

مقایسه کردن خود با دیگر سرمایه‌گذاران کار خطرناکی است. حسادت یا احساس عدم کفایت شاید باعث شود عجولانه تصمیم بگیریم، از تصمیم‌های سرمایه‌گذاری دیگران تقلید کنیم؛ کاری که کاملا احساسی است و نه عقلانی. ما دوست داریم به آن چه آن‌ها به دست آورده‌اند برسیم. میل به دنبال کردن ردپای آن‌ها مانع از این می‌شود که درباره مناسب بودن این سرمایه‌گذاری یا مخاطراتی که دارد به درستی فکر کنیم. متاسفانه همین موضوع کار را برای کلاهبرداران ساده می‌کند تا با استفاده از احساسات ما، وادارمان کنند تصمیم‌هایی بگیریم که پشیمانی به بار می‌آورد. در این مطلب از رده به شما می‌گوییم که چطور قربانی کلاهبرداری‌های مالی نشوید.

در دنیای امور مالی باید کنجکاو باشید

زمانی که بحث پول در میان باشد، هیچ پرسشی احمقانه نیست. اما خصلت ذاتی‌مان این است که از اعتراف به ندانستن طفره برویم و همین موضوع ما را در دام کلاهبرداران یا پیروی کورکورانه از اینفلوئنسرها می‌اندازد.

در دنیای امور مالی اگر معامله‌ای کاملا سودآور به نظر برسد معمولا مشکلی در کار است. اما گاهی کلاهبرداران متقاعدتان می‌کنند معامله موردنظرتان هیچ اشکالی ندارد و دقیقا همین‌جاست که باید شک کنید.

ممکن است وعده بازگشت سرمایه حتمی داده شود، سرمایه‌گذاری‌هایی که ارزش‌شان فقط بالا می‌رود، وعده فرصت کسب درآمد آسان یا خرید کالای ارزشمند به نصف قیمت اصلی. به طور خلاصه، وعده‌هایی چنان خوب که محال به نظر می‌رسند. اگر چنین حسی دارید احتمالا در معرض کلاهبرداری هستید. اما زمانی که احساسات‌مان تحریک شده‌اند معمولا سخت است که این هشدارها را دریابیم چون کلاهبرداران در تحریک احساسات ما و بازی با حرص، طمع، ترس و ناامیدی ما استاد هستند.

داشتن برنامه بلندمدت برای رسیدن به اهداف سرمایه‌گذاری، موثرتر و مفیدتر از این است که صرفا مدام دنبال درآمد بیشتر باشیم. شاید کنجکاوی گاهی خلاف احساسات‌مان باشد اما عادتی است که شما را از تصمیم‌های بد و هزینه دادن نجات می‌دهد.

چرا ما به دام تله‌های «سریع ثروتمند شوید» می‌افتیم؟

همه دوست دارند باور کنند رازی برای سریع و آسان ثروتمند شدن وجود دارد. این مسئله همراه با ناامیدی روزافزون ما از شرایط مالی‌مان توضیح می‌دهد چرا انسان‌های خردمند هم به دلیل تصمیم‌های ناشی از هیجانات لحظه‌ای پول‌های کلانی از دست می‌دهند. شاید بتوان این‌طور گفت: «وعده ثروت بادآورده به راحتی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

حقه‌بازها و کلاهبرداران می‌دانند که بسیاری از مردم چیزی درباره پول نمی‌دانند گرچه وانمود می‌کنند که می‌دانند! ما معمولا کنجکاوی نمی‌کنیم و سوال‌های عجیب نمی‌پرسیم، نمی‌خواهیم جلوی دیگران احمق جلوه کنیم اما ادامه این رفتار احمقانه‌تر است.

مرز بسیار باریکی میان سرمایه‌گذاری‌های پرخطر، قمار و کلاهبرداری‌هایی وجود دارد که در آن‌ها مجرمان عامدانه فریب‌مان می‌دهند. در تمام موارد وعده این است که می‌توانیم سریع ثروتمند شویم اما میزان فریب احساسی همان چیزی است که ما را نسبت به مخاطرات کور می‌کند. زمان زیادی می‌طلبد تا کم‌کم ثروتمند شوید اما اگر طمع کنید، خیلی راحت همه چیز را از دست می‌دهید.

ظهور کلاهبرداری‌های رمزارزی

ماهیت بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی یعنی خریدن زودهنگام یک ارز تازه و سپس پول درآوردن. همین امر موجب می‌شود امکان کلاهبرداری در آن بسیار بالا برود. بر اساس بررسی‌های انجام شده، افراد زیر 25 سال بیشتر امکان دارد به فضای مجازی برای گرفتن راهکار سرمایه‌گذاری اعتماد کنند. البته این موضوع تعجب‌آور نیست چون حالا دیگر فضای مجازی فضای اصلی ارائه مشاوره مالی شخصی، خدمات جدید و غیره شده است. اما فضای مجازی مدام ما را در معرض مقایسه با دیگران قرار می‌دهد، مقایسه‌ای که نه مفید است و نه سالم. میل ما به چشم‌وهم‌چشمی دقیقا همان چیزی است که کلاهبرداران و شیادان از آن سوءاستفاده می‌کنند.

آخرین شیوه کلاهبرداری، شبیه‌سازی از حساب‌های اینستاگرامی اینفلوئنسرهای معتبر مالی است. کلاهبرداران از تمام عکس‌ها و ویدئوهای اشخاص معروف کپی می‌کنند و اسم حساب‌شان را مطابق با حساب آن‌ها، با تفاوت چند حرف، می‌گذارند. بعد از آن به تمام فالوئرهای این اشخاص پیام می‌دهند و می‌پرسند آیا دوست دارند درآمدشان را زیاد کنند، سپس از آن‌ها می‌خواهند پول‌شان را برای سرمایه‌گذاری در رمزارز به حساب آن‌ها بریزند. پس هر زمان در فضای مجازی پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری دریافت کردید بدانید کلاهبرداری است.

آیا شما فریب این کلاهبرداری‌ها را می‌خورید؟

کلاهبرداران با احساسات ما بازی می‌کنند. به همین دلیل بود که کلاهبرداری آنلاین در دوران کرونا شدت گرفت. این که ما هر روز وقت بیشتری در فضای مجازی صرف می‌کنیم همراه با شرایط کرونا موجب شد اضطراب‌مان در ارتباط با پول بیشتر شود.

متاسفانه، بحران هزینه زندگی فرصت بهتری هم به کلاهبرداران داده تا از ما سوءاستفاده کنند. مردم به هر دری می‌زنند تا پولی را که دارند از دست ندهند و گواه این موضوع پیام‌های بسیاری است که در ارتباط با فیشینگ در موبایل‌هایمان می‌بینیم.

کلاهبرداران هم‌چنین سعی می‌کنند ما را بترسانند. پیام‌هایی مثل «حساب شما تعلیق شد» ممکن است ما را بترسانند و وادارمان کنند دست به عمل بزنیم. اگر فریب این پیام‌ها را بخورید، فورا پولی از دست نمی‌دهید. وقتی وارد این صفحات می‌شوید ظاهری کاملا حرفه‌ای دارند و از شما می‌خواهند اطلاعات‌تان را وارد کنید. پس مشکل کجاست؟ مشکل این‌جاست که این وب‌سایت‌ها اطلاعات شما را می‌دزدند. بدون این که فکر کنیم اسم، آدرس، تاریخ تولد، شماره تلفن و اطلاعات حساب‌مان را به دست کلاهبرداران داده‌ایم. شاید از ما خواسته باشند برای حساب‌مان رمز ورود بسازیم و ما هم همانی را داده باشیم که برای سایر حساب‌هایمان، مثلا ایمیل‌مان، استفاده می‌کنیم.

این اطلاعات باارزش ممکن است فروخته شوند و بعدا برای کلاهبرداری با جعل هویت استفاده شوند. آن‌ها ممکن است تماس بگیرند و وانمود کنند که از طرف بانک زنگ زده‌اند.

قانون طلایی: هر زمان پیامک، پیام تلگرامی، ایمیل یا دایرکتی با محتوای لینک دریافت کردید، اول از هر چیز بنا را بر دروغ بودنش بگذارید. به هیچ وجه واردش نشوید! مراقب باشید و اگر شک دارید مستقیما با سازمان مربوطه تماس بگیرید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

وام بدون چک و ضامن
×
وام بدون چک و ضامن
تا 50 میلیون تومان
دیجی‌پی